Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

een 2 achter wifi netwerknaam?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• remko.w
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-12-2017
Hi,

situatie thuis:

- Ziggo modem Cisco dient als hoofdrouter, waarbinnen Wifi is uitgeschakeld
- Sitecom AC750 in woonkamer als AP ingesteld en Wifi is ingeschakeld
- Devolo dLan 500 Wifi voor bovenverdieping in gebruik, is aangesloten op Ziggo Cisco router met utp kabel

Wifi beneden naam "Wilbers_1" gegeven
Wifi boven naam "Wilbers_2" gegeven

Beide hetzelfde password

Nu komt het: als ik met de cursor op het wifi symbol ga staan, dan zie ik de wifi naam maar ook een 2 acher de wifi naam als ik benenden ben en geen 2 als ik boven ben.

Waarom staat er een 2 (los van de 2 in "Wilbers_2" achter de wifi naam als ik op het wifi symbool ga staan, terwijl ik geen dubbele namen heb gebruikt?

Ik heb het idee dat het verbinden tussen het ene en andere AP (als ik van boven naar beneden loop) door een device als lasting wordt ervaren.

Graag jullie advies of uitleg hoe dit gekke nummertje 2 erachter komt binnen hetzelfde netwerk.

Beste antwoord (via remko.w op 22-01-2016 11:44)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
remko.w schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 19:43:
[...]

Op het net lees je de ene keer wel dezelfde netwerknaam te gebruiken en de ander geeft juist aan dit niet te doen. Zal het eens dezelfde naam geven om te zien wat er dan voor resultaat is
Wat het beste is, kan nog per client verschillen. Het meest gebruikelijk is dat je meerdere accesspoints op het zelfde netwerk, het zelfde SSID geeft. Dat weet de client ook, en die kan dan zijn best doen zo soepel mogelijk te "roamen". De client verliest namelijk kort de verbinding als hij overschakelt naar een ander accesspoint. En moet dus besluiten wat gunstiger is: Een AP met iets slechter bereik blijven gebruiken, of het risico lopen veel te vaak om te schakelen wat ook irritant is. Als de netwerken 2 verschillende namen hebben, zal de client waarschijnlijk sowieso zo lang mogelijk het zelfde AP blijven gebruiken, uit angst dat je op een compleet andere internetverbinding terecht komt, wat natuurlijk helemaal onhandig is voor veel applicaties.

Er bestaat hier echter geen perfecte oplossing voor met huis-tuin-en-keuken netwerkapparatuur. Wil je écht naadloos kunnen roamen dan heb je professionelere apparatuur van bijv. ubiqity nodig.

Alle reacties

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het antwoord ligt waarschijnlijk in de Bonjour-functie. Althans dit is in OSX geregeld aan de orde. Het is een kwestie dat je router nog steeds denkt dat de eerste aanmelding niet is afgemeld maar dat dezelfde computer zich al wél een 2e keer heeft aangemeld.

Een herstart van je router kan dan ook een tijdelijke oplossing zijn.

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:51

itsalwaysme

Graast voor DB

Mijn eerste vraag is eigenlijk, Waarom noem je je netwerk niet hetzelfde? Ik ga er vanuit dat je niet 2 aparte netweken hebt.

Voor de extra 2 heb ik geen antwoord. Welk OS gebruik je?

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• mcDavid
remko.w schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 15:22:

Ik heb het idee dat het verbinden tussen het ene en andere AP (als ik van boven naar beneden loop) door een device als lasting wordt ervaren.
Dat klopt, is ook lastig. Dat je twee verschillende netwerknamen gebruikt maakt het er nog lastiger op.
Graag jullie advies of uitleg hoe dit gekke nummertje 2 erachter komt binnen hetzelfde netwerk.
Wat is precies het probleem dat je hiermee ervaart dan? Of stoor je je er gewoon aan dat die 2 kostbare schermruimte inneemt ofzo?

• -Colossalman-
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-10 16:04
Volgens mij is dit gewoon een stukje beveiliging.
Waarschijnlijk heb je eerder een AP gehad met de zelfde naam en Windows detecteert dit nu als een eventuele hostile met de zelfde naam?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:22
Windows toont daar niet het SSID maar de hostname van de router of het domein.

• remko.w
mcDavid schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 15:45:
[...]

Wat is precies het probleem dat je hiermee ervaart dan? Of stoor je je er gewoon aan dat die 2 kostbare schermruimte inneemt ofzo?
Ik wil kunnen begrijpen waarom dat is, niet dat ik er mij aan stoor. Maar wellicht ook dat er daarom tussen de 2 AP door een device geschakeld wordt.

• remko.w
-Colossalman- schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 15:55:
Volgens mij is dit gewoon een stukje beveiliging.
Waarschijnlijk heb je eerder een AP gehad met de zelfde naam en Windows detecteert dit nu als een eventuele hostile met de zelfde naam?
Dat klopt, heb een 2e keer geprobeerd een goed werkend netwerk aan te leggen wat overigens nu wel goed functioneert.

• remko.w
itsalwaysme schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 15:32:
Mijn eerste vraag is eigenlijk, Waarom noem je je netwerk niet hetzelfde? Ik ga er vanuit dat je niet 2 aparte netweken hebt.

Voor de extra 2 heb ik geen antwoord. Welk OS gebruik je?
Op het net lees je de ene keer wel dezelfde netwerknaam te gebruiken en de ander geeft juist aan dit niet te doen. Zal het eens dezelfde naam geven om te zien wat er dan voor resultaat is

Acties:
  • Beste antwoord

• mcDavid
remko.w schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 19:43:
[...]

Wat het beste is, kan nog per client verschillen. Het meest gebruikelijk is dat je meerdere accesspoints op het zelfde netwerk, het zelfde SSID geeft. Dat weet de client ook, en die kan dan zijn best doen zo soepel mogelijk te "roamen". De client verliest namelijk kort de verbinding als hij overschakelt naar een ander accesspoint. En moet dus besluiten wat gunstiger is: Een AP met iets slechter bereik blijven gebruiken, of het risico lopen veel te vaak om te schakelen wat ook irritant is. Als de netwerken 2 verschillende namen hebben, zal de client waarschijnlijk sowieso zo lang mogelijk het zelfde AP blijven gebruiken, uit angst dat je op een compleet andere internetverbinding terecht komt, wat natuurlijk helemaal onhandig is voor veel applicaties.

Er bestaat hier echter geen perfecte oplossing voor met huis-tuin-en-keuken netwerkapparatuur. Wil je écht naadloos kunnen roamen dan heb je professionelere apparatuur van bijv. ubiqity nodig.
Pagina: 1