Nieuwe PC met SSD geheugen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fifagek
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-08 21:19
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Met de nieuwe PC wil ik graag het internet op (fora voornamelijk) en wie weet op den duur ook nog wel gebruiken voor thuiswerken (administratief medewerker) als het werk door slecht weer (sneeuw, ijzel etc.) niet veilig bereikbaar is. Daarnaast zal een paar keer per jaar gegamed worden op de PC.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Het systeem mag niet meer dan € 1000,- kosten. Dit is exclusief eventuele verzendkosten hoewel ik de voorkeur eraan geef om naar de winkel te gaan. Assemblage ken ik niet.
Ik heb al gekeken bij de MediaMarkt waar ik voornamelijk Medion, Acer en Asus tegenkwam binnen mijn budget met SSD geheugen. Dell/HP etc. hebben dat niet. Is er een van deze 3 merken aan te raden of zeggen jullie allemaal niet? Daarnaats ben ik bij de BCC op de site geweest waar ik 2 geschikte exemplaren gevonden heb en bij bol.com op de site gekeken, maar die werken veel met partners en daar ben ik niet zo weg van.
Overigens heeft MediaMarkt vermoedelijk volgende week weer de BTW-weg ermee actie, dus als dat zo is ga ik wel even kijken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Ik heb al een beeldscherm van Fujitsu Siemens Computers wat prima voldoet (21 inch)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Een standaard PC is prima.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Zie wat mag het systeem gaan kosten.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Nee, niet die ik me zo kan indenken.

Ga je overklokken?

Standaard instellingen lijkt me prima.

Wat verwacht je van ons?[i]

Ik wil van jullie weten of Medion, Acer en/of Asus aan te raden merken zijn. Daarnaast hoor ik ook graag van jullie of er producten van dat merk zijn die je beter kunt laten staan. Ik kan me voorstellen dat een PEAQ bijPDT P2010 - I5N1 bijvoorbeeld slechter is dan een Medion Akoya P5394 G.
Budget is al genoemd en speelt zeker wel een rol.
Wat ik zelf gevonden heb zijn de onderstaande producten:

- Medion Akoya P 5282 E
- Medion Akoya P 5338 H
- Medion Akoya P 5394 G
- Medion Akoya P 5283 E
- PEAQ PDT P 2010-I5N1
- Acer Aspire X3 - 710 I 7010 NL
- Medion Akoya P 5397 G
- Acer Aspire T3-710 I8810NL
- Medion Erazer P 5396 G

Daarnaast even de vraag of de nieuwe PC eigenlijk wel nodig is, of dat ik beter nog iets aan mijn laptop kan laten doen. Laptop is gekocht in november 2010 en nu dus meer als 5 jaar oud.
Opstarten duurt ongeveer 20 minuten, klepmechanisme is kapot waardoor die open staat met een theedoek over het toetsenbord en hij geeft een harde schijf error bij het opstarten die ik nog wel kan wegklikken.
Hiervoor heb ik hieronder een mailwisseling met een computerbedrijf toegevoegd. Dit gaat er gemoedelijk aan toe, maar dat komt omdat het m'n neef is die ook gewoon uurloon rekent etc dus vandaar de vraag of maken nog wel verstandig is.
Persoonlijke gegevens zijn gewist natuurlijk en je moet onderaan beginnen voor de oudste mail.
Hoi,

Het aanschaffen van een hardeschijf is niet het probleem voor ongeveer 1 terabyte betaal je nu ongeveer € 60,-
Het overzetten van de windows versie en dergelijke vereist wel de nodige kennis en eventueel apparatuur.
Omdat je windows versie is gekoppeld aan de code welke op je pc staat kun je niet zomaar de boel kopiëren en plakken.
Je zult dus een versie van windows moeten hebben welke overeenkomt aan de versie op je laptop nu (waarschijnlijk home premium).
Deze moet geïnstalleerd worden en de code van je oude moet er in gezet worden.
Dan moet alles zo ingesteld worden dat programma’s en dergelijke ook op deze wijze overgenomen kunnen worden, dit alles is nogal wat werk en kost veel geduld.

ik neem hier vaak 2 dagen de tijd voor omdat windows ook nog een 300 updates tussendoor wilt doen op het moment dat je net bezig bent en dit kost tijd, dus voor alles weer is zoals je gewent was ben je een flinke tijd verder.
het kopiëren van bestanden kan vanaf een harde schijf waar je een back-up op hebt staan dat is vaak met 30 minuten wel voor elkaar en dat kost de tijd dus niet.

Mocht je gaan kijken voor een nieuwe is windows 10 wel aan te raden, windows 8 was een drama en daar hebben ze van geleerd, windows 7 word binnenkort niet meer verkocht om de overgang naar windows 10 wat vlotter te laten verlopen.
ik heb zelf goeie ervaringen met windows 10 qua gebruiksgemak. Het is even wennen maar wel goed gemaakt en lekker snel.
Qua reparaties is het wat minder prettig maar daar heb jij geen last van ;)
Mocht je rond gaan kijken let dan op dat je kijkt naar een laptop met minimaal een intel i3 processor of hoger(i5)
Ga je voor een ouder model (b960 o.i.d.) koop je iets wat bij voorbaat al traag is.

lenovo heeft veel scherpe aanbiedingen op haar modellen en domineert de markt momenteel. Hp is ook erg goed maar iets duurder en deze laten in veel modellen de laatste tijd de dvd-rom weg dit is iets om in het achterhoofd te houden.

Groetjes

Beste,

Bedankt voor je reactie op mijn e-mail.

Ik probeer me er inderdaad altijd eerst zelf in te verdiepen voordat ik er iemand met (meer) computerkennis bij haal. Google is tegenwoordig je grootste vriend met veel dingen (ook voor de computer) en als je dan van tevoren al geld kunt besparen (door iemand er niet bij te halen omdat je het zelf kunt oplossen), dan ben je in mijn ogen dom als je niet eerst zelf even googelt.

Begrijp ik het goed dat alles van de PC wissen en opnieuw installeren 2 dagen kost?
Misschien even een hele stomme vraag, maar een nieuwe harde schijf. Kun je die (als je dat wil) bij een computerzaak kopen, en wat kost een nieuwe harde schijf? Is het mogelijk zelf de nieuwe harde schijf te installeren of is dat voor een leek te ingewikkeld? En kun je dat beter overlaten aan iemand die er meer verstand van heeft?
Mocht je aan een nieuwe gaan denken, is Windows 10 dan een goed besturingssysteem? Er zijn een aantal besturingssystemen geweest (onder meer Windows 8 geloof ik) waar men niet zulke goede ervaringen mee had.
De inschatting dat ik de computer erg veel gebruik klopt inderdaad wel ja, van de 168 uur die een week telt (7x 24) zit ik er thuis ongeveer 15 uur per week achter (iedere dag wel een kleine 2 uur en het weekend inclusief vrijdag meer).
Zoals je merkt ben ik de mogelijkheden even tegen elkaar aan het afwegen want een computer blijft een redelijk grote uitgave (500 euro ben je al snel kwijt). Het is ook de vraag waar je hem voor wil gebruiken, en of je niet te snel beslist (dat je dezelfde PC 1 a 2 weken later ergens 100 euro goedkoper ziet). Hierin moet je geen overhaaste beslissingen nemen vind ik altijd en je er goed in verdiepen als je een nieuwe wilt kopen.
In die tijd kun je inderdaad ook leuk sparen voor de nieuwe PC.

Een back-up heb ik toen ik die melding kreeg natuurlijk direct gemaakt naar een externe harde schijf. Dit moet je inderdaad herhalen, maar van de andere kant gebruik ik hem veel voor internet en komen er maar zelden nieuwe Word-bestanden of iets dergelijks bij.

