audio van pc naar stereo; via netwerk ipv kabels.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcslob
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:09
Hoi!

Ik ben in een huis alle bedrading aan het vervangen, en kom nu op het punt dat ik aan het bedenken ben hoe ik mijn thuisserver (1e verdieping) met de stereo (begane grond) ga verbinden. Ik kan natuurlijk draden trekken, maar dat is niet erg flexibel en - naar ik hoop - dubbelop.

Op de thuisserver draait MediaMonkey, die ik via WiFi met m'n Android telefoon kan bedienen. Tot nu toe ging het met een audiokabeltje uit de pc de stereo in. Die staan nu nog naast elkaar, en dat gaat dus veranderen. De opstelling werkt nu goed, ik hoef dus niet zo nodig met nieuwe programma's te kloten.

Wat ik dus wil is - volgens mij - heel simpel: kabel vervangen door wifi. Audio uit van de pc streamen, en via iets als Chromecast Audio opvangen en in de ingang van de stereo proppen. Nu weet ik inmiddels alleen wel dat dat via Chromecast Audio dus niet zo simpel gaat. Ik heb al flink rondgekeken, ook op dit forum, maar inmiddels begint het me behoorlijk te duizelen.

Ik ben overigens niet behept met audiofiele neigingen. Ik gebruik kleine speakertjes uit de jaren '60 die al een aantal keer op de grond geduveld zijn en dito klinken. Maar ja, ze zijn wel heel schattig. Het geluid hoeft dus niet superduper te zijn.

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/NzQ2WDEwMDA=/z/ndoAAOxydlFSvL34/$_58.JPG

IK ben ook niet op zoek naar Spotify en andere steraming services, ik wil alleen mijn lokale bak met mp3'tjes via MediaMonkey afspelen en dat geluid op de stereo krijgen. Op zich is een totaal andere oplossing om dit te bereiken ook welkom.

Kan iemand mij verder helpen op dit pad? Alvast hartelijk bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Meximus
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Bluetooth ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1König Micro Bluetooth versie 4.0 dongle€ 8,95€ 8,95
1Logitech Bluetooth Audio Adapter€ 30,49€ 30,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 39,44

Who the fuck is general failure and why the hell is he reading my disk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Second that ^^^^

oh ja .. we hebben handjes :P ik heb em gehenkd

[ Voor 61% gewijzigd door Fish op 20-01-2016 17:59 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcslob
Gaat dat ook dwars door een muur heen? Op zich is de afstand tussen stereo en pc niet heel groot (max een meter of 8 ), maar er zit dus wel een verdieping tussen. Houtwerk, dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-03 11:20
al je muziek uploaden naar google play en dan streamen naar je stereo via chromecast audio
gratis tot 50.000 bestanden

is dan niet lokaal maar who cares en is lossy maar je hebt zelf het over mp3

[ Voor 38% gewijzigd door benedictuz op 20-01-2016 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meximus
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
dcslob schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 18:26:
Gaat dat ook dwars door een muur heen? Op zich is de afstand tussen stereo en pc niet heel groot (max een meter of 8 ), maar er zit dus wel een verdieping tussen. Houtwerk, dat dan weer wel.
Ja dat gaat wel lukken, een bijkomend voor deel is dat je ook audio van mobiel of tablet naar je stereo kan sturen.

Who the fuck is general failure and why the hell is he reading my disk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Draadloos gaat wel altijd een kleine vertraging opleveren. Signaal moet immers omgezet worden. Voor muziek niet erg, met films irritant. En eigenlijk niet op te lossen.

Stamen met een CG audio of willekeurig welke mediastreamer kan prima. Mediamonkey is ook DONA server, dus dat zou een GC gewoon moeten kunnen zien. Analoog audiokabeltje met 3,5mm naar tulp verloop je stereo in, bedienen met je app en streamen maar :)

Een UTP kabel KAN een alternatief zijn, maar er mag dan geen ander signaal overheen lopen. Dan moet je verloopjes zelf maken van je PC uitgang naar UTP en van UTP naar tulp om je versterker in te gaan.
Ik weet dat het werkt, want bijvoorbeeld Bang en Olufsen stuurt zo hun signaal ook over hun laatste versie van de luidsprekerkabels (powerlink, die units sturen een pre-out signaal over een UTP kabel en dat gaat een actieve speaker in). Kun je dus iig proberen, maar dan moet je wel handig zijn met een soldeerbout.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcslob
benedictuz schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 18:33:
al je muziek uploaden naar google play en dan streamen naar je stereo via chromecast audio

