Verlichting valt uit tijdens rijden Mitsubishi Space Star

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:17
Vorige week heeft mijn vrouw een Mitsubishi Space Car uit 2002 gekocht. De auto rijdt goed, we zijn er tevreden over.

Dinsdagavond viel tijdens het rijden de verlichting uit, zowel de dimlichten, als de dashboardverlichting en zelfs de snelheidsmeter viel terug naar 0 km/h terwijl ze 100km/h reed. De radio en het klokje bleven branden. De verlichting ging tijdens het rijden niet meer aan, ook niet na het schakelen van de verlichting. Nadat de auto opnieuw gestart werd, deed de verlichting het weer.

Navraag bij twee Mitsubishi dealers leert me dat ze het probleem niet herkennen en dat ze op onderzoek moeten uitgaan.

De verkoper geeft aan dat er tijdens het rijden wellicht tegen het contactslot gestoten is, en dat dat de oorzaak hoogstwaarschijnlijk is. Ik kan dit echter niet reproduceren.

Heeft iemand van jullie een idee wat er mis kan zijn? Kan de verkoper gelijk hebben?

Alvast bedankt.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Beste antwoord (via TRON op 01-03-2016 11:49)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

De verkoper kan gelijk hebben in de zin dat de stroom uitvalt naar het accessoirecircuit.
Die wordt inderdaad geschakeld door de sleutel. (stand voordat de motor start)

Dat circuit schakelt o.a. dashboard verlichting en als de auto is voorzien van een automatische uitschakeling van de buitenverlichting bij contact-uit, dan valt dan idd ook je buitenverlichting weg, want die 'voelt' aan het accessoirecircuit of de sleutel er nog in zit.

Het kan in de schakelaar van de het contactslot zitten, of misschien zit er een draadbreuk in de kabel die daar van af komt. Zeker het onderzoeken waard.

[ Voor 15% gewijzigd door McKaamos op 21-01-2016 07:33 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

De verkoper kan gelijk hebben in de zin dat de stroom uitvalt naar het accessoirecircuit.
Die wordt inderdaad geschakeld door de sleutel. (stand voordat de motor start)

Dat circuit schakelt o.a. dashboard verlichting en als de auto is voorzien van een automatische uitschakeling van de buitenverlichting bij contact-uit, dan valt dan idd ook je buitenverlichting weg, want die 'voelt' aan het accessoirecircuit of de sleutel er nog in zit.

Het kan in de schakelaar van de het contactslot zitten, of misschien zit er een draadbreuk in de kabel die daar van af komt. Zeker het onderzoeken waard.

[ Voor 15% gewijzigd door McKaamos op 21-01-2016 07:33 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Losse zekering? Vocht in zekeringkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zo'n contactslot probleem kan ook al door een zware sleutelbos komen.. vraag maar aan GM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
@McKaamos, dank je wel voor je reactie, ik zal het (laten) nakijken.

@ThinkPad, alle zekeringen hebben we nagemeten, deze lijken goed geplaatst te zijn, ze geven de verwachte waarden door.

@Bigs, aan de sleutelbos hangt nog niks.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:10

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Maar in het verleden kan er wel een zware sleutelbos zijn gebruikt waardoor het contactslot versleten is. ;)

Hoe dan ook gaat het om een defect. Het is mij nog nooit gelukt om tijdens het rijden een sleutel per ongeluk om te draaien. Maar goed ook, aangezien het stuurslot dan actief wordt.

