Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:38
Beste Tweakers,

Hopelijk is dit het goede forum overigens! Ik ben op zoek naar de meningen van mensen die naar Sri Lanka en Vietnam zijn geweest (ter vergelijking). Ik ben van plan om een week of drie te reizen, waarvan de eerste twee met een vriend samen. Gezien de reisduur gekozen voor één land.

Zelf ben ik in Thailand/Cambodja/Laos/Indonesië geweest, maar dat is al weer wat jaren terug en ik vond het er fantastisch. Door Vietnam van Noord naar Zuid staat hoog op mijn verlanglijstje, maar Sri Lanka lijkt mij ook geweldig.

Ik hoopte dat iemand hier misschien zijn/haar ervaring wil delen en mij iets kan aanraden. Sri Lanka lijkt mij wat rustiger en prachtig, Vietnam ook prachtig en wellicht iets meer mede-reizigers om te ontmoeten.

Beste antwoord (via Piet_Piraat7 op 24-02-2016 13:58)

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:57

Mx. Alba

hen/die/zij

Vorig jaar heb ik Tet gevierd in Vietnam, dat was een heel aparte belevenis. Vrolijke kerstversiering overal, Abba's "Happy New Year", in februari, bij 30°C. :D

Nha Trang vond ik geweldig. In die stad is er een duidelijke tweedeling tussen de toeristische wijk en de rest van de stad. Van oudsher is het een populaire vakantiebestemming voor Russen, dus op heel veel borden in de toeristische wijk staat ook Russisch. Dat Russisch, in combinatie met de communistische vlaggen die vooral zo rond Tet overal hangen en die typische communistische propagandaposters - het is alsof je in Soviet-Rusland rondloopt.

Je merkt ook heel snel het verschil tussen de communistische theorie en de kapitalistische praktijk. Zo mogen taxichauffeurs bijvoorbeeld geen fooien vragen - maar het wordt wel min of meer van je verwacht dat je een fooi geeft. Bedelen is verboden, dus in plaats van bedelaars zie je straatverkopers die bijvoorbeeld pakjes kauwgom, koekjes of loterijkaartjes verkopen. En dan het verkeer... Verkeersregels zijn er wel, maar zijn slechts suggesties. Een drukke boulevard oversteken is ook iets wat je even door moet krijgen. Je moet vooral letten op de auto's en juist geen aandacht besteden aan de massa scooters. De scooters stromen als water om je heen, maar voor de auto's en vooral vrachtauto's moet je wel oppassen. In toeristische gebieden zijn er overigens wel soort van klaarovers in militair ogende uniforms die toeristen helpen om over te steken. :)

En dan het eten... Ga zeker niet alleen naar dure toeristenrestaurants, maar ga ook naar straatrestaurants. Op een avond hebben we met z'n zessen zitten eten bij een van de beste straatrestaurants in Nha Trang. We hebben ons helemaal tonnetje rond zitten eten aan kreeft, krab, garnalen, vis en ander uitmuntend sea food en we waren inclusief het bier in totaal zo'n 2 miljoen dong (€80) armer.

De Vietnamese koffie (cà phê sữa đá - letterlijk: koffie met melk en ijs) moet je zeker ook proeven. De lekkerste ice coffee die je ooit hebt gehad. Je krijgt een glas met een bodempje geconcentreerde gesuikerde melk, een schaal ijsklontjes en een koffiekopje met een espressofilter erop. Het duurt een paar minuten voor de koffie is doorgelopen, dan doe je het glas vol met ijsklontjes en giet je het kopje koffie daarin. Even roeren/stampen en genieten maar.

Er is ook een gigantische variëteit aan fruit. Dragon fruit, ramboetans en andere lytchie-achtige vruchten, mangosteen, je kunt het zo gek niet bedenken. Er zijn ook veel winkeltjes en stands die heerlijke verse smoothies verkopen, en ook nước mía (vers suikerrietsap) moet je een keer geprobeerd hebben.

Als je een keer de kans hebt, moet je ook eens een fietstaxi nemen. Lopen is vaak sneller, maar ook die fietstaxi's zijn eigenlijk een vorm van verkapte bedelarij. De mensen die met die dingen rondrijden zijn zeer arm en hebben niet het geld of de mogelijkheden om taxichauffeur te worden. Vaak slapen ze zelfs in hun fietstaxi. Een genereuze fooi is zeker op z'n plaats. Het is een unieke ervaring en je helpt er ook nog iemand mee...

Er zijn natuurlijk ook wel wat negatieve kanten. Een typisch toeristenheuptasje is dan wel compleet uit de mode maar zou ik zeker wel aanraden in verband met het risico op zakkenrollers, vooral op overvolle markten en evenementen. En als je 's avonds als Europese man alleen over straat loopt wordt je om de haverklap aangesproken door louche figuren op scooters die je drugs en/of prostituees aanbieden... Als een hoofdschuddend "no thank you" in eerste instantie niet voldoende is om ze weg te laten gaan, laat ze dan maar gewoon praten en negeer ze. Ze komen er als het goed is snel genoeg achter dat ze hun tijd aan het verdoen zijn.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Vakantieplannen worden altijd in AZ besproken. TL - > AZ

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-06 00:42
Ik heb afgelopen jaar een rondreis door Sri Lanka gedaan, erg mooi land, lekker eten veel cultuur

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Sri Lanka ben ik nog niet geweest, Vietnam al wel 2x (1x in Noorden, 1x in Zuiden), en ik ga halverwege februari voor de derde keer ernaartoe (dit keer in het midden, Hoi An/Da Nang/Hue).

Kan je iig Vietnam zeker aanraden, prachtig mooi land, vriendelijke mensen, en fantastische landschappen (Sapa aan de ene kant met mooie bergen, aan de andere kant de Mekong-delta, en tussendoor ook erg mooie bergpassen (Hai Van-pas bij Da Nang bijvoorbeeld).

Ben zelf groot Thailand-fan, maar Vietnam komt bij mij toch wel op een close 2e plaats :)

Voordeel van Vietnam is dat het nog niet zo massa-toeristisch is als bijv sommige delen van Thailand (Phuket :r, Koh Samui etc), maar ik gok dat dat bij Sri Lanka nog net even iets meer zo is.

[ Voor 15% gewijzigd door wildhagen op 21-01-2016 16:05 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-06 13:25
Ik sluit me aan bij Wildhagen. Ook ik ben enkel naar Vietnam geweest (januari 2013), in ruim drie weken van Noord naar Zuid en dat was een heerlijke trip. Het was inderdaad niet heel erg druk en we hebben alles lastminute op de locatie zelf geregeld.

De mensen zijn vriendelijk, eten is heerlijk en het land is prachtig. Wanneer je in deze tijd van het jaar gaat en naar het Noorden reist is wat warme kleding wel een aanrader :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dat laatste is idd een goed punt. Bij Vietnam denkt men vaak aan tropische temperaturen, maar in het noorden (Sapa, Halong Bay, Ha Noi etc) kan het venijnig koud zijn in de winter.

Zuiden is het wel altijd warm eigenlijk.

Grens van dat weerverschil ligt ongeveer bij Da Nang/Hue, de Annamese Mountains (waar de eerder genoemde Hai Van Pass overheen gaat) zijn een beetje de scheidslijn tussen het warme weer in het zuiden, en het koelere in het noorden, in deze tijd van het jaar :)

Vandaag was het in Ha Noi bijvoorbeeld net 17/18 graden (en regenachtig), dus dan heb je wel wat warme kleding nodig in deze tijd van het jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 21-01-2016 16:38 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Bedankt voor de tips :) ik ben van plan om in mei te reizen, dan is het gelukkig iets warmer al. Vandaag maar eens wat reisprogramma's opzoeken van beide landen.

Wat is de mooiste/leukste manier om van Noord naar Zuid te reizen volgens jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-06 13:25
Het kan zeker goed koud zijn ja. Ik weet nog wel dat ik in Hanoi een meisje tegenkwam wat rechtstreeks vanuit Ho Chi Minh City was gevlogen zonder 'lang' kleding. Ze was in korte broek, t-shirt en slipper snel wat warme kleding aan het kopen.

Toen ik in Sapa was was het er 2 graden en daar zijn niet heel veel kachels :+
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 16:42:
Wat is de mooiste/leukste manier om van Noord naar Zuid te reizen volgens jullie?
Noord - Zuid leek mij de leukste route, dan eindig je in lekkere temperaturen (maar dat was dus in deze tijd van het jaar).
Qua reizen hebben we het geijkte gedaan, bussen, trein en een enkele vlucht (Hanoi -> Danang). Vanaf Hoi An zag ik veel Easy Riders meerdaagse tripjes op motoren aanbieden maar wij zijn daar uiteindelijk niet op ingegaan. Achteraf misschien wel jammer want ik heb er goede verhalen over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

In mei is het idd wat beter, dan mag je al op 29-30 graden rekenen in Ha Noi, in het zuiden (Ho Chi Minh stad) nog een paar graden erboven op.

Echt rondreizen door het hele land heb ik nog niet gedaan (heb me altijd tot 1 regio beperkt), maar de trein lijkt mij persoonlijk heel leuk. Je kan van Ha Noi naar Ho Chi Minhstad met de Reunification Express, ruim 1700 km in dik 30 uur. Lijkt me erg leuk.

Verder kan je daar de bus gebruiken, zit je lekker tussen de locals. Levert ook weer leuke contacten op, en het is supersimpel daar. Gewoon vriendelijk blijven, en er is altijd wel iemand behulpzaam genoeg om je de juiste verbindingen door te geven.

Je kan evt ook met het vliegtuig reizen in het binnenland (belangrijkste maatschappij zijn het relatief dure maar goede Vietnam Airlines, of de prijsvechters VietJet of Jetstar Pacific), maar let wel op dat vertragingen bij binnenlandse vluchten heel normaal zijn, net zoals complete annuleringen (voor internationale vluchten hoef je er niet bang voor te zijn, dat zit wel goed).

En in mei ben je ruim na Tet (het Vietnamese nieuwjaar), want reizen met Tet wordt ernstig afgeraden omdat half Vietnam dan in de bussen, treinen en vliegtuigen zit ivm het feest. Tet is dit jaar op 8 februari, dus jij zit daar ruim na.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Vorig jaar heb ik Tet gevierd in Vietnam, dat was een heel aparte belevenis. Vrolijke kerstversiering overal, Abba's "Happy New Year", in februari, bij 30°C. :D

Nha Trang vond ik geweldig. In die stad is er een duidelijke tweedeling tussen de toeristische wijk en de rest van de stad. Van oudsher is het een populaire vakantiebestemming voor Russen, dus op heel veel borden in de toeristische wijk staat ook Russisch. Dat Russisch, in combinatie met de communistische vlaggen die vooral zo rond Tet overal hangen en die typische communistische propagandaposters - het is alsof je in Soviet-Rusland rondloopt.

Je merkt ook heel snel het verschil tussen de communistische theorie en de kapitalistische praktijk. Zo mogen taxichauffeurs bijvoorbeeld geen fooien vragen - maar het wordt wel min of meer van je verwacht dat je een fooi geeft. Bedelen is verboden, dus in plaats van bedelaars zie je straatverkopers die bijvoorbeeld pakjes kauwgom, koekjes of loterijkaartjes verkopen. En dan het verkeer... Verkeersregels zijn er wel, maar zijn slechts suggesties. Een drukke boulevard oversteken is ook iets wat je even door moet krijgen. Je moet vooral letten op de auto's en juist geen aandacht besteden aan de massa scooters. De scooters stromen als water om je heen, maar voor de auto's en vooral vrachtauto's moet je wel oppassen. In toeristische gebieden zijn er overigens wel soort van klaarovers in militair ogende uniforms die toeristen helpen om over te steken. :)

En dan het eten... Ga zeker niet alleen naar dure toeristenrestaurants, maar ga ook naar straatrestaurants. Op een avond hebben we met z'n zessen zitten eten bij een van de beste straatrestaurants in Nha Trang. We hebben ons helemaal tonnetje rond zitten eten aan kreeft, krab, garnalen, vis en ander uitmuntend sea food en we waren inclusief het bier in totaal zo'n 2 miljoen dong (€80) armer.

De Vietnamese koffie (cà phê sữa đá - letterlijk: koffie met melk en ijs) moet je zeker ook proeven. De lekkerste ice coffee die je ooit hebt gehad. Je krijgt een glas met een bodempje geconcentreerde gesuikerde melk, een schaal ijsklontjes en een koffiekopje met een espressofilter erop. Het duurt een paar minuten voor de koffie is doorgelopen, dan doe je het glas vol met ijsklontjes en giet je het kopje koffie daarin. Even roeren/stampen en genieten maar.

Er is ook een gigantische variëteit aan fruit. Dragon fruit, ramboetans en andere lytchie-achtige vruchten, mangosteen, je kunt het zo gek niet bedenken. Er zijn ook veel winkeltjes en stands die heerlijke verse smoothies verkopen, en ook nước mía (vers suikerrietsap) moet je een keer geprobeerd hebben.