Groetjes

Beste,

Dat is een heel verhaal, je hebt je er goed in verdiept!
Wat betreft de behuizing als je daar mee kan leven is het geen reden voor vervanging natuurlijk wel zonde ;)

Het feit dat je laptop zelf aangeeft dat de schijf defecten krijgt duid op een paar kapotte stukken, word straks daar een keer data weggeschreven zal deze verdwijnen.

De diagnose welke word gesteld is alleen relevant voor hp, als ze deze doorkrijgen weten zij op welke datum de diagnose is gesteld en welke error er bij hoort, maar dat wist je zelf al namelijk hdd falen.
Het traag worden zal niets met de klok te maken hebben maar wel een grappig toeval.
Ik vermoed dat het traag worden met bovenstaande te maken zal hebben, echter is dat nooit helemaal met zekerheid vast te stellen.

Een optie is om alles van je pc te wissen en op nieuw te installeren, dan zou hij weer lekker snel moeten zijn, is dat niet ligt het zeker aan je harde schijf maar dan ben je 2 dagen volop bezig geweest en mogelijk voor niets, daarnaast gaf hij al aan dat de schijf slecht aan het worden is en werkt een nieuwe installatie mogelijk al niet.
Je zou een nieuwe harde schijf kunnen installeren en daar schoon beginnen, dat houd in windows er op en vervolgens alle documenten terug kopiëren en programma’s installeren.
Dat is de beste optie, een andere optie is je oude schijf helemaal klonen maar grote kans dat hij dan niet sneller word omdat het probleem misschien in een conflict tussen 2 programma’s zit.
Daarnaast is 5 jaar voor een laptop niet echt nieuw meer, als ik mezelf na ga met veel gebruik van mijn laptop en al 2 harde schijf vervangingen is hij na 4 jaar al echt aan vervanging toe, voor mij is de afweging van de kosten ten opzichte van het gebruik dan te verantwoorden.
gezien de snelle ontwikkelingen loop je met een nieuwe laptop ook weer lekker voorop mee. Ik wil je absoluut niet vertellen dat je aan een nieuwe moet gaan denken want zoals boven beschreven zijn er nog wat opties, maar zoals ik het in kan schatten gebruik je de computer erg veel, dan is het misschien niet verkeerd om te gaan sparen voor iets nieuws.

Als laatste wil ik je nog even mee geven dat het belangrijk is dat je een goede backup van je laptop bijhoud mocht de schijf een keer stoppen anders heb je niets meer straks.

ik hoop dat ik je vragen een beetje heb beantwoord, mocht je nog meer vragen hebben hoor ik het graag.

Groetjes

Hallo,

Ik heb een aantal problemen (3 om exact te zijn) met mijn laptop (HP Pavilion DV 7) momenteel, en het zou mij niets verbazen als de laptop alles bij elkaar opgeteld 'total loss' is.
De laptop is afgelopen week 5 jaar oud geworden (9 november 2010 aangeschaft) wat voor een PC/laptop ook al niet meer de jongste is begreep ik.
Doordat hij al 5 jaar oud is zit er dus ook nergens geen garantie meer op (HP geeft hier maximaal 3 jaar op).
Ik zal de problemen hieronder uitleggen, wellicht dat jij via de mail al kunt zeggen niet meer aan reparatie beginnen, maar kijk langzamerhand naar een nieuwe laptop of PC uit.

1. Ik kan mijn laptop niet meer dichtklappen omdat hij dan uit de behuizing gedrukt wordt (zie bijgevoegde foto). Mijn laptop heb ik eigenlijk altijd (op een uitzondering 1 a 2x per jaar) als vaste desktop PC gebruikt i.v.m een groter beeldscherm voor mijn PC (20 inch zeker, laptop is 17).
Dit probleem was nog wel te overkomen door de laptop alleen nog maar als Desktop PC te gebruiken, en een theedoek over het toetsenbord te gooien tegen de stof.

2. Sinds eind augustus 2015 krijg ik een melding dat mijn harde schijf kapot aan het gaan is. Zie hieronder voor de exacte melding (helaas geen schermafdruk kunnen maken omdat laptop dan nog niet opgestart is).

'SMART Hard Disk Error

The SMART Hard disk check has detected an imminent failure. To ensure not data I oss, please backup the content immediately and run the hard disk test in System Diagnostics.

Hard Disk 1 (301)

F2 System Diagnostics

ENTER - Continue Start Up

For more information, please visit www.hp.com/go/gechcenter/startup'

Dit kon ik op zich prima wegklikken, en hij bleef het doen wat dan natuurlijk ook een pluspunt is. Via de site van HP had ik al gevonden dat er een test van de harde schijf uitgevoerd kan worden, wat ik ook gedaan heb. Hier is de PC 3 uur en 30 minuten mee bezig geweest (F4 Hard Disk test), maar het resultaat heb ik er nooit uitgekregen.
De site van HP had het over een aantal opties, te weten:

- Er worden geen fouten gemeld. U kunt de computer normaal verder gebruiken.
- Het probleem is volledig verholpen. U kunt de computer normaal verder gebruiken."
- De sector is opnieuw ingedeeld omdat het probleem werd veroorzaakt door een beschadigde sector. U dient de computer opnieuw op te starten. Als de beschadigde sector is gerepareerd, dan kunt u de computer normaal verder gebruiken. Herhaal de test van de harde schijf indien dit wordt aangegeven.

- Er is een specifieke fout opgetreden en een garantie-ID-code gegenereerd. Neem contact op met HP voor ondersteuning.

Na 3 uur en 30 minuten kwam er echter niets van dit alles uit, wat aangegeven werd was wederom Hard Disk 1 SMART (301) Press <ESC> to Continue.

Hier ben ik dus ook niets wijzer geworden helaas.

3. Sinds 25 oktober 2015 (de dag dat de klok 1 uur teruggezet is, geen idee of het er wat mee te maken heeft of dat het toeval is) krijg ik een foutmelding dat de Draadloze communicatie niet beschikbaar is (zie 2e Word bijlage). Hierdoor duurt de laptop ontzettend lang met opstarten, vanaf het aanmeldproces (wachtwoord invoeren etc.) is 20 minuten geen uitzondering voor je er goed mee op het internet kunt. Hierdoor staat hij vaak een hele avond aan (omdat je geen zin hebt om iedere keer 20 minuten te wachten) wat tot indirect gevolg heeft dat hij weer meer stroom nodig heeft, en je dus meer kosten aan stroom maakt omdat hij niet meer helemaal goed is.
Is deze melding eenmaal weg, en heb je wat langer geduld dan werkt het internet wel gewoon.
Momenteel draaien er 82 processen terwijl ik alleen Outlook heb aanstaan om deze mail aan je te schrijven. Eerder deze week waren dat er echter 90 en 116 processen.

Kun jij aan de hand van deze informatie al zeggen of een reparatie nog mogelijk c.q. zinvol is, of dat ik beter op zoek kan gaan naar een nieuwe laptop/desktop PC? Of wil je de laptop dan eerst zien?
Dan moet ik even kijken wanneer ik hem (langere tijd) kan missen, of als je wil langskomen wanneer dat uitkomt.

Ik hoor graag van je!

Met vriendelijke groet,
Ik hoor graag jullie suggesties.

Alle reacties

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03 06:14
Euhm waarom geen zelfbouw?

• All0The0Web
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:27
Hey Fifagek,

Je laptop heeft duidelijk wat problemen, de keuze is echter volledig aan jou of je het waard vindt om hem te laten maken.

