Asus laptop loopt vast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gillus99
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-09-2024
Mijn Asus k72j laptop loopt continu vast.
Dit probleem begon ongeveer 1 jaar geleden met afentoe vastlopen,en is steeds erger geworden.
Ik heb al 2 keer windows 7 opnieuw geinstaleerd maar het helpt niets.
Ik heb prime 95 gedraait en de cpu word rond 85 graden,wat volgens mij niet te heet is.
Ook heb ik de gpu met furmark belast en gaat gewoon goed.
Soms is het processor gebruik vrij hoog(45%) als er niets draait. Dan staat ook het geheugen op ongeveer 75 % en dat vind ik vreemd.
Dus ik heb een antie maleware scanner er doorheen gegooit en spybot en mijn gewone virusscanner,maar die vinden niets.
Het gebeurt meestal als ik op internet surf of wil gamen.
Zodra ik ook maar 2 dingen tegelijk wil doen loopt hij ook meteen vast.
Ik ben een beetje wanhopig want ik weet letterlijk niet meer waar ik t zoeken moet.

Kan iemand mij raad geven waar ik verder moet gaan zoeken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Post je smartwaarden van je HDD eens in dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1589209

Met Prime 85 graden is geen probleem, met games of andere zaken zal die daar niet aan toekomen en dan nog is het geen probleem.

Check voor de zekerheid nog even met ADWCleaner https://toolslib.net/downloads/viewdownload/1-adwcleaner/

[ Voor 54% gewijzigd door ToFast op 20-01-2016 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Geef even aan wat er precies gebeurt als de laptop vastloopt. Dit kan nogal verschillen. Krijg je een BSOD, blijft het beeld hangen, word het beeld zwart ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gillus99
PilatuS schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 18:46:
Geef even aan wat er precies gebeurt als de laptop vastloopt. Dit kan nogal verschillen. Krijg je een BSOD, blijft het beeld hangen, word het beeld zwart ?
Nee ik krijg geen BSOD,alles staat gewoon opeens stil op t beeld en de fan gaat hard blazen,en dan druk ik m uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
gillus99 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 18:50:
[...]
Nee ik krijg geen BSOD,alles staat gewoon opeens stil op t beeld en de fan gaat hard blazen,en dan druk ik m uit.
Ik zou beginnen met de SMART waardes, zoals aangegeven. Bijvoorbeeld met CrystalDiskInfo en dan even hier een screenshot daarvan posten. Mocht dit goed zijn zou ik het RAM geheugen gaan testen met Memtest86. Deze moet dan een aantal uren draaien. Dat je geen BSOD krijgt geeft meestal aan dat het RAM geheugen goed zou moeten zijn. Met defect RAM krijg je meestal een BSOD en geen vastloper, maar het geheugen testen kan sowieso geen kwaad voor de zekerheid.

[ Voor 17% gewijzigd door PilatuS op 20-01-2016 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gillus99
PilatuS schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 18:53:
[...]

Ik zou beginnen met de SMART waardes, zoals aangegeven. Bijvoorbeeld met CrystalDiskInfo en dan even hier een screenshot daarvan posten. Mocht dit goed zijn zou ik het RAM geheugen gaan testen met Memtest86. Deze moet dan een aantal uren draaien. Dat je geen BSOD krijgt geeft meestal aan dat het RAM geheugen goed zou moeten zijn. Met defect RAM krijg je meestal een BSOD en geen vastloper, maar het geheugen testen kan sowieso geen kwaad voor de zekerheid.
Oke al ik gaan doen,bedankt oor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gillus99
PilatuS schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 18:53:
[...]

Ik heb de smartwaarde nu ,maar hoe zet ik deze jpg afbeelding in de topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
gillus99 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 19:14:
[...]

Ik heb de smartwaarde nu ,maar hoe zet ik deze jpg afbeelding in de topic?
Even uploaden, bijvoorbeeld hier: http://imgur.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gillus99
Thanks !
Ga t proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gillus99
Oke het is gelukt.
Ziet t er goed uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-05 16:00

Mavamaarten

Omdat het kan!

