Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met de nieuwe PC wil ik graag het internet op (fora voornamelijk) en wie weet op den duur ook nog wel gebruiken voor thuiswerken (administratief medewerker) als het werk door slecht weer (sneeuw, ijzel etc.) niet veilig bereikbaar is. Daarnaast zal een paar keer per jaar gegamed worden op de PC.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem mag niet meer dan € 1000,- kosten. Dit is exclusief eventuele verzendkosten hoewel ik de voorkeur eraan geef om naar de winkel te gaan. Assemblage ken ik niet.
Ik heb al gekeken bij de MediaMarkt waar ik voornamelijk Medion, Acer en Asus tegenkwam binnen mijn budget met SSD geheugen. Dell/HP etc. hebben dat niet. Is er een van deze 3 merken aan te raden of zeggen jullie allemaal niet? Daarnaats ben ik bij de BCC op de site geweest waar ik 2 geschikte exemplaren gevonden heb en bij bol.com op de site gekeken, maar die werken veel met partners en daar ben ik niet zo weg van.
Overigens heeft MediaMarkt vermoedelijk volgende week weer de BTW-weg ermee actie, dus als dat zo is ga ik wel even kijken.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een beeldscherm van Fujitsu Siemens Computers wat prima voldoet (21 inch)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een standaard PC is prima.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zie wat mag het systeem gaan kosten.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee, niet die ik me zo kan indenken.
Ga je overklokken?
Standaard instellingen lijkt me prima.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil van jullie weten of Medion, Acer en/of Asus aan te raden merken zijn. Daarnaast hoor ik ook graag van jullie of er producten van dat merk zijn die je beter kunt laten staan. Ik kan me voorstellen dat een PEAQ bijPDT P2010 - I5N1 bijvoorbeeld slechter is dan een Medion Akoya P5394 G.
Budget is al genoemd en speelt zeker wel een rol.
Wat ik zelf gevonden heb zijn de onderstaande producten:
- Medion Akoya P 5282 E
- Medion Akoya P 5338 H
- Medion Akoya P 5394 G
- Medion Akoya P 5283 E
- PEAQ PDT P 2010-I5N1
- Acer Aspire X3 - 710 I 7010 NL
- Medion Akoya P 5397 G
- Acer Aspire T3-710 I8810NL
- Medion Erazer P 5396 G
Daarnaast even de vraag of de nieuwe PC eigenlijk wel nodig is, of dat ik beter nog iets aan mijn laptop kan laten doen. Laptop is gekocht in november 2010 en nu dus meer als 5 jaar oud.
Opstarten duurt ongeveer 20 minuten, klepmechanisme is kapot waardoor die open staat met een theedoek over het toetsenbord en hij geeft een harde schijf error bij het opstarten die ik nog wel kan wegklikken.
Hiervoor heb ik hieronder een mailwisseling met een computerbedrijf toegevoegd. Dit gaat er gemoedelijk aan toe, maar dat komt omdat het m'n neef is die ook gewoon uurloon rekent etc dus vandaar de vraag of maken nog wel verstandig is.
Persoonlijke gegevens zijn gewist natuurlijk en je moet onderaan beginnen voor de oudste mail.
Met de nieuwe PC wil ik graag het internet op (fora voornamelijk) en wie weet op den duur ook nog wel gebruiken voor thuiswerken (administratief medewerker) als het werk door slecht weer (sneeuw, ijzel etc.) niet veilig bereikbaar is. Daarnaast zal een paar keer per jaar gegamed worden op de PC.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem mag niet meer dan € 1000,- kosten. Dit is exclusief eventuele verzendkosten hoewel ik de voorkeur eraan geef om naar de winkel te gaan. Assemblage ken ik niet.
Ik heb al gekeken bij de MediaMarkt waar ik voornamelijk Medion, Acer en Asus tegenkwam binnen mijn budget met SSD geheugen. Dell/HP etc. hebben dat niet. Is er een van deze 3 merken aan te raden of zeggen jullie allemaal niet? Daarnaats ben ik bij de BCC op de site geweest waar ik 2 geschikte exemplaren gevonden heb en bij bol.com op de site gekeken, maar die werken veel met partners en daar ben ik niet zo weg van.
Overigens heeft MediaMarkt vermoedelijk volgende week weer de BTW-weg ermee actie, dus als dat zo is ga ik wel even kijken.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een beeldscherm van Fujitsu Siemens Computers wat prima voldoet (21 inch)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een standaard PC is prima.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zie wat mag het systeem gaan kosten.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee, niet die ik me zo kan indenken.
