Power on after powerloss met delay

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 727683

Topicstarter
Ik heb de volgende situatie:

Een machine in een fabriek word aangestuurd door een onverwoestbare pentium 2, met alleen een stroomkabel en een seriële kabel naar de machine, dus GEEN lan.

De stroom klapt er geregeld uit, en dus ook de machine. Deze start echter automatisch opnieuw op.
Nu kan dit ook met de computer, maar het probleem is dat de machine eerst opgestart moet zijn voordat de computer deze goed herkent.

De vraag luid dus, is het mogelijk om zonder externe apparatuur de computer op te laten starten na dat hij stroom is verloren met een vertraging van 60sec? Zijn er moederborden die dat standaard in hun bios hebben zitten? Zoja welke? :?

alvast bedankt voor het meedenken! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:09
Heeft de bios een POST Delay (ter detectie van trage schijven)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 727683

Topicstarter
Er komt een nieuw systeem, dus ik kan nu nog een moederbord uitzoeken die dat wel heeft. Maar kun je dat zo hoog zetten? meestal maar een seconde of 10 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:11

ResuCigam

BOFH

Is het echt de computer die nog niet opgestart mag zijn of de software die de machine aanstuurt? Anders zou je Windows kunnen laten wachten met het starten van het programma en dat is veel simpeler te realiseren.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-06 15:56

Genius-General

Expect the Unexpected

Is een UPS geen oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ResuCigam schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 11:32:
Is het echt de computer die nog niet opgestart mag zijn of de software die de machine aanstuurt? Anders zou je Windows kunnen laten wachten met het starten van het programma en dat is veel simpeler te realiseren.
Het is geen sinecure dat een industrieel computer Windows draait. Maar je punt is valide - kan dit niet softwarematig in OS of applicatie?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-07 10:33
Ik zie dit meer als symptoombestrijding. Waarom klapt die stroom er zo vaak uit? Kan hij niet gewoon op een andere groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik weet dat er in bijvoorbeeld HP en Dell rackservers opties in het bios zijn om na power loss 5, 10, 20, 30, 60, 120, random seconden te wachten voordat deze ingeschakeld te worden. Hoofdzakelijk om te voorkomen dat de stroom er opnieuw uitklapt als het hele rack ineens tegelijk piekbelasting gaat vragen wegens power-on. Maar voor een toepassing als deze kan dat natuurlijk ook handig zijn.

Maar goed, daar heb je nu natuurlijk niets aan. Als je het buiten de computer op wil lossen zal je denk ik toch uitkomen op een relais met een timer.

edit: dus iets als http://nl.rs-online.com/web/p/time-delay-relays/0160284/ . Uit de datasheet:
When the supply voltage U is applied, the set interval t begins (green LED flashes). After the interval t has expired (green LED illuminated) the output relay R switches into on-position (yellow LED illuminated). This status remains until the supply voltage is interrupted. If the supply voltage is interrupted before expiry of the interval t, the interval already expired is erased and is restarted when the supply voltage is next applied.
Volgens mij doet dit exact wat je wil.

[ Voor 36% gewijzigd door spone op 22-01-2016 12:47 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-07 22:39
Je kunt een powerbar gebruiken met Power delay optie. APC powerbars heeft zo'n optie per outlet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:20
ik vermoed inderdaad dat de machine niet door windows herkend moet worden maar dat je programma verwacht dat er antwoord gegeven wordt klopt dat? Dan kan je beter zorgen dat het programma later opstart door een batchbestandje in de startup te gooien ipv rechtstreeks de .exe en in dat batchbestandje te zorgen dat er eerst gewacht wordt. Dit kan bijvoorbeeld op de manier die hier:
eghie schreef op woensdag 01 december 2004 @ 09:37:
Pause reageert alleen op user input. Hij kan niet slapen. Zowel DOS als Windows hebben standaard geen progje die dat doet.

Ik heb ooit voor dit "probleem" zelf een progje gemaakt in Turbo Pascal. Hier is ie: sleep.exe
beschreven wordt door eghi

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:30

rdejongjr

Gnome

Snowhite0901 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 12:52:
ik vermoed inderdaad dat de machine niet door windows herkend moet worden maar dat je programma verwacht dat er antwoord gegeven wordt klopt dat? Dan kan je beter zorgen dat het programma later opstart door een batchbestandje in de startup te gooien ipv rechtstreeks de .exe en in dat batchbestandje te zorgen dat er eerst gewacht wordt. Dit kan bijvoorbeeld op de manier die hier:
[...]

beschreven wordt door eghi
of

http://www.howtogeek.com/...or-pause-in-a-batch-file/
Pagina: 1