Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Ik wil kijken of het haalbaar is om mijn apparaten iets beter te gebruiken en om mijn "veiligheid" op internet iets te verhogen. Alle bovenstaande services (minus de VPN, dat is te zwaar en komt later) draaien nu op mijn NAS (Synology 411) en hij heeft het er nogal druk mee. Binnenkort wil ik ook graag via VPN naar het internet verbinden en dan trekt hij het echt niet meer.

Aanwezig:
  • Ziggo 40/4 verbinding. De oplossing hoeft dus niet sneller te worden dan deze verbinding, mag wel om op de toekomst voorbereidt te zijn
  • WNDR3700v2. Een al wat oudere router, iig niet geschikt om ook een VPN te draaien. Eventueel is het mogelijk om een nieuwe aan te schaffen met genoeg rekenkracht en ddwrt om een VPN te draaien
  • RPI2 met OpenElec. Deze loopt dus 95% van de tijd uit zijn neus te vreten. Eventueel wil ik nog een extra Pi aanschaffen als dit moet. Kodi moet iig altijd goed blijven draaien
  • Synology 411. Paar jaar oud en door alle pakketten loopt hij vaak op zijn max. Recentelijk SABnzb vervangen door NZBget wat veel scheelt. Nu heb ik echter SSL aangezet voor alle nieuwsgroep providers die ik heb waardoor ik niet meer de maximale snelheid van mijn internetverbinding haal (3 MB/s ipv 4.6 MB/s). Op de Syno draait wel een VPN server om met mijn mobiel te internetten. Deze VPN wil ik dus eerder in de keten plaatsen zodat mijn thuisapparatuur ook allemaal verbinding maken via de VPN
Nu was mijn eerste idee om een nieuwe router aan te schaffen en daar de VPN service op in te stellen en alles zo te laten. Volgens mij kan het efficienter door bijvoorbeeld een extra RPI achter mijn router te plaatsen waar ik de VPN + alle pakketten op installeer. Of is er een ander oplossing voor mijn wensen.

Eventueel wil ik dus wel wat extra apparatuur aanschaffen. Wie kan mij helpen?

[ Voor 5% gewijzigd door Moby op 22-01-2016 11:52 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-07 09:51

j1nx

Geek - Enjoying life

Ik zou eens kijken naar een Ubiquiti Edgemax router.

Daarop kun je zowel VPN client als server draaien. Server voor je mobiel. Client om zo bepaalde streams in andere landen te kunnen kijken op de OE / Netflix / etc.

Ding is super rap en ook niet duur. Niet de makkelijkste om helemaal naar je hand te zetten, maar niets wat de gemiddelde tweaker niet voor elkaar krijgt.

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Dat is zeker een mooi apparaat. Voor het wifi gedeelte moet ik wel weer extra apparatuur aanschaffen wat misschien weer wat duur wordt. Ik hou het in mijn achterhoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Niemand anders met een mooie oplossing? Ik denk zelf aan een router met een flinke CPU en de rest te laten zoals het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Dan zou ik eens kijken naar een zelfbouw met pfsense
Zelfbouw project: Firewall / Router / AP (PfSense)

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:57
De edgemax routers zijn zeker mooi en bieden prima waar voor hun prijs, maar ik was zelf niet zo gelukkig met de VPN-oplossing. Uiteindelijk heb ik dan ook maar een gewone windows-server dat uiteindelijk laten afhandelen.
Een zelfbouw-projectje zou zeker kunnen inderdaad. Ik denk dat met name rekenkracht nodig is voor o.a. NZBget, en zowel de Pi als de NAS blinken daar niet heel erg in uit. Dan kom je toch al snel uit bij een klein servertje, maar dat kan je weer op zoveel verschillende manieren invullen dat het moeilijk is om daar zomaar even iets in te adviseren.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Hmm, dan ga ik toch maar eens naar een edgemax kijken als iedereen dat aanraadt. Waar liep jij tegenaan met de VPN verbinding? Met 2 pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm erbij moet het goed gaan. 300Mbps Wifi is genoeg en geen ondersteuning voor 5GHz is ook niet zo'n probleem.

Ik zie hier zelfs een 2e hands apparaat: V&A aangeboden: Ubiquiti EdgeRouter PoE - 5-Port

[ Voor 6% gewijzigd door Moby op 24-01-2016 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

In het begin was VPN data niet hardware accelerated, nu wel. Overigens moet je dan wel kiezen voor OpenVPN of IPsec (Weet even niet meer hoe ofwat)

Ik heb/had het draaien met OpenVPN. Zowel client als server.

Mijn router had een aantal gateways.

Mijn normale glasvezel verbinding en daaroverheen nog een IPv6 tunnel voor de gratis newsgroepen. (Nu niet meer zo veel en bijzonder). Ook een tweetal VPN verbindingen waarover UK en US IP based ip's werder geroute. Zo kon ik op al mijn XBMC/Kodi clients gewoon bijvoorbeeld iPlayer starten enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Hardware acceleratie is erg prettig, dan heeft hij nog rekenkracht over om andere taken te doen. Misschien zet ik nzbget dan ook wel op de router zodat mijn NAS weer rustig aan kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:57
Moby schreef op zondag 24 januari 2016 @ 22:45:
Hmm, dan ga ik toch maar eens naar een edgemax kijken als iedereen dat aanraadt. Waar liep jij tegenaan met de VPN verbinding? Met 2 pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm erbij moet het goed gaan. 300Mbps Wifi is genoeg en geen ondersteuning voor 5GHz is ook niet zo'n probleem.

Ik zie hier zelfs een 2e hands apparaat: V&A aangeboden: Ubiquiti EdgeRouter PoE - 5-Port
Het probleem met de site-to-site VPN waar ik mee zat (en nog steeds zit overigens) is dat als het modem dat ervoor staat niet in bridge-modus kan (wat dus met de nieuwe Ziggo-modems oa het geval is) en je dus de router in het DMZ plaatst je geen verbinding op kan zetten.

Met een Dial-up VPN heb ik destijds gekozen voor OpenVPN, maar dat was toch vrij lastig om aan gebruikers uit te leggen hoe ze de boel moeten instellen én nog eens additionele software die nodig was...Daarom wordt dial-up VPN nu door een Windows server afgehandeld en kunnen alle externe users heel eenvoudig een verbinding opzetten.

Het hoeft dus helemaal geen bezwaar voor jou te vormen maar dat zijn wel kenmerken van een stukje software dat duidelijk nog niet 100% is uit ontwikkeld. Dat heeft wat tijd nodig, en ik denk dat over een jaar of 5 het een heel volwassen omgeving kan opleveren. Tot die tijd is de community er met name druk mee.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Laatste paragraaf is zeker waar

Pagina: 1