Wanneer je een budget hebt van € 1000,- voor een desktop PC is het zelf samenstellen van een PC zeer aan te raden zodat je zelf volledige controle hebt over de componenten. Het bouwen van een PC is niet moeilijk, maar mocht je het echt niet willen dan kunnen winkels als Afuture, Alternate, Paradigit etc. etc. dit voor je doen. Deze winkels kunnen je ook helpen met het samenstellen van een PC.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 384,78€ 384,78
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 80,95€ 80,95
1Cooler Master Silencio 352€ 58,95€ 58,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 46,50€ 46,50
1Cooler Master GM G550M€ 62,95€ 62,95
1Samsung 850 EVO 1TB€ 283,69€ 283,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 917,82

Stel je koopt alles bij Afuture, dan ben je € 996,- kwijt. Dat is incl. verzendkosten maar excl. assemblage van +/- € 45,-. Ga je het zelf bouwen dan ben je een stuk goedkoper uit. Je kunt ook alles zelf bestellen en je neefje (als hij het wilt / kan) of een mede-Tweaker vragen je PC te bouwen. Dat vinden ze nog leuk ook ;-)

Als je naar de MediaMarkt gaat met € 1000,- kan ik je bijna verzekeren dat je niet met zo'n PC naar huis gaat.

- EDIT:
Mocht je wat meer willen gamen ipv. enkel iGPU. Dan kun je voor zo'n 120 euro op V&A of Marktplaats een GTX 760 kopen die dat prima kan doen

[ Voor 5% gewijzigd door All0The0Web op 21-01-2016 21:17 ]

Verwijderd

All0The0Web schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 21:16:
Hey Fifagek,

Je laptop heeft duidelijk wat problemen, de keuze is echter volledig aan jou of je het waard vindt om hem te laten maken.

Wanneer je een budget hebt van € 1000,- voor een desktop PC is het zelf samenstellen van een PC zeer aan te raden zodat je zelf volledige controle hebt over de componenten. Het bouwen van een PC is niet moeilijk, maar mocht je het echt niet willen dan kunnen winkels als Afuture, Alternate, Paradigit etc. etc. dit voor je doen. Deze winkels kunnen je ook helpen met het samenstellen van een PC.

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 917,82

Stel je koopt alles bij Afuture, dan ben je € 996,- kwijt. Dat is incl. verzendkosten maar excl. assemblage van +/- € 45,-. Ga je het zelf bouwen dan ben je een stuk goedkoper uit. Je kunt ook alles zelf bestellen en je neefje (als hij het wilt / kan) of een mede-Tweaker vragen je PC te bouwen. Dat vinden ze nog leuk ook ;-)

Als je naar de MediaMarkt gaat met € 1000,- kan ik je bijna verzekeren dat je niet met zo'n PC naar huis gaat.

- EDIT:
Mocht je wat meer willen gamen ipv. enkel iGPU. Dan kun je voor zo'n 120 euro op V&A of Marktplaats een GTX 760 kopen die dat prima kan doen
Denk ik ook, desktop computers van merken zijn niet echt aan te raden. Ben je vaak een hoop geld kwijt aan de installatie. Vergeet alleen geen versie van Windows te kopen (licentie4u.nl is erg goedkoop), of Linux kan natuurlijk ook als je dat zou willen. Op licentie4u.nl staat windows 7 professional voor iets meer dan 30 euro en kan je dan gratis upgrade naar windows 10 professional. Gewoon zelf samenstellen dus, stuk goedkoper, en beter!

Verwijderd

Een i7 voor wat surfen, kantoorwerk en een paar keer per jaar gamen? Daar is een i3 snel genoeg voor.
Hieronder een systeem met i3-6100, NVMe en USB3.1 waarmee je weer helemaal bij de tijd bent.
Er zijn diverse webshops die voor een kleine meerprijs jou pc in elkaar kunnen zetten.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 125,-€ 125,-
1Gigabyte GA-B150M-DS3P€ 86,50€ 86,50
1Thermaltake Versa H15 Closed€ 38,50€ 38,50
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 38,95€ 38,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 55,95€ 55,95
1Samsung 950 Pro 256GB€ 183,95€ 183,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 528,85

• All0The0Web
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 21:28:
Een i7 voor wat surfen, kantoorwerk en een paar keer per jaar gamen? Daar is een i3 snel genoeg voor.
Een i7 is inderdaad overkill, maar als je € 1000,- wilt besteden dan kan dat uiteraard ook.
Hieronder een systeem met i3-6100, NVMe en USB3.1 waarmee je weer helemaal bij de tijd bent.
Deze build is inderdaad prima, alleen is 256 GB aan SSD (voor mij iig) te weinig. Als je toch iets goedkoper gaat zou ik sowiezo de 1TB versie nemen...

• Hekkie63
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-02 00:51
ACB2401 Waarom wil je hem zo'n dure SSD toe hebben? Ja, die dure SSD is beter maar heeft hij het nodig? Denk het niet, ik denk dat hij van een 850 EVO heel veel plezier heeft. Voor 1000 euro zou ik voor een mooie
i5 skylake gaan met een leuke video kaart AMD of NVIDIA wat je ook maar prefereert dan kom je uiteindelijk denk ik richting de 850.

Verwijderd

Het is een voorbeeld. Die NVMe heeft hij net zo hard nodig als een i5, eigenlijk niet dus.
Met een systeem van €850 zit je aan een videokaart als de GTX 960/R9 380(X). Ik gok dat TS Fifa speelt en daarvoor zijn die kaarten overkill. Dan heb je genoeg aan een i3 met GTX 750/R7 260(X).

• All0The0Web
:P
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 22:36:
Het is een voorbeeld. Die NVMe heeft hij net zo hard nodig als een i5, eigenlijk niet dus.
Met een systeem van €850 zit je aan een videokaart als de GTX 960/R9 380(X). Ik gok dat TS Fifa speelt en daarvoor zijn die kaarten overkill. Dan heb je genoeg aan een i3 met GTX 750/R7 260(X).
Mocht OP toch geïnteresseerd zijn in custom build dan denk ik dat deze wel reëel is

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 213,90€ 213,90
1EVGA GeForce GTX 750 Ti 2GB Superclocked€ 130,95€ 130,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 877,89

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-12 13:19
Als je nu echt niet zelf wil bouwen, dan kan je altijd nog een kant en klaar systeem kopen bij bijvoorbeeld informatique. Ja je betaalt wat meer als zelf bouw, maar in vergelijking met de Medions van deze wereld krijg je wel wat meer kwaliteit.
Zoiets bijvoorbeeld:
http://www.informatique.n...ingamer-level-10-w10.html

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:18

P_Tingen

omdat het KAN

Kom op jongens, wat willen jullie iemand aansmeren voor thuiswerken? Ik zie hier i7 en i5 voorbij komen. Om met Wilders te spreken: "doe eens normaal man!"

Als TS zijn pc wil gebruiken voor - en ik quote:
Met de nieuwe PC wil ik graag het internet op (fora voornamelijk) en wie weet op den duur ook nog wel gebruiken voor thuiswerken (administratief medewerker) als het werk door slecht weer (sneeuw, ijzel etc.) niet veilig bereikbaar is.
Wat moet hij dan in hemelsnaam met een i5 of hoger aanvangen?

Een Pentium is hier echt meer dan voldoende. In dat geval zou ik adviseren om in de BBG te kijken en het basismodel aan te schaffen. Deze heeft een Pentium en een 250GB SSD schijf. En dat voor nog geen €350

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4500 Boxed€ 88,80€ 88,80
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 55,95€ 55,95
1Cooler Master N200 Closed€ 39,95€ 39,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,95€ 33,95
1Crucial BX100 250GB€ 80,95€ 80,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 338,55

Als TS wil gamen op de pc ("Daarnaast zal een paar keer per jaar gegamed worden op de PC.") dan heeft hij wellicht wat meer nodig, maar dan moet hij duidelijk maken wat voor spellen hij speelt. Afhankelijk van de spellen kan het dan alsnog een i5 of evt een AMD worden.

Aanvulling: ik neem aan dat je de pc niet zelf wil gaan monteren. Vaak bieden computerboeren aan om de pc voor je te monteren. Je moet dan bovenstaande lijst bij 1 winkel kopen en dan montage erbij nemen (meestal rond €60 - €75). Bij 1 winkel komt de prijs iets hoger uit, in dit geval kom je op zo'n €350. Voor een complete pc heb je daarnaast ook nog een OS nodig. Ik neem aan dat je Windows wil. Ook die moet je er bij rekenen want de versie op je huidige laptop is waarschijnlijk een die daaraan gebonden is.