Het is wel de bedoeling dat je de afbeelding die je geupload hebt deelt met ons hier op Tweakers ;)
Nu zien wij namelijk niets.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gillus99
Mavamaarten schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 19:53:
Het is wel de bedoeling dat je de afbeelding die je geupload hebt deelt met ons hier op Tweakers ;)
Nu zien wij namelijk niets.
Ik had m op dat forum gezet maar hier is de SMART

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QxPLz2b.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Dat ziet er gewoon in orde uit.
Je zegt dat je RAM voor 75% in gebruik is bij idle, dat is geen probleem. Dat wil meestal gewoon zeggen dat Windows een hoop dingen voor je gecached heeft enzo.
Een hoog idle CPU verbruik vind ik echter een beetje raar. Kan je ons vertellen welke processen er dan CPU verbruiken? Dat kan je zien in het tabje "details", en dan sorteren op CPU gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik zou Memtest86 sowieso even downloaden en die een nachtje laten draaien. Mocht dit ook niets opleveren ben ik een beetje bang voor je moederbord. HDD is goed. Prime en Furmark geven aan dat CPU en GPU goed is. Als RAM dan ook goed is zou het best eens het moederbord kunnen zijn.

Wat je wel nog kan proberen is kijken wat een herinstallatie met alleen de drivers doet. Misschien is er een programma dat je installeerd welke de oorzaak is. Ik heb eens een HP laptop gezien die contant vastliep wanneer een bepaalde virusscanner geinstalleerd was. Zonder dit programma was er niet aan de hand met de laptop. Dit was toen echt een combinatie van programma met bepaalde hardware wat echt niet samen ging.

Kijk ook nog even of eventviewer misschien wat meer info geeft.

[ Voor 6% gewijzigd door PilatuS op 20-01-2016 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gillus99
Mavamaarten schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 20:33:
Je zegt dat je RAM voor 75% in gebruik is bij idle, dat is geen probleem. Dat wil meestal gewoon zeggen dat Windows een hoop dingen voor je gecached heeft enzo.
Een hoog idle CPU verbruik vind ik echter een beetje raar. Kan je ons vertellen welke processen er dan CPU verbruiken? Dat kan je zien in het tabje "details", en dan sorteren op CPU gebruik.
Nu is het cpu gebruik normaal. Ik weet dat het proces ,zo'n windows proces is maar nu zie ik het niet.
Zal het opschrijven als ik t weer zie.

Zou het mogelijk zijn dat de Intel Matrix Storage Manager ontbreekt?
Die had ik niet geinstaleerd,omdat ik dacht dat dat niet hoeft.
Verder pak ik de drivers vd asus site,dat is toch goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gillus99
PilatuS schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 20:42:
Ik zou Memtest86 sowieso even downloaden en die een nachtje laten draaien. Mocht dit ook niets opleveren ben ik een beetje bang voor je moederbord. HDD is goed. Prime en Furmark geven aan dat CPU en GPU goed is. Als RAM dan ook goed is zou het best eens het moederbord kunnen zijn.

Wat je wel nog kan proberen is kijken wat een herinstallatie met alleen de drivers doet. Misschien is er een programma dat je installeerd welke de oorzaak is. Ik heb eens een HP laptop gezien die contant vastliep wanneer een bepaalde virusscanner geinstalleerd was. Zonder dit programma was er niet aan de hand met de laptop. Dit was toen echt een combinatie van programma met bepaalde hardware wat echt niet samen ging.

Ik ga morgen nog 1 keer alles opnieuw instaleren met alleen de drivers en dan kijken of het beter word,zoals je adviseerd.

Ben ook bang dat t moederbord het is. Weet niet hoe ik dat kan checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
gillus99 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 20:59:
[...]

Ik ga morgen nog 1 keer alles opnieuw instaleren met alleen de drivers en dan kijken of het beter word,zoals je adviseerd.

