accesspoint/router met gastnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michealmcdermot
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-07-2024
Situatie als volgt:

Glasvezel van Telfort met Telfort modem/router, welke Telfort niet in Bridge modus wil zetten. Eigen router moet dus DHCP uitgeschakeld worden en als access point geconfigureerd worden. Tot zover geen probleem. Echter is het dan niet altijd mogelijk (spreek uit eigen ervaring met mijn Linksys EA4500), om een Guest Network op te zetten. Wie weet er waarbij hier op te letten bij de aanschaf van een nieuwe router? Of wie weet een goede router die dus wel een gastennetwerk ondersteunt als zijnde access point?

Alvast bedankt!

Mike

Listen, here's the thing. If you can't spot the sucker in the first half hour at the table, then you ARE the sucker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Wellicht een accesspoint en eventueel een switch achter het telfort apparaat plaatsen i.p.v. een router dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-07 15:29
De sitecom die ik van telfort heb gekregen bij mijn glasvezel kan gewoon een gastennetwerk aan. Waarom wil je zo graag je eigen router gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Als je technisch goed onderlegd bent, kan je een MIkrotik nemen, en de Telfort modem / router gewoon met rust laten. De Mikrotik kan in dezelfde subnet werken, en heeft een standaard HotSpot functionaliteit in zich.

Maar het is niet makkelijk om een Mikrotik in te stellen, alles moet met de hand. Echter, als het eenmaal werkt, gaat het perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:44
Ik heb hier een tplink wdr4300 als wifi access point ingesteld met een extra gastnetwerk.
Bij de instellingen moet ik echter aangeven of ik via het gastnetwerk ook toegang tot het thuisnetwerk wil geven. Maar als ik dat uitgevinkt heb dan kunnen clients die via het gastnetwerk verbonden zijn niet bij het telfort vdsl modem/router en krijgen ze dus ook geen ip.
Kortom; ik moét gasten op het netwerk laten en ik wilde nou juist een gastnetwerk om ze alleen internet te geven en verder niets.
(Ik zou natuurlijk het telfort ding in bridge modus kunnen zetten en de tplink dan ook laten routeren, maar dan krijg ik weer andere issues)
Dus "it defeats the purpose", in mijn geval tenminste, en heb het hele idee van een gastnetwerk daarom maar laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat laatste is vrij logisch: een AP is gewoon iets wat op L2 werkt en een bedrade netwerk draadloos uitbreidt. Als je deel van de clients uitsluit van dat netwerk ga je weinig verbinding kunnen krijgen.

Wil je een guest network dat geen toegang heeft tot LAN, dan zul je dat linksom of rechtsom moeten doen met medewerking van de router (via VLANs oid). Als de router niets in die richting ondersteunt ga je het ook niet op je AP kunnen implementeren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05:54
Er zijn ook access points waarbij je het verkeer van draadloze clients kunt beperken tot een lijst van MAC-adressen. En dan bedoel ik niet het alom bekende filteren van MAC-adressen van clients die kunnen verbinden met het acces point, maar een lijst van adressen (aan de bedrade kant) waarmee clients (als ze eenmaal zijn verbonden) kunnen communiceren.
Als je in die lijst het MAC-adres van je router zet, kunnen ze dus met de router communiceren en het internet op, maar niet communiceren met andere apparaten op je LAN.

Zo kun je dus een guest-wifi opzetten zonder dat je router er iets voor hoeft te doen. Wel even een goed wachtwoord op je router zetten en eventueel isolation tussen wifi-clients.

Dit kan in ieder geval met de Zyxel NWA-1123AC en werkt bij mijn ouders prima. Een SSID voor gasten met zo'n filter, een apart SSID voor hun eigen wifi-clients zonder filter en dit alles achter een standaard Ziggo-router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michealmcdermot
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-07-2024
Bedankt voor de reacties!

Listen, here's the thing. If you can't spot the sucker in the first half hour at the table, then you ARE the sucker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
michealmcdermot schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 16:20:
Eigen router moet dus DHCP uitgeschakeld worden en als access point geconfigureerd worden.
Heb je een reden waarom je per se geen router achter router wilt gebruiken?
Als je alle poorten op de Experiabox forward heb je functioneel een bridge.
Out.of.Control schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 11:49:
Dit kan in ieder geval met de Zyxel NWA-1123AC en werkt bij mijn ouders prima. Een SSID voor gasten met zo'n filter, een apart SSID voor hun eigen wifi-clients zonder filter en dit alles achter een standaard Ziggo-router.
Bedenk wel dat alle binnenkomende broadcasts vanaf de uplink de gast-SSID blijven bereiken.

En jammer dat layer-2 isolation niet werkt op onderling draadloos verkeer binnen de ZyXEL AP. Als je een draadloze printer op het hoofd-SSID hebt, kun je het gast-SSID geen toegang geven tot de printer.
Pagina: 1