Als je een keer de kans hebt, moet je ook eens een fietstaxi nemen. Lopen is vaak sneller, maar ook die fietstaxi's zijn eigenlijk een vorm van verkapte bedelarij. De mensen die met die dingen rondrijden zijn zeer arm en hebben niet het geld of de mogelijkheden om taxichauffeur te worden. Vaak slapen ze zelfs in hun fietstaxi. Een genereuze fooi is zeker op z'n plaats. Het is een unieke ervaring en je helpt er ook nog iemand mee...

Er zijn natuurlijk ook wel wat negatieve kanten. Een typisch toeristenheuptasje is dan wel compleet uit de mode maar zou ik zeker wel aanraden in verband met het risico op zakkenrollers, vooral op overvolle markten en evenementen. En als je 's avonds als Europese man alleen over straat loopt wordt je om de haverklap aangesproken door louche figuren op scooters die je drugs en/of prostituees aanbieden... Als een hoofdschuddend "no thank you" in eerste instantie niet voldoende is om ze weg te laten gaan, laat ze dan maar gewoon praten en negeer ze. Ze komen er als het goed is snel genoeg achter dat ze hun tijd aan het verdoen zijn.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Die laatste alinea hoor je vaker over Nha Trang, die stad heeft geen beste reputatie, een beetje sleazy enzo. Helpt idd ook niet mee dat er veel Russen zitten (er zit ook een Russiche marinebasis daar in de buurt, Camh Ranh Bay).

Het is ook primair een strandplaats, toch? Als het daarom te doen is zou je ook Mui Ne kunnen overwegen, schijnt ook vrij mooi te zijn, en minder Russen (dus minder overlast).

Maar qua stranden haalt Vietnam het bij lange na niet bij een Thailand of een Bali bijvoorbeeld. Die laatsten hebben toch wel betere stranden.

[ Voor 15% gewijzigd door wildhagen op 22-01-2016 09:15 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Laatst online: 04-06 10:56
Inderdaad, de nadelen van toerisme zijn helaas ook niet aan Vietnam voorbij gegaan en dan met name in Hanoi en Ho Chi Minh. Ik kom sinds 20 jaar regelmatig in VN omdat mijn schoonfamilie daar woont en ondanks de nadelen van het gestegen toerisme blijk ik het een fantastisch land vinden. Mijn schoonfamilie woont in Da Nang en daar is het toch een heel stuk prettiger dan de 2 grotere steden. Daar pensioneren is een serieuze optie voor ons.

Als je een alternatief voor Nha Trang wilt dan kan je ook de kustlijn van Da Nang overwegen met haar vele resorts.
Ik ben nog nooit in Sri Lanka geweest dus kan het niet vergelijken maar ik kan VN van harte aanbevelen.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:42

mrsar

waar een sar is,is een wodka

wildhagen schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 16:00:
Sri Lanka ben ik nog niet geweest, Vietnam al wel 2x (1x in Noorden, 1x in Zuiden), en ik ga halverwege februari voor de derde keer ernaartoe (dit keer in het midden, Hoi An/Da Nang/Hue).

Kan je iig Vietnam zeker aanraden, prachtig mooi land, vriendelijke mensen, en fantastische landschappen (Sapa aan de ene kant met mooie bergen, aan de andere kant de Mekong-delta, en tussendoor ook erg mooie bergpassen (Hai Van-pas bij Da Nang bijvoorbeeld).

Ben zelf groot Thailand-fan, maar Vietnam komt bij mij toch wel op een close 2e plaats :)

Voordeel van Vietnam is dat het nog niet zo massa-toeristisch is als bijv sommige delen van Thailand (Phuket :r, Koh Samui etc), maar ik gok dat dat bij Sri Lanka nog net even iets meer zo is.
Ik zit t/m 26 februari in Vietnam ,3e keer, heb er vrienden wonen al pak ik ook weer stuk combodja mee van 7-12 feb ongeveer en daarna via hcmc nog geen idee. 20e pool party bij new world hotel in ieder geval ;)

Nha Thrang negeer ik inderdaad, doe dit keer Hanoi-ninh binh-hue-hoi-an-da nang-siem reap-??-hcmc-phu quoc-???? een gedeelte zie ik wel,heb een boel expats die ik ken in hcmc wonen dus vermaak me daar wel :?)

[ Voor 9% gewijzigd door mrsar op 22-01-2016 09:26 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ah, wie weet kom ik je tegen. Ik zit van 16 februari tot en met 1 maart in Vietnam. Eerst 9 dagen in Hoi An, daarna nog 5 in Hue :)

Iemand nog goede ideeën voor uitstapjes in die regio? De standard dingen als Hoi An Ancient Town, Marble Mountains, Ba Na Mountains, My Son, My Lai staan al op mijn lijstje. De Cham Islands ook, maar ik weet niet of die toegankelijk zijn in februari, zie ik ter plekke wel. In Hue uiteraard de Imperial City etc, en ook de voormalige DMZ wil ik al bezoeken (uit belangstelling), verder heb ik nog geen plannen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-06 10:21
Ikzelf ben vorig jaar naar Sri Lanka geweest. Unieke ervaring. Heb echter geen vergelijkende reizen of landen (zoals Vietnam) aangedaan.
Mogelijk maak je met beide landen geen slechte keuze. ..
In ieder geval; voor Sri Lanka vind je veel documentatie op het net. Je kan zelf je balans maken voor cultuur of natuur. Voor de echte city tripper zou ik het wel niet aanraden (maar ik vermoed dat Vietnam dan ook afvalt :-)).
Sri Lanka kent een verrassend grote variatie aan natuur (van de theeplantages in de bergen tot de tropische vegitatie) en cultuur (epicentrum van het Boeddhisme, rijke geschiedenis, verschillende godsdiensten die naast elkaar leven, kolonisme,...). Zeker de moeite waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

wildhagen schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 09:13:
Die laatste alinea hoor je vaker over Nha Trang, die stad heeft geen beste reputatie, een beetje sleazy enzo. Helpt idd ook niet mee dat er veel Russen zitten (er zit ook een Russiche marinebasis daar in de buurt, Camh Ranh Bay).

Het is ook primair een strandplaats, toch? Als het daarom te doen is zou je ook Mui Ne kunnen overwegen, schijnt ook vrij mooi te zijn, en minder Russen (dus minder overlast).

Maar qua stranden haalt Vietnam het bij lange na niet bij een Thailand of een Bali bijvoorbeeld. Die laatsten hebben toch wel betere stranden.
Het probleem in Nha Trang is vooral dat er geen Russen meer komen. Sinds de crisis hebben de meeste Russen die daar op vakantie gingen daar het geld niet meer voor. Zelf ben ik daar in Nha Trang weinig Russen tegengekomen, en dat waren overwegend gewoon vriendelijke mensen. Maar juist omdat het toerisme in Na Trang wat in het slop is geraakt vanwege de crisis, is er de afgelopen jaren een opleving geweest van de donkerdere kant van het toerisme.

Met Sri Lanka kan ik het niet vergelijken - maar met landen als Burkina Faso, Ghana, Togo, Benin en Kameroen wel. In principe is Vietnam eigenlijk net zo arm als Burkina Faso en Togo, maar het grote verschil is dat er in Vietnam voedsel in overvloed is. En daar waar die Afrikaanse arme landen gewoon heel smerig zijn (overal afval), is Vietnam opvallend schoon. Elke avond worden de straten schoongeveegd en elke dag wordt afval ingezameld. En je ziet er nauwelijks zwerfhonden en -katten - wellicht ook omdat vooral hond, maar ook kat, er "op het menu staat". Zo op het oog zijn ze erin geslaagd om de "best of both worlds" te halen uit de combinatie van communisme en kapitalisme. De overheid is weliswaar ondemocratisch, maar dankzij het communisme is er een heel bataljon aan straatvegers, wordt armoede redelijk in toom gehouden en zie je geen bedelaars - terwijl het volk de vrijheid krijgt om naar hartelust op kleine schaal te ondernemen. Bijna alle huizen zijn ook zo gebouwd dat de begane grond eenvoudig als commerciële ruimte (winkel of restaurant) ingezet kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

wildhagen schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 09:27:
Ah, wie weet kom ik je tegen. Ik zit van 16 februari tot en met 1 maart in Vietnam. Eerst 9 dagen in Hoi An, daarna nog 5 in Hue :)

Iemand nog goede ideeën voor uitstapjes in die regio? De standard dingen als Hoi An Ancient Town, Marble Mountains, Ba Na Mountains, My Son, My Lai staan al op mijn lijstje. De Cham Islands ook, maar ik weet niet of die toegankelijk zijn in februari, zie ik ter plekke wel. In Hue uiteraard de Imperial City etc, en ook de voormalige DMZ wil ik al bezoeken (uit belangstelling), verder heb ik nog geen plannen.
ik vond zelf hue geweldig maar komt denk ik ook door de mensen die ik daar had leren kennen,net als op veel andere plekken :P geweldige avonden in de backpackers hostel (je hoeft er niet te slapen,is gewoon bar) en daarna naar brown eyes :P

anyway natuurlijk de imperial city en de tempels,dagje relaxen in de bronnen is ook goed te doen, DMZ is ok-ish,vooral een goede gids is erg belangrijk,volgens mij heb ik nog wel een nummer ergens.
alle grote dingen noem je inderdaad al op :)

[ Voor 40% gewijzigd door mrsar op 22-01-2016 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Oh, ga in Hoi An naar het restaurant "Morning Glory". Ligt in de hoofdstraat. Mjum mjum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Jullie maken het er niet makkelijker op om een keuze te maken ;) Vietnam heb ik nu veel info over, klinkt super. Sri Lanka nog maar even in verdiepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Zelf in 2013 naar Vietnam geweest, met mn vriendin, op de motor!
Dat zou ik echt aanraden, juist met de motor kun je overal komen en kun je de meer toeristische plaatsen vermijden.
Zo zijn we wel in Sapa geweest, maar vond ik dat echt vervelend, met al die slecht engels sprekende vietnamese troepverkopers. In de kleine plaatsjes spreken ze gewoon geen engels en mag lekker alles met handen en voeten. Daar ben jij dan ook gelijk een attractie :D

Prachtig land! Ook mooi om te zien wat ze daar allemaal met hun kleine scooters kunnen vervoeren zoals:
- 5 personen (2 volw, 3 kids)
- 10 matrassen
- compleet volwassen varken
- balken van 10m lang

Eten ook heerlijk! Overal vers, want een koelkast is er vaak niet.
Zou zo weer teruggaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Helaas geen rijbewijs nog voor de motor, klinkt als de ideale manier om het land te ontdekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 10:13:
Helaas geen rijbewijs nog voor de motor, klinkt als de ideale manier om het land te ontdekken
Zelfs al zou je een rijbewijs hebben, dat is in Vietnam niet geldig. Je mag er alleen een gemotoriseerd voertuig besturen als je een Vietnamees rijbewijs hebt dus ook een Nederlands (motor)rijbewijs is daar formeel nutteloos.

Er is nogal een verschil natuurlijk tussen wat mag en wat oogluikend wordt toegestaan...

Zelf zou ik er niet snel gaan scooterrijden, maar ik heb wel achterop gezeten terwijl mijn vriendin reed. Ook een hele ervaring. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Je kan lokaal rijbewijs voor scooter halen en dan eentje huren. Verkeer lijkt chaotisch maar als je eenmaal tussen al dat volk rijdt dan valt het wel mee.
Idd, echt niet normaal wat ze allemaal mee kunnen nemen op zo'n scootertje. Mn de "kinderstoeltjes". Dit is echt letterlijk een plastic stoeltje (die je ook bij straat kraampjes ziet) op de voetensteun waar een kind op zit. Nee, geen ISOFIX :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

alleen is Vietnam erg makkelijk reizen trouwens :) genoeg andere backpackers etc om je mee te vermaken.

heb zelf in hcmc scooter gereden,is even wennen maar als je eenmaal de flow aanvoelt is het best goed te doen :) , daarnaast ben ik waarschijnlijk 1 van de weinige toeristen die cricketwedstrijden heeft meegemaakt in Vietnam :P enige veld is in hcmc bij een school en vrienden van me zitten in een team..dus ja.....

nog een weekje en dan weer lekker aan de pho,morning glory,bahn mi etc etc zuipen met de locals,goedkoop streetfood hmmm zin in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Knoop doorgehakt, tickets geboekt naar Ho Chi Minh :) bedankt voor alle tips

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Chúc bạn chuyến du lịch vui vẻ! (Fijne vakantiereis gewenst) :)

tsjoep/ baad_ tsjwieng/ joe- liep_ voej- vèè?

