Mailserver op Ziggo-verbinding+dyn ip, dat moet toch kunnen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usenot
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-06-2023
Hoi allemaal,

Ik heb een locatie met Ziggo privé aansluiting, dus met dynamisch ip. Ik wil kijken of er een mogelijkheid is om daar een goedwerkende mailserver neer te zetten (postfix op FreeBSD of op Ubuntu).

Ik weet dat er zat andere betaalbare mogelijkheden zijn om ergens anders een mailserver neer te zetten, maar de uitdaging is nu juist om de mailserver goed en betrouwbaar aan de praat te krijgen op een Ziggo privé-verbinding met dynamisch IP.

Probleem: Er zijn misschien meer problemen met deze constructie, maar ik zou alleen al geen mailserver op een dynamisch ip willen omdat mail afkomstig van dynamische ip's veelal gelijk als spam worden aangemerkt. Oh ja, én poort 25 uitgaand is bij Ziggo natuurlijk geblokkeerd.

Weet een van jullie een manier om iets dergelijks te bereiken? Misschien iets van een tunnel-dienst waarbij je aan het uiteinde een vast ip krijgt dat je aan de lokaal draaiende mailserver kunt binden of zo?

Jeroen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ziggo heeft port 25 / smtp dicht staan op prive aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usenot
Dat schreef ik al. Dat is dus een van de uitdagingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larshack
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

larshack

Zonder melk en suiker

Voor de duidelijkheid:

Inkomend:
Poort 25 staat open en werkt voor inkomende mail.

Uitgaand:
Poort 25 is geblokkeerd, je moet relayen via smtp.ziggo.nl (smart host)
Op die manier komt je e-mail van een legitieme bron en wordt dus niet als spam aangemerkt.

Heb het zelf al jaren zo draaien en werkt prima (Exchange 2016) op een particuliere Ziggo verbinding met dynamisch ip. Dat ip verandert trouwens zelden.

[ Voor 14% gewijzigd door larshack op 21-01-2016 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:53
Wat larshack schrijft is ook mijn ervaring bij Ziggo. Zowel dat van het open/dicht zijn van poort 25, het vrij statisch zijn van het dynamische IP en dat een eigen mailserver bij Ziggo prima kan werken.

Die blokkade op uitgaande verkeer is wel jammer: moet je de smart host gebruiken die weer spamfiltering doet - en soms onterecht uitgaande mail blokkeert.

En voor een dynamisch IP adres zijn oplossingen als DynDNS bedacht - werkt hier ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usenot
Ik gebruik liever geen smarthost. Bij Ziggo wordt je toegang tot smtp.ziggo.nl geblocked als je teveel mail verstuurt. Ik wil de Ziggo mailservice dus niet als schakel in mijn mailserver, wil zo min mogelijk afhankelijk van ze zijn.

Het doel is een robuuste betrouwbare mailserver zonder nodeloze single-point-of-faillures...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:04
usenot schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 13:17:
Het doel is een robuuste betrouwbare mailserver zonder nodeloze single-point-of-faillures...
Is dat niet wat tegenstrijdig? Als je je eigen mailserver inricht, is die mailserver toch automatisch een SPOF (even ervanuitgaande dat je geen failovers bouwt)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-06 17:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik gebruik liever geen smarthost. Bij Ziggo wordt je toegang tot smtp.ziggo.nl geblocked als je teveel mail verstuurt. Ik wil de Ziggo mailservice dus niet als schakel in mijn mailserver, wil zo min mogelijk afhankelijk van ze zijn.

Maar laten we eerlijk zijn: We begrijpen best dat Ziggo haar netwerk beschermt tegen spamverspreiders. Smarthost zorgt er voor dat je normale hoeveelheid email kunt versturen en dat Ziggo er alles aan doet dat het netwerk niet misbruikt wordt.

