Schoolopdracht Arduino bordje en Code

Pagina: 1
Acties:
  • 583 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_GJ
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-10 07:02
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met onderstaande schoolopdracht. De hele klas komt er niet uit en ik dus ook niet. Graag hoor ik tips en/of tricks om verder te komen. Eigenlijk komen wij al niet voorbij stap 2.

Opdracht 2 "circuit"

Doel:

Een ingewikkeld deel van een applicatie als voorgesteld in het voorbeeld hierboven is dat een computerprogramma de juiste besluiten moet menen op basis van de input uit de sensoren. Het is in de realiteit ingewikkeld om voor dit voorbeeld een systeem te maken die altijd het 'juiste' besluit neemt. Een circuit is dat weer een eenvoudig voorbeeld van een systeem waar op basis van input een output ('besluit') wordt berekend.

Maak een applicatie die test of je de circuits die je in de lessen leert omzetten naar code, ook goed hebt omgezet. We willen bijvoorbeeld een circuit zoals hieronder testen.

We gebruiken 4 LED's als input en 1 LED als output. Als een signaal hoog is, is de LED aan, bij een laag signaal is de led uit. We gebruiken twee knopjes om de inputs hoog of laag te zetten. Met knopje 1 wordt de gewenste input geselecteerd met knopje 2 wordt de geselecteerde input op hoog of laag gezet.

Stappenplan:

1 Bekijk het voorbeeld FADE. Je kunt op deze manier een LED voluit of gedimd laten branden.

2 Maak het programma zodanig dat je de input waardes kunt zetten. Het werkt als volgt: Door op knop1 te drukken kom je in de 'input mode'. Alle input LED's gaan gedimd branden en de eerste input is geselecteerd. Door op knop2 te drukken kan de geselecteerde input op hoog of laag gezet worden, uiteraard zie je dat ook aan de LED die aan- of uitgaat. Als de eerste input gezet is, druk je weer op knop1 waarna je input 2 op dezelfde manier met knop 2 aan en uit kunt zetten. Zo loop je alle inputs af. Als ze allemaal gezet zijn, wordt de 'input mode' verlaten

3 Maak op papier een waarheidstabel van het bovenstaande circuit.

4 Maak nu eerst de code om het bovenstaande circuit uit te testen. Bij de vorige stap heb je de 'input mode' gemaakt. Als je de input mode verlaat, bereken je de uitkomst van het bovenstaande circuit. Het output LED-lampje moet uit of aan gaan afhankelijk van het resultaat van het circuit.

Maak een aparte functie met 4 invoer variabelen van het type boolean, en 1 uitvoer variabelen, ook van het type boolean, om het feitelijke resultaat van het circuit te berekenen. (zie: http://arduino.cc/en/Reference/FunctionDeclaration enhttp://arduino.cc/en/Reference/BooleanVariables)

Ik hoor graag van jullie!

Beste antwoord (via Mister_GJ op 21-01-2016 14:23)

• Rips10
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-06 15:41
Je hebt 2 knoppen.

Met de eerste knop kun je schakelen tussen 3 inputkanalen. Je schakelt zodra je op de eerste knop drukt.
Met het tweede knopje kun je de inputsignalen hoog of laag zetten.

Je kunt dus beginnen met het maken van code om een knopje uit te lezen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-10 23:15
Om een open deur in te trappen: wat snap je niet dan?

Weet je niet hoe je een Arduino moet programmeren?
Snap je niet wat er van je gevraagd wordt?
Wat zij de docent toen je die om opheldering vroeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
Het eerste wat in mij op komt is vraag aan je docent, die zou het op een goede manier moeten kunnen uitleggen dat je het ook snapt ipv dat je het antwoord hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_GJ
De docent was/is helaas niet in staat om het duidelijk uit te leggen op zo'n manier dat iemand het begreep.
Bovendien weet ik hoe ik een Arduino moet programmeren.

Waar opheldering handig zou zijn is bij het volgende deel:

"Met knopje 1 wordt de gewenste input geselecteerd met knopje 2 wordt de geselecteerde input op hoog of laag gezet."

De rest is redelijk duidelijk, alleen hebben wij geen beeld bij hoe we het bovenstaande deel kunnen realiseren d.m.v. codering.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Rips10
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-06 15:41
Je hebt 2 knoppen.

Met de eerste knop kun je schakelen tussen 3 inputkanalen. Je schakelt zodra je op de eerste knop drukt.
Met het tweede knopje kun je de inputsignalen hoog of laag zetten.

Je kunt dus beginnen met het maken van code om een knopje uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

En hoe ziet je voorbeeld FADE er uit. Lijkt me namelijk dat je die code moet aanpassen of delen moet hergebruiken.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_GJ
Jemig, bedankt voor de snelle reactie.
Snap het nu volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:53
not sure if serious

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister_GJ
Was wel serieus over dat ik het nu begrijp.
Ik had een heel ander idee en daar zat ik een beetje mee vast.

Nu even verder puzzelen en het afronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:48

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Maar de volgende keer mag je dat toch nogmaals een keer bij je docent proberen. Je dumpt letterlijk je opdracht met de melding "ik hoor graag van jullie". En dat is het dan. Je geeft geen enkele info over wat je wel of niet snapt, wat je nu wel hebt geprobeerd, wat daar niet mee lukte, etc. En dat is wel wat we hier verwachten, zeker als het om een school opdracht gaat. In Het algemeen beleid #quickstart staat dat allemaal netjes uitgelegd.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.