Ik heb daar ook naar gekeken, enig idee hoe dat zit met reclame? Zou het nogal jammer vinden als er opeens allerlei onzin langskomt halverwege een (ex-)cd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benedictuz
Geen reclame. Ik zou zeggen: test het even.
uploaden kan via music manager van google

[ Voor 77% gewijzigd door benedictuz op 20-01-2016 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009

Mavamaarten

Omdat het kan!

dcslob schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 18:52:
[...]

Ik heb daar ook naar gekeken, enig idee hoe dat zit met reclame? Zou het nogal jammer vinden als er opeens allerlei onzin langskomt halverwege een (ex-)cd.
Ook zonder Google Play-abonnement zitten er geen ads tussen je muziek. Qua kwaliteit wordt er ook niets aan je files gewijzigd, behalve bij .flac (die worden naar 320kbps mp3's omgezet)

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

The Eagle schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 18:52:
Draadloos gaat wel altijd een kleine vertraging opleveren. Signaal moet immers omgezet worden. Voor muziek niet erg, met films irritant. En eigenlijk niet op te lossen.
Ging alleen om geluid toch ?
Stamen met een CG audio of willekeurig welke mediastreamer kan prima. Mediamonkey is ook DONA Een UTP kabel KAN een alternatief zijn, maar er mag dan geen ander signaal overheen lopen. Dan moet je verloopjes zelf maken van je PC uitgang naar UTP en van UTP naar tulp om je versterker in te gaan.
Ik weet dat het werkt, want bijvoorbeeld Bang en Olufsen stuurt zo hun signaal ook over hun laatste versie van de luidsprekerkabels (powerlink, die units sturen een pre-out signaal over een UTP kabel en dat gaat een actieve speaker in). Kun je dus iig proberen, maar dan moet je wel handig zijn met een soldeerbout.
Been there done that. Ik heb dat in het verleden gedaan met utp kabel. met een lijn singaal (ongebalanceert dus) en ik had echt veel overspraak.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcslob
Ik ga eerst eens de weg van Google Play naar Chromcast Audio proberen. Dat ziet er op zich wel elegant uit, al ben ik er een ietsjepietsje huiverig voor me (nog meer) aan de luimen van Google over te geven.

De UTP oplossing is voor mij niet echt relevant, dan kan ik net zo goed meteen een audio-kabel trekken. Toch bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benedictuz
We horen graag je bevindingen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcslob
Ik ben de A aan het uploaden en ga zo een Chromecast bestellen. :D

Leuk dat ik zo veel reacties krijg, dat is op het Chromecast forum wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:59
benedictuz schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 18:33:

Mediamonkey doet volgens hun site gewoon dlna. Dan kan je dus rechtstreeks naar je Chromecast streamen. Of een willekeurige andere dlna client.

[ Voor 4% gewijzigd door pacificocean op 20-01-2016 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benedictuz
Tja waarom ingewikkeld doen....
Streaming vanaf google play werkt bij mij perfect.
Nas gebruik ik wat dat betreft niet eens meer...
Als je lossless wilt is het geen oplossing maar verder is het prima.

[ Voor 20% gewijzigd door benedictuz op 20-01-2016 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcslob
Nou, dat ging makkelijk! Ik kreeg de Chromecast Audio net binnen, en had de boel binnen 5 minuten lopen. Ik moet zeggen dat ik nog niet helemaal over Google Play Music uit ben, dus ik ga later eens kijken of ik MediaMonkey zover kan krijgen dat het naar Chromecast gaat zenden. Ben benieuwd, ik zie nu nog niet 1,2,3 een simpele manier.