De SMTP van ziggo is hoogstwaarschijnlijk een stuk betrouwbaarder dan je eigen server die de grootste SPOF is, samen met de fysieke verbinding naar Ziggo. Natuurlijk, de smarthost creeert een extra schakel, dat ontken ik niet, maar je oplossing wordt niet robuuster en betrouwbaarder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larshack
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

larshack

Zonder melk en suiker

Als de mail het niet doet, dan is dat meestel m'n eigen schuld. Eigenlijk nog niet meegemaakt dat de SMTP van Ziggo eruit lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usenot
SPOF, "robuust en betrouwbaar", neem dat met een korreltje zout.

Het gaat me uiteindelijk gewoon om de sport iets te vinden om de beperkingen van het dynamische ip bij ziggo te omzeilen.

Smarthosten is inderdaad een oplossing, maar niet de oplossing die ik zoek. Ik zat eerder te denken in de richting van een tunnel-achtige dienst, je zou het FIPAAS kunnen noemen, Fixed-IP-As-A-Service ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:04
usenot schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 13:46:
SPOF, "robuust en betrouwbaar", neem dat met een korreltje zout.

Het gaat me uiteindelijk gewoon om de sport iets te vinden om de beperkingen van het dynamische ip bij ziggo te omzeilen.

Smarthosten is inderdaad een oplossing, maar niet de oplossing die ik zoek. Ik zat eerder te denken in de richting van een tunnel-achtige dienst, je zou het FIPAAS kunnen noemen, Fixed-IP-As-A-Service ;-)
Dan zoek je dus een oplossing als DynDNS en niet zozeer een oplossing als alternatief voor de Ziggo smarthost. Volgens mij ben je 2 dingen door elkaar aan het halen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Die smarthost heb je waarschijnlijk toch nodig aangezien je op geen andere manier naar buiten komt met je mailserver. Wellicht een VPN tunnel maar dan maskeer je het mailverkeer voor Ziggo. Andere providers hebben op gelijksoortige wijze SMTP dicht staan, puur om spammende mailservers (al dan niet onbewust) te weren van hun netwerk.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Hoeveel mails wil je gaan sturen dan??

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usenot
@larshack Ik heb het wel meegemaakt.

Postfix, smtp.ziggo.nl als smarthost, en dat stopte te werken zonder dat ik daar een waarschuwing van kreeg.

Ik kwam er pas achter toen ik merkte dat bepaalde post die alleen vanaf die mailserver kwam niet meer aankwam, het werd een beetje stil, zo realiseerde ik me pas een paar dagen later, en vervolgens verscheen er een brief per gewone post dat ik geblocked was wegens het versturen van veel mail in korte tijd.

Toen ik ging kijken bleek dat RSS2Mail, een python-script op de server, alle posts van alle feeds opnieuw (naar mezelf dus) was gaan versturen, gewoon een stomme hik, maar wel veel mail in korte tijd.

Eigenlijk niets aan de hand, maar genoeg voor Ziggo om me te blocken en daarmee mijn mailserver te breken. Daarom wil ik niet van Ziggo-smtp afhankelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Tja, daarvoor heb je queue's. En als je dat niet wilt spin je een VM op ergens in de cloud met een mailserver, en ga je via een andere poort dan 25 daaroverheen relayen. Een andere optie is er niet, hoe creatief je ook wilt zijn. Poort 25 staat nou eenmaal dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usenot
@DennusB niet veel, maar ik wikl niet geblocked worden als het er een keer meer zijn, zie mijn oeps met RSS2Mail hier voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
usenot schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 13:58:
@DennusB niet veel, maar ik wikl niet geblocked worden als het er een keer meer zijn, zie mijn oeps met RSS2Mail hier voor...
Lees mijn post nog eens goed, er staat een alternatief in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:18
Laten we inkomende email en uitgaande email even van elkaar los trekken.

Inkomende email:
Dit moet gewoon mogeljik zijn. Je zal MX-records moeten publiceren, wellicht kan je die naar een DynDNS achtige oplossing op je router laten wijzen zodat die ook automatisch geupdate worden?