[ Voor 6% gewijzigd door P_Tingen op 22-01-2016 09:05 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
Ik denk dat een i3 wel gepast is. Kantoorwerk kan ook wat vragen van een conputer, afhankelijk van de werkzaamheden. Denk dan bijv aan grote excel bestanden. Aangezien TS een budget van 1000 euro heeft hoeft er dus niet een Pentium in te gaan. Gtx 750 ti erbij voor lichte spelletjes en TS kan er de komende 5+ jaar weer tegenaan voor 600 euro.

• Melantrix
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:57
All0The0Web schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 23:22:
[...]

:P

[...]

Mocht OP toch geïnteresseerd zijn in custom build dan denk ik dat deze wel reëel is

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 213,90€ 213,90
1EVGA GeForce GTX 750 Ti 2GB Superclocked€ 130,95€ 130,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 877,89
Dit is een mooi systeem! Ik denk dat alleen de videokaart wat overkill is. Een i5 kan (erg) goed multitasken en heeft een goede GPU intern zitten voor de eventuele games (waarschijnlijk fifa).
Meer dan dit zou ik echt neit uitgeven want dat is echt keihard overkill voor kantoor applicaties. Volgens mij kan je misschien nog beter voor een i3 gaan (ken ik wat minder) en wat meer geheugen zodat het hele systeem beter is in multitasken wat waarschijnlijk veel gebeurd op deze machine.

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

• Centelte
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-11 23:14
#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Core 1100€ 41,90€ 41,90
1Scythe Katana 4€ 23,95€ 23,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 165,95€ 165,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 532,65

Een i3 6100 is meer dan voldoende voor wat jij van plan bent om te gaan doen. Wel is het belangrijk om duidelijjker aan te geven wat je van plan bent te gaan doen met je systeem. Ik heb in mijn lijstje welke ik voor jou gemaakt heb een 500gb ssd gedaan. Als je niet veel opslag gebruikt is een 250 gb variant ook voldoende en toch weer 60 euro goedkoper. Af en toe gamen zegt ook niet zo veel. Dit systeem hierboven is ruim voldoende voor games zoals bijvoorbeeld counterstrike, fifa, oudere games, indie games, rust, minecraft etc. Als je echter grote aaa games zoals bijvoorbeeld assassin's creed, the witcher, gta v of far cry wilt gaan spelen heb je een losse videokaart nodig. Een gtx 950 past goed bij het systeem en zou dat prima aankunnen.

pricewatch: Gigabyte GV-N950WF2OC-2GD

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 18:24

brid

Onze excuses voor het ongemak

Laatst in een ander topic kwamen we op deze lijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 61,-€ 61,-
1Crucial BX200 480GB€ 124,90€ 124,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 373,70

Dit was alleen zonder Gaming, game je echt incidenteel zou ik er een I3 in doen en nog een extra videokaart (Zie suggesties)

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• Hekkie63
Waarom denken aan een Pentium met een budget van €1000,-?

• Hekkie63
Budgetguy schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 11:18:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 532,65

Een i3 6100 is meer dan voldoende voor wat jij van plan bent om te gaan doen. Wel is het belangrijk om duidelijjker aan te geven wat je van plan bent te gaan doen met je systeem. Ik heb in mijn lijstje welke ik voor jou gemaakt heb een 500gb ssd gedaan. Als je niet veel opslag gebruikt is een 250 gb variant ook voldoende en toch weer 60 euro goedkoper. Af en toe gamen zegt ook niet zo veel. Dit systeem hierboven is ruim voldoende voor games zoals bijvoorbeeld counterstrike, fifa, oudere games, indie games, rust, minecraft etc. Als je echter grote aaa games zoals bijvoorbeeld assassin's creed, the witcher, gta v of far cry wilt gaan spelen heb je een losse videokaart nodig. Een gtx 950 past goed bij het systeem en zou dat prima aankunnen.

Met een iGPU ga je never nooit van je leven rust draaien.

• Fabianoniem
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-11 19:15
Als TS een fifa gamer is, zou ik voor deze gaan
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 532,65

OF
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 61,95€ 61,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 56,95€ 56,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 375,65

en dan nog een console er bij kopen,ben je goedkoper uit, alleen je kan dan geen PC games spelen en die meuk

• wouterdev
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-11 19:09
Hekkie63 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 13:16:
[...]

Dat wilde ik net ook gaan zeggen haha, rust is zo slecht geoptimaliseerd dat je met een 970 nog moeite hebt om het spel op max te draaien.

OT:

Een i3 is snel genoeg voor gemiddelde games, maar de TS zal inderdaad even moeten vermelden welke spellen hij van plan is om te spelen ,dit heeft effect op de CPU en GPU die worden gekozen.

• Centelte
Hekkie63 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 13:16:
[...]

Misschien niet op max, niet op 1920x1080p niet met 60 fps. Ik heb op mijn laptop rust gespeeld met ~40 fps op low 1366x768 op de iGPU. En die iGPU is een stuk trager dan de iGPU in de i3 6100. Wel af en toe framedrops (die heb ik helaas ook op de r9 280X. Rust is slecht geoptimaliseerd). Niet eens alles was op de laagste setting.

Maar je hebt wel gelijk. Als je vaak rust wilt spelen is het aangeraden om een losse videokaart te kopen. Als je het af en toe speelt kan de iGPU voldoen imo.

De intel hd graphics (welke in een i3 6100 zit), is ongeveer 10% sneller dan een GT 730, welke ook best veel spellen trekt.
Hier is een artikel over gaming met de iGPY van de i3 6100. http://www.tomshardware.c...core-i5-6600k,4252-9.html

[ Voor 37% gewijzigd door Centelte op 22-01-2016 15:34 ]

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 18:24

brid

Onze excuses voor het ongemak

Ik moet zeggen dat de iGPU van de skylakes me niet tegen valt.
GTX970 had wat probleempjes en moest dus gebruik maken de Intel HD Graphics 530 om World of Tanks te spellen.
Was gewend 90+FPS@2560x1080 max settings, met de IGPU moest ik uit eindelijk naar de laagste settings, anders was het framerate verschil tussen Third-person en Snipper mode te groot, maar dat ging dus met 120FPS, ter vergelijking met mijn laptop met een Quadro 4000M echt top, want die doet maar 50FPS@1920x1080 et de zelfde settings

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12 17:33
Hekkie63 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 12:24:
Waarom denken aan een Pentium met een budget van €1000,-?
Omdat een budget een bovengrens is, geen ondergrens. Belangrijkste is nog altijd: Wat wil je er mee doen? En als ik dan zie wat TS wil doen dan is een Pentium daar echt wel voldoende voor :) Een i3 voegt vooral HT toe, en een beetje cache.

Zonder dat we weten welke games TS "een paar keer per jaar" speelt kunnen we niet veel zinnigs zeggen over de videokaart, maar voor de rest van de werkzaamheden voldoet een PC van € 350 ook, dus waarom 3x zoveel uitgeven?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:12
Is het een idee om een standaard pc met garantie te kopen?
Bijvoorbeeld:
http://www.informatique.n...que-inhome-power-w10.html
https://www.afuture.nl/productview.php?productID=4726175
Past prima binnen budget, je kan als je het wilt langs een fysieke winkel gaan en je hebt twee jaar garantie.

Hier in de buurt heb je ook kleine computerwinkeltjes die ook zelf systemen bouwen en verkopen met garantie, mogelijk heb je die ook in jou omgeving.

Veel internetwinkels hebben zelf een lijn met eigengebouwde PC's bijvoorbeeld afuture, informatique, alternate, azerty om er maar een paar te noemen, misschien is dat een optie?

Hoe wil je de pc verbinden met internet?
Bedraad of draadloos

De meeste (zelfbouw) PC's hebben standaard geen draadloos internet aan boord.

