Asus Zenbook Pro UX501VW in/uit Moedertje Rusland...?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbietherookie
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 25-12-2024
Beste Tweakers,

Laat ik gelijk voorop stellen dat ik weinig verstand heb van specs en hardware. Daarom ook graag jullie hulp.

Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren op een nieuwe laptop, omdat het moederbord van mijn Lenovo Y500 de geest heeft gegeven en moeilijk te vervangen blijkt te zijn.

Ik heb tot nu toe het internet zeer intensief afgestruind en heb me proberen in te lezen in allerlei hardware.
Ik heb in het voorbijgaan de UX501 gezien in de Mediamarkt in NL en vond het design en het UHD er mooi uitzien, maar vond hem eigenlijk te duur.

Nu ben ik toevallig in Rusland en heb ik hier een Asus Zenbook Pro voor de prijs van 1300 Euro (!!!! mede de hoge stand van de roebel tov de euro natuurlijk) gezien met de volgende specs:

Asus Zenbook Pro UX501VW 90NB0AU2-M01540
Intel Core i7 2600 Mhz Skylake (6700HQ)
16384 Мb DDR4-2133Мhz
Scherm: 15.6" IPS (LED) (No Glare)
Resolutie: (3840x2160) UHD
Videokaart: NVIDIA GeForce GTX 960M, 2048+1632 Мb & Intel HD Graphics 530, 64+1632mb
SSD-schijf: 512 GB (300 Мb/s)
Bluetooth 4.0 + HS, WiFi (802.11 a/b/g/n/ac) + WiDi
Ports: 3xUSB 3.0, 1xUSB 3.1, Line-out, Mic-in, HDMI, Mini DisplayPort
Software: MS Windows 10 Professional (64-bit)

Ik heb de indruk dat dit de ge-update versie is van de UX501 waarbij het reflectieve scherm vervangen is door een matter scherm.

Enige probleem is dat deze laptop hier alleen online te koop is en ik niet in de winkel kan checken of de specs overeenkomen met wat er op de sites staan. Tevens geven verschillende internet winkel soms net andere specs op.

De oudere versie van de UX501 met incl. 512 SSD kost in NL volgens mij rond de 1900,-

Nu heb ik de volgende vragen:

- hebben jullie het idee dat deze specs overeenkomen met de op handen zijnde nieuwere uitvoering van de UX501 (die volgens mij nog niet beschikbaar is in NL)?

- is een I7-6700 HQ altijd een quad-core processor? Dit omdat de meeste Russische sites aangeven dat het een quad-core is, maar een enkele andere site geeft aan dat het een dual-core is.

- NVIDIA GeForce GTX 960M, 2048+1632 Мb??? Is dit nu een 2Gb of een 4Gb-videokaart?

- Is er een NL'se equivalent met ongeveer dezelfde specs?

- Hoe kan ik de specs zsm checken als ik de laptop zou afhalen bij het magazijn?

- Is het moederbord de komende jaren makkelijk te laten vervangen zodat ik niet weer hetzelfde probleem krijg met mijn Lenovo Y500?

- is dit een laptop waarmee ik de komende vier jaar vooruit kan? Ik doe wat aan videobewerking/analyse en ik vind het daarnaast wel geinig om de nieuwste games de komende periode op Ultra of lig high settings te kunnen spelen. Belangrijkste is voor mij dat ik de komende jaren vooruit kan met deze investering. Ik vind het ook wel fijn dat de laptop beschikt over aluminium behuizing. Daarnaast vind ik het ook fijn dat de laptop er niet uitziet als een gamerslaptop, aangezien ik er ook presentaties mee moet geven.

Ik zou niet gauw 2000 euro uitgeven aan een laptop, dus in NL is deze laptop geen optie voor mij. Ik zie hier geen andere laptops waarbij het prijsverschil tov NL echt de moeite waard is.

Is dit nou een buitenkansje of zeggen jullie niet doen?

Graag jullie raad, tips en feedback!

Bij voorbaat dank,
Bobbie

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-07 19:00
Om te beginnen, in Rusland gebruiken ze naar mijn weten slechts 120volt uit de stopcontact, geen idee of die laptop dan zomaar zonder een omvormer gaat werken in NL.

Die 1632mb is afgesnoept van je ram geheugen, de laptop gpu is dus 2gb in principe.

Specs nachecken zou ik bij je verblijf plek nachecken, je moet eerst dat ding opstarten en waarschijnlijk is Windows alleen in het Russisch, programma's als CPUz helpen veel met nachecken van de specs.

Moederbord zelf vervangen is niet zo makkelijk met ultrabooks, ik zou het niet doen als je niet weet wat je doet.

4 jaar zou je kunnen redden ermee, als je altijd het nieuwste van de nieuwste wil hebben zou je waarschijnlijk ieder jaar een nieuwe moeten hebben, je redt het wel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbietherookie
Dank voor je reactie Mizgala28!

Ik heb nog even goed gekeken naar de voltage en die wijkt nauwelijks af van de NLse, maar goed dat je me er nog even op wees.

Specs zal ik nachecken met CPU-Z.

Het moederbord zal ik altijd laten vervangen door een reparateur. Wat ik graag zou willen weten is of het moederbord dat erin zit makkelijk te vervangen is met een ander moederbord. Maw of er dus de komende jaren goed aan reserve-onderdelen c.q. een reserve-moederbord te komen is. Hier ben ik namelijk met m'n Lenovo Y500 van krap 2,5 jaar oud een beetje het schip mee ingegaan.

Voor de rest is het niet mijn doel om de komende jaren steeds een nieuwe laptop te kopen, dus zet ik qua specs liever wat hoger in, zodat de laptop een aantal jaren mee kan.

Nogmaals dank voor je reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-07 16:55
Het is heel moeilijk om laptop moederborden te vinden van laptops die niet enorm populair zijn. Het is maar de vraag hoe populair de Asus laptop zal zijn. De fabriekanten verkopen namelijk de moederborden niet los en zijn specifiek gemaakt voor een specifiek chassis die onderling ook nog welleens af wijkt.

Asus daarintegen staat wel bekend als vrij betrouwbaar.

De adapters tegenwoordig bij vrijwel elke laptop gaat gewoon van 110volt tot 240volt en vormt het automatisch om. Ik zou me daar niet zoveel zorgen over maken. Check wel het keyboard. Geen idee of ze in rusland een afwijkende layout of karakterset hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbietherookie
Dank voor je reactie Rin!

Inmiddels heb ik de Zenbook aangeschaft. Mooi ding. Heeft een QWERTY-toetsenbord met Cyrillisch schrift eveneens op de toetsen erbij. Voltage is idd geen probleem.

De specs kloppen allemaal. Daarnaast is het ook een mat UHD-scherm, zonder touchscreen.

Dank voor jullie reacties!

[ Voor 5% gewijzigd door Bobbietherookie op 24-01-2016 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Heisenberg_
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-02 15:39
Bobbietherookie schreef op zondag 24 januari 2016 @ 21:03:
Dank voor je reactie Rin!

Inmiddels heb ik de Zenbook aangeschaft. Mooi ding. Heeft een QWERTY-toetsenbord met Cyrillisch schrift eveneens op de toetsen erbij. Voltage is idd geen probleem.

De specs kloppen allemaal. Daarnaast is het ook een mat UHD-scherm, zonder touchscreen.

Dank voor jullie reacties!
Goede deal! Have fun ermee!
Pagina: 1