Uitgaande email:
Even losstaand van dat port 25 uitgaand dicht staat, zal je uitgaande mail vaak door andere SMTP-servers op internet geblocked worden omdat je IP zéér waarschijnlijk op een of meerdere blocklists staat, puur omdat het een dynamisch ip-adres is.
Controleer eerst even je IP-adres op http://mxtoolbox.com/blacklists.aspx

Een smarthost is in jouw geval echt noodzakelijk, maar dat hoeft natuurlijk niet per se van Ziggo te zijn. Misschien is geauthenticeerd verzenden via gmail mogelijk? Lees bijvoorbeeld eens https://support.google.com/a/answer/2956491?hl=en

Ik denk dat:
1) de mailserver van Ziggo betrouwbaarder zal zijn dan je eigen mailserver
2) je kan natuurlijk zelf ook limieten instellen hoeveel mail er naar je smarthost gestuurd kan worden. Op die manier kan je ook niet geblokkeerd worden. Indien de limiet bereikt is, wordt mail lokaal op je mailserver gequeued.

[ Voor 30% gewijzigd door zjeeraar84 op 21-01-2016 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

usenot schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 13:56:

Postfix, smtp.ziggo.nl als smarthost, en dat stopte te werken zonder dat ik daar een waarschuwing van kreeg.

Ik kwam er pas achter toen ik merkte dat bepaalde post die alleen vanaf die mailserver kwam niet meer aankwam, het werd een beetje stil, zo realiseerde ik me pas een paar dagen later, en vervolgens verscheen er een brief per gewone post dat ik geblocked was wegens het versturen van veel mail in korte tijd.

Toen ik ging kijken bleek dat RSS2Mail, een python-script op de server, alle posts van alle feeds opnieuw (naar mezelf dus) was gaan versturen, gewoon een stomme hik, maar wel veel mail in korte tijd.

Eigenlijk niets aan de hand, maar genoeg voor Ziggo om me te blocken en daarmee mijn mailserver te breken. Daarom wil ik niet van Ziggo-smtp afhankelijk zijn.
Ja je hebt zelf een fuck-up gemaakt, n.l. (jezelf) zitten spammen. ziggo mag niet naar de inhoud kijken (ies prive) weet dus niet waar die naar moet antwoorden. je krijgt een brief per post omdat jij uiteindelijk die verbinding afneemt. Je krijgt dus wel degelijk een bericht.
Ga er maar vanuit dat elke fatsoenlijke email provider zo zal werken. teveel bullshit. bam dicht en dat is maar goed ook. Omwille van alle klanten die de relay(s) gebruiken. Om je daarom maar onafhankelijk te willen maken van ziggo snap ik niet zo.

Voor de rest kwa bereikbaarheid van je eigen smtp, ddns gebruiken

Wil je toch een andere relay, dan bieden gmail, hotmail, hosting providerrs en consorten bijna allemal wel auth-smtp over ssl aan over de standaard poorten (zelfs vaak ook als het niet gedocumenteerd is ;) )

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:02

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

De relay kapte de verbinding om de rest van Internet te beschermen tegen een op hol geslagen script en daarom wil jij nu ongelimiteerd en onbeperkt met dezelfde mailserver rechtstreeks naar alle mailservers kunnen spammen.

Kun jij je indenken dat ik in ieder geval daar niet op zit te wachten en dat ik blij ben dat dat niet iedereen met foute scriptjes elke mailserver kan gaan zitten spammen?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usenot
Dank jullie allemaal voor het meedenken. Ik begrijp dat ik het ondanks mijn weerstand tegen het gebruik van een smarthost waarschijnlijk toch in die richting moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:53
zjeeraar84 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 15:40:
1) de mailserver van Ziggo betrouwbaarder zal zijn dan je eigen mailserver
Het probleem is wat mij betreft niet zozeer de betrouwbaarheid maar de afhankelijkheid. Als er een keer een probleem mee is, dan heb je het niet zelf in de hand, moet je wachten en hopen dat Ziggo het voor je oplost. Dat gebeurd dan ook wel, maar zelf vind ik het afhankelijk voelen niet prettig.