• Fifagek
Om te beginnen wil ik jullie danken voor de reacties. De meeste heb ik eruit gehaald voor een quote met antwoord, zie hieronder.
All0The0Web schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 21:16:
Hey Fifagek,

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 917,82

- EDIT:
De (huidige) laptop is zoals gezegd 5 jaar oud en dan is de vraag of het nog de moeite waard is er iets aan te doen. Van verschillende mensen hoor ik dat 5 jaar voor een computer eigenlijk al 'bejaard' is, zijn dat verkooppraatjes of is dat ook écht wel zo?

,De MediaMarkt heeft volgende week weer de BTW weg ermee actie, dus dan gaat er ook 17,36 % vanaf geloof ik, waarschijnlijk wel nadat prijzen eerst verhoogd zijn. Ze mogen nooit de hele 21% eraf halen begrijp ik, maar het is dus uiteindelijk 17,36%, Mocht ik niet bij een Mediamarkt komen dan zit er in de buurt een BCC, en die gaan altijd met de actie mee weet ik.

Voor wat betreft het zelf bouwen. Daar had ik nog niet aan gedacht, maar eerlijk gezegd ben ik er ook niet zo weg van. Ik heb zelf 2 linkerhanden en van de binnenkant van een PC heel weinig verstand. Dat ik Administratief medewerker ben wil wel zeggen dat ik bepaalde programma's goed ken, maar niet de hele computer van binnen en van buiten (helaas). De overzichtjes die jullie erbij hebben gezet zeggen me dan ook maar vrij weinig.
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 21:24:
[...]
Denk ik ook, desktop computers van merken zijn niet echt aan te raden. Ben je vaak een hoop geld kwijt aan de installatie. Vergeet alleen geen versie van Windows te kopen (licentie4u.nl is erg goedkoop), of Linux kan natuurlijk ook als je dat zou willen. Op licentie4u.nl staat windows 7 professional voor iets meer dan 30 euro en kan je dan gratis upgrade naar windows 10 professional. Gewoon zelf samenstellen dus, stuk goedkoper, en beter!
Desktop computers van de genoemde merken (Medion, Asus, Acer, PEAQ) zijn niet aan te raden? Of desktop PC's over het algemeen niet? Dus ook niet van Dell/HP of andere grote merken?
Er zijn diverse webshops die voor een kleine meerprijs jou pc in elkaar kunnen zetten.
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-B150M-DS3P€ 86,50€ 86,50
1Thermaltake Versa H15 Closed€ 38,50€ 38,50
1Samsung 950 Pro 256GB€ 183,95€ 183,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 528,85
Een I7 heb ik niet bewust uitgezocht, maar die werken veel met een SSD geheugen binnen mijn budget wat eigenlijk wel een harde eis is. Wellicht dat de I3 en I5 ook met het SSD geheugen werken, maar boven de 1000 euro? Bij de 3 genoemde winkels in de openingspost (bol.com, Mediamarkt en BCC) heb ik maar 2 filters aan gezet, en dat waren de prijs tussen € 0,- en € 1000,- en een SSD geheugen en veel meer als dit kreeg ik er niet uit bij alle 3.
Overigens heeft mijn huidige laptop een I5 processor, maar dat komt omdat ik tot voor 2 a 3 jaar terug meer games speelde als nu. Naarmate je ouder wordt verleg je je prioriteiten en ga je van 4 a 5 dagen in de week gamen terug naar een paar keer per maand/per jaar gamen.
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 22:36:
TS speelt inderdaad een paar keer per maand/per jaar Fifa, en dan een oudere game van 2007, dus Fifa 2007. Daarnaast wordt er ook nog wel Football Manager 2011 gespeeld. Laatstgenoemde eerlijk gezegd meer als Fifa, nickname is al wat ouder.......
P_Tingen schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 08:53:
Kom op jongens, wat willen jullie iemand aansmeren voor thuiswerken? Ik zie hier i7 en i5 voorbij komen. Om met Wilders te spreken: "doe eens normaal man!"

Als TS zijn pc wil gebruiken voor - en ik quote:

[...]

Wat moet hij dan in hemelsnaam met een i5 of hoger aanvangen?

Een Pentium is hier echt meer dan voldoende. In dat geval zou ik adviseren om in de BBG te kijken en het basismodel aan te schaffen. Deze heeft een Pentium en een 250GB SSD schijf. En dat voor nog geen €350

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4500 Boxed€ 88,80€ 88,80
1Cooler Master N200 Closed€ 39,95€ 39,95
1Crucial BX100 250GB€ 80,95€ 80,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 338,55

Als TS wil gamen op de pc ("Daarnaast zal een paar keer per jaar gegamed worden op de PC.") dan heeft hij wellicht wat meer nodig, maar dan moet hij duidelijk maken wat voor spellen hij speelt. Afhankelijk van de spellen kan het dan alsnog een i5 of evt een AMD worden.

Aanvulling: ik neem aan dat je de pc niet zelf wil gaan monteren. Vaak bieden computerboeren aan om de pc voor je te monteren. Je moet dan bovenstaande lijst bij 1 winkel kopen en dan montage erbij nemen (meestal rond €60 - €75). Bij 1 winkel komt de prijs iets hoger uit, in dit geval kom je op zo'n €350. Voor een complete pc heb je daarnaast ook nog een OS nodig. Ik neem aan dat je Windows wil. Ook die moet je er bij rekenen want de versie op je huidige laptop is waarschijnlijk een die daaraan gebonden is.
Ik speel Fifa 2007 en Football Manager 2011 een paar keer per maand/per jaar.
Een computer zelf monteren met 2 linkerhanden is niet handig, dus daar wilde ik inderdaad niet aan beginnen.
Ik kan wel eens kijken naar het zelf (laten) bouwen.
melantrix schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 10:08:
[...]
Dit is een mooi systeem! Ik denk dat alleen de videokaart wat overkill is. Een i5 kan (erg) goed multitasken en heeft een goede GPU intern zitten voor de eventuele games (waarschijnlijk fifa).
Meer dan dit zou ik echt neit uitgeven want dat is echt keihard overkill voor kantoor applicaties. Volgens mij kan je misschien nog beter voor een i3 gaan (ken ik wat minder) en wat meer geheugen zodat het hele systeem beter is in multitasken wat waarschijnlijk veel gebeurd op deze machine.
Fifa 2007 en Football Manager 2011 inderdaad een paar keer per maand/per jaar. Football Manager tegenwoordig wel vaker!
Een I5 heb ik momenteel op mijn huidige laptop omdat ik voor een paar jaar terug 4 a 5 keer per week een game speelde wat ik nu echt niet meer haal.
Budgetguy schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 11:18:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 532,65

De computer wordt gebruikt voor internet (voornamelijk fora, en dan in het bijzonder Autoweek forum), Daarnaast wordt er een paar keer per maand, of maximaal een paar keer per jaar Fifa 2007 of Football Manager 2011 op de PC gespeeld. Football Manager 2011 tegenwoordig wel vaker als Fifa.
Ik werk, dus veel documenten opslaan (wat ik voor studenten o.i.d. kan indenken) gebeurd ook niet meer behalve wat privé documenten dan. Muziek heb ik op de huidige laptop alleen 15 jaar Evers Staat op alle uren staan. Afbeeldingen worden er nog wel behoorlijk veel opgeslagen. Zowel foto's als plaatjes van het internet om daarna te delen via een of andere forum of iets dergelijks.
Fabianoniem schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 13:36:
Als TS een fifa gamer is, zou ik voor deze gaan
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 532,65

OF
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 61,95€ 61,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 56,95€ 56,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 375,65

en dan nog een console er bij kopen,ben je goedkoper uit, alleen je kan dan geen PC games spelen en die meuk
Nou, dat treft. TS is een Fifa 2007 gamer hoewel het tegenwoordig wel meer Football Manager 2011 als Fifa is.
Aangezien de PC games al jaren, en jaren in huis zijn is het wel een keiharde eis dat er games op de nieuwe PC gespeeld kunnen worden. Daarnaast ben ik niet zo weg van consoles zoals PlayStation 4 etc.
Ik heb ooit een Playstationg gehad, maar deze is verkocht omdat ik er te weinig mee deed. Kwam mede doordat die boven op m'n slaapkamer stond en ik daar niet alleen wilde gaan gamen. Thuis wonen heeft niet alleen maar voordelen, ik kan niet 's avonds bedenken ik wil de Play Station aan als iemand anders een film kijkt.
Dat plan gaat dus niet door.......
wouterdev schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 15:02:
[...]
Dat wilde ik net ook gaan zeggen haha, rust is zo slecht geoptimaliseerd dat je met een 970 nog moeite hebt om het spel op max te draaien.

