Even een kick, want ik kom net terug uit Vietnam (Hoi An specifiek) en ik liep tegen een vervelend probleem aan qua geld. Dat wil zeggen, mijn bankpas werd in veel, heel veel automaten niet geaccepteerd. Dit heb ik Ha Noi en HCMC nooit gehad...
Wellicht heeft iemand er in de toekomst iets aan.
Eerst de feiten: het gaat hier om een Rabobank Wereldpas met Maestro- en Cirrus-logo. Deze was open gezet voor gebruik in (in dit geval) Azië, en in Singapore op het vliegveld werkte hij ook gewoon, dus dat was OK. De kaart is ook gewoon nog geldig tot eind 2017. Pas is in goede staat, dus geen beschadigingen etc.
De eerste 5 automaten die ik probeerde weigerden de kaart. Dat wil zeggen, kon wel gewoon mijn pincode in tikken en kiezen hoeveel VND (Vietnamese Dong) ik wilde, en of ik een bonneje wilde of niet. Maar op het moment dat het geld er normaal gesproken uitkwam kreeg ik een melding dat de kaart niet geldig was. Weet de letterlijke melding niet meer, maar hier kwam het iig op neer. Nou, dat was hij dus wel.
Voor alle duidelijkheid: de gewenste bedragen werden verder ook niet van mijn rekening afgeschreven, dus een scam oid is het verder niet denk ik.
Begon al een beetje te zweten, want ik had totaal geen VND op zak. Tuurlijk kan ik een cash advance opnemen via mijn creditcard (een Mastercard via Rabobank), maar dan wordt je een poot uitgedraaid qua opslagen en penalties enzo.
Uiteindelijk heb ik heel Hoi An welgeteld
twee geld-automaten gevonden die mijn Rabobank-pas wel sliktern en geld begonnen te spugen. Mensen die dit in de toekomst in Hoi An ook mochten hebben, moeten de volgende automaten eens proberen:
-
Hoi An Rural Development & Agriculture Bank, deze hebben 2 identieke automaten naast elkaar staan op
12 Tran Hung Dao (dit is op de kruising met de Le Loi-straat). Ondanks dat ze uiterlijk identiek zijn wilde de linker automaat mijn pas niet slikken (ondanks herhaaldelijk proberen), maar de rechter functioneerde wel!
-
Bank for investment and development of Viet Nam (BIDV): deze hebben een automaat staan op
Nguyen Phu Chu. Dit schijnt een nieuwe ATM te zijn die er net een paar maanden staat. Het exacte nummer weet ik ff niet, maar hij is makkelijk te vinden: als je met je rug naar de brug naar de Ancient Town staat, is het na 100-150 meter aan je rechterkant.
De 1e automaat is altijd open (staat aan de straat), de 2e is aanwezig in een restaurant, dus alleen bereikbaar tijdens openingstijden van het restaurant.
De 1e automaat heeft een limiet van 2 miljoen VND per opname (zoals niet ongebruikelijk in Hoi An), en rekent een toeslag van 20.000 Dong per transactie (je kan wel gewoon meerdere transacties na elkaar doen). De 2e automaat gaat tot 5 miljoen dong per opname, maar rekent wel 50.000 Dong per opname (het start-scherm geeft hoeveelheden tot maximaal 2 miljoen Dong, maar via Other Amount kan je kiezen voor 5.000.000 en dit werkt gewoon!).
Doe er je voordeel mee!
Mag ik ook nog wat restaurant-tips geven in Hoi An? Ik heb er een stuk of 15 geprobeerd, en geen van allen waren slecht, maar 3 steken er met kop en schouders bovenuit, in deze volgorde:
-
Red Gecko
-
Hi Restaurant
-
Restaurant Dung
De verschillen tussen de 3 vond ik klein. De laatste 2 zijn echte restaurants voor locals, maar er zitten ook zat toeristen (vooral bij Hi). Red Gecko is iets meer upscale, maar er zaten toch ook nog wel wat locals.
Alledrie zitten ze wat buiten het toeristengebied. Ze zitten alledrie op An Hoi Islet: Red Gecko zit vlak voor de ferry naar Cam Kim. Dung zit 100 meter voorbij de brug naar Ancient Town, in dezelfde straat als Red Gecko. Hi Restaurant is nog het lastigste te vinden, dit is één van de standjes in de foodcourt aan het uiteinde (linkerzijde) van Nguyen Phu Chu.
En voor ijs kan ik
Enjoy Ice Cream bar & Restaurant aan bevelen, aan Nguyen Phu Chu (zit vlak voor de foodcourt). Keuze uit 57 (!!!) smaken ijs, ingredienten zijn veelal uit geimporteerd (tot Frankrijk en Italie aan toe), maar voor zover mogelijk (niet alles groeit immers in Vietnam) ook uit eigen land. Doordat het geimporteerd wordt is het vaak wel iets duurder (je betaalt op basis van gewicht, niet op basis van aantal bolltjes), maar imho absoluut de moeite waard. Het restaurant-deel van deze toko is OK, maar niet echt bijzonder.
(reviews op Tripadvisor volgen nog)