Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

"Microsoft maakt Windows 10 Mobile geschikt voor smartphones

Pagina: 1
Acties:

• eiPionezero
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-11 11:00
De titel van dit nieuwsitem:
Microsoft maakt Windows 10 Mobile geschikt voor smartphones met Intel-socs
Waarom het woord "Intel-socs", en niet "x86-socs" of "x86-architectuur"?
Of worden slechts Intel Atoms/Core-M ondersteund, de mobiele APU's van AMD niet?

Wellicht doe ik nu veels te moeilijk, maar ik zie toch liever een iets opener titel :)

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:29

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Er zijn slechts enkele processors die Windows 10 Mobile ondersteunt, zoals maar een paar Snapdragons. Het lijkt er hier dan ook op dat ze wederom maar 1 of enkele x86 processors ondersteunen.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-11 14:03
Wikipedia heeft het meer over IA32.
Zie ook:
http://arstechnica.com/in...er-and-maybe-even-x86ier/

Ook is de ARM SOC ondersteuning vrij breed (hoewel er niet veel SOC worden gebruikt in native W10M apparaten zijn wel veel oude WP8.1 toestellen compatable met de upgrade.

Ook gaan er geruchten over een "upgrade" voor W10M om IA64 te gaan ondersteunen. Om zo ook de "barrier" van 3gb werkgeheugen te doorbreken.

Waarschijnlijk hebben ze een samenwerkingsverband met Intel (voornamelijk denk ik omdat intel het kan veroorloven om er meer resources tegen aan te gooien).

Bij de ondersteuning van de universele instructiesets zal het probleem niet zozeer liggen, wellicht dat er meer moeilijkheden zitten bij het ontwikkelen van drivers voor bijvoorbeeld powersavings, memory mapping etc.etc. en dat daarom er selecties worden gemaakt voor bepaalde CPU/SOC.

Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellend dat Microsoft fabrikanten minder toegang geeft tot het systeem en zo fabriekanten niet in staat zijn om drivers te ontwikkelen voor het platform en hun (eigen) custom hardware. Dit komt ten goede van de stabiliteit van het platform, maar ten koste van de diversiteit van de hardware.
Dit is een beetje de tussenweg tussen IOS en Android.

[ Voor 48% gewijzigd door kid1988 op 22-01-2016 12:06 ]

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

• eiPionezero
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-11 11:00
Uit dit artikel:
Also supported are Intel's Atom x3 (formerly known as SoFIA), and x5 and x7 processors (codenamed Cherry Trail). x3 is aimed at low-to-mid-range smartphones, with x5 and x7 targeted towards tablets. AMD's Carrizo and Carrizo-L processors are also supported, and Carrizo-L in particular may find its way into tablets.
Niet slechts Intel-socs, ook AMD. Goed nieuws, valt er ook iets meer te concurreren voor de bedrijven en te kiezen voor de consument :)
Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellend dat Microsoft fabrikanten minder toegang geeft tot het systeem en zo fabriekanten niet in staat zijn om drivers te ontwikkelen voor het platform en hun (eigen) custom hardware. Dit komt ten goede van de stabiliteit van het platform, maar ten koste van de diversiteit van de hardware.
Dit is een beetje de tussenweg tussen IOS en Android.
Wat bedoel je precies met dit laatste? Voor desktop-Windows worden de drivers nu toch door de hardwareboeren geschreven? Voor mijn Dell laptop haal ik iig de Intel, Broadcom en nVidia drivers van de websites van de fabrikanten. Bij huidige Androids worden drivers voor SoC's volgens mij ook door de chipbakkers geschreven, waarom zou bij Windows Mobile Microsoft deze taak op zich willen nemen? Lijkt mij niet dat dit stabiliteit per se ten goede komt, de maker van de hardware kent hardware immers het best, die kan dus toch ook het beste de drivers schrijven?

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
Ten eerste: Windows 10 Mobile is alleen voor smartphones; tablets kunnen gewoon Windows 10 draaien en doen dat ook. Voor smartphones heeft AMD momenteel niets. Daarom heb ik ervoor gekozen om specifiek Intel te noemen; de ambities van Intel zijn gevoeglijk bekend en met de Asus Zenfone 2 (en ooit Motorola Razr I) hebben ze al op de smartphonemarkt stappen gezet. Vandaar :)

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-11 14:03
eiPionezero schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 12:59:

[...]

Wat bedoel je precies met dit laatste? Voor desktop-Windows worden de drivers nu toch door de hardwareboeren geschreven? Voor mijn Dell laptop haal ik iig de Intel, Broadcom en nVidia drivers van de websites van de fabrikanten. Bij huidige Androids worden drivers voor SoC's volgens mij ook door de chipbakkers geschreven, waarom zou bij Windows Mobile Microsoft deze taak op zich willen nemen? Lijkt mij niet dat dit stabiliteit per se ten goede komt, de maker van de hardware kent hardware immers het best, die kan dus toch ook het beste de drivers schrijven?
Je hebt gelijk dat de hardware fabrikanten de hardware het beste kennen. Maar met diversiteit aan hardware komen overhead en risico's. Een hele platte vergelijking zou zijn: IOS met Android. De een heeft vrijwel geen hardware variatie, en wordt over het algemeen beschouwd als stabiel platform. Android heeft veel hardware variatie, en wordt beschouwd als instabiel platform.

Een ander goed voorbeeld is Windows voor PC's. Het heeft een slechte naam wanneer het gaat om stabiliteit. Maar in de meeste gevallen dat het OS "uit zichzelf" over zijn nek gaat heeft een externe driver of applicatie hier een rol in. (externe invloeden als gebruikers, virussen en hardware defecten uitgesloten).
arnoudwokke schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 13:06:
Ten eerste: Windows 10 Mobile is alleen voor smartphones; tablets kunnen gewoon Windows 10 draaien en doen dat ook. Voor smartphones heeft AMD momenteel niets. Daarom heb ik ervoor gekozen om specifiek Intel te noemen; de ambities van Intel zijn gevoeglijk bekend en met de Asus Zenfone 2 (en ooit Motorola Razr I) hebben ze al op de smartphonemarkt stappen gezet. Vandaar :)
Met het oog op continuum ben ik het niet helemaal met je eens, Windows 10 Mobile met continiuum is niet alleen voor smartphones. Wellicht dat we de telefoon met continuum niet zozeer "smartphones" moeten noemen, maar met de komst van continuum is er wel degelijk vraag naar x86 telefoon. Met alle scaling implementaties welke Windows 10 aanbied, is het dan nog wel W10M wanneer het op een x86 SOC draait?

Terug OT, wat Arnoud ook al zegt, ik denk dat op dit moment de ambities van AMD nog ergens anders liggen (wellicht op een ander niveau).

[ Voor 25% gewijzigd door kid1988 op 22-01-2016 13:13 ]

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Pagina: 1