OT:

Een i3 is snel genoeg voor gemiddelde games, maar de TS zal inderdaad even moeten vermelden welke spellen hij van plan is om te spelen ,dit heeft effect op de CPU en GPU die worden gekozen.
Fifa 2007 en Football Manager 2011 worden er als games gespeeld. Football Manager wel beduidend vaker als Fifa, en die heeft een goede CPU en GPU (videokaart etc. ook) nodig.
Paul schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 15:33:
[...]
Omdat een budget een bovengrens is, geen ondergrens. Belangrijkste is nog altijd: Wat wil je er mee doen? En als ik dan zie wat TS wil doen dan is een Pentium daar echt wel voldoende voor :) Een i3 voegt vooral HT toe, en een beetje cache.

Zonder dat we weten welke games TS "een paar keer per jaar" speelt kunnen we niet veel zinnigs zeggen over de videokaart, maar voor de rest van de werkzaamheden voldoet een PC van € 350 ook, dus waarom 3x zoveel uitgeven?
Fifa 2007 en Football Manager 2011 worden een paar keer per maand/per jaar gespeeld.
Ik zou graag een goedkopere PC hebben, maar dat is helaas niet haalbaar i.v.m de harde eis dat er een SSD-geheugen in moet zitten. Zoals eerder al gezegd heb ik op de sites van de 3 aanbieders (BCC, Mediamarkt en bol.com) alleen maar gefilterd op prijs, tussen € 0,- en € 1000,- en SSD-geheugen aanwezig of niet en dat maakt het duur én zorgt voor een zware processor heb ik het idee.
DVX73 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 16:59:
Is het een idee om een standaard pc met garantie te kopen?
Bijvoorbeeld:
http://www.informatique.n...que-inhome-power-w10.html
https://www.afuture.nl/productview.php?productID=4726175
Past prima binnen budget, je kan als je het wilt langs een fysieke winkel gaan en je hebt twee jaar garantie.

Hier in de buurt heb je ook kleine computerwinkeltjes die ook zelf systemen bouwen en verkopen met garantie, mogelijk heb je die ook in jou omgeving.

Veel internetwinkels hebben zelf een lijn met eigengebouwde PC's bijvoorbeeld afuture, informatique, alternate, azerty om er maar een paar te noemen, misschien is dat een optie?

Hoe wil je de pc verbinden met internet?
Bedraad of draadloos

De meeste (zelfbouw) PC's hebben standaard geen draadloos internet aan boord.
De PC moet op het Wifi netwerk aangesloten kunnen worden. Ik denk dus dat dat draadloos is omdat je alleen maar een wachtwoord hoeft in te geven van de Wifi ontvanger.
De standaard PC met garantie kan ik inderdaad nog wel eens naar kijken. Dank voor je tip!

Verwijderd

Fifagek schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 20:48:

Een I7 heb ik niet bewust uitgezocht, maar die werken veel met een SSD geheugen binnen mijn budget wat eigenlijk wel een harde eis is. Wellicht dat de I3 en I5 ook met het SSD geheugen werken, maar boven de 1000 euro? Bij de 3 genoemde winkels in de openingspost (bol.com, Mediamarkt en BCC) heb ik maar 2 filters aan gezet, en dat waren de prijs tussen € 0,- en € 1000,- en een SSD geheugen en veel meer als dit kreeg ik er niet uit bij alle 3.
Overigens heeft mijn huidige laptop een I5 processor, maar dat komt omdat ik tot voor 2 a 3 jaar terug meer games speelde als nu. Naarmate je ouder wordt verleg je je prioriteiten en ga je van 4 a 5 dagen in de week gamen terug naar een paar keer per maand/per jaar gamen.
Een i7 die beter werkt met een ssd dan een i3 of i5? Nog nooit van gehoord. Als ik jou argumenten zo eens doorlees ga je genoeg hebben aan een Pentium, hooguit een i3 de komende 5 jaar. Die doen dat op hun sloffen. Een i7 is echt zonde als je daar geld aan uit gaat geven. Jij gaat het verschil niet merken tussen een i3 en een i7. Wel bijvoorbeeld tussen een sata ssd of een NVMe ssd, of een kwaliteits voeding ipv een ondermaats budget voeding in een prebuild computer. Of een moederbord waar wel nog upgrades mee mogelijk zijn zoals uitbreiding van het geheugen omdat je nog 2 geheugensloten vrij hebt.

• Paul
Fifagek schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 20:48:
Van verschillende mensen hoor ik dat 5 jaar voor een computer eigenlijk al 'bejaard' is, zijn dat verkooppraatjes of is dat ook écht wel zo?
Hangt van je gebruik af. Als je er 5 jaar geleden Fifa en Football manager mee kon spelen dan kan dat nu ook nog. Een SSD er in en Windows opnieuw installeren doen al grote wonderen. Waar je bij een laptop wel een beetje tegenaan loopt is dat daarvan vaak de accu stuk is na een paar jaar.
Ze mogen nooit de hele 21% eraf halen begrijp ik, maar het is dus uiteindelijk 17,36%
Ze mogen zoveel korting geven als ze willen (want dat is het, het is echt niet alsof de Belastingdienst ons een cadeautje geeft ;) ), maar de BTW komt bovenop de verkoopprijs, dus het bedrag dat je normaal ziet staan in de winkel is niet 100% van het bedrag maar 121%. 100 - (100/121) * 100 = 17.35% korting :) Doen ze best slim, mensen verkijken zich en rekenen zich rijk...

In plaats van over 100, Mocht ik niet bij een Mediamarkt komen dan zit er in de buurt een BCC, en die gaan altijd met de actie mee weet ik.

Voor wat betreft het zelf bouwen. Daar had ik nog niet aan gedacht, maar eerlijk gezegd ben ik er ook niet zo weg van. Ik heb zelf 2 linkerhanden en van de binnenkant van een PC heel weinig verstand. Dat ik Administratief medewerker ben wil wel zeggen dat ik bepaalde programma's goed ken, maar niet de hele computer van binnen en van buiten (helaas). De overzichtjes die jullie erbij hebben gezet zeggen me dan ook maar vrij weinig.
TS speelt inderdaad een paar keer per maand/per jaar Fifa, en dan een oudere game van 2007, dus Fifa 2007. Daarnaast wordt er ook nog wel Football Manager 2011 gespeeld. Laatstgenoemde eerlijk gezegd meer als Fifa, nickname is al wat ouder.......
[...]
Ik speel Fifa 2007 en Football Manager 2011 een paar keer per maand/per jaar.
[...]
Fifa 2007 en Football Manager 2011 inderdaad een paar keer per maand/per jaar. Football Manager tegenwoordig wel vaker!
[...]
Daarnaast wordt er een paar keer per maand, of maximaal een paar keer per jaar Fifa 2007 of Football Manager 2011 op de PC gespeeld. Football Manager 2011 tegenwoordig wel vaker als Fifa.
[...]
TS is een Fifa 2007 gamer hoewel het tegenwoordig wel meer Football Manager 2011 als Fifa is.
[...]
Fifa 2007 en Football Manager 2011 worden er als games gespeeld. Football Manager wel beduidend vaker als Fifa, en die heeft een goede CPU en GPU (videokaart etc. ook) nodig.
[...]
Fifa 2007 en Football Manager 2011 worden een paar keer per maand/per jaar gespeeld.
Welke games speel je ook alweer? ;) Als je het er één keer in zet dan komt de boodschap ook wel over :>
Ik zou graag een goedkopere PC hebben, maar dat is helaas niet haalbaar i.v.m de harde eis dat er een SSD-geheugen in moet zitten.
...bij BCC, Mediamarkt en Bol ;)

De benodigde specs voor FM11 staan hier en zo te lezen moet een moderne iGPU dat best aankunnen...