Ga je overklokken?
Standaard instellingen lijkt me prima.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil van jullie weten of Medion, Acer en/of Asus aan te raden merken zijn. Daarnaast hoor ik ook graag van jullie of er producten van dat merk zijn die je beter kunt laten staan. Ik kan me voorstellen dat een PEAQ bijPDT P2010 - I5N1 bijvoorbeeld slechter is dan een Medion Akoya P5394 G.
Budget is al genoemd en speelt zeker wel een rol.
Wat ik zelf gevonden heb zijn de onderstaande producten:
- Medion Akoya P 5282 E
- Medion Akoya P 5338 H
- Medion Akoya P 5394 G
- Medion Akoya P 5283 E
- PEAQ PDT P 2010-I5N1
- Acer Aspire X3 - 710 I 7010 NL
- Medion Akoya P 5397 G
- Acer Aspire T3-710 I8810NL
- Medion Erazer P 5396 G
Daarnaast even de vraag of de nieuwe PC eigenlijk wel nodig is, of dat ik beter nog iets aan mijn laptop kan laten doen. Laptop is gekocht in november 2010 en nu dus meer als 5 jaar oud.
Opstarten duurt ongeveer 20 minuten, klepmechanisme is kapot waardoor die open staat met een theedoek over het toetsenbord en hij geeft een harde schijf error bij het opstarten die ik nog wel kan wegklikken.
Hiervoor heb ik hieronder een mailwisseling met een computerbedrijf toegevoegd. Dit gaat er gemoedelijk aan toe, maar dat komt omdat het m'n neef is die ook gewoon uurloon rekent etc dus vandaar de vraag of maken nog wel verstandig is.
Persoonlijke gegevens zijn gewist natuurlijk en je moet onderaan beginnen voor de oudste mail.
Ik hoor graag jullie suggesties.Hoi,
Het aanschaffen van een hardeschijf is niet het probleem voor ongeveer 1 terabyte betaal je nu ongeveer € 60,-
Het overzetten van de windows versie en dergelijke vereist wel de nodige kennis en eventueel apparatuur.
Omdat je windows versie is gekoppeld aan de code welke op je pc staat kun je niet zomaar de boel kopiëren en plakken.
Je zult dus een versie van windows moeten hebben welke overeenkomt aan de versie op je laptop nu (waarschijnlijk home premium).
Deze moet geïnstalleerd worden en de code van je oude moet er in gezet worden.
Dan moet alles zo ingesteld worden dat programma’s en dergelijke ook op deze wijze overgenomen kunnen worden, dit alles is nogal wat werk en kost veel geduld.
ik neem hier vaak 2 dagen de tijd voor omdat windows ook nog een 300 updates tussendoor wilt doen op het moment dat je net bezig bent en dit kost tijd, dus voor alles weer is zoals je gewent was ben je een flinke tijd verder.
het kopiëren van bestanden kan vanaf een harde schijf waar je een back-up op hebt staan dat is vaak met 30 minuten wel voor elkaar en dat kost de tijd dus niet.
Mocht je gaan kijken voor een nieuwe is windows 10 wel aan te raden, windows 8 was een drama en daar hebben ze van geleerd, windows 7 word binnenkort niet meer verkocht om de overgang naar windows 10 wat vlotter te laten verlopen.
ik heb zelf goeie ervaringen met windows 10 qua gebruiksgemak. Het is even wennen maar wel goed gemaakt en lekker snel.
Qua reparaties is het wat minder prettig maar daar heb jij geen last van
Mocht je rond gaan kijken let dan op dat je kijkt naar een laptop met minimaal een intel i3 processor of hoger(i5)
Ga je voor een ouder model (b960 o.i.d.) koop je iets wat bij voorbaat al traag is.
lenovo heeft veel scherpe aanbiedingen op haar modellen en domineert de markt momenteel. Hp is ook erg goed maar iets duurder en deze laten in veel modellen de laatste tijd de dvd-rom weg dit is iets om in het achterhoofd te houden.
Groetjes
Beste,
Bedankt voor je reactie op mijn e-mail.
Ik probeer me er inderdaad altijd eerst zelf in te verdiepen voordat ik er iemand met (meer) computerkennis bij haal. Google is tegenwoordig je grootste vriend met veel dingen (ook voor de computer) en als je dan van tevoren al geld kunt besparen (door iemand er niet bij te halen omdat je het zelf kunt oplossen), dan ben je in mijn ogen dom als je niet eerst zelf even googelt.
