Toon posts:

Website: ondersteuning template

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel ben ik bezig met het "configureren" van een site voor een klant. Ik kort de omschrijving bewust wat in.

Wat besproken is:
- Aankoop responsive html template
- Aanpassen van de template naar huisstijl van klant
- 3 pagina's met content
- Website dient goed te worden weergeven op zowel desktop maar vooral mobiele devices
- Nog wat SEO, favicons, beeldbewerking en zo nog wat kleine dingen

De vergoeding zet ik liever niet op een openbaar forum. Maar laten we zeggen dat dit een scherpe prijs is.

Probleem
De klant kwam echter met een screenshot waarbij het logo wegvalt. Dit volgens mij op een iets oudere Samsung Note met de standaard Samsung browser. Zijn inziens heeft iedereen dit probleem. Want een browser is een browser en iedereen heeft natuurlijk een Samsung.

Mijn kennis is ook beperkt. Ik ben geen die-hard developer, maar kan wel overweg met basis html / css.

In hoeverre moet je ondersteuning leveren?
Technisch gezien is het volgens mij onmogelijk om een website op elke browser hetzelfde er te laten uitzien. Of misschien kan het wel, maar niet voor de afgesproken vergoeding en niet met mijn kennis. Ik begrijp de klant goed. Als ik een website zou afnemen en deze niet goed zou werken op de browser van mijn toestel, zou ik mogelijk ook zo reageren.

Hoe zou je hier mee omgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:50
Als ik klant was zou ik daar ook niet blij van worden inderdaad. Ik denk dat het voor jouw het beste is om gewoon uit te zoeken waardoor dit komt en hoe het opgelost kan worden. (Even uitleggen aan die man dat het aan zijn telefoon kan liggen dus dat je graag samen met hem dingetjes wilt testen?)

Een tevreden klant is goed voor business. Ook al maak je misschien verlies op die ene klant.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Voor de klant is het moeilijk te bevatten dat alléén hij er toevallig last van zou hebben en gaat er dus - al dan niet terecht- vanuit dat dit voor heel veel meer mensen geldt.

Gewoon kijken of je het kan oplossen, desnoods met hulp van degene van wie je het template hebt gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:11

Croga

The Unreasonable Man

Standaard stel ik dat een website werkt op alle moderne browsers met een redelijk marktaandeel.

Binnen ons bedrijf hebben we gesteld dat 2% of meer een redelijk aandeel is waarbij IE8 en ouder uitgesloten zijn vanwege inconsistenties in standaarden gebruik.

Van "de standaard Samsung browser" kan ik mij niet voorstellen dat ie enig marktaandeel whatsoever heeft. Leg de goede man uit dat niemand dat ding gebruikt en dat hij gewoon Chrome op zijn Note moet installeren, zoals iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Croga schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 09:36:
[...]

Standaard stel ik dat een website werkt op alle moderne browsers met een redelijk marktaandeel.

Binnen ons bedrijf hebben we gesteld dat 2% of meer een redelijk aandeel is waarbij IE8 en ouder uitgesloten zijn vanwege inconsistenties in standaarden gebruik.

Van "de standaard Samsung browser" kan ik mij niet voorstellen dat ie enig marktaandeel whatsoever heeft. Leg de goede man uit dat niemand dat ding gebruikt en dat hij gewoon Chrome op zijn Note moet installeren, zoals iedereen.
Zo zie ik het in principe ook voor me.

Echter hebben de voorgaande reacties ook wel een punt. Alleen zo zou je bezig kunnen blijven. Want stel het neefje van de klant heeft een oude HTC met standaard HTC browser, waarbij de weergave ook niet helemaal jovel is. Dan moet ik ook daarvoor aan de slag.

Als ik de statistieken naloop. Wordt de huidige website het meest bekeken met Firefox. Dus technisch gezien zou je het kunnen gooien op: statistieken en moderne browsers met redelijk marktaandeel.

Echter de klant zal dat lastig kunnen begrijpen ben ik bang. Ik ben gerust bereid om ondersteuning te bieden. Alleen waar trek je die grens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ard1998
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-06 19:59
Ik zou de website layout testen met google chrome (pc) Ctrl+Shift+M indrukt kan je de website testen op verschillende schermgroottes.

na het testen kan je coderen en testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

[...]

