Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Glasvezel verbinding over één fiber

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• justin2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-11 13:13
Beste Tweakers,

Ik zou een gigantisch verhaal kunnen houden, maar even mijn verhaal in het kort:

Is het mogelijk om 2x een NTU zoals de :"ZTE ZXHN F3100" aan elkaar te koppelen met één fiber om een netwerk te maken ?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rW0GvCfl.jpg

even 10 seconden tekenwerk in paint:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Ki07lqh.png

alvast bedankt :)

Groetjes Justin

Beste antwoord (via justin2005 op 13-02-2016 10:24)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Zoals Cyber al aanhaalt moet je alleen even opletten op de gebruikte golflengtes. De optic die je noemt (GLC-2BX-D) is idd 1310/1490. Veel BX spullen zijn ook in 1550nm te krijgen.

In jouw geval heb je dus 1490RX / 1310TX nodig.

Originele vendor optics zijn het duurst, maar dan heb je wel dekking van carepack/smartpacks of hoe je vendor het ook noemt. Compatible optics is een goede 2e optie.

Veel merken ondersteunen ook generic SFP's, vaak kun je dit in de config aanzetten (service unsupported-transceiver op een Cisco)
Bij veel HP modellen kan dit echter niet.

Je kan ook een generic SFP zelf online scoren. Een BX 1Gbit dingetje kost niet zoveel (goed 11 eur lin)

Je hebt nog wel een switch of mediaconverter nodig. Goedkoop is een TPLink MC220L
pricewatch: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L

(Beter) alternatief is een switch. Je hebt dan ook wat meer poortjes tot je beschikking. Een domme switch heb je al voor een goede 100 eur. Als je weinig poorten nodig hebt kun je ook een Mikrotik device nemen. ( http://routerboard.com/RB260GS -> 55 eur voor 5 poortjes incl SFP)

Als je het wat uitgebreider wilt en ook wilt kunnen monitoren is een managed switch aan te raden. Als de switch (en je SFP) het ondersteunen kun je dan ook diagnostics van je vezel monitoren (demping enz). Neem dan optics met DOM/DDM.

Bestel, naast je optic, ook even patchkabeltjes mee. Die ga je ook nodig hebben, in de meeste gevallen ligt er een afgemonteerde kabel op een patchpaneel of wanddoosje... En denk dan ook aan de juiste connectoren. BIDI kun je in zowel LC (klein) als SC krijgen aan de kant vd optic.

Alle reacties

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:10
De ZXHN 3100 is 'gewoon' een fiber to ethernet media converter. Lijkt me, want de handleiding is niet publiek beschikbaar.

Je kunt echter ook gewoon zelf een media converter met handleiding kopen. Of een switch/router met SFP slot. De overhead daarvan valt al snel in het niet bij de kosten voor het leggen van een vezel.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Met die specifieke apparatuur kan dat niet, omdat single-fiber apparatuur twee golflengtes licht gebruikt in de vezel. Daarvan is er, vanaf kant A gezien, 1 voor het versturen en 1 voor het ontvangen. Aan kant B is dat omgekeerd.

Maar zo'n idee kan wel degelijk ja: je kunt bijvoorbeeld 100(0)BASE-BX apparatuur gebruiken. Daarvan kun je gewoon U en D versies los kopen en die kunnen met elkaar praten.

De vraag is wel waarom je maar één vezel naar je schuur hebt, want bidi apparatuur is wel wat duurder dan normale apparatuur die over twee vezels werkt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• justin2005
Hartelijk dank voor jullie antwoorden . Op dit moment is de vezel al getrokken door de vorige eigenaar (was glasvezel monteur) en de lengte bedraagt 200 meter vandaar dat UTP niet mogelijk is. Hiervoor zoek ik een passende oplossing

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Right. BX-spul is wat je zoekt.

• justin2005
Zijn er bepaalde marktplaats termen waar ik naar kan zoeken?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Marktplaats is dit niet op te vinden behalve van webwinkels zoals Conrad die ook via Marktplaats handelen.

Deze categorie zoek je: https://www.netwerkwinkel...Bidirectioneel-s_777.html

Welke je moet hebben hangt af van wat voor fiber er in de grond ligt, single of multimode.

