Hulp nodig bij het zoeken van een GPU

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UncleEddy
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:27
Hallo iedereen,

Ik ben van plan de komende weken een nieuwe videokaart aan te schaffen. Vooraf had ik een budget van €200 in gedachte. Ik stuitte op de EVGA 960 GTX EXOC (€220) en de Sapphire Nitro R9 380 4GB (€227), waarvoor ik indien waard, wat extra wil besteden. Welke van deze kaarten zouden jullie mij aanraden ?

Ik beschik over 700W voeding
Windows 10 Pro

Ik ben van plan de volgende componenten te kopen:

Intel Core i5-6500, 3,2 GHz socket 1151
MSI Z170A Gaming Pro
Corsair 8 GB DDR4-2400MHz

De videokaarten in kwestie:

1. EVGA Geforce 960 GTX EXOC 2GB (€220)
2. EVGA Geforce 950 GTX FTW 2GB (€200)
3. Sapphire Nitro R9 380 4GB (€230)

Thanks !

[ Voor 29% gewijzigd door UncleEddy op 22-01-2016 12:29 ]

Beste antwoord (via UncleEddy op 23-01-2016 00:47)

Verwijderd

€220,- als ik het goed begrijp? Dan zou ik de pricewatch: Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate aanraden. Heerlijk stil en nipt sneller dan een 960.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewest
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:53
Wat wil je gaan doen met de kaart?
Gamen? Renderen? Cuda?

Gamen: welke resolutie?

Flickr
Canon 7D + Glas + Licht
Komt het rot over dan bedoel ik het anders en taalfouten zijn inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UncleEddy
Jewest schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 09:26:
Wat wil je gaan doen met de kaart?
Gamen? Renderen? Cuda?

Gamen: welke resolutie?
Ik ben van plan te gaan gamen :) , de resolutie maakt mij niet zo zeer uit..

[ Voor 8% gewijzigd door UncleEddy op 22-01-2016 09:29 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

€220,- als ik het goed begrijp? Dan zou ik de pricewatch: Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate aanraden. Heerlijk stil en nipt sneller dan een 960.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:44
Wat is je huidige systeem, en veel belangrijker, je huidige voeding? Zonder die info is een goed advies geven niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UncleEddy
Ardjee schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 09:40:
Wat is je huidige systeem, en veel belangrijker, je huidige voeding? Zonder die info is een goed advies geven niet mogelijk.
Ik beschik over 700W voeding en Windows 10 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
Welke 700W voeding? Merk en type zijn belangrijker dan de wattage.

En met huidige systeem bedoel ik welke processor, moederbord, werkgeheugen en dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UncleEddy
Ardjee schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 09:44:
Welke 700W voeding? Merk en type zijn belangrijker dan de wattage.

En met huidige systeem bedoel ik welke processor, moederbord, werkgeheugen en dat soort dingen.
Het betreft een 700W CoolerMaster voeding, een vrij oude en heb hem helaas ook niet binnen bereik.

Dit zijn de componenten die ik aan ga schaffen:

Intel Core i5-6500, 3,2 GHz socket 1151
MSI Z170A Gaming Pro
Corsair 8 GB DDR4-2400MHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je vraagt er geen advies over maar vanwaar jou keuze voor een vrij duur moederbord waarmee je kan overklokken en een, in principe, niet overklokbare i5-6500?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
Coolermaster voedingen zijn niet slecht, maar als die al oud is heb je al kans op problemen zoals geen ondersteuning voor stroombesparende functies. Misschien is het handig om die te vervangen (post het exacte model wanneer je het zeker weet, dan kunnen we je verder helpen)

Ook zie ik dat je een niet overclock CPU combineerd met een z170 moederbord. De Z170 moederborden hebben alleen meerwaarde als je gaat overclocken. Zo niet dan is een b150 of een H170 moederbord een stuk goedkoper zonder dat je er iets van merkt.

Ook kan het geheugen goedkoper als je voor een b150 of een H170 mobo gaat: dan kan je namelijk geheugen van 2133 MHz halen: meer wordt niet ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UncleEddy
Ardjee schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 09:53:
Coolermaster voedingen zijn niet slecht, maar als die al oud is heb je al kans op problemen zoals geen ondersteuning voor stroombesparende functies. Misschien is het handig om die te vervangen (post het exacte model wanneer je het zeker weet, dan kunnen we je verder helpen)

Ook zie ik dat je een niet overclock CPU combineerd met een z170 moederbord. De Z170 moederborden hebben alleen meerwaarde als je gaat overclocken. Zo niet dan is een b150 of een H170 moederbord een stuk goedkoper zonder dat je er iets van merkt.