[ Voor 25% gewijzigd door Mx. Alba op 23-01-2016 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:39
Zag het al genoemd, maar doe een tocht met een Easy Rider. Wij zijn vanaf Da Lat in 3 dagen een stuk richting HCMC gereden en dat was echt fantastisch!
Het is natuurlijk afwachten hoe goed je er een treft (die van ons sprak ons aan tijdens een wandeling door Da Lat zelf), maar de onze hadden een boekje bij zich met verhalen van eerdere gasten dus daar kan je om vragen.

Prijs was best fors voor aziatische begrippen, maar vond het elke cent waard en hadden eigenlijk spijt dat we er niet 1 in Hoi An hadden ingeschakeld ;)

pro tip, neem geen belachelijke dingen als lampions uit Hoi An mee de ruimte voor bagage is beperkt :+

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Een nón lá daarentegen kan je weer wel meenemen, die kan je lekker opvouwen :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Een nón lá opvouwen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nou ja, niet zo'n fullsize ding, maar een wat kleinere, die voor toeristen gemaakt worden. Heb er destijds zo eentje gekocht in Ho Chin Minh City, die kon je dus dubbelvouwen (nou ja, deels dan, het werd compacter). Zal vast niet authentiek zo horen maar he, beter iets dan niets he ;)

Een fullsize nón lá past niet eens in mijn koffer :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Moet het Visum van tevoren geregeld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Zou ik je wel aanraden. Is technisch gezien niet nodig want je kunt ook een "visa on arrival" doen, maar stel dat men dan moeilijk doet dan zit je daar wel in Saigon met de gebakken peren. Het is en blijft het makkelijkst om het van tevoren al te regelen. Het lijkt wel een beetje fishy om je paspoorten en cash geld per post naar de Vietnamese ambassade in Den Haag te sturen maar in de praktijk werkt het perfect. Binnen een paar dagen heb je de paspoorten terug met het visum erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

mja ik doe eigenlijk altijd visa on arrival :P je krijgt feitelijk dan per mail de goedkeuring en op het vliegveld moet je ook nog even een half uurtje wachten voor visum+stempel, is net iets goedkoper maar scheelt niet veel.
Zelf heb ik altijd een multiple visum aangezien mijn plannen nog wel eens willen veranderen onderweg (niet veel vast staan dan een idee van route :P )en ik ga dit keer ook langs siem reap weer dus heb sowieso multiple nodig,kost iets meer $ maar mocht je het land uitgaan en toch weer terug willen kost het flink meer,vorig jaar een dame die over de $200 moest betalen.

Mocht je meer info over VoA willen hebben moet je maar even laten weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
mrsar schreef op maandag 25 januari 2016 @ 12:27:
Mocht je meer info over VoA willen hebben moet je maar even laten weten :)
Waar moet ik naar toe mailen om zo'n mail mee te kunnen nemen? :) of ergens online een formuliertje invullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik gebruik altijd deze: http://visumvietnam.nl/

Dan krijg je (via mail) een uitnodigingsbrief, en een N1-formulier. Die 1e neem je mee, de tweede vul je in en neem je mee. Inclusief pasfoto (1 is voldoende).

Voorbeeld van de uitnodigingsbrief: http://www.visumvietnam.nl/visa-approval-letter-example.html (dezw wordt al voor je ingevuld, dus alleen uitprinten)

Voorbeeld (en invulinstructie) N1-formulier dat je in moet vullen: http://www.visa-for-vietnam.com/N1_invullen_v1.pdf

Ga naar een Visa-on-arrival balie ("Landing Visa"), lever beiden in incl pasfoto en paspoort. Lever wat dollars in (afhankelijk van type visum). Let op: kan alleen in dollars of Dong, en moet contant. Geen creditcard, geen pin (ook geen ATM!), geen euro (althans niet officieel)!.

Wacht even tot je naam omgeroepen worden (kan paar minuten tot een halfuur duren, afhankelijk van drukte) en je bent het land binnen.

Visum vantevoren aanvragen bij ambasade heb ik nog nooit gedaan, visa on arrival werkt prima.

Klinkt allemaal ingewikkeld, maar is een piece of cake :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-04 17:36
Visa on arrival werkt inderdaad prima voor Vietnam, zeker als je de formulieren al ingevuld hebt en meteen kan inleveren. Veel mensen vullen het formulier pas op het vliegveld in, en dan moet je inderdaad wat langer wachten.

Pas op met fake reisbureautjes in Saigon en Hanoi. Ze lijken sprekend op de bekende reisbureau's zoals Sinh Cafe, maar naaien je van voor en achter waar je bij staat. Ik heb in Hanoi in het Hanoi Phoenix Hotel geslapen (aanrader), en de hotelbaas daar heeft een paar prima reisjes naar Halong Bay en Sapa voor me geregeld. Toen ik dat aan het regelen was, kwamen er twee andere toeristen, die een compleet overgeprijsde trip hadden geboekt bij een fake reisbureau, waarbij ze zelfs hun paspoorten bij dat bureautje moesten achterlaten. De hotelbaas heeft die mensen verder geprobeerd te helpen, maar heeft een gruwelijke hekel aan dat soort oplichters, omdat dat soort bureautjes het toerisme in Vietnam een slechte naam geven.

Verder een mooi land, goed te bereizen (Mai Linh bussen zijn ideaal voor interlokaal vervoer), en vriendelijke mensen.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

Nog een beetje info,heel veel pin automaten tot dusver lijken als max 2 miljoen te geven,dit was voorheen altijd 4 .Al zijn er ook automaten die 5 tot 10 miljoen doen (citi) dus soms kan het helpen om nog wat verder te lopen.oh en een maandje lokale sim is rond de 150.000 Dong :)

Vandaag van hoi an (da nang) naar siem reap gevlogen maar hoi an kon me niet meer zo bekoren,te duur en te toeristisch geworden.Vond er te weinig backpacker sfeer helaas,mooi stadje nog steeds maar TE geworden

[ Voor 9% gewijzigd door mrsar op 07-02-2016 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Had ik dus zo'n automaat gevonden die 5 miljoen uit kon geven - waren de biljetten van 500.000 op. Kreeg ik dus een pak van 25 biljetten van 200.000. :P

Als je contant geld meeneemt, neem dan biljetten van €100 mee. Hoe groter het biljet, des te beter de wisselkoers die je ervoor krijgt. En wat dollars meenemen kan ook handig zijn. Soms is het goedkoper om een hotel in dollars af te rekenen dan in dongs.

Als je cash meeneemt, hou dan wel rekening met die "cash sniffing dogs". Ik had €1000 bij me en mijn vriendin $1000... Die hond pikte haar er tussenuit maar mij niet. Kennelijk ruiken dollars sterker dan euro's? :D

[ Voor 21% gewijzigd door Mx. Alba op 07-02-2016 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-06 12:55
Allereerst: Chuc mung nam moi allemaal, aangezien het jaar van de aap gister is begonnen :)
Mx. Alba schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 09:36:
tsjoep/ baad_ tsjwieng/ joe- liep_ voej- vèè?
Niet helemaal, ik zou er "tjoep baang tsjieng joe lut voej vèè" van maken, aldus volgens mijn zuidelijke (Mieng Nam) uitspraak.

Ontopic: momenteel ben ik samen met mijn partner in Nha Trang (wij zijn beide van Vietnamese afkomst) waar wij gister klokslag 00:00 hebben genoten van een vuurwerkshow vanaf het dak van het Novotel hotel. En Nha Trang is inderdaad dé plek voor Russen waar ze tijdens de koude Russische wintermaanden gaan overwinteren. Nu mogen wij Hollanders, Russen wel de meest irritante vakantiegangers vinden aldus http://www.nu.nl/overig/3...ante-vakantiegangers.html, maar ik moet zeggen dat het hier erg meevalt. Wellicht merk je die irritaties alleen bij de all inclusive plaatsen waar ze verblijven, maar op zich zijn wij bijv. toeristische plekken, restaurants of café's geen irritante Russen tegengekomen.

Verder kan ik niet heel veel zeggen over het van noord naar zuid reizen, aangezien wij als soort "local" toch op een hele andere manier naar Vietnam gaan dan zogenaamde backpackers. Echter kan ik mij wel vinden in de genoemde dingen die je bijv. kan doen. Zelf gaan wij eind deze week ook naar Da Nang, Hue en Hoi An. Wellicht dat ik daarna iets meer kan vertellen daar over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Chúc mừng năm mới! :)

Vorig jaar hebben wij dat vuurwerk gezien vanuit ons appartement op de 36e verdieping van die nieuwe toren. Alleen de eerste klappen hebben we gezien - daarna ging de rook precies onze kant op. Kennissen zaten in het zelfde gebouw op de 6e verdieping en die hebben wel alles gezien. :D

Als je nog een goed restaurant zoekt in Nha Trang, dan kan ik Linh Cá Keo 2 aanraden. Heerlijke hot pots en paling. Er zijn natuurlijk heel veel goede restaurants maar als je daar toevallig nog nooit geweest bent moet je dat zeker eens doen.

En als je naar mijn schoonmoeder wil zwaaien dan moet je links naast 86 Lạc Lông Quan het steegje door, rechtsaf langs het spoor, eerste weg links. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_appie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 15:00
Bij deze mijn post in een ouder topic over Zuid Vietnam:
Sorry voor het oprakelen van een oud topic, maar ik heb goeie tips voor mijn aanstaande vakantie naar Zuid Vietnam gevonden!

Ik heb nog wel wat vragen, misschien dat iemand die er vrij recentelijk is geweest nog tips heeft voor leuke tentjes voor lunch, koffie, rooftop bars etc. En uitstapjes. Het plan is als volgt:

10 dagen Zuid Vietnam
HCMC
Mekong Delta
Phu Quoc

Wat ik wil zien/doen:
Foodie tour met XO tours
Chi Chu Tunnels
2-3 daagse trip naar Mekong Delta via vietnamgrouptour
2-3 dagen op Phu Quoc op het strand en wat uitstapjes daar via vietnamgrouptour

Zijn er must-sees die nog passen in die 10 dagen?
Heeft iemand tips over waar je het beste kan verblijven in HCMC, welk district?

Ik hoor graag!

http://500px.com/Abd3licious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

In HCMC moet je zeker het vredespaleis niet overslaan. Dat is het voormalige presidentiële paleis van Zuid-Vietnam dat helemaal is gerenoveerd en weer zo is ingericht zoals het er voor de val van Saigon uitzag.

Toen wij een weekje in HCMC waren hebben we overnacht in het Golden Rose hotel: http://www.goldenrosehotel.com.vn/

Vanaf 1,4 miljoen dong per nacht (zo'n €55) dus vrij prijzig maar zeker een fijn hotel. Het ligt niet in het centrum, maar het centrum is wel op loopafstand. Het ligt aan de Võ Văn Tân, vlak bij het bovengenoemde Vredespaleis Dinh Độc Lập. En als je eens genoeg hebt van het Vietnamese voedsel (huh???) dan zit er een KFC een straatje verderop. :D

[ Voor 8% gewijzigd door Mx. Alba op 23-02-2016 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:01
Wij zijn vorig jaar in september 3 weken in Vietnam geweest. Vooraf alles geboekt. Voornamelijk gereisd met (taxi)busjes en de grote stukken per vliegtuig. Wat weer betreft, veel bewolking gehad en ook hele dagen regen. en dan echt stortbuien. Maar er waren ook dagen die snikheet waren. wat we wel elke dag hadden was bewolking.

Wat je moet zien zijn de tunnels, het Vredespaleis, de delta en natuurlijk Ha Long Bay. Maak niet de fout die wij maakte.....wij hadden 3 dagen in Ha long bay geboekt. Buiten de baai is daar echt niets te doen en was het pure tijdsverspilling. we hebben een "cruise" van een halve dag over de baai gedaan en hebben nog een grot bezocht. Je kunt ook naar het eiland Cath Bah, maar daar hebben wij geen ervaring mee.
HCMC is zeer zeker de moeite waard, net als Hanoi. Maar dat is onze mening. Wij houden wel van grote drukke steden.

Er zijn een paar dingen die me nog goed bijstaan. Niet alleen de ongelooflijke hitte en de vele regen. Maar ook het superslecht en gebrekkige Engels. Onze ervaring is dat dat bijna niemand goed spreekt. Alleen in Hanoi in ons hotel en een enkele gids van een tour sprak het (voor hun dan) vloeiend. De rest van de reis was het behelpen. Heel jammer, zeker als je de weg wil vragen en ze niet nee durven te zeggen en je dus maar een kant op sturen ook al is het de verkeerde.
Wat betreft eten viel het ook wel tegen. We hebben al aardig wat van de wereld gezien en hebben door schade en schande geleerd niet zomaar overal neer te ploffen en alles zomaar te eten. Een beetje goed, netjes en schoon eten was soms wel lastig. We hebben vaak maar iets van een broodje gepakt of bij zo een grote M maar dan met rijst gegeten. Niet altijd even fijn en lekker.