Zelf heb ik twee keer gehad dat een mail door Ziggo's uitgaande spamfilter werd geblockt. Compleet onterecht, maar ja - spamfilters maken ook fouten. Maar probeer dan je probleem maar eens bij de klantenservice uit te leggen.... Een dag of twee later was het dan wel opgelost, gelukkig, maar bij een eigen mailserver zet je desnoods even het filter uit. Je hebt dan het werken of niet werken zelf in de hand.

Maar goed, nutteloze discussie, bij Ziggo zit je nou eenmaal aan die smarthost vast (of een eigen server in een datacenter zetten) en meestal werkt dat prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:00
Ik heb ook een soortgelijke setup draaien.

Inkomend laat ik direct op de mailserver achter de ziggo verbinding afleveren, alle mail die ik naar buiten wil sturen loopt via een eigen smart-host op poort 25 het www op. Op die manier kan ik ook gewoon met SPF werken zonder al te veel moeite.

Hierbij ben je dus niet afhankelijk van de smart-host van ziggo die volgens mij nog wel eens op een blacklist staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

biertjuh? schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 21:35:
Ik heb ook een soortgelijke setup draaien.

Inkomend laat ik direct op de mailserver achter de ziggo verbinding afleveren, alle mail die ik naar buiten wil sturen loopt via een eigen smart-host op poort 25 het www op. Op die manier kan ik ook gewoon met SPF werken zonder al te veel moeite.

Hierbij ben je dus niet afhankelijk van de smart-host van ziggo die volgens mij nog wel eens op een blacklist staat.
Dit is zo onbetrouwbaar als wat, met name afleveren op poort 25 van je Ziggo verbinding. Probleem is dat op heel veel servers dynamische ziggo range is geblacklist en er gewoon niks binnen komt op je server. Tevens zit je te klooien met dynamische ip.

Heb het zelf opgelost door mijn Echange server te laten smarthosten naar smtp.ziggo.nl, geauthenticeerd met TLS. Dus alles gaat geecrypt de deur uit. Inkomende mail doe ik doormiddel van een POP3 catchall waarbij ik een POP3 connector heb draaien op mijn Exchange 2013 server, ik gebruik zelf hiervoor EFS (http://www.msexchange.org/software/POP3-Downloaders/).

En OWA draait op https met een startssl certificaat en autodiscover eveneens met een startssl certificaat. Voordeel van Server 2012R2 en IIS is dat je met 1 IP meerdere certs kan hebben en met powershell is het makkelijk om meerdere autodiscover, EWS, ECP, OWA sites te maken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Wees blij dat Ziggo er tussen zat, als je server op een blacklist was komen te staan dan had je een veel moeilijker probleem gehad.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:00
Wim-Bart schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 03:21:
[...]

Dit is zo onbetrouwbaar als wat, met name afleveren op poort 25 van je Ziggo verbinding. Probleem is dat op heel veel servers dynamische ziggo range is geblacklist en er gewoon niks binnen komt op je server. Tevens zit je te klooien met dynamische ip.

Heb het zelf opgelost door mijn Echange server te laten smarthosten naar smtp.ziggo.nl, geauthenticeerd met TLS. Dus alles gaat geecrypt de deur uit. Inkomende mail doe ik doormiddel van een POP3 catchall waarbij ik een POP3 connector heb draaien op mijn Exchange 2013 server, ik gebruik zelf hiervoor EFS (http://www.msexchange.org/software/POP3-Downloaders/).