Je kan iemand die iets (naar tevredenheid) gebruikt moeilijk uitleggen dat niemand anders dat doet.

Op zich is het een prima stelregel maar dat zal je dan vóóraf gemeld moeten hebben.
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 09:42:
[...]

Echter hebben de voorgaande reacties ook wel een punt. Alleen zo zou je bezig kunnen blijven. Want stel het neefje van de klant heeft een oude HTC met standaard HTC browser, waarbij de weergave ook niet helemaal jovel is. Dan moet ik ook daarvoor aan de slag.
Doet het logo het wel bij het template zoals je het gekocht hebt of valt het daar ook weg? In het laatste geval kan je nog zeggen dat hij dan een ander template had moeten uitzoeken?

Waar je de grens trekt moet je per geval bekijken, glijdende schaal is nooit een goed argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
emnich schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 09:49:
[...]

Je kan iemand die iets (naar tevredenheid) gebruikt moeilijk uitleggen dat niemand anders dat doet.

Op zich is het een prima stelregel maar dat zal je dan vóóraf gemeld moeten hebben.

[...]

Doet het logo het wel bij het template zoals je het gekocht hebt of valt het daar ook weg? In het laatste geval kan je nog zeggen dat hij dan een ander template had moeten uitzoeken?

Waar je de grens trekt moet je per geval bekijken, glijdende schaal is nooit een goed argument.
Ben het met je eens. Laten we zeggen dat dit een mooi leerpunt is.

Het template heb ik zelf uitgezocht. Dus daar zal ik het mee moeten doen.

Dan komen we volgens mij op het volgende uit::
Het probleem van de klant zal ik gewoon proberen te fixen. Ik zit alleen dat verhaal van een eventueel neefje met HTC browser zie eerdere reactie.

Hoe testen / fixen?
- Opvragen gegevens klant: device / browser
- Hoe deze emuleren?
Ik heb bijv. www.browserstack.com gevonden, maar wat als ik het probleem niet kan reproduceren?

In geval van nood maar een echte codeklopper erop zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

Wat je zegt klopt niet helemaal. Stel dat Browser X een aandeel heeft van 20%, en iemand met versie 1 van die browser werkt en niet met versie 42. Wat dan?
Volgens jouw beredenering gaat het dan mis.

Beter is om ook te vermelden welke layout engine versies je ondersteund.
Iets als in:

Blink >= 20130101 (Chrome 28, Chromium, Opera, Maxthon, Android 4.4, Samsung, etc.)
WebKit >= 20130101 (Safari, Chrome, Opera, Konqueror, Android, etc.)
Gecko >= 20130101 (Firefox, Seamonkey, Swiftfox, Flock, Galeon, Camino, Minimo, Kazehakase, etc. etc.)
Trident >= 7 (IE 11, Maxthon, Avant)

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:11

Croga

The Unreasonable Man

DJMaze schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 10:24:
Wat je zegt klopt niet helemaal. Stel dat Browser X een aandeel heeft van 20%, en iemand met versie 1 van die browser werkt en niet met versie 42. Wat dan?
Volgens jouw beredenering gaat het dan mis.
Semantics... really....
Browser merk, type en versie uiteraard.....

En nee, je wilt absoluut niet praten over "layout engine versie". Er is geen gebruiker die ook maar het flauwste idee heeft wat je daarmee bedoelt.
Browser merk/type/versie is eenvoudig uit je statistics te halen én begrijpelijk voor je klant.

[ Voor 24% gewijzigd door Croga op 21-01-2016 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:25
Het is bij dergelijke projecten gewoon belangrijk om de scope te bepalen dit van te voren af te spreken. Welke browsers test je? Hoe gaat de support NA acceptatie (uurtje factuurtje, vast bedrag per issue, iets anders)?

In dit geval zou ik het gewoon proberen te fixen. Het is waarschijnlijk niet heel lastig te repareren en je kunt waarschijnlijk gewoon de Chrome debugger aan de Note hangen (ik vermoed: koppel Note aan computer, zet in debug mode en ga naar "chrome://inspect/").

Vervolgens ff frutten en het probleem fixen, dan je les leren en voortaan een goede scope afsrpreken.

[ Voor 0% gewijzigd door Ed Vertijsment op 25-01-2016 14:28 . Reden: typo ]

Pagina: 1