• justin2005
Ik ga morgen proberen uit te zoeken wat er ligt, alvast bedankt voor nu :)

• justin2005
De oud eigenaar heeft overigens aan 1 kant een sfp aangesloten gelaten : Cisco GLC-2BX-D

Heb nog wel wat hp en Dell switches liggen maar vrees dat die niet die Cisco dingen ondersteunen . Mocht dat wel zo zijn zou ik eventueel een tweede sfp kunnen bestellen en waarschijnlijk geholpen zijn

Of ik moet misschien aan een kant die sfp aansluiten op een compatibele switch en aan de schuurkant een NTU plaatsen zoals hierboven vermeld ?

Groetjes

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Laat die ntu's lekker voor wat ze zijn. Een GLC-2BX-D is een 1000BASE-BX10-D module. De tegenhanger daarvan is 1000BASE-BX10-U (1310-nm TX/1490-nm RX). Vind een dergelijke sfp, stop die in een switch en klaar. Of je HP switches cisco modules ondersteunen is niet zomaar te zeggen, ligt aan welk model 't is.

(Dat was overigens nuttige informatie geweest om in je startpost te zetten.)

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:20
Hp switches ondersteunen geen cisco modules heb ik uit eigen ervaringen kunnen ondervinden.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:10
CyBeR schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 23:03:
Met die specifieke apparatuur kan dat niet, omdat single-fiber apparatuur twee golflengtes licht gebruikt in de vezel.
Oeps, scherp!

MikroTik heeft overigens ook wel wat betaalbare devices met SFP in het assortiment. Die zijn als het goed is ook niet zo picky qua SFP vendor verder..

• justin2005
CyBeR schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 01:51:
. (Dat was overigens nuttige informatie geweest om in je startpost te zetten.)
Ja, dat was wellicht handig geweest.

Ik snap nu dat de D voor Downstram staat en de U voor Upstream. heb is me nu helder hoe of wat :)

Hartelijk dank voor alle informatie :)

Acties:
  • Beste antwoord

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Zoals Cyber al aanhaalt moet je alleen even opletten op de gebruikte golflengtes. De optic die je noemt (GLC-2BX-D) is idd 1310/1490. Veel BX spullen zijn ook in 1550nm te krijgen.

In jouw geval heb je dus 1490RX / 1310TX nodig.

Originele vendor optics zijn het duurst, maar dan heb je wel dekking van carepack/smartpacks of hoe je vendor het ook noemt. Compatible optics is een goede 2e optie.

Veel merken ondersteunen ook generic SFP's, vaak kun je dit in de config aanzetten (service unsupported-transceiver op een Cisco)
Bij veel HP modellen kan dit echter niet.

Je kan ook een generic SFP zelf online scoren. Een BX 1Gbit dingetje kost niet zoveel (goed 11 eur lin)

Je hebt nog wel een switch of mediaconverter nodig. Goedkoop is een TPLink MC220L
pricewatch: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L

(Beter) alternatief is een switch. Je hebt dan ook wat meer poortjes tot je beschikking. Een domme switch heb je al voor een goede 100 eur. Als je weinig poorten nodig hebt kun je ook een Mikrotik device nemen. ( http://routerboard.com/RB260GS -> 55 eur voor 5 poortjes incl SFP)

Als je het wat uitgebreider wilt en ook wilt kunnen monitoren is een managed switch aan te raden. Als de switch (en je SFP) het ondersteunen kun je dan ook diagnostics van je vezel monitoren (demping enz). Neem dan optics met DOM/DDM.

Bestel, naast je optic, ook even patchkabeltjes mee. Die ga je ook nodig hebben, in de meeste gevallen ligt er een afgemonteerde kabel op een patchpaneel of wanddoosje... En denk dan ook aan de juiste connectoren. BIDI kun je in zowel LC (klein) als SC krijgen aan de kant vd optic.

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-10 16:54
justin2005 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 23:10:
Hartelijk dank voor jullie antwoorden . Op dit moment is de vezel al getrokken door de vorige eigenaar (was glasvezel monteur) en de lengte bedraagt 200 meter vandaar dat UTP niet mogelijk is. Hiervoor zoek ik een passende oplossing
ok, leuk. en wat voor vezel is het?

• justin2005
Beste,

Hartelijk dank voor jullie antwoorden.
Heb het probleem opgelost met 2SFP modules (gekocht op FS.com ,bedankt voor die tip!) en had nog 2 HP Procurve switches liggen.

Het was overigens een singlemode fiber: g.657.a1

Nogmaals dank

Justin
Pagina: 1