Toon posts:

Nieuwe generatie NUC,Brix of toch iets anders

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De computer komt onder mijn televisie te liggen als mediaspeler en streamer
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Ik wil steamos gaan draaien met daaronder KODI zodat ik en films en muziek kan spelen van mijn nas via Netflix of een andere bron, verder wil ik games kunnen streamen vanaf mijn game-rig in een andere kamer of mijn laptop die beide een betere grafischekaart hebben dan een mini-pc'tje zal hebben.
Daarbij moeten wat laageisende games zoals the sims wel direct speelbaar zijn vanuit het os zodat vriendinlief het apparaat ook gaat gebruiken.
En ik wil eigenlijk ook nog 4K futureproof zijn wat betreft afspelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

+-500 a 600 euro gok ik

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

nee alles aanwezig

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Een barebone pc'tje a'la nuc gigabyte brix of iets anders van die formfactor 4gig werkgeheugen? en een 128gig ssd'tje

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

nee geen enkel, Het ding zal erg weinig aanstaan dus als er een dergelijk apparaat is met een AMD apu die grafisch beter presteert Hecht ik daar meer waarde aan.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

het system komt in een open kast te liggen uit het zicht, dus hij hoeft niet mooi te zijn maar stil zonder bewegende onderdelen zou fijn zijn. daarbij geld voor mij dat ik liever meer bang for the buck heb dan energiezuinig aangezien het system niet veel wekelijkse uren zal maken.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Nee absoluut niet.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Zoals gezegd ben ik op zoek naar een mini barebone. nu heb ik mij de afgelopen tijd redelijk verdiept(lees kennis opgehaald) over de huidige stand van zaken in het land van de desktop cpu's en Gpu's.
Maar barebones zijn voor mij een beetje grijsgebied qua kennis. zo weet ik niet helemaal wat er op de markt te krijgen is behalve de genoemde brix en nuc en heb ik al helemaal geen benul van het onderscheid in apu's van de verschillende bedrijven.
Zou het een intel worden dan minimaal een i5 en waarschijnlijk zelfs een i7 omdat die (naar van horen zeggen) beter presteren als er gestreamed moet worden, dus meerdere taken tegelijkertijd uitgevoerd moeten worden.
Mocht ik het nog niet duidelijk genoeg hebben gemaakt of als jullie echt een complete materialen lijstje eisen dan hoor ik het graag

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 11:31

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

de i5/i7 in de NUC/BRIX etc. etc. zijn allemaal Dual cores, met hyperthreading, de i7's hebben over het algemeen iets meer kloksnelheid en iets meer cachegeheugen.
een desktop-CPU trekt ze er natuurlijk met gemak uit, je zou ook nog kunnen kijken naar een zelfbouw kleine PC, obv pricewatch: Silverstone Milo ML04 pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart of nog iets kleiners, heb je wel veel meer power tot je beschikking, en mogelijkheid tot upgraden

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Zelfbouw is altijd groter dan een super-compact.
Mijn Node 304 is onlangs dan ook de deur uitgegaan en de Silverstone sugo 5b gaat binnenkort ook uit de huiskamer weg.

Voor htpc ga ik voor een NUC of brix met i5. Voor high-performance ga ik voor de Zotac SN/NEN970 zodra die leverbaar is.

Ikzelf kan overigens goed gamen op elke intel HD (2500 3000, 4000 en 5100).
Ik kan me echter goed voorstellen dat jouw eisen wat hoger liggen. Kijk dan eens naar de Zotac Zbox EN serie. Die zijn ook leverbaar met dedicated GPU zodat je wat meer prik heb voor gaming.
(heb zelf de EN760 met GTX 860m gehad) of bijv de alienware alpha (al is dat ding letterlijk een jaar te laat gereleased en nu dus een beetje achterhaald)

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
pricewatch: Shuttle Barebone XH170V LGA1151SL/SO DIMM black zou je als basis kunnen gebruiken. Dit is in principe een "NUC" zonder processor, RAM en SSD. Zodra je dat erbij prikt ben je helemaal klaar om te gaan.
Past gewoon een echte i5 in: pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed
Helaas geen DDR4 geheugen maar DDR3-L: pricewatch: Crucial CT2KIT51264BF160BJ
En vervolgens nog een SSD'tje erbij: pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB

Met een systeem als dit heb je dus de prestaties van een nieuwe desktop (zonder videokaart) en je hebt 2x displayport waardoor je er zelfs 2 4K schermen op aan kan sluiten met 60fps!

[ Voor 10% gewijzigd door rickbovenkamp op 20-01-2016 17:32 ]

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:08

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Als ik dit zo lees zou ik het heel simpel houden: een Intel Compute stick met Z8300 processor moet voldoende krachtig zijn om games te streamen. nieuws: Intel introduceert tweede generatie Compute Sticks met Atom- en Core ...

