Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hulp gevraagd: Thuis netwerk met 2 routers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste Allemaal,

De situatie is als volgt:

Vanwege slecht wifi signaal in de woonkamer, besloot ik om een tweede router te plaatsen. Aangezien er al een netwerk kabel was doorgetrokken, die in het TV kastje van KPN zat(anders werkt TV niet), dacht ik die te kunnen gebruiken voor in de router en vervolgens een kabel van de router naar het TV kastje te laten lopen.

Installeren van de router ging prima, ik had de router eerst een IP range toegekend die ver buiten de IP range van de KPN router lag. Ik wilde namelijk ook gewoon de DHCP server aan laten staan, zodat ik gebruik kan maken van de cloud dienst app van de router. (D-Link 868L)

Helaas bleek het KPN TV kastje niet meer (goed) te functioneren, nadat ik er een kabel in stopte van router 2 naar het TV kastje. Ik bedacht me dat dit waarschijnlijk opgelost kon worden door de DHCP server uit te zetten in router 2. Dat werkte. Alles werkt nu, en ik heb twee toegangspunten voor mijn netwerk en goede dekking in de woonkamer.

ECHTER, wil ik achteraf toch nog wel graag gebruik maken van de myD-link app/cloud dienst van de d-link router. (uploaden van foto's e.d. van telefoon) Mijn kennis van netwerken is bijzonder beperkt, dus hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met het beantwoorden van de volgende vragen:

Is het raadzaam om bv een Y-splitter stuk te kopen, zodat ik de doorgetrokken netwerk kabel die uit router 1 komt, zo dus direct in het TV kastje kan stoppen, en dan ook een kabel naar mijn tweede router kan laten lopen waarvan ik dan de DHCP server weer heb ingeschakeld? Of moet ik dan een switch gebruiken? Wat is 't verschil eigenlijk?

En tweede vraag is: Hoe schakel ik de DHCP server eigenlijk weer in op router 2?? Ik kan nu logischerwijs niet meer zo makkelijk in het configuratie scherm komen.. en kan 't antwoord zo snel even ook niet vinden op google.

Alle tips en hulp zijn meer dan welkom!

Heel erg bedankt alvast.

Mike

Beste antwoord (via Verwijderd op 22-01-2016 10:32)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:05

JT

VETAK y0

Ik denk:
KPN router -> kabel naar TV kast -> switch -> kabel 1 naar tv-ontvanger, kabel 2 naar d-link.

Zal me niks verbazen als de tv-ontvanger in een apart VLAN terecht komt ofzo. Zou volgens mij betekenen dat je geen router tussen de KPN modem/router en de tv mag plaatsen. Een switch doet niks meer dan het signaal doorsturen/verspreiden. Dat doet de "router" in je tvkast nu ook; die is geen router meer maar switch + wireless accesspoint.

Wellicht moet je je overigens de vraag stellen of je je router voor externe diensten wil blootstellen aan internet, de afgelopen jaren is meermaals gebleken dat router-software nogal lek is. En je wil niet dat hackers zomaar van buitenaf je thuisnetwerk binnen kunnen komen. Ik zou dan nog eerder een RPi met OwnCloud ofzo gebruiken als het goedkoop moet.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:19

lier

MikroTik nerd

D-Link in plaats van de huidige router een optie?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:54
Misschien een mogelijkheid om de D-Link in te zetten als DHCP server in je netwerk. Op de KPN dan uiteraard DHCP uitschakelen en op z'n lan interface een vast IP instellen in hetzelfde subnet, maar buiten de range van de D-Link DHCP. De D-Link moet wel op een LAN poort worden aangesloten aan de KPN, en niet op z'n WAN poort.

Acties:
  • Beste antwoord

• JT

JT

VETAK y0

Ik denk:
KPN router -> kabel naar TV kast -> switch -> kabel 1 naar tv-ontvanger, kabel 2 naar d-link.

Zal me niks verbazen als de tv-ontvanger in een apart VLAN terecht komt ofzo. Zou volgens mij betekenen dat je geen router tussen de KPN modem/router en de tv mag plaatsen. Een switch doet niks meer dan het signaal doorsturen/verspreiden. Dat doet de "router" in je tvkast nu ook; die is geen router meer maar switch + wireless accesspoint.

Wellicht moet je je overigens de vraag stellen of je je router voor externe diensten wil blootstellen aan internet, de afgelopen jaren is meermaals gebleken dat router-software nogal lek is. En je wil niet dat hackers zomaar van buitenaf je thuisnetwerk binnen kunnen komen. Ik zou dan nog eerder een RPi met OwnCloud ofzo gebruiken als het goedkoop moet.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor jullie reacties.

@JT: Ik zal de setup met een switch eens proberen, en thanks voor de tip. Ik zal eens alternatieven overwegen.. Misschien wel gewoon heel simpel een externe harde schijf in de USB poort van de D-link :)
JT schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 11:48:
Ik denk:

• JT

JT

VETAK y0

Het hangt er een beetje vanaf of je er van buitenaf bij wil komen. Als het alleen voor het interne netwerk is dan komt het wat minder nauw. Als je er van buitenaf bij wil komen dan zou ik het nooit via de router doen. De goedkoopste kant en klare oplossing is dan de goedkoopste Synology NAS, goedkoopste DIY een RPi 2 met OwnCloud en wat opslag erop.

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1