Vraag

• StevePC
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 30-01 17:11
Hallo,

Ik heb een vraag,
Ik heb een Intel i5 6500 in mijn pc en 2x4 Gb ddr4 2133mhz ram.
Er zijn nog 2 ram slots over waar niks in zit, ondersteund de I5 6500 4 ram sticks en moet ik dan 4 x hetzelfde of 2x hetzelfde in 2 paren?

Groetjes Steve

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:10

br00ky

Moderator Harde Waren
En wat heb je zelf al gevonden? Het is niet dat dit de eerste keer is dat deze vraag wordt gesteld... Elk topic hier bestaat altijd uit een duidelijke uitleg van de situatie (check), en wat je zelf al gevonden hebt.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat br00ky zegt.
Maar om toch even antwoord te geven: Nee, het mogen andere reepjes DDR4 zijn.
Enige vereiste is dat het snel genoeg is voor je CPU. En dat kan je dan weer vinden bij Intel's specificatiedatabase, ARK. (http://ark.intel.com)

Waar wel een voorwaarde voor bestaat is het wel of niet gebruiken van Dualchannel.
In de praktijk levert Dualchannel weinig tot niets op in snelheid, maar als je dat met alle geweld, dan moet je de stickjes RAM in slot A1 en B1 aan elkaar matchen. Net als slots A2 en B2 voor je 2de set RAM.
Echter, A1 en A2 hoeven niet gelijk te zijn aan elkaar. Niet in snelheid en niet in capaciteit.

Kortom: zonder Dualchannel mogen het 4 verschillende repen zijn die minimaal voldoen aan wat de CPU nodig heeft, in dualchannel moeten het 2 sets zijn die minimaal voldoen aan wat de CPU nodig heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 20-01-2016 21:47 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• StevePC
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 30-01 17:11
dankje mckaamos, ik kan weer verder ;)
Er staat "max of memory channels: 2" wat word hiermee bedoeld?

[ Voor 45% gewijzigd door StevePC op 20-01-2016 22:04 ]

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03-2025
Channel 1: Slot A1 en B1
Channel 2: Slot A2 en B2
Je kan gewoon nog 2x4 erin doen.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

KappaRoss schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 22:57:
Channel 1: Slot A1 en B1
Channel 2: Slot A2 en B2
Je kan gewoon nog 2x4 erin doen.
Dit.
Een channel is geen definitie van hoeveel bankjes geheugen er in kunnen, maar in hoeveel kanalen het totaal aantal bankjes is verdeeld.
In dit geval dus 2 kanalen met ieder 2 bankjes.
Die kanalen zijn benodigd om dualchannel te krijgen. Dat betekent niets meer of minder dan dat de CPU in staat is om met 2 setjes RAM tegelijk te praten. Effectief verdubbelt je geheugenbandbreedte daar mee. Echter, in de praktijk is geheugen in 1 enkel kanaal al snel genoeg en heb je dat niet nodig. Alleen in situaties die specifiek gebruik er van maken, zal je er profijt van hebben, maar die situaties doen zich zeer weinig voor.
In de praktijk zal je, gemiddeld genomen, tussen de 0 en 5% winst boeken. Kortom: verwaarloosbaar.

Dat gezegd hebbende, het staat natuurlijk wel mooi symetrisch als je 2 setjes hebt in plaats van een ratjetoe van 4 verschillende repen.

Er bestaat ook nog zoiets als Triple Channel. Dat vindt je echter bijna alleen terug op de eerste generatie i7 systemen met een Socket1366 moederbord.

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 20-01-2016 23:13 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1