Wat tips, zorg voor een goede reisgids met kaarten. Nergens staat iets aangegeven. Als je iets zoekt zoals een Paleis, een bepaalde tempel of wat dan ook....je hebt een kaart nodig.
Vooral goedkopere hotel zijn gehorig, neem oordopjes mee. En wij hebben veel hotels gehad met een kleine boiler op de kamer. Blijf dus niet te lang douchen, want het warm water is zo op.

Als je een tour wil boeken proberen ze altijd de duurste variant aan je te verkopen. Trap daar niet is, want we hebben elke keer ook een veel goedkopere gekregen. Je moet dan wel ff met een busje wat andere ophalen, maar het is hetzelfde idee, zelfde route en vaak ook dezelfde tempel, rivier, boot......
Als je grote afstanden wil afleggen, pak dan een binnenlandse vlucht. De trein is veeeeeel trager en vliegen kost in verhouding niet eens zo heel erg veel.
We hebben elke keer een ophaalservice van het vliegveld naar het hotel geregeld. elke keer via het hotel zelf, niet duur. Ook hebben de hotels vaak een " oom of neef" die je voor een mooi bedrag naar de volgende stad of hotel brengt. Zo hebben we een hele tocht door de bergen gedaan met een privé gids voor een paar tientjes, met stops en uitleg onderweg.

Vietnam is heel mooi en veelzijdig als je tegen de ongemakken kunt en goed weer hebt. De dagen dat het regende hebben we met poncho's gelopen en vooral dingen binnen bekeken. Dit is de reis waar we tot nu toe de leukste en mooiste foto's hebben gemaakt en heel veel nieuwe indrukken hebben opgedaan. De mensen zijn over het algemeen vriendelijk, als je ze kunt uitleggen wat je bedoeld :)
Veel plezier op reis.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Sparkiee schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 15:38:
Wat betreft eten viel het ook wel tegen. We hebben al aardig wat van de wereld gezien en hebben door schade en schande geleerd niet zomaar overal neer te ploffen en alles zomaar te eten. Een beetje goed, netjes en schoon eten was soms wel lastig. We hebben vaak maar iets van een broodje gepakt of bij zo een grote M maar dan met rijst gegeten. Niet altijd even fijn en lekker.
Wait, wut? Het eten in Vietnam viel tegen? Dan moet je duidelijk je standaard wat betreft "goed, netjes en schoon eten" eens flink bijstellen, want juist het lekkerste eten in Vietnam vind je bij straatrestaurants. Vis en schaaldieren gaan bij wijze van spreken nog levend de barbecue op dus verser kan niet. Toen wij in Vietnam waren hebben we het overgrote deel van onze lunches en diners - en soms ook ontbijten - bij dit soort tentjes gegeten:

Afbeeldingslocatie: http://file.alotrip.com/photo/vietnam/cuisine/street-food-in-hanoi-at-night-915.jpeg

Phở, bún riêu, bánh xèo, ốc, bánh mì, bánh bao, als je dat soort dingen niet gegeten hebt bij van dat soort tentjes dan ben je niet echt in Vietnam geweest hoor en dan heb je echt een ongeëvenaarde culinaire ervaring gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-06 23:54
Eten is best ok in vietnam .. vooral in de streetside resto's.
Wat niet zo ok is is hun mentaliteit om je constant in de zak te zetten. Je kunt echt geen moment ontspannen.. en dat is ook direct de reden dat Azië niet direct meer op de verlanglijst staat.

Ik was nochtans gewaarschuwd door de Vietnamezen die ik ken in Brussel...

De binnenlandse vluchten zijn inderdaad goed te doen en goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_appie
Koja78 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:31:
Eten is best ok in vietnam .. vooral in de streetside resto's.
Wat niet zo ok is is hun mentaliteit om je constant in de zak te zetten. Je kunt echt geen moment ontspannen.. en dat is ook direct de reden dat Azië niet direct meer op de verlanglijst staat.

Ik was nochtans gewaarschuwd door de Vietnamezen die ik ken in Brussel...

De binnenlandse vluchten zijn inderdaad goed te doen en goedkoop.
Ach, dat is iets wat overal wel gebeurt. Ook in Europa. Beetje common sense, beetje afdingen hier en daar, beetje toegeven. Ik ben op vakantie.

Ik heb me maar 1 keer echt boos moeten maken, op Bali. Kreeg toen ook mijn gelijk en het werd verder netjes opgelost door iemand die er verder niet direct iets mee te maken had, dus dat was juist weer heel positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Tja, als we op een markt iets kochten dan deed mijn vriendin dat ook alleen om een normale prijs te betalen. Als ik er alleen al bij stond was alles meteen minstens 2x duurder en als ik in mijn eentje spullen kocht was al snel 5-10x duurder dan wat normaal is - maar nog steeds spotgoedkoop vergeleken met wat we hier gewend zijn. :D En dat is inderdaad niet alleen in Vietnam zo maar bijna overal ter wereld.

Bij restaurantjes word je trouwens niet gauw afgezet. Meestal staan de prijzen netjes aangegeven op een bordje en daar wijken ze dan ook niet vanaf. Maar men verwacht natuurlijk wel van een Europeaan dat hij een genereuze fooi geeft, hoewel men daar natuurlijk nooit direct om vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-06 23:54
[quote
Bij restaurantjes word je trouwens niet gauw afgezet. Meestal staan de prijzen netjes aangegeven op een bordje en daar wijken ze dan ook niet vanaf. Maar men verwacht natuurlijk wel van een Europeaan dat hij een genereuze fooi geeft, hoewel men daar natuurlijk nooit direct om vraagt.
[/quote]

Dit was nu net ons probleem bij onze laatste dag voor afreis naar het thuisland. Zo vaak in een streetside resto gegeten.. zo vaak lekker en goedkoop... zonder miserie.. dat je niet meer oplet.

En dan ga je eten in Hoi An, net buiten de toeristische straatjes.. zelfde type resto.. je let niet op .. de prijzen zijn niet geafficheerd en plots vragen ze ... ik denk dat het 380 000 dong was. Nog altijd geen dodelijke som voor de Westerse toerist.. Maar als je dan vergelijk met voorgaande maaltijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Tja, wij hebben een keer bij een straatrestaurant voor 2 miljoen dong zitten eten. Maar dat was met z'n zessen bij het straatrestaurant dat in de wijde omtrek bekend stond als de allerbeste plek voor sea food. We hebben ons daar helemaal tonnetje rond zitten eten aan kreeften, krabben, garnalen, schelpdieren en vis - royaal gespoeld met koud bier. Voor kwaliteit betaal je ook, natuurlijk... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_appie
Mx. Alba schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:58:
Tja, wij hebben een keer bij een straatrestaurant voor 2 miljoen dong zitten eten. Maar dat was met z'n zessen bij het straatrestaurant dat in de wijde omtrek bekend stond als de allerbeste plek voor sea food. We hebben ons daar helemaal tonnetje rond zitten eten aan kreeften, krabben, garnalen, schelpdieren en vis - royaal gespoeld met koud bier. Voor kwaliteit betaal je ook, natuurlijk... :)
Was dat toevallig in HCMC? Zo ja, weet je nog waar dat was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Nee dat was in Nha Trang - sowieso de hoofdstad van het sea food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Even een kick, want ik kom net terug uit Vietnam (Hoi An specifiek) en ik liep tegen een vervelend probleem aan qua geld. Dat wil zeggen, mijn bankpas werd in veel, heel veel automaten niet geaccepteerd. Dit heb ik Ha Noi en HCMC nooit gehad...

Wellicht heeft iemand er in de toekomst iets aan.

Eerst de feiten: het gaat hier om een Rabobank Wereldpas met Maestro- en Cirrus-logo. Deze was open gezet voor gebruik in (in dit geval) Azië, en in Singapore op het vliegveld werkte hij ook gewoon, dus dat was OK. De kaart is ook gewoon nog geldig tot eind 2017. Pas is in goede staat, dus geen beschadigingen etc.

De eerste 5 automaten die ik probeerde weigerden de kaart. Dat wil zeggen, kon wel gewoon mijn pincode in tikken en kiezen hoeveel VND (Vietnamese Dong) ik wilde, en of ik een bonneje wilde of niet. Maar op het moment dat het geld er normaal gesproken uitkwam kreeg ik een melding dat de kaart niet geldig was. Weet de letterlijke melding niet meer, maar hier kwam het iig op neer. Nou, dat was hij dus wel.

Voor alle duidelijkheid: de gewenste bedragen werden verder ook niet van mijn rekening afgeschreven, dus een scam oid is het verder niet denk ik.

Begon al een beetje te zweten, want ik had totaal geen VND op zak. Tuurlijk kan ik een cash advance opnemen via mijn creditcard (een Mastercard via Rabobank), maar dan wordt je een poot uitgedraaid qua opslagen en penalties enzo.

Uiteindelijk heb ik heel Hoi An welgeteld twee geld-automaten gevonden die mijn Rabobank-pas wel sliktern en geld begonnen te spugen. Mensen die dit in de toekomst in Hoi An ook mochten hebben, moeten de volgende automaten eens proberen:

- Hoi An Rural Development & Agriculture Bank, deze hebben 2 identieke automaten naast elkaar staan op 12 Tran Hung Dao (dit is op de kruising met de Le Loi-straat). Ondanks dat ze uiterlijk identiek zijn wilde de linker automaat mijn pas niet slikken (ondanks herhaaldelijk proberen), maar de rechter functioneerde wel!
- Bank for investment and development of Viet Nam (BIDV): deze hebben een automaat staan op Nguyen Phu Chu. Dit schijnt een nieuwe ATM te zijn die er net een paar maanden staat. Het exacte nummer weet ik ff niet, maar hij is makkelijk te vinden: als je met je rug naar de brug naar de Ancient Town staat, is het na 100-150 meter aan je rechterkant.

De 1e automaat is altijd open (staat aan de straat), de 2e is aanwezig in een restaurant, dus alleen bereikbaar tijdens openingstijden van het restaurant.

De 1e automaat heeft een limiet van 2 miljoen VND per opname (zoals niet ongebruikelijk in Hoi An), en rekent een toeslag van 20.000 Dong per transactie (je kan wel gewoon meerdere transacties na elkaar doen). De 2e automaat gaat tot 5 miljoen dong per opname, maar rekent wel 50.000 Dong per opname (het start-scherm geeft hoeveelheden tot maximaal 2 miljoen Dong, maar via Other Amount kan je kiezen voor 5.000.000 en dit werkt gewoon!).

Doe er je voordeel mee!

Mag ik ook nog wat restaurant-tips geven in Hoi An? Ik heb er een stuk of 15 geprobeerd, en geen van allen waren slecht, maar 3 steken er met kop en schouders bovenuit, in deze volgorde:

- Red Gecko
- Hi Restaurant
- Restaurant Dung

De verschillen tussen de 3 vond ik klein. De laatste 2 zijn echte restaurants voor locals, maar er zitten ook zat toeristen (vooral bij Hi). Red Gecko is iets meer upscale, maar er zaten toch ook nog wel wat locals.

Alledrie zitten ze wat buiten het toeristengebied. Ze zitten alledrie op An Hoi Islet: Red Gecko zit vlak voor de ferry naar Cam Kim. Dung zit 100 meter voorbij de brug naar Ancient Town, in dezelfde straat als Red Gecko. Hi Restaurant is nog het lastigste te vinden, dit is één van de standjes in de foodcourt aan het uiteinde (linkerzijde) van Nguyen Phu Chu.

En voor ijs kan ik Enjoy Ice Cream bar & Restaurant aan bevelen, aan Nguyen Phu Chu (zit vlak voor de foodcourt). Keuze uit 57 (!!!) smaken ijs, ingredienten zijn veelal uit geimporteerd (tot Frankrijk en Italie aan toe), maar voor zover mogelijk (niet alles groeit immers in Vietnam) ook uit eigen land. Doordat het geimporteerd wordt is het vaak wel iets duurder (je betaalt op basis van gewicht, niet op basis van aantal bolltjes), maar imho absoluut de moeite waard. Het restaurant-deel van deze toko is OK, maar niet echt bijzonder.

(reviews op Tripadvisor volgen nog)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

wildhagen schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 10:25:
Even een kick, want ik kom net terug uit Vietnam (Hoi An specifiek) en ik liep tegen een vervelend probleem aan qua geld. Dat wil zeggen, mijn bankpas werd in veel, heel veel automaten niet geaccepteerd. Dit heb ik Ha Noi en HCMC nooit gehad...

Eerst de feiten: het gaat hier om een Rabobank Wereldpas met Maestro- en Cirrus-logo. Deze was open gezet voor gebruik in (in dit geval) Azië, en in Singapore op het vliegveld werkte hij ook gewoon, dus dat was OK. De kaart is ook gewoon nog geldig tot eind 2017. Pas is in goede staat, dus geen beschadigingen etc.