En OWA draait op https met een startssl certificaat en autodiscover eveneens met een startssl certificaat. Voordeel van Server 2012R2 en IIS is dat je met 1 IP meerdere certs kan hebben en met powershell is het makkelijk om meerdere autodiscover, EWS, ECP, OWA sites te maken.
Euhm, sorry. Maar wat jij zegt klopt niet. Blacklists worden alleen gebruikt op het moment dat jij mail gaat versturen vanaf je dynamische ip van ziggo zonder smarthost, wat ik dus niet doe want ik heb zelf een smarthost in een datacenter.
Deze smarthost gebruik ik puur voor het versturen van mijn e-mail, inkomend laat ik gewoon direct afleveren en dat werkt al minimaal 3 jaar gewoon, ik ontvang netjes alle mail op mijn privé domein zonder enige vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

usenot schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 16:29:
Dank jullie allemaal voor het meedenken. Ik begrijp dat ik het ondanks mijn weerstand tegen het gebruik van een smarthost waarschijnlijk toch in die richting moet zoeken.
Dat, of zorg voor een vast IP met kloppende rDNS info (dus conform domein van email die je verstuurt) en zorg dat je je verder aan overige best practices houdt.

Wat jij wilt is zo te horen bedrijfsmatig (en ja, ook grootschalige mails voor verenigingen e.d. is bedrijfsmatig), pak het dan ook professioneel aan. Doe je dat niet dan gaat het mis.

Ik sluit me wat dat betreft aan bij:
Wim-Bart schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 03:24:
[...]

Wees blij dat Ziggo er tussen zat, als je server op een blacklist was komen te staan dan had je een veel moeilijker probleem gehad.
Edit:
biertjuh? schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 07:13:
[...]

Euhm, sorry. Maar wat jij zegt klopt niet. Blacklists worden alleen gebruikt op het moment dat jij mail gaat versturen vanaf je dynamische ip van ziggo zonder smarthost, wat ik dus niet doe want ik heb zelf een smarthost in een datacenter.
Deze smarthost gebruik ik puur voor het versturen van mijn e-mail, inkomend laat ik gewoon direct afleveren en dat werkt al minimaal 3 jaar gewoon, ik ontvang netjes alle mail op mijn privé domein zonder enige vertraging.
Er bestaan blacklists puur en alleen voor dynamic IPs, maar genoeg andere die op basis van abuse werken, zowel via automatische meldingen (honeypots) als vanuit reactieve meldingen van gebruikers. Daar beland je wel degelijk op bij misbruik.

[ Voor 31% gewijzigd door dion_b op 22-01-2016 10:54 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

biertjuh? schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 07:13:
[...]

Dan klopt er iets niet, want er zijn bedrijven waarbij verzonden e-mail gewoon niet aan komt op mijn server terwijl deze netjes via poort 25 benaderbaar was. In sommige gevallen komt er ook een reply terug waarin keihard staat dat de server geblacklist is. Aangezien het hier gaat om best wel belangrijke e-mail vanaf klanten en leveranciers neem ik het risico niet meer.

Daarnaast merk ik dat e-mail soms blijft hangen omdat DNS records na een IP-change niet goed worden bijgewerkt en dat het soms inderdaad 36 uur duurt voordat de andere kant van de wereld weet dat het adres veranderd is. Dit komt zelden voor, maar het is me al twee keer overkomen met gevolg dat dit de queue tijd overschreed en de e-mail als NDR terug kwam bij de verzender. Heel vervelend.

Wanneer SMTP betrouwbaar zou werken zou ik het direct gebruiken, zeker omdat via een catchall constructie ook niet ideaal is met meerdere mail domeinen.

Daarnaast heeft een externe catchall net zoals BSMTP ook weer voordelen. Mijn Exchange server was een keer down gegaan tijdens een lang weekeinde weg (foutje van mijzelf). Mail werd netjes 4 dagen opgeslagen en nadat EFS was gestart werd alles netjes afgeleverd. Niks gemist.

[ Voor 13% gewijzigd door Wim-Bart op 22-01-2016 13:54 ]

Pagina: 1