Het is niet zo dat een i7 beter overweg kan met een SSD dan de lager ingeschaalde processoren, maar fabrikanten vinden nog altijd dat een SSD "luxe" is en dus niet in het basismodel hoort. Daarom kom je ze meestal alleen bij een i7 tegen :)

Je hebt nu een laptop, wil je weer iets draagbaars of ga je voor een vaste PC? Indien dat laatste, heb je dan ook nog een toetsenbord, muis en monitor nodig? Die gaan natuurlijk ook van het budget af :) Daarnaast "vergeten" een aantal mensen in dit topic de Windows-licentie O-)

Indien je voor een laptop gaat, de Tweakers Pricewatch heeft leuke filters :) Als ik filter op minimaal 6 GB ram, minimaal 14" en een SSD, dan komt onder andere deze laptop naar boven, of (een stuk duurder maar ruim binnen budget, snellere CPU en wat betere grafische kaart) deze. Je zegt dat je al wat ouder wordt, ik weet niet hoe oud dat is maar bij die eerste zijn de pixels (en dus de tekst) een stukje groter dan bij de 2e :)

Je kunt ook een leuke laptop met HDD uitzoeken en er voor 75 euro een SSD bij kopen en die er voor nog eens € 50 in de winkel in laten zetten, onder andere 4Launch, Alternate en Azerty bieden die optie (prijzen verschillen :P ).

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Fifagek
Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 21:05:
[...]

Een i7 die beter werkt met een ssd dan een i3 of i5? Nog nooit van gehoord. Als ik jou argumenten zo eens doorlees ga je genoeg hebben aan een Pentium, hooguit een i3 de komende 5 jaar. Die doen dat op hun sloffen. Een i7 is echt zonde als je daar geld aan uit gaat geven. Jij gaat het verschil niet merken tussen een i3 en een i7. Wel bijvoorbeeld tussen een sata ssd of een NVMe ssd, of een kwaliteits voeding ipv een ondermaats budget voeding in een prebuild computer. Of een moederbord waar wel nog upgrades mee mogelijk zijn zoals uitbreiding van het geheugen omdat je nog 2 geheugensloten vrij hebt.
Ik zeg niet dat een I7 beter werkt met een SSD. Dat zullen de I3 en I5 ook wel doen, maar de SSD is over het algemeen alleen maar te vinden in combinatie met een I7 processor (zoals Paul al aangeeft wordt dat gezien als een stukje luxe).
Dank voor je antwoord en tips in ieder geval.
Paul schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 21:55:
[...]
Hangt van je gebruik af. Als je er 5 jaar geleden Fifa en Football manager mee kon spelen dan kan dat nu ook nog. Een SSD er in en Windows opnieuw installeren doen al grote wonderen. Waar je bij een laptop wel een beetje tegenaan loopt is dat daarvan vaak de accu stuk is na een paar jaar.

[...]
Ze mogen zoveel korting geven als ze willen (want dat is het, het is echt niet alsof de Belastingdienst ons een cadeautje geeft ;) ), maar de BTW komt bovenop de verkoopprijs, dus het bedrag dat je normaal ziet staan in de winkel is niet 100% van het bedrag maar 121%. 100 - (100/121) * 100 = 17.35% korting :) Doen ze best slim, mensen verkijken zich en rekenen zich rijk...

In plaats van over 100, Mocht ik niet bij een Mediamarkt komen dan zit er in de buurt een BCC, en die gaan altijd met de actie mee weet ik.

[...]
Welke games speel je ook alweer? ;) Als je het er één keer in zet dan komt de boodschap ook wel over :>

[...]
...bij BCC, Mediamarkt en Bol ;)

De benodigde specs voor FM11 staan hier en zo te lezen moet een moderne iGPU dat best aankunnen...

Het is niet zo dat een i7 beter overweg kan met een SSD dan de lager ingeschaalde processoren, maar fabrikanten vinden nog altijd dat een SSD "luxe" is en dus niet in het basismodel hoort. Daarom kom je ze meestal alleen bij een i7 tegen :)

Je hebt nu een laptop, wil je weer iets draagbaars of ga je voor een vaste PC? Indien dat laatste, heb je dan ook nog een toetsenbord, muis en monitor nodig? Die gaan natuurlijk ook van het budget af :) Daarnaast "vergeten" een aantal mensen in dit topic de Windows-licentie O-)

Indien je voor een laptop gaat, de Tweakers Pricewatch heeft leuke filters :) Als ik filter op minimaal 6 GB ram, minimaal 14" en een SSD, dan komt onder andere deze laptop naar boven, of (een stuk duurder maar ruim binnen budget, snellere CPU en wat betere grafische kaart) deze. Je zegt dat je al wat ouder wordt, ik weet niet hoe oud dat is maar bij die eerste zijn de pixels (en dus de tekst) een stukje groter dan bij de 2e :)

Je kunt ook een leuke laptop met HDD uitzoeken en er voor 75 euro een SSD bij kopen en die er voor nog eens € 50 in de winkel in laten zetten, onder andere 4Launch, Alternate en Azerty bieden die optie (prijzen verschillen :P ).
De accu van mijn laptop is nu nog redelijk goed hoewel die wel sneller leegloopt als in het begin. Dat is inderdaad een zwak punt van een laptop.

Dat de game er een paar keer staat komt omdat verschillende mensen erom vroegen. Ik had het wellicht beter voor de overzichtelijkheid 1x neer kunnen zetten, maar soms zaten er meerdere dingen in een post van iemand waar ik op wilde reageren.

Voor wat betreft een goedkopere PC, misschien is dat bij een computerwinkel (Paradigit, Mycom, Dynabyte etc.) wel mogelijk inderdaad maar ik had me vooralsnog op de genoemde 3 gericht. Maar desalniettemin heb je gelijk met je correctie dat het alleen bijd ie 3 niet mogelijk is.

De laptop zou ik graag willen verwisselen voor een vaste PC. Dit omdat de laptop eigenlijk als desktop gebruikt wordt (ik heb een schitterend 21 inch scherm). Aangezien ik niet met de muis van een laptop overweg kan heb ik ook al een draadloze muis.
Een toetsenbord is nog wel een dingetje misschien. Ik heb vast nog wel wat oude staan, maar of die passen is de vraag. Zit er overigens geen standaard toetsenbord bij een nieuwe computer of is dat nooit geweest en heb ik die altijd al ergens vandaan moeten halen? Een toetsenbord zal niet zoveel kosten ga ik vanuit!
Mag ik vragen wat een Windows licentie is? Een kant-en-klaar computer zit toch al een Windows versie bij c.q. op geïnstalleerd?

Laptop wordt hem dus waarschijnlijk niet. Wel fijn dat je de Tweakers Pricewatch erbij gezet hebt. Ik heb het eerste kwart van de 100 jaar zitten (ben vorige maand 26 geworden).

• Paul
Fifagek schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 22:53:
Een toetsenbord is nog wel een dingetje misschien. Ik heb vast nog wel wat oude staan, maar of die passen is de vraag.
Als er een USB-aansluiting op zit sowieso, als er een PS/2-aansluiting op zit soms wel, soms niet.

