Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag - welke router of accespoint voor deze situatie?

Pagina: 1
Acties:

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-11 11:52
Ik ben best thuis in routers, wifi en switches maar kom er nu even niet uit:

Ik heb beneden een Fritzbox 7360 router die geen 5ghz wifi ondersteunt. Op 1e verdieping en met name zolder is wifi te zwak. Nu wil ik wifi versterken.

Op zolder is mijn werkplek en heb ik ook één ethernet aansluiting bij het bureau. Het liefste behoud ik één wifi SSID, dus iets van wifi extender waarbij twee apparaten samen één wifinetwerk maken. Wat kan ik nu het beste doen?

(a) accespoint op 1e verdieping of zolder. Bijvoorbeeld de:
pricewatch: AVM FRITZ! WLAN Repeater 1750E Edition International

Deze gaat in een stopcontact en is dus afhankelijk van wifisterkte op dat punt. Hiermee behoud ik één wifi ssid. Voor mijn gevoel is het veel beter om de ethernet kabel in een apparaat te stoppen en dat als input voor wifi accespoint te gebruiken maar ik heb maar één LAN op zolder. Dus dan zou een switch er tussen moeten, niet echt handig.

(b) op werkplek een router plaatsen die dan ook direct als switch fungeert. DCHP zet ik uit. Bijvoorbeeld deze: pricewatch: TP-Link Archer C7
Deze heeft wifi ac en 5 GHZ.
Vraag: als ik hiervoor ga, moet ik dan 2 wifi ssid's accepteren of kan ik hiermee ook mijn bestaande wifi versterken?

Ik hoor graag jullie adviezen hoe ik het beste boven een stabiele wifi kan krijgen.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-11 23:31
Optie B doen,

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Persoonlijk zou ik nooit een repeater inzetten.
Dus...optie (b) :)

SSID en wachtwoord kan je hetzelfde houden, alleen verschillende kanalen instellen. Bedenk wel dat niet elke client uit zichzelf overstapt op het sterkste signaal...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-11 10:57

itsalwaysme

Graast voor DB

Altijd optie B, en dan SSID en encrypty hetzelfde instellen. Dan zullen de meeste apparaten zelf overgaan.

Een repeater zal je WiFi snelheid halveren, dus nooit inzetten.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-11 11:52
Kijk, dat is duidelijk :)
bedankt voor de antwoorden, ik weet wat ik ga doen!

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
B, maar dan zou ik een volwaardig Accesspoint kopen ipv een LAN-LAN router

Verwijderd

En je kan altijd een UTP kabel "splitten" in twee aansluitingen. Je heb dan weliswaar maximaal 100 Mbps per apparaat, maar ook dat is voor de meeste applicaties voldoende (meestal is het internet tóch de beperkende factor)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RobinF schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 17:43:
B, maar dan zou ik een volwaardig Accesspoint kopen ipv een LAN-LAN router
Exact wat is niet 'volwaardig' aan een router die niet routeert? Op dat moment werkt zo'n ding alleen op layer 2 als iets wat een bedrade verbinding bedraad uitbreidt. Zo'n geval noemen we ook wel "een access point" 8)7

Enige reden om niet gelijk de Archer C7 aan te raden is dat het geen DFS ondersteunt out-of-the-box. Met DD-WRT heb je dat snel zat opgelost, maar dan moet je dus gaan flashen.

Op zich is er wel een goede reden om een AP te nemen en geen router: zowel KPN als Ziggo verkopen AP's die qua specs niet onderdoen voor een C7 (sterker nog, die van Ziggo is gewoon een C7 met ander firmware die out-of-the-box AP doet, incl DFS), maar significant goedkoper zijn (EUR 50-59).

Oslik blyat! Oslik!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:11
Optie B, maar ik zou inderdaad gewoon een accesspoint kopen.

https://webshop.telfort.nl/nl/222985/wifi-versterker/

Is ook gewoon te bestellen door niet-klanten, een stuk goedkoper dan de TP-Link en ondersteunt DFS. Wel eerst even direct aansluiten op je laptop en het IP-adres veranderen naar iets dat in de range van jouw netwerk ligt.

Als je mooier spul wilt (waarschijnlijk niet nodig), dan is dit wel wat:

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Ondersteunt ook zero handoff en minimum RSSI, maar daar heb je alleen wat aan als je meerdere van dit soort dingen koopt. Uiterlijk is ook een plus en de controller-software is geweldig. Heeft echter geen switch.

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 14:12

tozzke

aka tozzert

Wat ik begrijp, heeft ts maar 1 data-aansluiting @ werkplek. Als je die in gebruik gaat nemen voor een access point, houd je dus geen aansluiting over voor de computer aldaar (opsplitsen lijkt me alles behalve wenselijk in dit tijdperk).
Mij lijkt het dus het handigst een router te plaatsen die je als access point configureert en aansluit, zo heb je zelfs nog wat extra aansluitingen.
Ja... het beste/netste zou zijn een kabel erbij te trekken... maar dat is lang niet in alle gevallen makkelijk en/of snel te doen

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:12
Dat AP ding uit de telfort webshop van de link hierboven kun je nog vier kabels bijprikken.

Afbeeldingslocatie: https://www.telfort.nl/gx_upload_mm/8/4/d/899_fullimage_wifi%20versterker%20kopen.png
Een extra kabel trekken lijkt me zinloos.

[ Voor 9% gewijzigd door ASW1 op 21-01-2016 23:29 ]

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
tozzke schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 22:14:
Wat ik begrijp, heeft ts maar 1 data-aansluiting @ werkplek. Als je die in gebruik gaat nemen voor een access point, houd je dus geen aansluiting over voor de computer aldaar (opsplitsen lijkt me alles behalve wenselijk in dit tijdperk).
Mij lijkt het dus het handigst een router te plaatsen die je als access point configureert en aansluit, zo heb je zelfs nog wat extra aansluitingen.
Ja... het beste/netste zou zijn een kabel erbij te trekken... maar dat is lang niet in alle gevallen makkelijk en/of snel te doen
Nog steeds kan je dan een switch met Accesspoint gebruiken, of zoals hierboven gesuggereerd wordt de KPN/Telfort Accesspoint die een ingebouwde switch heeft
Pagina: 1