Deze nieuwe generatie heeft ook 4K output en game streaming gaat er prima mee. Wel moet je echt met een paar dingen rekening houden:
- gebruik de nieuwe generatie die binnenkort op de markt komt, niet de oude. Scheelt flink in performance
- zorg voor een goede 802.11ac wifi router die in de buurt staat icm een 5Ghz 802.11ac USB dongle óf liever een ethernetkabel. Je wil absoluut niet streamen over een netwerk met een slecht wifi bereik. Geldt natuurlijk voor elke pc optie die je daar via wifi zou aan willen sluiten.

Een andere, en misschien zelfs betere optie is een zeer goedkoop mini pc device'je dat niks anders doet dan steamgames wireless doorsturen;
productreview: Valve Steam Link review door CaptainMaus Nadeel is dat je hier weer geen films mee kan doorsturen.

[ Voor 19% gewijzigd door DeNachtwacht op 20-01-2016 18:01 ]

youtube.com/@hisrep

Verwijderd

Topicstarter
Dank julliewel voor de reactie's beetje overweldigend wat er eigenlijk allemaal nog kan.
Die compute stick word hem niet daar moet ik echt te veel losse meuk aan gaan hangen zoals inderdaad een Ethernet dongle, want ik ga inderdaad geen "degelijke stream htpc" kopen om vervolgens via wifi hopen dat ik geen lag/delay ga krijgen of compressive etc.

Wat betreft de andere aangedragen barebones en mini-itx kasten. hiermee ben ik toch weer bang dat het weer herrie gaat maken. want ondanks dat ik relatief erg doof ben kan ik me heel erg irriteren aan een geluidje/resonantie die net onder/boven het gehoor niveau. Ik zie namelijk weinig mogelijkheden om het geheel passief te gaan koelen in een kast(geventileerd)

Die Zotac..... wouw ik wist niet van het bestaan maar dat is precise wat ik zoek prijs is een beetje erg aan de heftige kant, maar een maatje kleiner moet het denk ik ook wel doen.
Ik merk uit jullie reactie's dat ik de indruk wek dat ik een grafisch monstertje nodig heb. maar is dat zo? had zelf eigenlijk dat idee helemaal niet.

Heb ik veel rekenkracht nodig om een rayman of sims native op het systeempje te draaien?
Want voor het streaming gedeelte heb ik dat dan weer niet echt heel hard nodig toch?
Zoals ik al zei heftige games worden dan door mijn game bak gerendert en over het network geslingerd.
Alleen het 4k playback zou dan nog een problem kunnen worden, maar dat schijnen de 4e generatie Nuc's al te kunnen.

Blijven jullie dan nog steeds bij dezelfde adviezen? of misschien toch even wachten op de skullcanyon nuc?

Een off-topic vraagje erbij, zijn er grafischekaarten die hdmi-cec ondersteunen (zoals de nuc) zodat ik bijvoorbeeld in kodi mijn tv afstandbediening kan gebruiken of heb ik daar zo'n cec injector voor nodig?

nogmaals hartstikke bedankt voor de adviezen, ben in ieder geval al iets wijzer geworden over de mogelijkheden

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Sja kies wat je wil, maar... Die compute stick kost je €150 + €25 voor een USB naar ethernet converter. Doet verder precies hetzelfde als een NUC gebaseerd op de atom z8300 en is voor je wensen genoeg, rayman of Sims moet er prima mee te spelen zijn lijkt mij. En dat kan dus ook op die NUC's.

Zelfde geldt voor die steak link, als je alleen wil gamen zelfs nog goedkoper. Kortom als jij graag €700 uitgeeft doe vooral wat je wil, maar bovenstaande opties zijn goedkoper en bieden je dezelfde games 😉

youtube.com/@hisrep

• rickbovenkamp
Nee hoor, voor die toepassingen is een ingebouwde videokaart meer dan voldoende. Een HTPC van shuttle produceert overigens tussen de 20 en 30 decibel als hij zwaar gebruikt wordt, ik weet niet of je dat te veel vind?

Verwijderd

Topicstarter
DeNachtwacht schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 19:40:
Sja kies wat je wil, maar... Die compute stick kost je €150 + €25 voor een USB naar ethernet converter. Doet verder precies hetzelfde als een NUC gebaseerd op de atom z8300 en is voor je wensen genoeg, rayman of Sims moet er prima mee te spelen zijn lijkt mij. En dat kan dus ook op die NUC's.

Zelfde geldt voor die steak link, als je alleen wil gamen zelfs nog goedkoper. Kortom als jij graag €700 uitgeeft doe vooral wat je wil, maar bovenstaande opties zijn goedkoper en bieden je dezelfde games 😉
Je komt een beetje geirriteerd over, geen idee of dat de bedoeling is maar:
het product wat je aanprijst doet gewoon niet waar ik om vraag.
Misschien niet helemaal duidelijk genoeg geweest.
Maar ik zoek iets futureproofs wat ik nog een tijd kan gebruiken
De computestick heft hdmi 1.4 wat betekend dat hij wel 4k kan uit spugen maar wel slechts op 24hz.
Een steamlink doet dat zelfs helemaal niet want die gaat maar tot 1080p en doet vervolgens alle andere dingen die ik ermee wil doen niet. zoals Netflix, media afspelen etc.
Dus ik waardeer het zeer dat je tijd neemt om te reageren, echter is er natuurlijk ook wel een reden dat die andere systemen tegen de 700 euro aanlopen.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik verbaasde mij erover dat je een device krijgt die aan al je eisen voldoet, tegen een fractie van de prijs en dan om een vage reden er toch niet voor kiest. Nu lees ik in bovenstaande post ineens dat je 4K@60FPS wil (waarschijnlijk, want wat je minimumeis is nog steeds niet duidelijk) en snap ik het al wat beter.