Bij een computer van de bekende merken zit over het algemeen inderdaad wel een toetsenbord en een muis, en ook zit Windows erbij. Bij een zelfbouw-PC (de lijstjes die hier in het topic zijn gepost bijvoorbeeld) moet je daar zelf voor zorgen, en Microsoft wil graag geld verdienen aan zijn besturingssysteem :P

De drie grote zaken die jij noemde zijn zeg maar de "supermarkten" onder de computerwinkels, de winkels waar je losse onderdelen besteld zijn meer de slager en de bakker. Die verkopen geen koelkasten of megnetrons, maar ze zijn wel erg goed in computers. Enigszins afhankelijk van welke computerzaak je neemt, maar meestal zijn ze ook goedkoper dan de "supermarkten". Bijvoorbeeld Alternate (ik heb er redelijk willekeurig een genomen, heb geen aandelen :P ) heb je voor 800 euro een PC die perfect kan wat jij wil: SSD, WLAN, grafische kaart die 5x zo snel is als wat FM11 nodig heeft...

Als je zelfbouw wilt overwegen (je bent 26, en het is echt geen rocket science. Dingen passen maar op één manier, en anders is er waarschijnlijk best een Tweaker in de buurt die supervisie wil houden :P) dan kan het waarschijnlijk zelfs voor 500~550 :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:18

P_Tingen

omdat het KAN

Fifagek schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 22:53:
[...]
Voor wat betreft een goedkopere PC, misschien is dat bij een computerwinkel (Paradigit, Mycom, Dynabyte etc.) wel mogelijk inderdaad maar ik had me vooralsnog op de genoemde 3 gericht. Maar desalniettemin heb je gelijk met je correctie dat het alleen bijd ie 3 niet mogelijk is.
Het 'probleem' bij een kant-en-klare computer is dat je niet precies weet wat voor onderdelen erin zitten. Vaak weet je nog wel wat voor processor omdat daar mee wordt geadverteerd, maar wat voor merk SSD en voeding weet je niet. En daar zit hem het probleem. Het zijn namelijk net deze twee onderdelen die de hoogste kans op problemen hebben. Als er al iets kapot gaat in een computer, dan is het bijna altijd één van deze twee. Een processor gaat praktisch nooit stuk. Geheugen ook niet. Maar schijven en voedingen wel. Daarvoor wil je dus kwaliteitsmerken hebben om dat risico zo klein mogelijk te houden.

Je schijf wil je niet kapot hebben vanwege je data. Je voeding wil je niet kapot hebben omdat die - in zijn laatste stuiptrekkingen - vaak hoge stroompulsen door de rest van je computer kan jagen waardoor alsnog al je andere onderdelen naar de haaien kunnen zijn. Duur grapje.

Het mooie van zelf een computer samenstellen is nou net dat je het beste van 2 werelden krijgt. Je krijgt namelijk altijd kwaliteitsonderdelen (want die kies je zelf) én het geheel is praktisch altijd goedkoper dan wanneer je een kant-en-klare computer zou hebben gekocht met vergelijkbare specs.

Voor wat betreft samenstellen: dat kun je zelf doen, maar ik snap het ook als je dat niet ziet zitten. Voor zo'n €50 wordt het voor je gedaan in de computerzaak. Je weet dan 100% zeker dat alles goed in elkaar zit en je hebt er zelfs garantie op. Mijn eigen pc heb ik ook in de computerzaak in elkaar laten zetten. Ik kreeg hem compleet gemonteerd thuisbezorgd, met een niet-geactiveerde windows-7 versie erop. Een kwestie van aanzetten en mijn eigen windows-serienummer invoeren en klaar was Kees.

Windows staat inderdaad vaak al geactiveerd en wel op een kant-en-klare pc (daarom is hij ook kant-en-klaar) maar als je zelf een computer laat samenstellen moet je dat erbij kopen (= licentie kopen). Zoals hierboven ergens genoemd zijn er op internet op legale manier goedkope licenties te verkrijgen. Schaf een windows-7 of 8 aan, welke maar het goedkoopste aan en upgrade hem gratis naar windows 10.

Wat men vaak wil in het forum is veel "bang for buck", of veel "waar voor je knaken". Er is geen betere manier om dat voor elkaar te krijgen dan met losse onderdelen.

Ik wens je veel wijsheid toe met je keuze....

... en gaat over tot de orde van de dag

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-11 17:36

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Voor mensen zonder veel verstand van computer zaken is er de tweakers.net bestbuy guide http://tweakers.net/reviews/zoeken/?itemTypes%5B%5D=265. Reactie van een paar tweakers in een forum post doen je hoofd vast meer duizelen dan je lief is.
Aangezien de Januari best buy guide alleen een gamesystem aanbiedt van 1000,- wat niet nodig is zou ik je de basis game systeem van November aanbieden reviews: Desktop Best Buy Guide - november 2015.
Raadt je aan om dit bij http://tweakers.net/shopreview/15/informatique/overzicht/ te kopen ze zijn niet de goedkoopste maar geven de beste service mail ze gewoon dat je dit het basis game systeem wil aanschaffen en eventueel de eisen die je hier ook hebt neergezet en ze gaan je echt geen 1000 euro systeem aanbieden aangezien je dat gewoon niet nodig hebt met standaard kantoor werkzaamheden en een paar oude games. Het zou me niets verbazen als het de huidige generaties fifa ook kan spelen. Er zullen vast een paar onderdelen niet meer leverbaar zijn en ook de videokaart is iets to much voor jouw eisen je kan ze vragen een videokaart in te zetten die aan jouw eisen voldoet. Zoals bv de eerder aangeboden EVGA GeForce GTX 750 Ti 2GB Superclocked.

[ Voor 12% gewijzigd door NLKornolio op 23-01-2016 18:37 ]

• Jojakim
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 14:52
Dat je SSD's alleen ziet in de duurdere systemen bij de electronicashops heeft niks te maken met beste combinaties ssd/cpu. Die systemen zijn waarschijnlijk samengesteld uitgaande van budget en onwetendheid van doelgroep. Hoewel SSD's al jaren de beste investering voor een snellere computer zijn, zie je nu pas dat meer prebuilds met SSD's geleverd worden. Ik vermoed dat uit marketingonderzoeken nog steeds bleek dat mensen '1TB harddisk' een aantrekkelijker verkooppunt vonden dan '128GB SSD'!.
De pc met SSD zal veel sneller starten en rapper bestanden openen en vertonen. Als je daarnaast nog veel taken naast elkaar wilt uitvoeren en zware grafische/rekentaken wil uitvoeren, dan is het goed om nog naar een snellere cpu en meer ram te kijken.

Welk type Fujitsu Siemens scherm heb je? Is dat een HD scherm?

• Fifagek
Ik heb de Fujitsu Siemens Scaleoview L22W-1GT (22 inch dus waarschijnlijk zelfs). Of het een HD-scherm is durf ik je niet te zeggen. Ik denk het wel!

• Jojakim
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 14:52
Ahja dat is nog geen HD scherm, beetje gedateerd onderhand. Als je toch een nieuw systeem koopt is een nieuw scherm ook wel leuk dan wellicht. Op nieuwe systeem zal misschien geen DVI-aansluiting zitten, waardoor je dan ook een verloopstuk of verloopkabel zou moeten hebben van bijvoorbeeld DVI > HDMI.

Voordelige keuze zou deze zijn:
pricewatch: LG 24MP47HQ Zwart

Dit is een mooi scherm met 2560 x 1440 (WQHD) resolutie, kan je wat meer Excel kolommen op kwijt voor je administratieve werk:
pricewatch: Dell P2416D Zwart

[ Voor 13% gewijzigd door Jojakim op 24-01-2016 18:55 ]

• Centelte
Ik heb je commentaar gelezen, en dit is een goed systeem voor je eisen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 84,91€ 84,91
1Gigabyte GV-N950WF2OC-2GD€ 165,95€ 165,95
1Fractal Design Core 1100€ 37,-€ 37,-