Ik heb wel het idee dat mijn wifi-netwerk even een tik kreeg toen ik de Chromecast toevoegde, maar dat lijkt nu wel weer OK. Ik zie nu ook dat ik naast de Chromecast een rare/onbekende router in mijn netwerk heb zitten: "DrayTekAPs". Ook iets om uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Net andersom volgens mij. Je moet de GC je DLNA server (mediamonkey) laten vinden. Met de app zou je dan gewoon moeten kunnen bladeren door je muziek :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcslob
En hoe moet ik dat precies doen? Ik kan maar een paar dingen configureren, en dat is dan dat. Er is geen zoekfunctie of lijst met bronnen. Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:59
dcslob schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 17:17:
En hoe moet ik dat precies doen? Ik kan maar een paar dingen configureren, en dat is dan dat. Er is geen zoekfunctie of lijst met bronnen. Zie ik iets over het hoofd?
Zoiets heb je dan nodig
http://www.topnettricks.com/android-media-controller/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcslob
Ahhh, ik begin het te snappen. Heb nu BubbleUpnp geïnstalleerd op m'n foon, en die kan nu spul van MediaMonkey afspelen. Alleen casten lukt niet. Hij ziet Chromecast wel en biedt hem ook als renderer aan, maar zodra ik die kies verdomt hij het om de audio vervolgens af te spelen. Met de local renderer werkt het overigens prima.

edit:
Laat maar, ik moest de Chromecast toegang geven tot MM. Het werkt nu als een tierelier!

[ Voor 13% gewijzigd door dcslob op 22-01-2016 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcslob
Na een flinke rondrit door allerlei fora en websites leek het me wel een idee om hier mijn bevindingen te posten. Het is nogal een niche-scenario, maar wie weet heeft iemand er later wat aan.

Het doel is een flinke muziekcollectie (100 gig, 20000 bestanden) van een windows servertje via wifi op de stereo-installatie af te laten spelen. Doe ik nu via een simpele audiokabel, wil ik in nieuw huis niet vanwege grotere afstand tussen server en stereo. Op de server draait MediaMonkey (betaalde versie) en die bedien ik nu met MediaMonkey Remote.

Ik heb een ChromeCast Audio gekocht, en die zit nu aan een lijn-ingang van de stereo. Installatie is een fluitje van een cent, een kind kan de was doen.

Er zijn nu twee opties om de boel af te spelen.

1. Google Play Music.
Je kan tot 50.000 muziekbestanden gratis uploaden en die dan met de Google Play Music app op je Android mobiel naar de Chromecast casten. Vrij simpel, let wel op bij het activeren van de service dat je je geen proefabonnement laat aansmeren, de gratis service zit een beetje verstopt. Uploaden gaat bij een hoeveelheid muziek als de mijne lang duren, tenzij je je computer laat aanstaan en de boel op volle snelheid omhoogpompt. Iets op internet opzoeken kan je dan wel vergeten.

Het grote nadeel van dit scenario vind ik dat je de Google Play app niet duidelijk kan maken dat hij alleen in de Play cloud moet kijken voor muziek. Hij voegt alles wat je op je mobiel hebt staan namelijk toe aan de lijst en je hebt geen idee wat waar staat. Je kan een .nomedia bestand toevoegen aan de muziekfolder op je mobiel, maar dan weigeren bij mij ook meteen alle muziekapps geluid op de mobiel af te spelen, en dat is ook weer niet de bedoeling. Ja, ik ben tamelijk anaal op dit punt, dus Google Play gaat in de ijskast totdat de app wat minder simplistisch is.

Ik ben ook niet helemaal weg van het idee dat je je muziekcollectie in handen geeft van Google.

2. BubbleUPnP
MediaMonkey kan zijn collecties sharen via dlna, en dat kan je vervolgens via de (betaalde versie) van BubbleUPnP naar de Chromecast zenden. Let er even op dat je MediaMonkey toestemming moet geven om contact te maken met zowel je mobiel als de Chromecast. Je gebruikt MediaMonkey alleen als server, BubbleUPnP fungeert nu als afstandbediening.

Dit scenario is precies wat ik zoek! BubbleUPnP doet gewoon wat je vraagt, en gaat geen bestanden van verschillende locaties door elkaar gooien. Het heeft ook net wat meer mogelijkheden dan Google Play Music, en ik verkoop m'n ziel niet compleet aan de duivel.

In principe zou ik ook Serviio (draait al voor video) kunnen gebruiken om de muziek via dnla te ontsluiten, maar MediaMonkey heeft wel een aantal fijne manieren om je muziekcollectie in te delen zonder alles 100% perfect te taggen.
Pagina: 1