Ben ook bang dat t moederbord het is. Weet niet hoe ik dat kan checken.
Je zou kunnen proberen alle nieuwste drivers te installeren en meer niet. Doet dat niets dan kan je proberen om voor alle drivers een versie ouder te pakken. Het is mogelijk dat het door een foute nieuwe driver komt terwijl een oudere geen problemen geeft.

Mocht het moederbord de oorzaak zijn is dat niet echt te testen. Er is geen test die een defect moederbord aangeeft. Mocht het niet aan alle losse componenten liggen en het is geen software of driver probleem, blijf het moederbord over en moet dat het wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
UltraDMA CRC Error count hoort 0 te zijn en is dat niet. Dus even controleren als die niet verder oploopt als de laptop weer vastloopt. Blijft die voor een aantal dagen stabiel dan hoef je het niet de HDD te zoeken, tenzij die vreemde tikkende geluiden maakt natuurlijk.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gillus99
PilatuS schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 21:14:
[...]

Je zou kunnen proberen alle nieuwste drivers te installeren en meer niet. Doet dat niets dan kan je proberen om voor alle drivers een versie ouder te pakken. Het is mogelijk dat het door een foute nieuwe driver komt terwijl een oudere geen problemen geeft.

Mocht het moederbord de oorzaak zijn is dat niet echt te testen. Er is geen test die een defect moederbord aangeeft. Mocht het niet aan alle losse componenten liggen en het is geen software of driver probleem, blijf het moederbord over en moet dat het wel zijn.
Ik instaleer altijd de drivers v/d asus site,ik neem aan dat dat de nieuwste zijn.

Ja dat lijkt mij ook dan als alle componenten goed zijn ,dan blijft moederbord over.
Zal iedergeval alles opnieuw gaan instaleren.
Bedankt alvast voor de tips !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gillus99
Mavamaarten schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 20:33:
dit is als de laptop niets doet op dit moment :
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mjUXwJD.gif

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TxVu5Q0.gif

Ik heb nog een keer prime95 een paar minuten gedraait ,toen werd deze 90 graden en het mb tegen de 80 graden . toen heb ik m zelf uitgezet . Dat is toch vrij hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gillus99
gillus99 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 21:20:
[...]
Ik instaleer altijd de drivers v/d asus site,ik neem aan dat dat de nieuwste zijn.

Ja dat lijkt mij ook dan als alle componenten goed zijn ,dan blijft moederbord over.
Zal iedergeval alles opnieuw gaan instaleren.
Bedankt alvast voor de tips !
Ik heb nog een keer prime95 een paar minuten gedraait ,toen werd deze 90 graden en het mb tegen de 80 graden . toen heb ik m zelf uitgezet . Dat is toch vrij hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gillus99
PilatuS schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 20:42:

Ik probeerde Memtest86 op de laptop met een usb stick maar hij kwam niet verder dan het begin waar hij gaat aftellen voor de test. Dan blijft hij stil staan met het beeld waar de gegevens van de laptop te zien zijn.

Vervolgens heb de test op mijn game pc gedaan en het werkt gewoon goed op die pc. Dus ik heb m goed op de usb stick gezet. Hoe kan dat? Ligt dat toch aan het geheugen van de laptop,dat de test nieteens gaat lopen? Of moet ik perse de memtest op de stick zetten met de laptop mischien? Had m met mn pc erop gezet namelijk.

Ter aanvulling : heb mem86 op de laptop gezet,en wilde m op de usb stick zetten na ik die gewist had,zit er nog maar 48 mb ruimte op de stick,terwijl hij leeg is. Dus de usb stick van 16 gb is nu opeens 48 mb geworden :? Is de stick nu ook naar de .......?