De eerste 5 automaten die ik probeerde weigerden de kaart. Dat wil zeggen, kon wel gewoon mijn pincode in tikken en kiezen hoeveel VND (Vietnamese Dong) ik wilde, en of ik een bonneje wilde of niet. Maar op het moment dat het geld er normaal gesproken uitkwam kreeg ik een melding dat de kaart niet geldig was. Weet de letterlijke melding niet meer, maar hier kwam het iig op neer. Nou, dat was hij dus wel.

Voor alle duidelijkheid: de gewenste bedragen werden verder ook niet van mijn rekening afgeschreven, dus een scam oid is het verder niet denk ik.

Begon al een beetje te zweten, want ik had totaal geen VND op zak. Tuurlijk kan ik een cash advance opnemen via mijn creditcard (een Mastercard via Rabobank), maar dan wordt je een poot uitgedraaid qua opslagen en penalties enzo.

Uiteindelijk heb ik heel Hoi An welgeteld twee geld-automaten gevonden die mijn Rabobank-pas wel sliktern en geld begonnen te spugen. Mensen die dit in de toekomst in Hoi An ook mochten hebben, moeten de volgende automaten eens proberen:

- Hoi An Rural Development & Agriculture Bank, deze hebben 2 identieke automaten naast elkaar staan op 12 Tran Hung Dao (dit is op de kruising met de Le Loi-straat). Ondanks dat ze uiterlijk identiek zijn wilde de linker automaat mijn pas niet slikken (ondanks herhaaldelijk proberen), maar de rechter functioneerde wel!
- Bank for investment and development of Viet Nam (BIDV): deze hebben een automaat staan op Nguyen Phu Chu. Dit schijnt een nieuwe ATM te zijn die er net een paar maanden staat. Het exacte nummer weet ik ff niet, maar hij is makkelijk te vinden: als je met je rug naar de brug naar de Ancient Town staat, is het na 100-150 meter aan je rechterkant.

De 1e automaat is altijd open (staat aan de straat), de 2e is aanwezig in een restaurant, dus alleen bereikbaar tijdens openingstijden van het restaurant.

De 1e automaat heeft een limiet van 2 miljoen VND per opname (zoals niet ongebruikelijk in Hoi An), en rekent een toeslag van 20.000 Dong per transactie (je kan wel gewoon meerdere transacties na elkaar doen). De 2e automaat gaat tot 5 miljoen dong per opname, maar rekent wel 50.000 Dong per opname (het start-scherm geeft hoeveelheden tot maximaal 2 miljoen Dong, maar via Other Amount kan je kiezen voor 5.000.000 en dit werkt gewoon!).

Doe er je voordeel mee!

Mag ik ook nog wat restaurant-tips geven in Hoi An? Ik heb er een stuk of 15 geprobeerd, en geen van allen waren slecht, maar 3 steken er met kop en schouders bovenuit, in deze volgorde:

- Red Gecko
- Hi Restaurant
- Restaurant Dung

De verschillen tussen de 3 vond ik klein. De laatste 2 zijn echte restaurants voor locals, maar er zitten ook zat toeristen (vooral bij Hi). Red Gecko is iets meer upscale, maar er zaten toch ook nog wel wat locals.

Alledrie zitten ze wat buiten het toeristengebied. Ze zitten alledrie op An Hoi Islet: Red Gecko zit vlak voor de ferry naar Cam Kim. Dung zit 100 meter voorbij de brug naar Ancient Town, in dezelfde straat als Red Gecko. Hi Restaurant is nog het lastigste te vinden, dit is één van de standjes in de foodcourt aan het uiteinde (linkerzijde) van Nguyen Phu Chu.

En voor ijs kan ik Enjoy Ice Cream bar & Restaurant aan bevelen, aan Nguyen Phu Chu (zit vlak voor de foodcourt). Keuze uit 57 (!!!) smaken ijs, ingredienten zijn veelal uit geimporteerd (tot Frankrijk en Italie aan toe), maar voor zover mogelijk (niet alles groeit immers in Vietnam) ook uit eigen land. Doordat het geimporteerd wordt is het vaak wel iets duurder (je betaalt op basis van gewicht, niet op basis van aantal bolltjes), maar imho absoluut de moeite waard. Het restaurant-deel van deze toko is OK, maar niet echt bijzonder.

(reviews op Tripadvisor volgen nog)
toch apart,ik heb ook de rabo wereldkaard en bij mij werd deze maar bij 1 bank (zoals voorheen) niet aangenomen,grootste issue vond ik de max 2 miljoen dong (ja other amount geprobeerd)
Meest favo bank : citi bank,volgens mij kan je hier 8 tot 10 miljoen in 1x opnemen ;)
andere goede zijn HSBL,BIDV , max was hier 5 miljoen geloof ik ook in Hoi an,en volgens mij kwam ik alleen al lopend vanaf mijn hotel (travellodge) naar de rivier een stuk of 8 a 10 automaten tegen :P

en mocht je in Cambodja komen moet je naar Canadia bank,deze heeft de laagste opslag.

mocht je pas nou toch geweigerd worden,dan gewoon met je CC pinnen,toen ik dit in de fillipijnen aangaf aan mijn bank (Rabo dus) kreeg ik die extra kosten uiteindelijk terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Agribank was 1 van de automaten die ik geprobeerd heb. Ze zullen er meer hebben, maar er zaten 2 ATM's in een winkel aan Le Loi (nummer weet ik niet meer), beiden werkte niet... anderen die ik geprobeerd heb zijn VietinBank, Techcombank, Military Bank en Dong A Bank. Werkten geen van allen...

Citibank en HSBL heb ik niet gezien, en dus ook niet geprobeerd... waar zitten die dan?

Er schijnt ook nog een Sacombank te zijn die erg soepel is qua accepatie van kaarten, maar die heb ik niet kunnen vinden.

Die laatste tip is een goede, dit wist ik niet... maargoed, ik heb dus uiteindelijk 2 automaten gevonden die (herhaaldelijk) werkten, dus ik heb me kunnen redden. Wou het alleen ff meegeven aan mensen die dit in de toekomst wellicht ook ondervinden :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

vietinbank deed het bij mij ook niet,al jaren niet,zover ik weet is die ook echt alleen voor Vietnamese passen ofzo,die andere zeggen me niet zoveel,gok dat ik na al die jaren de juiste ertussen uit weet te vissen haha
Sacombank heb ik ook regelmatig gezien,maar ja ik ben in de maand in iets meer plaatsten en steden geweest waarschijnlijk waardoor er meer keuze was :) (in bv Hanoi en Saigon)

Citibank kan lastiger zijn,ik gok dat die alleen in de grotere steden zitten,dit is voornamelijk een expat bank :) dus dat is ook een tip,als je aan komt in een grote stad daar,zoek de citibank en pinnen,minste kosten.

Vond persoonlijk weer hoi an de minst leuke plek,voelde te nep,te touristisch,en ook vooral te duur,was enkele jaren geleden nog een stuk minder,zal er zelf niet snel weer naar terug gaan,al is hetzelfde aan het gebeuren met Phu Quoc helaas :/

en over de laatste tip, dat kwam ook doordat er in de FP maar 1 bank was die de pas accepteerde,ze dit waarschijnlijk konden zien door de verandering van gebruik. na een mailtje (hoe zet ik geld van betaal naar CC(dit kan dus ;) )) en mijn klacht over de pas die het nergens leek te doen kreeg ik dat dus als antwoord terug,en uiteindelijk richting de 30 euro terug gekregen toen ik terug was in NL,erg netjes

[ Voor 51% gewijzigd door mrsar op 02-03-2016 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
Het viel met op dat in Vietnam lang niet alle automaten een Cirrus- of Maestro-logo dragen. Het zou mij niets verbazen dat automaten zonder deze logo's niet werken met westerse passen. Maar volgens mij gaf één automaat met logo mij ook geen geld, dus het logo zegt ook niet altijd alles.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_appie
Hmmm, wij hebben een Rabo en een ING pas. In Azie, maar ook Zuid-Afrika en Noord-Amerika hebben we problemen met pinnen met de Rabo, en nooit met de ING.

Als het topic toch een kickje heeft gehad:

Welke wijk is in HCMC het beste om in te verblijven als je uitstapjes buiten de stad wil doen, maar ook de stad in wil voor de sights en eten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

ing pas van iemand anders kon zelfs bij minder banken pinnen dan ik met rabo,dus zegt blijkbaar niet alles :P

voor HCMC , zelf zou ik zeggen om gewoon in D1 te verblijven,danwel ergens rond bui vien/ le lai of in de buurt van de bitexco tower. binnen de stad ga je redelijk snel heen en weer met de taxi voor weinig als je dat wilt.Al is veel ook lopend te doen maar niet altijd even fijn in de warmte midden op de dag ;)
uitstapjes buiten de stad doe je toch meestal met bussen (pickup bij hotel)
Maar waarschijnlijk is wat ik daar doe compleet anders dan wat jij van plan bent,vooral ook omdat ik er veel expats ken en daar vaak ook verblijf in bv D7 of net voor D2(Bình Thạnh)

Wat is je hotel budget en eisen?

[ Voor 24% gewijzigd door mrsar op 02-03-2016 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Ik vlieg op HCMC en ben drie weken in Vietnam. De planning is om Zuid en Midden goed bezichtigen (tot Hoi An), of is het goed te doen om helemaal naar het Noorden door te reizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

Piet_Piraat7 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 11:38:
Ik vlieg op HCMC en ben drie weken in Vietnam. De planning is om Zuid en Midden goed bezichtigen (tot Hoi An), of is het goed te doen om helemaal naar het Noorden door te reizen?
hangt er compleet af wat je precies wil,waar hou je van,wil je bv beetje kunnen surfen kan je langs mui ne.

3 weken kan je redelijk wat doen langs de kust bv of ho chi minh trail per motorbike

ik zou denk ik doen voor eerste keer :
hcmc (mekong delta,cu chi,hcmc zelf) (mui ne) dalat / Na trang/ hoi an-danang-Hue /(ninh binh) Hanoi/halong bay
bedenk je wel dat dit veel reizen is en overal een korte stop

phu quoc zou ik er zelf ook nog bij doen,daar dit nu nog geen Costa brava is maar over paar jaar wel

al ben ik meer fan van noord naar zuid :P

rustiger aan is hcmc/mekong/phu quoc/dalat/na trang/hoi an-danang-hue

[ Voor 18% gewijzigd door mrsar op 02-03-2016 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
mrsar schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 11:44:
ik zou denk ik doen voor eerste keer :
hcmc (mekong delta,cu chi,hcmc zelf) (mui ne) dalat / Na trang/ hoi an-danang-Hue /(ninh binh) Hanoi/halong bay
Dit is, op de laatste twee punten na, precies mijn idee qua invulling van die drie weken. Wat mij tegen hield om door te gaan naar Hanoi is dat ik niet weet of ik snel van Hanoi terug kan komen naa HCMC om weer terug te vliegen.

Ik heb overigens geen motorrijbewijs, maar wel enige ervaring op een motor. Is het af te raden te gaan motor rijden zonder jaren ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

buiten de stad is goed te doen,veel rustiger en went snel genoeg,houd er alleen rekening mee dat je niet verzekerd bent,en mocht je aangehouden worden dan kost het eigenlijk nooit meer dan 300.000 Dong(stop in apart vakje zodat je alleen dat kan laten zien),ga vooral in het NL praten,heb je kans dat ze je überhaupt gelijk wegsturen want dat kost te veel tijd voor ze :P

Ik heb een expat dronken door rood zien rijden terwijl hij te hard reed en iemand most ontwijken en onderuit ging,politie stond erbij,gaf bekeuring voor te hard/door rood/dronken rijden,gaf de boete van 300.000 terwijl de man probeerde met moeite zijn scooter overeind te krijgen,ze hielpen hem zelfs nog en stuurden hem weer op weg :P wat een land :+

[ Voor 32% gewijzigd door mrsar op 02-03-2016 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Piet_Piraat7 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 11:38:
Hangt er ook vanaf wanneer je wil gaan. In Sa Pa is het in deze tijd van het jaar bijvoorbeeld koud (13 graden vandaag zie ik), en ook in Ha Noi kan het in de winter best koud zijn.

Ga je in de zomer, late lente of vroege herfst is dat geen probleem.

Sla ook Hue niet over overigens, heeft ook een aantal interessante zaken (hoewel ik er niet meer dan een paar dagen zou blijven). Als je toch in het midden bent kan je die er mooi mee bijpakken. Neem wel de Hai Van Pass, niet de nieuwe Hai Van Tunnel. Erg mooie uitzichten op de Pass.

Tussen Ha Noi en HCMC gaan volop vluchten... Vietnam Airlines, VietJet en Jetstar Pacific zijn de drie grote namen, er zijn er misschien nog wel meer.

