Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• mikekiwi
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 17-05 22:10
Ik overweeg om over te stappen van mijn Moto G naar een gebruikte Lumia. Heb al de voors en tegens van WM vs Android bekeken en de apps vergeleken en denk ik dat met wat knijpen en schrappen wel uit kan komen (Spotify en Sonos zijn nog het onderzoeken waard, voor Snapseed is wel vervanging denk ik)

Qua toestel is het nog even zoeken. Omdat ik van fotograferen houd, heb ik dat ook een beetje als uitgangspunt genomen en dat gecombineerd met een budget dat een beetje parallel loopt met de gebruikte waarde van mijn MotoG.

Daarbij kom ik uit op de 830 of de 640. Qua specs gelijk, camera verschilt iets in het voordeel van de 830.

Zijn er nog andere redenen om voor het ene of andere model te kiezen dan prijs en camera?

Alle reacties

• Xudonax
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 18-05 16:03
Intern geheugen is 16GB bij de 830, en 8GB bij de 640, de maat is anders etc. Er zijn wel meer verschillen, waarbij mijn persoonlijke voorkeur richting de 830 neigt ivm het grotere interne geheugen. Dat maakt het flink eenvoudiger om apps te installeren zonder direct een SD kaart te moeten kopen. En voor de verdere verschillen kun je ze natuurlijk in de Pricewatch langs elkaar zetten.

Ik denk dat het vooral neerkomt op wat voor formaat je zelf nog prettig vind.

• mikekiwi
Ik heb nog een 32GB SD kaart liggen dus dat is het probleem niet. Ik kan de specs naast elkaar leggen (heb ik dus al gedaan) en ik zoek nu juist naar gebruiksinfo die niet in de speclijstjes staat.

Dat de camera van de 830 altijd vastloopt, dat bluetooth op de vaak hapert bij de 640, dat de 830 vaak kapot gaat bij het scherm (zie er veel die nu terugkomen uit reparatie). Dat soort dingen. Allemaal verzonnen voorbeelden uiteraard...

• SOEFuture
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 16-05 16:56
Misschien helpen deze twee uitgebreide reviews je verder:

http://www.gsmarena.com/nokia_lumia_830-review-1168.php

http://www.gsmarena.com/nokia_lumia_640-review-1252.php

Verder zou ik zelf voor de 830 gaan. Deze heeft een betere camera en meer intern geheugen wat handig is als je veel fotos gaat maken. Daarnaast heeft de 830 ook een betere WiFi :)

De twee mensen in mijn directe omgeving zijn heel tevreden over de Lumia 830 en ondervinden geen problemen. Beide hebben ze de telefoon sinds release :)

SOEFuture wijzigde deze reactie 20-01-2016 16:15 (18%)

• mikekiwi
quote:
SOEFuture schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 16:14:Verder zou ik zelf voor de 830 gaan. Deze heeft een betere camera en meer intern geheugen wat handig is als je veel fotos gaat maken. Daarnaast heeft de 830 ook een betere WiFi :)
Kan ik hieruit concluderen dat foto's opslaan niet op de sd-kaart kan en dus alleen op intern geheugen? Dat is idd interessante info als het zo zou zijn...

• SOEFuture
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 16-05 16:56
quote:
mikekiwi schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 16:19:
[...]

Kan ik hieruit concluderen dat foto's opslaan niet op de sd-kaart kan en dus alleen op intern geheugen? Dat is idd interessante info als het zo zou zijn...
Ik had jouw post nog niet gelezen betreft het hebben van de SD-kaart. Maar nee, opslaan op SD kaart is gewoon mogelijk.

• PinokkioTV
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 00:47
De 830 is net een wat mooier toestel: betere camera, meer intern geheugen, draadloos opladen, metalen behuizing. Door de metalen behuizing is het ook gelijk een wat kwetsbaarder toestel. Al met al ontlopen ze elkaar niet veel.

Lumia's 930, 950 en 950XL iPad Air2 Nokia 5/6/7+/8

• mikekiwi
Heb net die reviews nog een keer gelezen van gsmarena en idd is de 830 wat meer mijn taste en net wat beter. Maar wie heeft verzonnen dat bij de 830 de usb-aansluiting aan de bovenkant moest??? ;(

Is niet handig in de houder in de auto bij het navigeren en op mijn IDAPT oplader, maar goed, dat overleven we ook wel weer...