Begrijp ik het goed dat alles van de PC wissen en opnieuw installeren 2 dagen kost?
Misschien even een hele stomme vraag, maar een nieuwe harde schijf. Kun je die (als je dat wil) bij een computerzaak kopen, en wat kost een nieuwe harde schijf? Is het mogelijk zelf de nieuwe harde schijf te installeren of is dat voor een leek te ingewikkeld? En kun je dat beter overlaten aan iemand die er meer verstand van heeft?
Mocht je aan een nieuwe gaan denken, is Windows 10 dan een goed besturingssysteem? Er zijn een aantal besturingssystemen geweest (onder meer Windows 8 geloof ik) waar men niet zulke goede ervaringen mee had.
De inschatting dat ik de computer erg veel gebruik klopt inderdaad wel ja, van de 168 uur die een week telt (7x 24) zit ik er thuis ongeveer 15 uur per week achter (iedere dag wel een kleine 2 uur en het weekend inclusief vrijdag meer).
Zoals je merkt ben ik de mogelijkheden even tegen elkaar aan het afwegen want een computer blijft een redelijk grote uitgave (500 euro ben je al snel kwijt). Het is ook de vraag waar je hem voor wil gebruiken, en of je niet te snel beslist (dat je dezelfde PC 1 a 2 weken later ergens 100 euro goedkoper ziet). Hierin moet je geen overhaaste beslissingen nemen vind ik altijd en je er goed in verdiepen als je een nieuwe wilt kopen.
In die tijd kun je inderdaad ook leuk sparen voor de nieuwe PC.
Een back-up heb ik toen ik die melding kreeg natuurlijk direct gemaakt naar een externe harde schijf. Dit moet je inderdaad herhalen, maar van de andere kant gebruik ik hem veel voor internet en komen er maar zelden nieuwe Word-bestanden of iets dergelijks bij.
Groetjes
Beste,
Dat is een heel verhaal, je hebt je er goed in verdiept!
Wat betreft de behuizing als je daar mee kan leven is het geen reden voor vervanging natuurlijk wel zonde
Het feit dat je laptop zelf aangeeft dat de schijf defecten krijgt duid op een paar kapotte stukken, word straks daar een keer data weggeschreven zal deze verdwijnen.
De diagnose welke word gesteld is alleen relevant voor hp, als ze deze doorkrijgen weten zij op welke datum de diagnose is gesteld en welke error er bij hoort, maar dat wist je zelf al namelijk hdd falen.
Het traag worden zal niets met de klok te maken hebben maar wel een grappig toeval.
Ik vermoed dat het traag worden met bovenstaande te maken zal hebben, echter is dat nooit helemaal met zekerheid vast te stellen.
Een optie is om alles van je pc te wissen en op nieuw te installeren, dan zou hij weer lekker snel moeten zijn, is dat niet ligt het zeker aan je harde schijf maar dan ben je 2 dagen volop bezig geweest en mogelijk voor niets, daarnaast gaf hij al aan dat de schijf slecht aan het worden is en werkt een nieuwe installatie mogelijk al niet.
Je zou een nieuwe harde schijf kunnen installeren en daar schoon beginnen, dat houd in windows er op en vervolgens alle documenten terug kopiëren en programma’s installeren.
Dat is de beste optie, een andere optie is je oude schijf helemaal klonen maar grote kans dat hij dan niet sneller word omdat het probleem misschien in een conflict tussen 2 programma’s zit.
Daarnaast is 5 jaar voor een laptop niet echt nieuw meer, als ik mezelf na ga met veel gebruik van mijn laptop en al 2 harde schijf vervangingen is hij na 4 jaar al echt aan vervanging toe, voor mij is de afweging van de kosten ten opzichte van het gebruik dan te verantwoorden.
gezien de snelle ontwikkelingen loop je met een nieuwe laptop ook weer lekker voorop mee. Ik wil je absoluut niet vertellen dat je aan een nieuwe moet gaan denken want zoals boven beschreven zijn er nog wat opties, maar zoals ik het in kan schatten gebruik je de computer erg veel, dan is het misschien niet verkeerd om te gaan sparen voor iets nieuws.
Als laatste wil ik je nog even mee geven dat het belangrijk is dat je een goede backup van je laptop bijhoud mocht de schijf een keer stoppen anders heb je niets meer straks.
ik hoop dat ik je vragen een beetje heb beantwoord, mocht je nog meer vragen hebben hoor ik het graag.
Groetjes
Hallo,
Ik heb een aantal problemen (3 om exact te zijn) met mijn laptop (HP Pavilion DV 7) momenteel, en het zou mij niets verbazen als de laptop alles bij elkaar opgeteld 'total loss' is.