Deelnemen aan het verkeer in Vietnam doe ik niet, ik vind het te link als je zie hoe ze daar rijden. Volgens mij moet je een behoorlijk doodwens hebben om daaraan deel te nemen :X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
wildhagen schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 11:53:
[...]
Hangt er ook vanaf wanneer je wil gaan. In Sa Pa is het in deze tijd van het jaar bijvoorbeeld koud (13 graden vandaag zie ik), en ook in Ha Noi kan het in de winter best koud zijn.
Oja er bij vergeten te vermelden :) ik ga van 30 april tot en met 22 mei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

valt best mee hoor,heb eigen scooter in HCMC (don't ask) en als je eenmaal de flow doorheb is er weinig aan de hand en is het feitelijk in NL onveiliger omdat we hier veel harder rijden

in Mei,dat is nog net te doen in zuiden qua weer volgens mij,iets meer regen al,maar fijne temperatuur,midden is dan het lekkerste qua weer :)

[ Voor 28% gewijzigd door mrsar op 02-03-2016 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_appie
mrsar schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 11:33:
ing pas van iemand anders kon zelfs bij minder banken pinnen dan ik met rabo,dus zegt blijkbaar niet alles :P

voor HCMC , zelf zou ik zeggen om gewoon in D1 te verblijven,danwel ergens rond bui vien/ le lai of in de buurt van de bitexco tower. binnen de stad ga je redelijk snel heen en weer met de taxi voor weinig als je dat wilt.Al is veel ook lopend te doen maar niet altijd even fijn in de warmte midden op de dag ;)
uitstapjes buiten de stad doe je toch meestal met bussen (pickup bij hotel)
Maar waarschijnlijk is wat ik daar doe compleet anders dan wat jij van plan bent,vooral ook omdat ik er veel expats ken en daar vaak ook verblijf in bv D7 of net voor D2(Bình Thạnh)

Wat is je hotel budget en eisen?
Hotel budget is denk ik ~40 euro per nacht, wil een zwembad indien mogelijk. Hoeft niet superluxe, maar 3 sterren toch wel minimaal. Beetje modern. Ik zat zelf ook op Airbnb te kijken.

Plannen nu zijn:
Tunnels
Mekong delta
Phu Quoc
sights in HCMC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

don_appie schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 11:55:
[...]

Hotel budget is denk ik ~40 euro per nacht, wil een zwembad indien mogelijk. Hoeft niet superluxe, maar 3 sterren toch wel minimaal. Beetje modern. Ik zat zelf ook op Airbnb te kijken.

Plannen nu zijn:
Tunnels
Mekong delta
Phu Quoc
sights in HCMC
40 p/n is wat lastiger in centrum, an an hotel was behoorlijk goed maar basic (goede airco en douche/bedden) midden in centrum maar stil voor ik geloof 38 euro de nacht
daarna zat ik in millenium boutique hotel,welke iets van 60-80 per nacht is maar wel met zwembad :P
goedkoper zal je toch buiten D1 moeten gaan zitten maar bedenk je wel dat je dan letterlijk alles met een taxi moet doen

Tunnels is een half dagje,mekong delte kan je per tour doen (1 dag of 2 dagen incl de floating market) Phu quoc zou ik een dag of 3 a 4 heen gaan,zat zelf in de Hong Bin bungalow resort,ligt op 10 minuutjes wandelen vanaf strand maar erg stil met mooi zwembad en rooftop bar met aardig uitzicht,ongeveer zelfde prijs als 4* in HCMC mocht je daar heen gaan dan moet je de barkeeper daar even hoi zeggen van de malloten die de wodka opdronken :P

sights in hcmc is natuurlijk de standaard maar ga zeker ook foodie tour doen bv (XO tours) zaterdag naar de pool party bij new world hotel,voor de gein cricket kijken op zondagmorgen bij R.M.I.T (vriend van me speelt bij de aussies) euhm ja,ik vermaak me er altijd wel :P maar dat is het voordeel van er mensen kennen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_appie
mrsar schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 12:06:
[...]

40 p/n is wat lastiger in centrum, an an hotel was behoorlijk goed maar basic (goede airco en douche/bedden) midden in centrum maar stil voor ik geloof 38 euro de nacht
daarna zat ik in millenium boutique hotel,welke iets van 60-80 per nacht is maar wel met zwembad :P
goedkoper zal je toch buiten D1 moeten gaan zitten maar bedenk je wel dat je dan letterlijk alles met een taxi moet doen

Tunnels is een half dagje,mekong delte kan je per tour doen (1 dag of 2 dagen incl de floating market) Phu quoc zou ik een dag of 3 a 4 heen gaan,zat zelf in de Hong Bin bungalow resort,ligt op 10 minuutjes wandelen vanaf strand maar erg stil met mooi zwembad en rooftop bar met aardig uitzicht,ongeveer zelfde prijs als 4* in HCMC mocht je daar heen gaan dan moet je de barkeeper daar even hoi zeggen van de malloten die de wodka opdronken :P

sights in hcmc is natuurlijk de standaard maar ga zeker ook foodie tour doen bv (XO tours) zaterdag naar de pool party bij new world hotel,voor de gein cricket kijken op zondagmorgen bij R.M.I.T (vriend van me speelt bij de aussies) euhm ja,ik vermaak me er altijd wel :P maar dat is het voordeel van er mensen kennen :)
Voor Airbnb is 40 volgens mij nog wel te doen.

Verder gaan we de XO tour doen, we willen 1 nacht in Mekong doorbrengen en hadden ook al 3 volle dagen in Phu Quoc.

Pool party en de bungalow zijn goede tips, dank! Nog activiteiten/operators die je aanraadt op Phu Quoc voor duiken etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

Duiken in Vietnam vind ik wat lastig,daar het redelijk is doodgevist met dynamiet moet je behoorlijk lange trips maken,er zijn feitelijk maar een stuk of 4 die redelijk Ok zijn (Rainbow divers even uit mijn hoofd heb ik wel eens gebruikt,even op tripadvisor kijken) vaak is het een 2 uur trip naar het noorden voor een redelijke duik,niet super. zelf duik ik bijna niet (meer) in Vietnam.behalve bij Con Son.

Phu Quoc doe ik meestal niet zo heel veel meer dan relaxen en wat drinken aangezien ik meeste daar wel gezien heb ondertussen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_appie
mrsar schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 13:08:
Duiken in Vietnam vind ik wat lastig,daar het redelijk is doodgevist met dynamiet moet je behoorlijk lange trips maken,er zijn feitelijk maar een stuk of 4 die redelijk Ok zijn (Rainbow divers even uit mijn hoofd heb ik wel eens gebruikt,even op tripadvisor kijken) vaak is het een 2 uur trip naar het noorden voor een redelijke duik,niet super. zelf duik ik bijna niet (meer) in Vietnam.behalve bij Con Son.

Phu Quoc doe ik meestal niet zo heel veel meer dan relaxen en wat drinken aangezien ik meeste daar wel gezien heb ondertussen ;)
Wat valt er verder te doen op Phu Quoc? Is een boottrip rondom het eiland de moeite waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Wat betreft die bankpassen die het niet doen... Zou het wellicht kunnen zijn dat die apparaten die het niet doen de magneetstrip gebruiken ipv de chip? Als je magneetstrip stuk is merk je dat in Nederland niet want alle pinapparaten hier gebruiken de chip...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

don_appie schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 14:06:
[...]

Wat valt er verder te doen op Phu Quoc? Is een boottrip rondom het eiland de moeite waard?
dat heb ik nog niet gedaan :) maar kan opzich wel aardig zijn naar Sao beach al is het sneller over de weg.

Watervallen zijn wel aardig en als je van natuur houd zijn er in het noorden ook erg mooie stukken.

Heb zelf meer aan strand en zwembad gehangen,beetje relaxen dit jaar,maar genoeg te ontdekken hoor,als het kan zeker een scooter huren en gewoon wat rondtouren,dat kan op phu quoc extreem goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_appie
mrsar schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 14:40:
[...]

dat heb ik nog niet gedaan :) maar kan opzich wel aardig zijn naar Sao beach al is het sneller over de weg.

Watervallen zijn wel aardig en als je van natuur houd zijn er in het noorden ook erg mooie stukken.

Heb zelf meer aan strand en zwembad gehangen,beetje relaxen dit jaar,maar genoeg te ontdekken hoor,als het kan zeker een scooter huren en gewoon wat rondtouren,dat kan op phu quoc extreem goed :)
Mag dat daar wel dan? Scooter/Motor/Auto huren in Vietnam is toch niet mogelijk zonder vietnamees rijbewijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
Bromscooter is geen probleem. Ik heb er eentje gehuurd toen ik naar Mỹ Sơn ging.
don_appie schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 14:06:
[...]

Je kan gaan lunchen in Bãi Khem, een restaurantje aan een rustig strand. De afslag van de doorgaande weg zie je wel snel over het hoofd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
is het mogelijk zo'n bromscooter te huren en elders in te leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

don_appie schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 14:41:
[...]

Mag dat daar wel dan? Scooter/Motor/Auto huren in Vietnam is toch niet mogelijk zonder vietnamees rijbewijs?
In Vietnam is men redelijk flexibel in dat soort dingen. Als er een wet is die X of Y verbied, ziet men dat vaak meer als een soort suggestie, niet als iets wat verplicht is ;)

En dan is het net aan de verhuurder of hij meegaat in die suggestie of niet.

Zelfde geld als de verkeersregels, dat ziet men ook als suggesties, waar je je niet per se aan hoeft te houden ;)

Alleen als het fout gaat kunnen de rapen wel gaar zijn natuurlijk. Is aan jou om te bepalen of je dat risico wil lopen ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

wildhagen schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:02:
[...]

In Vietnam is men redelijk flexibel in dat soort dingen. Als er een wet is die X of Y verbied, ziet men dat vaak meer als een soort suggestie, niet als iets wat verplicht is ;)

En dan is het net aan de verhuurder of hij meegaat in die suggestie of niet.

Zelfde geld als de verkeersregels, dat ziet men ook als suggesties, waar je je niet per se aan hoeft te houden ;)

Alleen als het fout gaat kunnen de rapen wel gaar zijn natuurlijk. Is aan jou om te bepalen of je dat risico wil lopen ;)
precies dat,als blanke heb je weinig kans om aangehouden te worden en indien wel kan je er snel vanaf komen (of 300.000 dong betalen )
Bedenk je alleen wel dat je niet verzekerd bent dus.
het verkeer in Vietnam kan erg druk zijn maar doorgaans wordt er ook niet hard gereden.

[ Voor 5% gewijzigd door mrsar op 02-03-2016 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

mrsar schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:09:
[...]

het verkeer in Vietnam kan erg druk zijn maar doorgaans wordt er ook niet hard gereden.
True, maar het is wel erg chaotisch...

Zie je weg maar eens te vinden als het verkeer er zo uitziet:

Afbeeldingslocatie: http://static.progressivemediagroup.com/uploads/imagelibrary/nri/road/news/Vietnam%20Traffic-01.JPG
Afbeeldingslocatie: https://ahiglobal.files.wordpress.com/2014/07/saigon-traffic-1.jpg

Ik begin er liever niet aan :P

(beiden in HCMC).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

Best simpel hoor,go with the flow :P weet niet of je wel eens achterop een scooter heb gezeten in hcmc maar op een gegeven moment voel je de flow en weet je ook wat het allemaal betekend aan getoeter enzo :P men houd daar veel meer rekening met elkaar in het verkeer dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

:Y al dat getoeter is zeker niet nutteloos. Soms zie je hele claxonconversaties tussen twee weggebruikers.

Taxi: *toet* (pas op, ik kom eraan)
Scooter: *toet* (ja maar ik moet daar ook heen)
Taxi: *toet* (ik zie je wel maar ik negeer jou)
Scooter: *tooooeeeet* (ja maar ja maar ik wil daar ook heen!)
Taxi: *toettoettooooeeeet* (maar ik ben lekker groter, lekker puh!)

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Het lijkt (en is eigenlijk ook wel) erg chaotisch maar als je eenmaal meerijdt dan ga je echt mee in de flow! Maak gewoon geen onverwachtste bewegingen en je komt al een heel eind!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_appie
Iemand trouwens ook nog tips voor de Mekong Delta? We willen de floating markt van Cai Rang bezoeken, vanuit Can Tho. Is dit te doen met 1 nacht in de Mekong Delta? Is dit ook vanuit HCMC te regelen of moeten we op eigen gelegenheid naar Can Tho en daar iemand vinden voor de tocht naar Cai Rang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

wildhagen schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 10:25:

Ik heb eerder het vermoeden dat veel buitenlandse automaten gewoon problemen hebben met moderne Nederlandse bankpassen (en dan specifiek: de chips die erop zitten). Ik ben net ruim een maand in Bolivia en Peru geweest en daar had mijn reisgenoot ook heel veel problemen met zijn Rabopas (ook een Wereldpas met werelddekking aan). Die Rabopas heeft eigenlijk maar een paar keer gewerkt :+ Mijn net nieuwe ING pas had ook veel problemen. Mijn ABN pasje deed het dan wel regelmatig weer terwijl dat de nieuwste was 8)7 Vooral Peru was op bankgebied echt een RAMP. Nog nooit zo lang moeten zoeken naar een werkende geldautomaat.