[ Voor 8% gewijzigd door gillus99 op 21-01-2016 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Rustig, geen paniek, je hebt waarschijnlijk iets met de partities uitgespookt. Als je de stick weer formatteert dan zal je normaal gezien weer 16GB te zien krijgen.
Wel vreemd dat je memtest niet draaiend krijgt. Probeer eens een andere USB-stick?
Svchost is een proces dat verschillende services draait. Je zou kunnen kijken welke service verantwoordelijk is voor het hoge CPU verbruik: http://www.hanselman.com/...catedToolsInWindows7.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gillus99
Mavamaarten schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 10:36:
Rustig, geen paniek, je hebt waarschijnlijk iets met de partities uitgespookt. Als je de stick weer formatteert dan zal je normaal gezien weer 16GB te zien krijgen.
Wel vreemd dat je memtest niet draaiend krijgt. Probeer eens een andere USB-stick?
Svchost is een proces dat verschillende services draait. Je zou kunnen kijken welke service verantwoordelijk is voor het hoge CPU verbruik: http://www.hanselman.com/...catedToolsInWindows7.aspx
Stick is weer oke.
Het cpu gebruik is nu wel normaal,maar het probleem is nog steeds. Kan bijna niets doen op de laptop. Ga vanmiddag proberen ergens de memtes op een cd te branden. Mischien werkt dat wel. heb nu 1 2 3 geen andere stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gillus99
Mavamaarten schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 10:36:
Is het normaal dat de systeem temp v/h moederbord tegen de 80 graden word? Bij mijn pc word die nog geen 40 graden namelijk. Zou dat de oorzaak kunnen zijn v/h probleem ? Dan ga ik m open maken en koeler stofvrij maken en nieuwe koelpasta erop doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
gillus99 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 12:45:
[...]

Is het normaal dat de systeem temp v/h moederbord tegen de 80 graden word? Bij mijn pc word die nog geen 40 graden namelijk. Zou dat de oorzaak kunnen zijn v/h probleem ? Dan ga ik m open maken en koeler stofvrij maken en nieuwe koelpasta erop doen.
Aangezien de laptop al crashed bij 2 simpele dingen uitvoeren zal de temp hier geen probleem zijn. Dat een laptop met Prime zo heet word is ook niet zo vreemd. Als je aan het internetten bent zal de temp nooit zo hoog worden en zal het ook niet de oorzaak van het probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gillus99
PilatuS schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 12:59:
[...]

Aangezien de laptop al crashed bij 2 simpele dingen uitvoeren zal de temp hier geen probleem zijn. Dat een laptop met Prime zo heet word is ook niet zo vreemd. Als je aan het internetten bent zal de temp nooit zo hoog worden en zal het ook niet de oorzaak van het probleem zijn.
Dat denk ik ook ja. Ik denk toch dat het moederbord ergens niet goed meer is. Er is natuurlijk jarenlang op gegamed door mijn vriendin. Mischien is het tijd voor een andere laptop . Ga iedergeval nog t 1 en ander proberen maar ik vrees t ergste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
-The_Mask- schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 21:19:
UltraDMA CRC Error count hoort 0 te zijn en is dat niet. Dus even controleren als die niet verder oploopt als de laptop weer vastloopt. Blijft die voor een aantal dagen stabiel dan hoef je het niet de HDD te zoeken, tenzij die vreemde tikkende geluiden maakt natuurlijk.
Bovendien, seek error rate en command time out lijken mij ook niet te horen. Lijkt op een verrotte kabel /aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

gillus99 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 12:45:
[...]

Ik dacht dat je temps enkel zo hoog werden bij prime95 load-testen. Als je bij "gewoon" gebruik ook zo'n hoge temps krijgt dan zou je inderdaad eens alles stofvrij moeten maken en evt koelpasta vervangen.
Maar dan nog is het niet normaal dat de laptop echt onbruikbaar wordt, dan zou hij echt al stevig moeten throttlen en dat is bij 80°C niet het geval.

Btw, het is niet echt de bedoeling dat je 2x achter elkaar post, daarvoor kan je beter de "edit" knop gebruiken ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Mavamaarten op 21-01-2016 14:16 ]

Pagina: 1