De laptop is afgelopen week 5 jaar oud geworden (9 november 2010 aangeschaft) wat voor een PC/laptop ook al niet meer de jongste is begreep ik.
Doordat hij al 5 jaar oud is zit er dus ook nergens geen garantie meer op (HP geeft hier maximaal 3 jaar op).
Ik zal de problemen hieronder uitleggen, wellicht dat jij via de mail al kunt zeggen niet meer aan reparatie beginnen, maar kijk langzamerhand naar een nieuwe laptop of PC uit.
1. Ik kan mijn laptop niet meer dichtklappen omdat hij dan uit de behuizing gedrukt wordt (zie bijgevoegde foto). Mijn laptop heb ik eigenlijk altijd (op een uitzondering 1 a 2x per jaar) als vaste desktop PC gebruikt i.v.m een groter beeldscherm voor mijn PC (20 inch zeker, laptop is 17).
Dit probleem was nog wel te overkomen door de laptop alleen nog maar als Desktop PC te gebruiken, en een theedoek over het toetsenbord te gooien tegen de stof.
2. Sinds eind augustus 2015 krijg ik een melding dat mijn harde schijf kapot aan het gaan is. Zie hieronder voor de exacte melding (helaas geen schermafdruk kunnen maken omdat laptop dan nog niet opgestart is).
'SMART Hard Disk Error
The SMART Hard disk check has detected an imminent failure. To ensure not data I oss, please backup the content immediately and run the hard disk test in System Diagnostics.
Hard Disk 1 (301)
F2 System Diagnostics
ENTER - Continue Start Up
For more information, please visit www.hp.com/go/gechcenter/startup'
Dit kon ik op zich prima wegklikken, en hij bleef het doen wat dan natuurlijk ook een pluspunt is. Via de site van HP had ik al gevonden dat er een test van de harde schijf uitgevoerd kan worden, wat ik ook gedaan heb. Hier is de PC 3 uur en 30 minuten mee bezig geweest (F4 Hard Disk test), maar het resultaat heb ik er nooit uitgekregen.
De site van HP had het over een aantal opties, te weten:
- Er worden geen fouten gemeld. U kunt de computer normaal verder gebruiken.
- Het probleem is volledig verholpen. U kunt de computer normaal verder gebruiken."
- De sector is opnieuw ingedeeld omdat het probleem werd veroorzaakt door een beschadigde sector. U dient de computer opnieuw op te starten. Als de beschadigde sector is gerepareerd, dan kunt u de computer normaal verder gebruiken. Herhaal de test van de harde schijf indien dit wordt aangegeven.
- Er is een specifieke fout opgetreden en een garantie-ID-code gegenereerd. Neem contact op met HP voor ondersteuning.
Na 3 uur en 30 minuten kwam er echter niets van dit alles uit, wat aangegeven werd was wederom Hard Disk 1 SMART (301) Press <ESC> to Continue.
Hier ben ik dus ook niets wijzer geworden helaas.
3. Sinds 25 oktober 2015 (de dag dat de klok 1 uur teruggezet is, geen idee of het er wat mee te maken heeft of dat het toeval is) krijg ik een foutmelding dat de Draadloze communicatie niet beschikbaar is (zie 2e Word bijlage). Hierdoor duurt de laptop ontzettend lang met opstarten, vanaf het aanmeldproces (wachtwoord invoeren etc.) is 20 minuten geen uitzondering voor je er goed mee op het internet kunt. Hierdoor staat hij vaak een hele avond aan (omdat je geen zin hebt om iedere keer 20 minuten te wachten) wat tot indirect gevolg heeft dat hij weer meer stroom nodig heeft, en je dus meer kosten aan stroom maakt omdat hij niet meer helemaal goed is.
Is deze melding eenmaal weg, en heb je wat langer geduld dan werkt het internet wel gewoon.
Momenteel draaien er 82 processen terwijl ik alleen Outlook heb aanstaan om deze mail aan je te schrijven. Eerder deze week waren dat er echter 90 en 116 processen.
Kun jij aan de hand van deze informatie al zeggen of een reparatie nog mogelijk c.q. zinvol is, of dat ik beter op zoek kan gaan naar een nieuwe laptop/desktop PC? Of wil je de laptop dan eerst zien?
Dan moet ik even kijken wanneer ik hem (langere tijd) kan missen, of als je wil langskomen wanneer dat uitkomt.
Ik hoor graag van je!
Met vriendelijke groet,