Meldingen verschilden van 'geen communicatie met de chip op uw bankpas' tot 'The transaction you requested cannot be completed at this time'.

Bottom lime.. ik denk niet dat het probleem beperkt is tot Vietnam.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dat kan, maar ik vermoed dat dat in dit specifieke geval toch niet het probleem is geweest. Deze zelfde pas heeft namelijk nooit problemen gegeven in Thailand (3 verschillende bezoeken), en ook in Mexico, Turkije, Singapore en Spanje werkte hij gewoon goed :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

offtopic:
Het kan natuurlijk beide kanten op, maar in Thailand, Sri Lanka of voor god-sake, Cuba, had ik ook helemaal geen problemen. In Peru echter een groot drama en dat was (toevallig) ook afgelopen maand.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik wil hier nog wel wat informatie delen omtrent het noorden van Vietnam, dit is namelijk een gebied waar 99,8% van de reizigers niet komt. Dat is extreem zonde want je kan hier een soort Vietnam aanschouwen dat lijnrecht tegenover de rest van Vietnam staat. Ook op het internet is er weinig geschreven over dit stuk van Vietnam. Ook zijn de kaarten van Google Maps niet 100% accuraat hier. Kan je via het internet amper accommodatie vinden in dit gebied. Kortom het is nog bijna onbereisd gebied, dit heeft tot gevolg dat er los van de prachtige landschappen en zeer gastvrije, vriendelijke en eerlijke mensen weinig te beleven is. Het eten is bijvoorbeeld 100% Vietnamees (pho en loempia's anyone?)
Onder het noorden reken ik Sapa niet mee want neem van mij aan dat als je zoals ik 3 weken in het noorden hebt rondgetrokken dan rij je zonder blikken of blozen Sapa in en er diezelfde dag nog uit.

Omdat het lastig te beschrijven is wat je er nou kan doen zal ik een paar foto's plaatsen en enkele hoogtepunten aantippen, eerst de foto's want die vertellen in dit geval meer woorden:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/pz6yfUguYN4QLg6u6bbMpz0F/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/lzwMpEM1bjXw9cm6fhxDmUdg/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/RfmvYfndovSNYBoOODiyF6IG/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/D9TjfD38FaLbxQHo60Pzs3MX/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/56iV100fYg18GQi9evFWuGUu/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/3k4vqNbkrqNZMDaZZuTvdYDk/full.jpg

Op de laatste foto is een motorscooter te zien, dit was mijn vervoermiddel en een semi automaat is ook het apparaat waar de locals op rijden. Wees verstandig en koop dit ook als je het overweegt. Een honda win wordt door veel backpackers gekocht omdat, iedereen dat doet? Er is geen goed argument om deze te kopen aangezien mijn model (honda wave) een stuk betrouwbaarder is en zeer gemakkelijk rijdt door het bergachtige noorden omdat je hem in een lage versnelling kan houden.
In totaal heb ik bijna 3000km door het noorden gereden en heb 0 breakdowns gehad.
Op de foto's zijn lege wegen te zien, zo zag het er iedere dag uit, een auto of 3 a 4 kwamen we gemiddeld op een dag tegen. Ja Hanoi is madness maar het went ontzettend snel ik zou me er niet door laten tegenhouden.

De hoogtepunten:
- Ha Giang province
- Ban Gioc waterfall
- Fansipan beklimmen zonder tour (prima te doen in 1 dag)
- Ma pi Leng
- Ba Be national park
- Dong Vang Karst Park
- Ninh Binh (met scooter kan je naar de afgelegen gebieden daar, prachtig en geen kip te bekennen)

Verder zodra je ten noorden van Bac Ha komt, kom je in het gebied waar de Hmong mensen leven, die je in Sapa ziet zijn nep en zijn daar voor de toeristen, de Hmong mensen zijn namelijk van nature schuw omdat ze altijd de bergen in gejaagd zijn. Rij je door dit gebied heen dan lijkt het uitgestorven omdat ze zich verstoppen, stop je echter dan zie je dat er wel degelijk leven is. Wacht je langer dan komen ze naar buiten toe, nieuwsgierig naar de tourist.
De dorpjes waar je in het noorden doorheen rijdt wonen mensen die bijvoorbeeld nog nooit in Hanoi geweest zijn, het leven is er primitief maar overnachtingen zijn gemakkelijk te vinden en met een gemiddelde prijs van 8 euro per kamer bijzonder goed te betalen.

Veel van deze informatie over de achtergronden heb ik uit gesprekken met locale mensen die Engels spraken buiten de toeristen gebieden. Ik spreek zelf geen Vietnamees.

Vraag maar raak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Mx. Alba schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 14:39:
Wat betreft die bankpassen die het niet doen... Zou het wellicht kunnen zijn dat die apparaten die het niet doen de magneetstrip gebruiken ipv de chip? Als je magneetstrip stuk is merk je dat in Nederland niet want alle pinapparaten hier gebruiken de chip...
Kan ook gewoon een storing bij de bank zijn, heb dat in China gehad. Heb in Vietnam geen enkel probleem gehad met pinnen bij de Agriculture bank. ING Maestro pas.
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 14:51:
is het mogelijk zo'n bromscooter te huren en elders in te leveren?
Zou je moeten bespreken maar dan sturen ze gewoon iemand om hem op te halen, niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_appie
Brilsmurfffje schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 13:01:
Ik wil hier nog wel wat informatie delen omtrent het noorden van Vietnam, dit is namelijk een gebied waar 99,8% van de reizigers niet komt. Dat is extreem zonde want je kan hier een soort Vietnam aanschouwen dat lijnrecht tegenover de rest van Vietnam staat. Ook op het internet is er weinig geschreven over dit stuk van Vietnam. Ook zijn de kaarten van Google Maps niet 100% accuraat hier. Kan je via het internet amper accommodatie vinden in dit gebied. Kortom het is nog bijna onbereisd gebied, dit heeft tot gevolg dat er los van de prachtige landschappen en zeer gastvrije, vriendelijke en eerlijke mensen weinig te beleven is. Het eten is bijvoorbeeld 100% Vietnamees (pho en loempia's anyone?)
Onder het noorden reken ik Sapa niet mee want neem van mij aan dat als je zoals ik 3 weken in het noorden hebt rondgetrokken dan rij je zonder blikken of blozen Sapa in en er diezelfde dag nog uit.

Omdat het lastig te beschrijven is wat je er nou kan doen zal ik een paar foto's plaatsen en enkele hoogtepunten aantippen, eerst de foto's want die vertellen in dit geval meer woorden:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Op de laatste foto is een motorscooter te zien, dit was mijn vervoermiddel en een semi automaat is ook het apparaat waar de locals op rijden. Wees verstandig en koop dit ook als je het overweegt. Een honda win wordt door veel backpackers gekocht omdat, iedereen dat doet? Er is geen goed argument om deze te kopen aangezien mijn model (honda wave) een stuk betrouwbaarder is en zeer gemakkelijk rijdt door het bergachtige noorden omdat je hem in een lage versnelling kan houden.
In totaal heb ik bijna 3000km door het noorden gereden en heb 0 breakdowns gehad.
Op de foto's zijn lege wegen te zien, zo zag het er iedere dag uit, een auto of 3 a 4 kwamen we gemiddeld op een dag tegen. Ja Hanoi is madness maar het went ontzettend snel ik zou me er niet door laten tegenhouden.

De hoogtepunten:
- Ha Giang province
- Ban Gioc waterfall
- Ma pi Leng
- Ba Be national park
- Dong Vang Karst Park
- Ninh Binh (met scooter kan je naar de afgelegen gebieden daar, prachtig en geen kip te bekennen)

Verder zodra je ten noorden van Bac Ha komt, kom je in het gebied waar de Hmong mensen leven, die je in Sapa ziet zijn nep en zijn daar voor de toeristen, de Hmong mensen zijn namelijk van nature schuw omdat ze altijd de bergen in gejaagd zijn. Rij je door dit gebied heen dan lijkt het uitgestorven omdat ze zich verstoppen, stop je echter dan zie je dat er wel degelijk leven is. Wacht je langer dan komen ze naar buiten toe, nieuwsgierig naar de tourist.
De dorpjes waar je in het noorden doorheen rijdt wonen mensen die bijvoorbeeld nog nooit in Hanoi geweest zijn, het leven is er primitief maar overnachtingen zijn gemakkelijk te vinden en met een gemiddelde prijs van 8 euro per kamer bijzonder goed te betalen.

Veel van deze informatie over de achtergronden heb ik uit gesprekken met locale mensen die Engels spraken buiten de toeristen gebieden. Ik spreek zelf geen Vietnamees.

Vraag maar raak.
Wat f*cking nice! _/-\o_ Mooie foto's en een mooi verhaal. Jammergenoeg geen tijd om naar het noorden te gaan, maar als het zuiden al bevalt dan gaan wij zeker nog een keer terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

Brilsmurfffje schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 13:01:

De hoogtepunten:
- Ha Giang province
- Ban Gioc waterfall
- Ma pi Leng
- Ba Be national park
- Dong Vang Karst Park
noorden is inderdaad geweldig,meeste mensen hebben normaal hiervoor een tijd gebrek omdat ze 1x van noord-zuid of zuid-noord doen.

meeste van het hier opgenoemde ben ik ook geweest :) die waterfal is erg leuk om te doen vond ik,even op een vlot naar het chinese gedeelte :P

ninh binh vond ik ook geweldig,helaas dit jaar overgeslagen vanwege tijdgebrek/tet
verder zijn de grotten her en der awesome die meer buiten de toeristen stukken liggen :P nuff said :P

Het is niets voor niets dat ik al meerdere keren voor een maand naar Vietnam ben geweest :) en ondanks dat ik tegen mezelf zei dat ik volgende keer echt langer ergens anders heen ga,zal ik waarschijnlijk toch weer langs Vietnam gaan (scheelt ook dat ik ondertussen op meerdere plekken vrienden heb zitten :P
nu ik er over nadenk gok ik dat de volgende keer gaat worden : Myanmar-laos(via thailand)-cambodia-Vietnam , allemaal al geweest maar nog steeds niet overal waar ik langs wilde :+ (en again langs bekenden)

[ Voor 26% gewijzigd door mrsar op 16-03-2016 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

don_appie schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:18:
[...]

Wat f*cking nice! _/-\o_ Mooie foto's en een mooi verhaal. Jammergenoeg geen tijd om naar het noorden te gaan, maar als het zuiden al bevalt dan gaan wij zeker nog een keer terug!
Je kan beter eerst naar het Zuiden gaan, want na het noorden voelt dat als een teleurstelling. Hetzelfde geld voor de Hai Van pass, die is enorm overrated doordat Top Gear er geweest is en het convenient op het rondje Laos, Cambodja en Vietnam ligt.
mrsar schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:23:
[...]

noorden is inderdaad geweldig,meeste mensen hebben normaal hiervoor een tijd gebrek omdat ze 1x van noord-zuid of zuid-noord doen.
En het is het grote onbekende, nu moet ik zeggen dat ik er een handje van heb om de tourist traps over te slaan, dus ben ook niet in Halong Bay geweest omdat ik wel even genoeg karst gezien had en toen dacht het ook in China te gaan zien (plan gewijzigd)
ninh binh vond ik ook geweldig,helaas dit jaar overgeslagen vanwege tijdgebrek/tet
verder zijn de grotten her en der awesome die meer buiten de toeristen stukken liggen :P nuff said :P
Het bizarre aan Ninh Binh vond ik dat je zodra je daar aankomt een kiosk hebt staan met grote groepen chagarijnige toeristen die net iets te lang op een bootje in de zon hebben gezeten. Heb je eigen vervoer zoals in mijn geval een scooter dan rij je in 10 minuten naar een plek waar je ook op bootjes kan voor een kwart van het geld, waar je niet bootje aan bootje vaart. Als bonus daarna nog naar de draak op de berg geweest voor een prachtige zonsondergang en toen terug naar Hanoi.
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/47OKDERp0RfM02YiYwh32Pso/full.jpg
Het is niets voor niets dat ik al meerdere keren voor een maand naar Vietnam ben geweest :) en ondanks dat ik tegen mezelf zei dat ik volgende keer echt langer ergens anders heen ga,zal ik waarschijnlijk toch weer langs Vietnam gaan (scheelt ook dat ik ondertussen op meerdere plekken vrienden heb zitten :P
nu ik er over nadenk gok ik dat de volgende keer gaat worden : Myanmar-laos(via thailand)-cambodia-Vietnam , allemaal al geweest maar nog steeds niet overal waar ik langs wilde :+ (en again langs bekenden)
Ik zou zeggen ga naar Indonesië, Kalimantan, Malukken en West-Papua, dr is amper informatie op het web over deze gebieden te vinden maar het moet prachtig en vrijwel onbereisd zijn. Raja Ampat zou bijvoorbeeld als Jacques Cousteau nog zou leven zijn favoriete bestemming zijn :)

Papua-New Guinea ga ik hopelijk deze zomer naar toe, de Kodeka wandelen, schijnt rammend duur te zijn maar moet ook wel alleen te wandelen zijn, gidsen zijn niet verplicht.

