Systeem herstel ('Deze PC opnieuw instellen'), werkt dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geertidow
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-02 08:26
Beste tweakers,

Vroeger had ik de gewoonte om mijn PC's/laptop's etcetera eens in de zoveel tijd eens ouderwets vanuit de basis opnieuw installeren. De tijd van HDD's, Windows 95 en al die zaken ligt echter enige tijd achter ons.

Ik bezit een Asus N550JV met een SSD schijf, Windows 10 en een snelle Haswell processor.
Ik vind hem de laatste tijd iets trager worden. Omdat ik qua WiFi niet geheel tevreden ben net een Intel Wifi Adapter besteld (7260), maar ik vraag me af: heeft zo'n ouderwetse systeemherstel met herinstallatie van Office en terugplaatsen van foto's en dat soort zaken nog wel zin met deze nieuwere systemen?

Ik heb een beetje zitten zoeken online, maar kom er niet zo goed uit.
Het klinkt intuïtief wel goed, maar alles opnieuw installeren is wel weer meer schrijven op een schijf, verandering en al dat soort zaken....

Met andere woorden:
Wordt een nieuwere laptop eigenlijk nog wel sneller van een herinstallatie van Windows/programma's?

Bedankt voor het meedenken :)

Beste antwoord (via Geertidow op 15-02-2016 13:52)

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-04 15:17
Wat de meeste snelheidswinst op kan leveren is het niet-hebben van de, door de fabrikant mee geïnstalleerde software. Je register zal altijd kleiner zijn wanneer je nu schoon begint, zonder de extra software die er nu hoogstwaarschijnlijk wel op zal staan.

Wanneer je nu dus een geactiveerde Windows 10 installatie hebt draaien, kan je zonder licentie key opnieuw Windows 10 installeren. Je kan een USB stick prepareren met Windows 10 1511 installatie (build 10586). Zo heb je wel meteen een erg complete installatie welke binnen een uur klaar zal zijn. Let er op dat je, wanneer tijdens de installatie (tot twee maal toe) gevraagd kan worden om een Licentie sleutel, deze wil je niet invullen. Kies daar dan voor het overslaan van het invullen van een licentie sleutel.

Daarnaast wordt bij elke grote update (nieuwe build) een in-place installatie uitgevoerd op je systeem. De installatie kan je dan relatief fris noemen. Wanneer je niet van elk soort applicatie 3 varianten installeert en je profiel schoon houd, zal je weinig performance degradatie hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Shaggy_NL op 21-01-2016 13:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
Wat de meeste snelheidswinst op kan leveren is het niet-hebben van de, door de fabrikant mee geïnstalleerde software. Je register zal altijd kleiner zijn wanneer je nu schoon begint, zonder de extra software die er nu hoogstwaarschijnlijk wel op zal staan.

Wanneer je nu dus een geactiveerde Windows 10 installatie hebt draaien, kan je zonder licentie key opnieuw Windows 10 installeren. Je kan een USB stick prepareren met Windows 10 1511 installatie (build 10586). Zo heb je wel meteen een erg complete installatie welke binnen een uur klaar zal zijn. Let er op dat je, wanneer tijdens de installatie (tot twee maal toe) gevraagd kan worden om een Licentie sleutel, deze wil je niet invullen. Kies daar dan voor het overslaan van het invullen van een licentie sleutel.

Daarnaast wordt bij elke grote update (nieuwe build) een in-place installatie uitgevoerd op je systeem. De installatie kan je dan relatief fris noemen. Wanneer je niet van elk soort applicatie 3 varianten installeert en je profiel schoon houd, zal je weinig performance degradatie hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Shaggy_NL op 21-01-2016 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geertidow
Dat is nog eens een goed antwoord. Dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geertidow
En hoppa, hij is weer vliegend snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
Is je installatie nu ook weer netjes geactiveerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geertidow
Niks ingetypt, alleen ingelogd op Microsoft.com tijdens de installatie, en "Windows 10 is geactiveerd" onder het kopje Instellingen -> Bijwerken en Beveiliging -> Activering
Pagina: 1