Bleef de motor wel draaien op het moment dat het gebeurde?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
Ah, dat zou natuurlijk kunnen, daar had ik nog niet aan gedacht :)

De motor bleef wel draaien op het moment dat het gebeurde. Mijn vrouw gaf aan dat er echter wel een vreemd geluid van de motor af kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Misschien de startmotor die geactiveerd werd? "Even de tandjes poetsen" :X

Ik zou eens kijken wat er gebeurt als de auto stationair draait op je oprit, en als je dan wat gaat morrelen/slaan aan de stuurkolom/contactslot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
Ik heb de auto aangezet, verlichting aangezet, etc. Daarna duwen, trekken, stoten tegen het stuur, tegen de sleutels en tegen het contactslot, maar ik kan het euvel vooralsnog niet reproduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-07 12:40
TRON schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 10:50:
Ik heb de auto aangezet, verlichting aangezet, etc. Daarna duwen, trekken, stoten tegen het stuur, tegen de sleutels en tegen het contactslot, maar ik kan het euvel vooralsnog niet reproduceren.
Tijdens het rijden met 100 km/h?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:54
Zitten de accuklemmen nog goed vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
Silver7 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 10:53:
[...]

Tijdens het rijden met 100 km/h?
Yep. En met 90km/h, 120km/h en 140km/h.

@SniperGuy: ja, de klemmen zitten goed vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Ik gooi even een balletje op; afgelopen dinsdagavond was het immers erg fris (lees: het was enorm koud, onder vriespunt) buiten. Het kan zijn dat er wat vocht binnen, zich achter het dashboard, naarbij de contactsleutel, nabij de zekeringen of op printplaten is bevroren. Vervolgens tijdens het rijden, verwarming vol aan, lampen aan, radio aan, en met 100 km/h over de weg gereden. Het zou zo kunnen dat wat ijsvorming is gaan dooien, wat wellicht een zekeringeitje in de war heeft gemaakt, of elders kortsluiting veroorzaakt.

Omdat het nu niet keihard meer vriest, zal het reproduceren dan ook niet lukken... Ofwel; wellicht als het weer eens flink vriest weer eens wat proberen. Stond de auto lang stil voor dinsdag?

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-07 19:56
Het is overigens een Space Star :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
Neodymium schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 15:24:
Ik gooi even een balletje op; afgelopen dinsdagavond was het immers erg fris (lees: het was enorm koud, onder vriespunt) buiten. Het kan zijn dat er wat vocht binnen, zich achter het dashboard, naarbij de contactsleutel, nabij de zekeringen of op printplaten is bevroren. Vervolgens tijdens het rijden, verwarming vol aan, lampen aan, radio aan, en met 100 km/h over de weg gereden. Het zou zo kunnen dat wat ijsvorming is gaan dooien, wat wellicht een zekeringeitje in de war heeft gemaakt, of elders kortsluiting veroorzaakt.

Omdat het nu niet keihard meer vriest, zal het reproduceren dan ook niet lukken... Ofwel; wellicht als het weer eens flink vriest weer eens wat proberen. Stond de auto lang stil voor dinsdag?
Bedankt voor de tip. Ik zal eens kijken of ik het kan reproduceren als het harder vriest. De auto heeft een paar weken stilgestaan. Deze dinsdag was de 4e dag dat we er mee reden.
Knul schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 20:55:
Het is overigens een Space Star :+
Jammer, ik wilde graag de ruimte in rijden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-07 12:38
Ook mijn eerste gedachte was : contactslot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
Bedankt allemaal voor de antwoorden. Ik ga een blik (laten) werpen op het contactslot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik heb het vermoeden dat er tijdens het rijden tegen het contactslot is aangestoten en dat de sleutel wellicht een schakeling heeft gemaakt. Het is niet meer voorgekomen, dus we laten het rusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peukiemon
  • Laatst online: 19-07 14:30
Ik heb dit probleem en meerderen met mij ook gehad met de Volvo V(S)40 classic.
Tijdens het rijden meters die uitvallen e.d. dit is mij 2x overkomen.
Het probleem was daarbij de massa vanaf het dynamo door leeftijd en corrosie allemaal breukjes in de kabel wat resulteerde in deze problemen.
Nieuwe massa draad getrokken en nooit weer problemen gehad.
Pagina: 1