Wijzigen van frequency

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydrah
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-08 09:11
Bij de aanschaf van onze nieuwe woning zit een garage met een elektrische garagedeur. Deze deur is wat verouderd maar voldoet prima. Het enige probleem is de afstandsbediening.

Met een formaat van 17cm bij 8cm en 3cm dik is het niet bepaald een "handzaam" modelletje wat NovoFerm erbij heeft geleverd. Na een zoektocht op het internet kwam ik al snel tot de conclusie dat een vervangend model dat A werkt op onze NovoFerm 401 en B handzaam is niet te vinden is.

De gebruikte frequency, 27.045, met een fixed code is een niet zo gangbare meer.

Ik zit zelf te denken om de frequency te veranderen maar heb geen idee of dit mogelijk is door, bijvoorbeeld, het kristal te vervangen bij de nieuwe zender. De vraag is dan ook als volgt:

Is mijn oplossing mogelijk of zijn er ook andere alternatieve?

Bij voorbaat dank.

I take my twist with a shout !

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:51
Nou, daar komt wel wat meer bij kijken. Sowieso moet je de frequentie aan zowel de zendende als ontvangende kant op elkaar afstemmen, is de lengte van de antenne afhankelijk van de frequentie en zit je met het feit dat je niet alle frequenties mag gebruiken (vrije banden enzo).

Afhankelijk van hoe de zender en ontvanger gebouwd zijn en hoe de data gemoduleerd wordt op die frequentie, kan het ook best zijn dat je niet alleen de draaggolf aan moet passen, maar ook de samplerate om de data weer uit te kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-04 12:28

Collen

Dude..

Waarom probeer je hem niet (via via) aan het internet te hangen ?!
Kan je met je telefoon hem open doen en het zender gedeelte heb je dan niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoiets lijkt mij wel een oplossing:

https://www.alternate.be/...Lr7nfDeusoCFYvpwgod6KcE5w

Op de motor van je poort zijn meestal enkele contacten die je hiervoor kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydrah
Stel:

Ik koop een afstandsbediening die een code kan klonen die werkt op 433.92MHz. en ik plaats daar de kristallen die reageren op 27.045Mhz. Vervolgens kloon ik de code die de originele afstandsbediening uitstuurt.

Zal dit dan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Nope, dat gaat niet werken.

ik zou de oplossing van mi6sypher doen, een aftermarket ontvanger-setje aan de contacten van de binnen-knop maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier kan je een (Duitstalige) handleiding van je motor vinden. Hier staan ook de contacten in.

http://www.meurer-shop.de...tic%20401%20Anleitung.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:08

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Sowieso is het wel raadzaam om een andere zender/ontvanger combi te gaan gebruiken. 27MHz met een fixed code is nogal onveilig :X 27MHz is daarnaast de meest vervuilde radioband die je maar kan gebruiken (hoewel 433MHz tegenwoordig ook al lekker vol zit, maar daarvan is het bereik doorgaans een stukje minder).
Even een ander kristal erin drukken gaat sowieso niet werken, dat lukt alleen als je binnen een bepaalde bandbreedte (27MHz) blijft. De hele zender en ontvanger is namelijk ontworpen rond een specifiek frequentiebereik.

Koop een geschikte, nieuwe zender-ontvanger combi die op 433MHz of via internet werkt en knoop die aan je motor. Dat is de enige betrouwbare manier om van frequentie te veranderen en dan kan je gelijk de beveiliging een beetje verbeteren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-10 21:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Collen schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 11:54:
Waarom probeer je hem niet (via via) aan het internet te hangen ?!
Kan je met je telefoon hem open doen en het zender gedeelte heb je dan niet meer nodig.
Beveiligings risico en als je internet eruit ligt krijg je je garage niet meer open 8)7

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Kijk hier eens naar
Goedkoper kan het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuzenJaap
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:26
Zo'n ding gebruiken wij op de zaak om de deuropener en de slagboom te bedienen via de bestaande installatie (relais contact parallel aan het drukknopje op de parlofoon gezet). (we zitten 4 hoog).
Scheelt een boel heen en weer geloop vanaf de werkplekken naar de parlefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydrah
Helaas is dit dus de 433Mhz en niet de 27.045
Ah een complete set ontvanger zender. Te snel gereageerd.

Dank voor je reactie. Deze is besteld.

[ Voor 8% gewijzigd door hydrah op 22-01-2016 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-04 12:28

Collen

Dude..

Damic schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 14:49:
[...]
Beveiligings risico en als je internet eruit ligt krijg je je garage niet meer open 8)7
Tuurlijk niet, dan kan je nog altijd via je eigen (wifi) router hem benaderen..

En met een beetje denk werk zijn er nog meer failsafe's te bedenken.
Pagina: 1