[ Voor 4% gewijzigd door Brilsmurfffje op 16-03-2016 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

mja ik heb al 4 jaar een motor staan in Vietnam :P dus vervoer heb ik wel haha

indonesie,kalimantan geweest,papua moet nog :) Filipijnen zijn btw ook wel leuk.

Ach,het is ook leuk om langs bekenden te gaan als je in de buurt bent,voordeel van azie is dat het vliegen relatief gezien goedkoop is :) (voor ons)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

mrsar schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 15:41:
mja ik heb al 4 jaar een motor staan in Vietnam :P dus vervoer heb ik wel haha

indonesie,kalimantan geweest,papua moet nog :) Filipijnen zijn btw ook wel leuk.

Ach,het is ook leuk om langs bekenden te gaan als je in de buurt bent,voordeel van azie is dat het vliegen relatief gezien goedkoop is :) (voor ons)
Dat is wel echt ideaal, aangezien je met z'n ding zoveel meer kan zien. Filipijnen staan hier ook nog hoog op het lijstje, helaas kan je daar niet heen als je gebonden zit aan de zomervakantie want het is daar dan regentijd :(

Hong Kong is een prima springplank Azië in, Lekker rustige vluchten vanuit Nederland zonder al te veel gezinnen (itt Bangkok) En vanaf HKG goedkope vluchten Azië in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

Brilsmurfffje schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 15:45:
[...]

Dat is wel echt ideaal, aangezien je met z'n ding zoveel meer kan zien. Filipijnen staan hier ook nog hoog op het lijstje, helaas kan je daar niet heen als je gebonden zit aan de zomervakantie want het is daar dan regentijd :(

Hong Kong is een prima springplank Azië in, Lekker rustige vluchten vanuit Nederland zonder al te veel gezinnen (itt Bangkok) En vanaf HKG goedkope vluchten Azië in
klopt inderdaad,ik heb de vrije hand in mijn dagen gelukkig en geen last van dat het in schoolvakanties moet,ik ben vaak weg in december/januari of februari/maart en was dus ook in de Filipijnen in januari :) grootste nadeel is daar dat je met eilandhoppen feitelijk alleen vliegtuig kan pakken (met de meeste boten ben je niet altijd je leven zeker :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• don_appie
Inmiddels al een tijdje terug. Geweldige tijd gehad in Zuid-Vietnam. Uiteindelijk was dit het reisschema globaal:

- HCMC 3 nachten
- Mekong Delta 1 nacht
- Phu Quoc 5 nachten
- HCMC 2 nachten

Tips voor eten zijn volgens mij al genoeg gegeven, de straattentjes zijn top, er zijn er zoveel dat het niet uit te leggen is waar we nu precies wat hebben gegeten. Wat wel echt een aanrader is zijn de XO-tours, met name de food-tour. Super aardige dames, heel erg goed verzorgd, allergieen en andere voorkeuren wordt erg goed rekening mee gehouden.

Verder nog tips qua restaurants in HCMC die wat meer westers zijn qua uitstraling, maar met typisch Vietnamese gerechten op de kaart:

- Gao: https://www.tripadvisor.c...ant-Ho_Chi_Minh_City.html
- Five Oysters: https://www.tripadvisor.c...ers-Ho_Chi_Minh_City.html
- Chi Hoa: https://www.tripadvisor.c...INE-Ho_Chi_Minh_City.html
- Nha Hang Ngon: https://www.tripadvisor.c...gon-Ho_Chi_Minh_City.html

Mekong Delta is een erg mooi gebied, maar helaas erg vervuild door veel industrie, vis-farms, afval etc. De floating market in Can Tho is anders dan bijv. de markten in Thailand. Veel grote boten, een beetje de Makro van de floating markets. Wel leuk om te zien. Wij hadden een tour van Susan, https://www.tripadvisor.c...Can_Tho_Mekong_Delta.html . Erg leuk, veel uitleg over de omgeving, en voornamelijk lokale, niet te touristische plekken bezocht.

Phu Quoc was erg relaxed. Scooter huren kan daar prima, en ik moet zeggen dat het in HCMC ook wel had gekund. Op Phu Quoc hebben we met name bij het zwembad gezeten, hier en daar een strandje bezocht. Moet zeggen dat de meest relaxte stranden toch wel aan de westkust ter hoogte van Duong Dong zitten. We zijn op Phu Quoc ook nog bij een bee farm geweest, heerlijke honing gekocht.

Al met al zeker de moeite waard en een vervolg om de rest van het land te zien staat in de planning!

[ Voor 29% gewijzigd door don_appie op 28-04-2016 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Black
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ha, tweakers. Hopelijk is het geen probleem als ik dit topic even omhoog schop. Er staat in ieder geval al veel nuttige informatie in, met plezier door gelezen. :)

Over tien dagen vertrek ik voor een maand naar Vietnam, waarbij ik land in Ho Chi Minh City en weer vertrek vanuit Hanoi. Hoewel ik een flexibel reisschema voor ogen heb, waarbij ik niet alle hostels van te voren boek, ben ik wel bezig met een ruwe planning om te voorkomen dat ik must-see's mis. Die planning ziet er nu zo uit:

- Ho Chi Minh City (incl. trip naar Can Tho/Mekong delta)
- Dalat
- Mui Ne (twijfel of het de moeite waard is)
- Nha Trang (lijkt me niet heel interessant, maar gezien de afstand is een tussenstop daar volgens mij niet te voorkomen)
- Hoi An
- Hue
- Phong Nha
- Ninh Binh
- Hanoi (met trips naar Sapa en Ha Long Bay)

Aangezien ik niet echt een held in het verkeer ben, was ik niet van plan om een motor te kopen/huren, maar de afstanden met (nacht)bussen af te leggen.

Ben benieuwd of jullie nog op- of aanmerkingen of andere adviezen hebben. Wellicht is het wat te ambitieus om dit allemaal in een maand te doen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Mr. Black schreef op maandag 04 juli 2016 @ 10:13:
Ha, tweakers. Hopelijk is het geen probleem als ik dit topic even omhoog schop. Er staat in ieder geval al veel nuttige informatie in, met plezier door gelezen. :)

Over tien dagen vertrek ik voor een maand naar Vietnam, waarbij ik land in Ho Chi Minh City en weer vertrek vanuit Hanoi. Hoewel ik een flexibel reisschema voor ogen heb, waarbij ik niet alle hostels van te voren boek, ben ik wel bezig met een ruwe planning om te voorkomen dat ik must-see's mis. Die planning ziet er nu zo uit:

- Ho Chi Minh City (incl. trip naar Can Tho/Mekong delta)
- Dalat
- Mui Ne (twijfel of het de moeite waard is)
- Nha Trang (lijkt me niet heel interessant, maar gezien de afstand is een tussenstop daar volgens mij niet te voorkomen)
- Hoi An
- Hue
- Phong Nha
- Ninh Binh
- Hanoi (met trips naar Sapa en Ha Long Bay)

Aangezien ik niet echt een held in het verkeer ben, was ik niet van plan om een motor te kopen/huren, maar de afstanden met (nacht)bussen af te leggen.

Ben benieuwd of jullie nog op- of aanmerkingen of andere adviezen hebben. Wellicht is het wat te ambitieus om dit allemaal in een maand te doen? :)
Paar kleine tips aangezien ik inmiddels terug ben uit Vietnam:

- Slaapbussen zijn oké maar binnenlandse vluchten zijn zeker aan te raden voor de lange stukken. Vaak maar 40 euro voor een enkele trip, waarmee je in een uurtje ergens bent ipv 22 uur in de bus (en die extra dag is het waard)
- Zeker in Hanoi kon ik niet overal pinnen. Sacombank geloof ik is altijd een goeie.
- De grote steden; Ho Chi Minh en Hanoi vond ik erg tegevallen. Vooral druk en warm, weinig te zien. Zou daar kort blijven en zoveel mogelijk tijd in de andere plekken.
- Trip Ha Long Bay zeker van 2 dagen doen, geen dagtrip. Die dagtrip boten varen er nauwelijks in en liggen stil op drukke plekken. Zo'n 2-daagse trip is echt de moeite waard.
- Boek een easy rider, bijvoorbeeld van Hoi An naar Hue (2 dagen). Prachtige ervaring op de motor maar ik had echt een houten kont, zou het geen 6 dagen doen bijv.
- Hoogtepunten voor mij: Da Lat (en omgeving), Hoi An, Ha Long Bay en Sapa :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Tips voor Nha Trang:

- Doe een dagje Vinpearl of een dagje eilandentocht.
- Het toeristische deel is een heel aparte gewaarwording. Er komen relatief veel Russen naar Nha Trang en al die communistische vlaggen en propaganda in combinatie met Russische uithangborden tbv die Russische toeristen doet het geheel er heel er Sovjet uitzien. :D
- Er is een oude tempel die je kunt bezoeken en een gigantisch Boeddhabeeld.

Places to eat: Nha Trang Saling Club, Louisiane Brewhouse, Linh Cá Kèo Hai, Đông Xuân, Yên... Te veel om op te noemen, vooral als je van seafood houdt is Nha Trang de hemel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Black
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Albantar, zo klinkt Nha Trang wel tof! Ik denk dat ik Mui Ne dan schrap. Scheelt reizen en twee keer strand achter elkaar is ook wat overbodig.
Piet_Piraat7 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 10:18:
[...]

Paar kleine tips aangezien ik inmiddels terug ben uit Vietnam:

- Slaapbussen zijn oké maar binnenlandse vluchten zijn zeker aan te raden voor de lange stukken. Vaak maar 40 euro voor een enkele trip, waarmee je in een uurtje ergens bent ipv 22 uur in de bus (en die extra dag is het waard)
- Zeker in Hanoi kon ik niet overal pinnen. Sacombank geloof ik is altijd een goeie.
- De grote steden; Ho Chi Minh en Hanoi vond ik erg tegevallen. Vooral druk en warm, weinig te zien. Zou daar kort blijven en zoveel mogelijk tijd in de andere plekken.
- Trip Ha Long Bay zeker van 2 dagen doen, geen dagtrip. Die dagtrip boten varen er nauwelijks in en liggen stil op drukke plekken. Zo'n 2-daagse trip is echt de moeite waard.
- Boek een easy rider, bijvoorbeeld van Hoi An naar Hue (2 dagen). Prachtige ervaring op de motor maar ik had echt een houten kont, zou het geen 6 dagen doen bijv.
- Hoogtepunten voor mij: Da Lat (en omgeving), Hoi An, Ha Long Bay en Sapa :)
Goede tips, thanks! :) Zo'n tweedaagse trip naar Ha Long Bay is dan vanuit Hanoi? Was je ook vanuit Hanoi naar Sapa gegaan? Ik begreep van een kennis dat je daar ter plaatse een overnachting bij een local, die dan ook als gids voor een bergwandeling oid functioneert, kan regelen, heb jij dat ook gedaan of in Hanoi een trip geregeld?

Een easy rider boeken lijkt me inderdaad ook een gave ervaring. Die houd ik in het achterhoofd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ga alsjeblieft niet naar Sapa, die plek is zo overrated en het ziet eruit als een Oostenrijks bergdorpje. Verder zou ik Halong Bay ook schrappen aangezien het daar op sommige dagen zo smerig is dat je er niet eens mag zwemmen. In plaats daarvan zou ik naar het Dong Vang Karst park gaan, de markt in Bac Ha en de ban Gioc Falls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

Brilsmurfffje schreef op maandag 04 juli 2016 @ 16:19:
Ga alsjeblieft niet naar Sapa, die plek is zo overrated en het ziet eruit als een Oostenrijks bergdorpje. Verder zou ik Halong Bay ook schrappen aangezien het daar op sommige dagen zo smerig is dat je er niet eens mag zwemmen. In plaats daarvan zou ik naar het Dong Vang Karst park gaan, de markt in Bac Ha en de ban Gioc Falls.
dit dus,sapa zou ik ook skippen, ipv halong bay kan je naar Bay tu long :) Er komen zonder scooter/motor kan een kleine uitdaging zijn (helemaal geen engels meer :P ) maar daar kan je met een ferry over naar quan lan eiland wat een trip is van 3 a 4 uur (iets van 3 euro geloof ik omgerekend)

[ Voor 9% gewijzigd door mrsar op 04-07-2016 16:27 ]

Pagina: 1 2 Laatste