Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:31
Ik zoek een?
Betere nas. Momenteel heb ik een Zyxel NSA325 V2. Op zich teveden mee, maar heeft wat hiccups. soms niet vindbaar totdat ik de stekker eruit haal en terugplaats... dat soort geintjes.

Wat is je budget?
Hoe minder, hoe beter. Max 175 ex schijven. Maar als ik voor 100 euro klaar ben, dan liever dat

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb gekeken naar de 214se/216se (die vrijwel gelijk zijn?) en de 215j van Synology. Die laatste lijkt wat sneller, maar of ik dat ga merken?
Verder is er nog de QNAP TS-212P en de QNAP TS-231

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Momenteel is de situatie als volgt:
  • PC met SSD + media drive voor games en niet-belangrijke data
  • Downloads worden vanaf de PC naar de NAS verplaatst
  • Films kijk ik via media spelers zowel boven als beneden.
  • Op de nas schijf (1 schijf) staan alle belangrijke foto's en video's, plus films voor de mediaspelers
  • De nas wordt gebackupt vanaf de PC via STACK van transIP (cloud). Dus nog niet via de NAS. 1x per maand backup ik de belangrijkste data naar een externe schijf.
Wat ik het liefste wil:
  • PC blijft hetzelfde
  • Downloads (torrent+usenet) via de NAS. Liefst inclusief Couch potato+sickbeard al is dat niet heel belangrijk.
  • Extern downloads kunnen toevoegen, dus op afstand inloggen en downloads toevoegen, of via een plugin in de browser.
  • Een automatische wekelijkse backup naar de externe schijf (scheelt een 2e schijf in RAID zetten). Sowieso wil ik geen raid, omdat mijn huidige 3tb green schijf al bijna vol zit (600gb vrij)
Voor de nas zijn de belangrijkste features dus:
  • Externe toegang via het web. om zo bij mijn files te kunnen
  • Nas te mappen als drive in Windows
  • Downloaden via Torrent + usenet (eventueel automatisch)
  • Gebruiksvriendelijk. Op de Zyxel kan ook best veel maar dat moet allemaal best met omwegen en veel SSH werk.... dat wil ik liever niet.
  • Backupmogelijkheid via Webdav voor cloudbackup
De Synology SE versies zitten respectievelijk rond de 125/135 euro net als de Qnap. De DS215j en TS-231 zitten rond de 165 euro. De Ts-231 heeft 2 LAN poorten, heeft dat veel nut in dit geval (link aggregation)?

De vraag is dus: Synology of Qnap? en is de 30 euro de moeite waard voor de 215j of de TS-231? Sneller is natuurlijk altijd beter, maar enkel voor een nas die gebruikt wordt voor opslag + downloads is het dan de moeite waard?

Beste antwoord (via Waah op 21-01-2016 12:51)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb zowel een QNAP als een Synology (beide 4-bay modellen met ARM CPU) en ik zou in de toekomst zeker Synology aanraden. De systemen lijken sterk op elkaar maar DSM is net wat beter afgewerkt dan de software van QNAP, zowel op het gebied van gebruikersinterface als de onderliggende techniek. Qua hardware ontloopt het elkaar niet veel.

Als je torrents gaat downloaden moet je zeker voor de snellere CPU gaan en dan houdt zo'n 215j nog niet over. Link aggegration ga je niets aan hebben.. een enkele Gigabit link biedt genoeg bandbreedtte voor jouw beoogde gebruik en bovendien ga je dat met twee schijven toch niet kunnen vullen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelvdm3
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:26
Als ik vanuit mijn persoonlijke ervaring spreek zou ik je een Synology aanraden. Ik heb hier de DS114 een jaar in gebruik en werkt nogsteeds heerlijk.
  • Externe toegang via het web. om zo bij mijn files te kunnen
  • Via de nas kun je je router laten detecteren en portfowarding instellen.
  • Nas te mappen als drive in Windows
  • Je kunt via de nas deze in je windows werkgroep hangen.
  • Downloaden via Torrent + usenet (eventueel automatisch)
  • Dat kan via de DSdownload app, met de bijbehorende android/ios app kun je zelfs op afstand je downloads beheren (wel even portfowarden of van QuickConnect gebruik maken).
  • Gebruiksvriendelijk. Op de Zyxel kan ook best veel maar dat moet allemaal best met omwegen en veel SSH werk.... dat wil ik liever niet.
  • Via de pakket manager kun je nieuwe pakketten uit de "store" installeren. In de standaard store kun je bijna alles vinden wat je nodig hebt.
  • Backupmogelijkheid via Webdav voor cloudbackup
  • Geen idee ik ga er vanuit van wel, heb het zelf alleen nooit gebruikt.
Persoonlijk zijn voor mij de mobiele apps van de Synology een groot gemak. Zo kan ik op afstand makkelijk mijn NAS beheren. Ik denk dat wanneer je voor de DS216se of DS214se gaat je couchpotato en sickbeard het beste achterwege kunt laten. Ga je voor de snellere dan moet dat in theorie wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Oke, dus wat je zegt is dat de 30 euro extra puur voor couchpotato + sickbeard zou zijn (in dit geval) plus misschien wat meer future-proof.