• coenox
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 15-05 22:55
Ik heb beide in huis. Zelf een 830 en mijn dochter de 640. De 830 is het iets betere toestel: betere camera, meer premium uitstraling en meer opslag. De 830 kan bovendien draadloos laden, de 640 niet. Er zijn draadloze laders voor in de auto. Verder is de 640 ook een prima toestel en is wat minder krasgevoelig. Maar als de camera je prioriteit heeft, zou ik voor de 830 gaan. Net een paar dagen wezen skiën en mooie plaatjes geschoten. Doordat de 830 een dedicated cameraknop heeft, hoefden mijn handschoenen niet uit. Ook dat heeft de 640 niet.

coenox wijzigde deze reactie 20-01-2016 18:14 (3%)

• SuikerBrood
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 07-11-2018
quote:
mikekiwi schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 16:41:
Heb net die reviews nog een keer gelezen van gsmarena en idd is de 830 wat meer mijn taste en net wat beter. Maar wie heeft verzonnen dat bij de 830 de usb-aansluiting aan de bovenkant moest??? ;(

Is niet handig in de houder in de auto bij het navigeren en op mijn IDAPT oplader, maar goed, dat overleven we ook wel weer...
Misschien een QI-oplader overwegen? Heb je helemaal geen kabel nodig en de 830 heeft er ondersteuning voor.

• mikekiwi
Dank voor de reacties. Heb naar de QI auto-opladers gekeken en daar word ik niet zo vrolijk van, dan maar een kabeltje aan de bovenkant erin floepselen en mijn huidige houdertje gebruiken...

voor thuis is de Idapt-oplader in gebruik voor meerdere devices (dat is zo'n ding met van die inzetstukjes per type foon of andere apparaat) en dat wil ik wel graag blijven gebruiken. Dan daar de lumia maar op zijn kop op zetten...

De odds gaan toch wel richting de 830 lees ik, dus die kant beweeg ik dan zelf ook maar op :-)

Klein algemeen vraagje nog. Bij een iPhone kun je het gehele interne geheugen gebruiken voor apps. Bij Android is daar een gereserveerd gedeelte voor (in ieder geval bij mijn Moto G) en dat vind ik rete-irritant (nieuwe app betekent dat je op een gegeven moment eerst een oude app moet wegbonjouren omdat er geen ruimte meer is)
Hoe zit dat bij Windows Mobile? En kun je Spotify en Here zo instellen dat de data (kaarten/muziek) naar de SD kaart wordt weggeschreven?

• coenox
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 15-05 22:55
Ik heb op mijn 830 14,5 Gb vrij naast de systeem software. Die mag ik volledig gebruiken voor apps. Overigens kan ik ook apps op de SD kaart installeren. Vanaf Windows 10 kun je kaarten op je SD installeren. Overigens is op dit moment een beetje onduidelijk wat er met Here gaat gebeuren, maar met Windows 'Kaarten' kan het ook. Je kunt instellen dat nieuwe muziek standaard op SD wordt weggeschreven, of dat bij Spotify ook gebeurt, weet ik niet. Ik heb geen betaalde account.

• jodeltje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Ik weet niet of het met Spotify kan, muziek op de SDkaart zetten, terwijl de app zelf op het interne geheugen staat. Maar wat sowieso kan is gewoon de hele app op de SDkaart zetten, dan komt alle muziek(data) daar ook.

Overigens zijn de 2ehands prijzen van beide toestellen ongeveer gelijk, dus ik zou altijd voor de 830 gaan (zelf al 2 van Marktplaats gehaald voor 100 euro p.s.).

• mikekiwi
OK, op Android kunnen niet alle apps naar de sd-card (spotify bijvorbeeld niet), waardoor je soms trucs moet uithalen om de data dan wel op SD wel te kunnen plaatsen. Dank!

Tot nu toe zijn de prijzen voor de 830's die ik zie op MP en hier wat hoger (ca 150 euro), dus die 100 euro is een kwestie van geduld en geluk denk ik :-)

mikekiwi wijzigde deze reactie 21-01-2016 13:53 (4%)

• mikekiwi
Zo, de 830 is het geworden en ligt hier nu naast me. Voor een mooie prijs overgenomen van een mede-Tweaker.
Al redelijk ingericht, al wel met wat quirks. Maar daar komen we ook wel overheen.

Nu de missende apps installeren, de Moto G verkopen en dan eens zien hoe ik mijn homescreen op de leukste en handigste manier kan inrichten (voorbeelden zat te vinden, nu nog even zien of ik dat kan reproduceren :-) )
quote:
mikekiwi schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 23:33:

.....en dan eens zien hoe ik mijn homescreen op de leukste en handigste manier kan inrichten (voorbeelden zat te vinden, nu nog even zien of ik dat kan reproduceren :-) )
Als je even een vijf minuten niets te doen hebt.

http://forums.windowscent...271565-82.htm#post3363391

Zo het is dus de 830 geworden.
Doe maar weer gek ;-)
Vind het persoonlijk nog één van de mooiste Lumia's qua design,
zelfs nog mooier dan de 930.

Once we were young and ruthless, now we are old and toothless....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18-05 16:53

rens-br

Moderator Mobile & IN
Move -> MAA
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True