Ook kan het geheugen goedkoper als je voor een b150 of een H170 mobo gaat: dan kan je namelijk geheugen van 2133 MHz halen: meer wordt niet ondersteund.
Ja dit klopt, ik wil wel graag mijn pc een beetje "future proof" maken. De z170A krijg je op dit moment 25 cashback, wat uit komt op ongeveer 25-30 euro meer dan een B150. Plus het feit dat ik graag de LED functies wil :). Ik zag net ook dat de CPU die ik in gedachte had 2133MHz RAM ondersteund ? Kan dit of gaat dit over wat anders ? Qua prijsverschil zit er vrijwel niets tussen 2133MHz of 2400MHz RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
Er is in theorie zo goed als niets meer futureproof aan een Z170 dan aan een H170 of B150, zolang het H170 of B150 moederbord dezelfde aansluitingen heeft. Maar als je via die cashback een goede deal kan sluiten dan is er niets aan de hand.

Je cpu ondersteunt idd niets sneller dan 2133 MHz. Als je sneller koopt dan clockt het geheugen zichzelf terug. Mocht je later upgraden en je ram willen meenemen dan is 2400 MHz in theorie sneller. De praktijk zegt dat memory speeds zelfs bij DDR3 speeds al erg weinig uitmaakt. Ook is het maar net de vraag of tegen de tijd dat je wilt upgraden Xpoint memory niet al ingeburgerd is. Dan maakt je DDR4 ook weinig meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UncleEddy
Ardjee schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 10:00:
Er is in theorie zo goed als niets meer futureproof aan een Z170 dan aan een H170 of B150, zolang het H170 of B150 moederbord dezelfde aansluitingen heeft. Maar als je via die cashback een goede deal kan sluiten dan is er niets aan de hand.

Je cpu ondersteunt idd niets sneller dan 2133 MHz. Als je sneller koopt dan clockt het geheugen zichzelf terug. Mocht je later upgraden en je ram willen meenemen dan is 2400 MHz in theorie sneller. De praktijk zegt dat memory speeds zelfs bij DDR3 speeds al erg weinig uitmaakt. Ook is het maar net de vraag of tegen de tijd dat je wilt upgraden Xpoint memory niet al ingeburgerd is. Dan maakt je DDR4 ook weinig meer uit.
Thanks ! Ik waardeer iedereen zijn hulp enorm. Het gaat me bij "future proof" eigenlijk meer om het kunnen aansluiten van meer types ssd etc en het aansluiten van snellere RAM/CPU etc. Ik begrijp dat de aansluitingen inderdaad hetzelfde zijn als bij andere moederborden. Maar nu komt mijn grote vraag als ik zou moeten kiezen tussen twee kaarten:

Omdat ik in gedachte had niet meer dan €200 euro te willen besteden aan een videokaart is niet meer te realiseren, aangezien ik mijn zinnen heb gezet op de GTX 960 EXOC 2GB of Sapphire Nitro R9 380 4GB. Ik denk dat ik dan toch beter kan gaan voor de 380 aangezien deze 4GB heeft ? Prijsverschil met de 960 2GB is ongeveer 10-15 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardjee
Het ligt aan voornamelijk aan je monitor (en deels aan de game) of die 4 GB zijn meerprijs waard is. op 1080p voegt het nog niet heel veel toe, maar als je zeker wilt weten dat die 2 GB niet te weinig gaat zijn zou ik zeker voor die 10 a 15 euro meer het je iig niet afraden.

Qua moederbord: Toekomstige CPUs gaan 99,5% zeker weten een andere moederbord nodig hebben, dus daarvoor een duurdere moederbord kopen heeft geen zin. Ook heeft sneller ram 99,9% van de tijd geen toegevoegde waarde (die andere 0.01% zijn benchmarks en enkele uitzonderingen). Tenzij je echt van plan bent twee NVME SSD's aan te sluiten gaat een goedkopere mobo alsnog voldoen. Wel raad ik je aan te onderzoeken hoe de PCI-E lanes verdeelt zijn per moederbord. Sommige moederborden hebben aansluitingen die maar op de halve (of minder) snelheid draaien dan maximaal lukt. Met een Z170 mobo zal je dat minder snel tegenkomen, maar toch een puntje vna mogelijke problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UncleEddy
Deze pagina brengt me alleen wel in twijfel tussen de twee kaarten.. Aangezien de GTX 960 2GB hoger scoort dan de R 380 4GB ?

http://nl.hardware.info/r...rdwareinfo-prestatiescore
Pagina: 1