Ik ken Synology DSM best goed, gezien mijn vader ook een Synology heeft. Quickconnect loopt daar niet helemaal lekker (moet steeds handmatig hernieuwd, problemen met het netwerk denk ik). Qnap zou ik ook graag naar kijken, maar de demo-site van Qnap ligt plat (of, ik kan er in ieder geval momenteel niet inkomen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thommy86
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-07 19:04
Ik gebruik zelf een HP gen8 met Xpenology. Is dat misschien iets? Alles draait dan op je nas en backyups zijn ook goed te combineren met STACK. (ik heb me ook aangemeld, zit heel erg te wachten op een invite)

Ik weet niet of je bekend bent met Xpenology? Maar de HP gen 8 is wel een stuk krachtiger dan de goedkopere Synology nasjes.

Amazon Duitsland
http://www.amazon.de/ProL...ATA-Server/dp/B013UBCHVU/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
thommy86 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 16:50:
Ik gebruik zelf een HP gen8 met Xpenology. Is dat misschien iets? Alles draait dan op je nas en backyups zijn ook goed te combineren met STACK. (ik heb me ook aangemeld, zit heel erg te wachten op een invite)

Ik weet niet of je bekend bent met Xpenology? Maar de HP gen 8 is wel een stuk krachtiger dan de goedkopere Synology nasjes.

Amazon Duitsland
http://www.amazon.de/ProL...ATA-Server/dp/B013UBCHVU/
Wel eens van Xpenology gehoord ja. Lijkt ook vrij simpel te installeren....
Maar wat zou het voordeel zijn tov een kant-en-klare NAS? Ik ben de enige die de nas gebruikt, ga geen server draaien, en deze zal een hoop meer stroom verbruiken lijkt me? (dus extra kosten)

Transcoden zal weinig gebeuren, gezien ik mijn media-spelers heb die bijna alles afspelen wat ik er tegenaan kan gooien. Het is puur voor opslag dus en downloads. Wat zijn de praktische voordelen in dit geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Waah schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 17:18:
[...]
Het is puur voor opslag dus en downloads. Wat zijn de praktische voordelen in dit geval?
Scalability, tot 4 hdd's te plaatsen
Begin met één of twee hdds ( evt in raid0 voor snelheid ) en plaats later extra hdd's als gewenst
Verbruik is zo'n 5 tot 10W/24u ( rond de 25€ per jaar )

Zoals genoemd 'kracht'
Ik heb een Synology DS212, welke vlot en rap is, maar het blijft een lichtgewicht processor.

Op mijn HPserver ( ouder model, de N40 ) draai ik xpenology, die voorziet in de downloadtaken met SAB en Torrents.
Sickbeard, Couchpotatoe maken verbinding met mijn 'eigen' spotweb die op dezelfe server draait.
Geen afhankelijkheid van externe indexers ( behalve de spotweb-newsgroep voor de spots )
iTunes server voor de paar iDevices die hier nog rondslingeren, en daarnaast dus nu 3x3 TB en 1x 4TB hdd )

[ Voor 9% gewijzigd door FreshMaker op 20-01-2016 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thommy86
Wat freshmaker zegt!

Het heeft voor en nadelen om xpenology te draaien. Het is geen officiële software. Maar de hardware waar het op draait is heel veelzijdiger. Ik ben begonnen met 2x 2tb.. Nu zit er 8tb in.. Automatiseren van downloads vergt best wat van een nas. Het ligt er net aan wat voor aanpak je hanteert, maar zoals freshmaker, gebruik ik inderdaad spotweb, couchpopato, sonarr (ipv sickbeard) en nzbget.