Maar alsnog vind ik het een vreemde keus; je kan nu wel 500-700 euro uit gaan geven voor een device met een HDMI 2.0 uitgang maar zolang je nu toch nog geen 4K gebruikt merk je tijdens het gamen precies 0% verschil. 1080p of 1440p gaat immers prima op HDMI 1.4b. Voor jouw eisen nu voldoet die stick gewoon prima, en als je dan over 1 of 2 jaar een nieuwe Compute Stick koopt met HDMI 2.0, zit je nog steeds ver onder de €500-700 die je nu wil gaan uitgeven.

Maargoed nogmaals je moet vooral kopen waar je jezelf het prettigst bij voelt.

[ Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 20-01-2016 20:27 ]

youtube.com/@hisrep

Verwijderd

Topicstarter
rickbovenkamp schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 19:41:
Nee hoor, voor die toepassingen is een ingebouwde videokaart meer dan voldoende. Een HTPC van shuttle produceert overigens tussen de 20 en 30 decibel als hij zwaar gebruikt wordt, ik weet niet of je dat te veel vind?
Is misschien toch wel interesant met name omdat hij ook blu-ray hdcp ondersteund dan kan dus zelfs mijn blurayspeler uit de kast.
Maar hoe zit dat met keeling van de cpu dan? ik vind nu niet zo snel of ik zelf een of andere slimline koeler erbij moet kopen of dat een dergelijke voorziening al aanwezig is.

Zou ik trouwens het verschil merken in ddr3 of 4? met mijn doelen? en hoeveel zou ik erin moeten steken?

• rickbovenkamp
Er zit al een koeler ingebouwd (volgens mij deels passief deels met fans, maar dat weet ik niet 100% zeker, is iig bij sommige modellen). DDR3 en DDR4 zit op dit moment weinig verschil tussen, DDR4 heeft meer bandbreedte wel wat in de toekomst beter zou moeten zijn plus het wordt de nieuwe "standaard" dus kan je het later overzetten naar een PC die dan nieuw is. Helaas ondersteunen deze HTPC's nog geen DDR4 behalve deze pricewatch: Shuttle XPC Barebone SH170R6 maar die is dan ook weer wat groter. Je hebt DDR3 SODIMM nodig voor de andere HTPC's.

8GB zou echt meer dan genoeg zijn. 4GB is eigenlijk ook genoeg maarja voor die 15 euro extra kan je beter gewoon 8 nemen zodat hij ook beter voor wat zwaardere doeleinden in de toekomst gebruikt kan worden. Met die i5 is hij sws rete-snel en zou je ook voor een i3 kunnen gaan als je verwacht niks anders dan internetten, sims en streamen te doen. De i3 ondersteunt namelijk ook 4k 60fps out of the box.

Zie hier voor meer informatie over de shuttle: http://global.shuttle.com...uctsDetail?productId=1915

[ Voor 15% gewijzigd door rickbovenkamp op 20-01-2016 20:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dan is dit voorlopig mijn lijstje. mis ik iets of kan ik beter een ander product nemen?
Een Blu-ray drive of nog een extra hdd kan ik er dan altijd nog bij in of zelfs nog een extra reepje geheugen en dat voor hetzelfde geld als een nuc maar dan met betere cpu

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Tray€ 199,35€ 199,35
1Pulse-Eight USB CEC adapter€ 0,-€ 0,-
1Shuttle Barebone XH170V LGA1151SL/SO DIMM black€ 233,-€ 233,-
1Crucial CT102464BF160B€ 34,68€ 34,68
1Kingston SSDNow M.2 SATA 120GB€ 59,90€ 59,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 526,93

• rickbovenkamp
Nou, ik zal wel eventjes de overweging maken tussen i3 en i5 als ik jou was. Wil je hem misschien als server kunnen gebruiken? Gaat je vriendin zwaardere spellen spelen dan Sims? (en is het Sims 2, 3 of 4 en mss ook 5 in de toekomst?). Als ze alleen Sims 2 speelt en je de HTPC niet als server wil gebruiken ben je ook gewoon goed af met een pricewatch: Intel Core i3-6100 Boxed.

Verwijderd

Topicstarter
Toch gekozen voor de i5 om eventueel wat makkelijker dingen op de achtergrond mee te laten draaien.
Verder heb ik het lijstje besteld zoals in mijn vorige post weer gegeven.
dus topic kan dicht, allen dank voor de adviezen.
Pagina: 1