Als je puur hardware gaat vegelijken heb je met de gen8 het meeste waar voor je geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 311488

een kleine tip met de downloads
voor series kun je ook naar http://showrss.info/ kijken
dit genereerd een rss feed voor je
synology nassen kunnen deze in ieder geval inlezen en automaties voor je downloaden

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb zowel een QNAP als een Synology (beide 4-bay modellen met ARM CPU) en ik zou in de toekomst zeker Synology aanraden. De systemen lijken sterk op elkaar maar DSM is net wat beter afgewerkt dan de software van QNAP, zowel op het gebied van gebruikersinterface als de onderliggende techniek. Qua hardware ontloopt het elkaar niet veel.

Als je torrents gaat downloaden moet je zeker voor de snellere CPU gaan en dan houdt zo'n 215j nog niet over. Link aggegration ga je niets aan hebben.. een enkele Gigabit link biedt genoeg bandbreedtte voor jouw beoogde gebruik en bovendien ga je dat met twee schijven toch niet kunnen vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thommy86
Anoniem: 311488 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 22:25:
een kleine tip met de downloads
voor series kun je ook naar http://showrss.info/ kijken
dit genereerd een rss feed voor je
synology nassen kunnen deze in ieder geval inlezen en automaties voor je downloaden
Nu wil ik niet helemaal van het onderwerp afwijken. Maar daar dan zit je wel vast aan torrents. Ik weet niet wat je voorkeur van waah is.

In sonarr heb je een kalender waar je al je releases kan zien. Je kan dit koppelen aan je spotweb en nzbget voor nieuwsgroepen.. Perfecte integratie.. Mocht je torrents willen gebruiken dan zou je een torrent blackhole kunnen maken voor je torrent programma.

En zoals Bigs al zegt. Als je wilt gaan downloaden. Dan heb je gewoon cpu nodig! Genoeg opties toch! ;)

[ Voor 6% gewijzigd door thommy86 op 20-01-2016 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Pff wat een opties en reacties. Sowieso (alvast!) bedankt daarvoor.

Zoals ik het nu zie is het dus Synology, of XPenology. De SE modellen lijken ook af te vallen, dus dan zou het voor mijn budget tussen de DS215j (165 euro) gaan of de HP Microserver (215 euro).

Ik begrijp dat de XPenology een stuk sneller zal zijn, maar lees toch dat de HP Microserver 25 watt in standby verstookt. Dat is toch fors meer dan de 5 watt van de Synology. Het verschil tussen de 2 is 50 euro, en dat telt dus verder op met langer gebruik. Plus dat ik meer moet instellen en uitzoeken met XPenology.

Momenteel heb ik 80/20 mbit verbinding. Ik verwacht niet dat ik de komende jaren een snellere verbinding zal krijgen of dat hier snel glasvezel zal komen. Ik gebruik nu vooral torrents, maar dat is vooral omdat ik nog geen couchpotato ed gebruik. Heb ik voor die 80/20mbit de extra power nodig?

Ik neig nu toch wat naar XPenology.... maar ik wil eigenlijk niet steeds opnieuw lopen prutsen met het herinstalleren van DSM en alle data weer overpompen :+ Voordeel wel is dat de XPenology denk ik meer futureproof is... Gezien synology na X jaar geen updates meer uitbrengt voor oude modellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 21-01-2016 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-07 22:00
Synology levert standaard 5 jaar lang updates voor DSM voor al hun modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Dat is dus tot 11/2019 voor de DS215j dus :)

Ik ga toch maar voor de Synology optie. Heb me even verdiept in de topics over XPenology hier op Tweakers en ondanks dat het vaak prima werkt, zie ik toch op tegen de hogere stroomkosten (rept iemand ook over de 25watt met spindown) die toch 40 euro per jaar extra op de balans legt (minimaal).

Voor mij is dat de (eventueel!) snellere downloadsnelheden niet waard. Xpenology is in dit geval 50 euro duurder + usb stick + 40 euro x 5 jaar = 250 euro over 5 jaar... voor dat geld kan ik dan de nieuwe Synology Play-versie kopen.... (al gebruik ik die functionaliteit toch niet, maar gaat om het idee)

Voor mij is 80/20 mbit snel zat, en met 20/20 zou ik ook nog prima kunnen leven als Vodafone de prijzen omhoog gooit voor 80/20.

Allen bedankt voor het meedenken en ook voor de tips naar XPenology _/-\o_

[ Voor 90% gewijzigd door Waah op 21-01-2016 11:26 ]

Pagina: 1