Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Octavia 105pk vs Fabia 90pk

Pagina: 1
Acties:

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-11 15:34

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Binnenkort ga ik een nieuwe leaseauto uitzoeken. Ik heb nu een Skoda Octavia tdi met 105pk.

Mijn nieuwe gaat een Skoda Fabia tdi worden. Ik heb niet zo'n grote auto meer nodig dus vandaar Fabia, maar ik wil wel een beetje vlot kunnen rijden. Ik ben er dan ook nog niet over uit of ik een 90 of 105 pk motor wil hebben. Als je namelijk de massa/vermogen verhouding uitrekent komt de Octavia/105 mooi overeen met de Fabia/90. De cijfers op autoweek lijken dat een beetje te bevestigen:

FabiaOctavia
leeggewicht1056 kg1270 kg
vermogen90 pk (66 kW)105 pk (77 kW)
verhouding gewicht / vermogen11,7 kg/pk (16,0 kg/kW)12,1 kg/pk (16,5 kg/kW)
Acceleratie 0-10011,8 s11,1 s
max. koppel230 Nm250 Nm

De gegevens lijken zelfs licht in het voordeel van de Fabia. Kan ik op basis van deze gegevens concluderen dat de Fabia-90 ongeveer net zo zal rijden als de Octavia? Ook bij inhaalacties op de snelweg? Ook met een caravan? Hoe vergelijk ik dat?

En nee, proefritten heb ik eigenlijk geen zin in

Edit: fixed tabel

... en gaat over tot de orde van de dag

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Geen zin in proefritten? Dan het korte antwoord op je drie vragen: nee, nee en nee. :+

Acceleratie (zonder belading) zal wel ongeveer gelijk zijn. Echter geven de meeste fabrikanten alleen een piekvermogen op, wat niet zoveel zegt over de dagelijkse prestaties. Een lager koppel en vermogen zal doorgaans bij zwaardere belading (of caravan) leiden tot mindere prestaties. Het onderlinge verschil in gewicht tussen beide auto's maakt op het totaalgewicht van de combinatie niet zoveel meer uit.

Het lagere gewicht ga je wel merken wanneer je met een caravan rijd door een minder stabiele combinatie. Echter weet ik de overhang naar de trekhaak en versnellingsbakverhoudingen van beide auto's niet, maar dat zal het meeste impact hebben op het weggedrag.

Daarbij zijn deze twee auto's waarschijnlijk ook niet vergelijkbaar in comfort, isolatie, afwerking en algeheel weggedrag. Ik zou zeker wél proefrijden.

Divide and conquer.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:01
Het koppel is van de 105pk versie is iets hoger en dat zul je met accelereren op hogere snelheden wel merken. Echter is het maximale koppel en vermogen van de Fabia's eerder beschikbaar. Vaak wordt dat als comfortabel ervaren. Je hoeft immers weinig toeren te maken om vooruit te komen.

Maar eens met Wimpie, of het voor jou voldoende weet je maar op 1 manier: proefrijden!

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• pruiter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11 12:24
Ik zou de "Fabia" en "Octavia" in je tabel even omwisselen. Volgens mij is de lichtste van de 2 toch echt de Fabia.

Als je van plan bent te rijden met een caravan erachter zou ik verder kijken dan alleen kW's en NM's en ook naar het leeggewicht kijken. Ik weet niet hoe groot die caravan is, maar met de 200 kg lichtere Fabia kan de verhouding massa auto - massa caravan wel eens ongunstig uitpakken wat de stabiliteit van de combinatie niet ten goede komt. Tenzij de caravan een lichtgewicht Eriba of T@B dingetje is zou ik met het oog op de stabiliteit dan toch voor de Octavia gaan.

• Paul1987
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:18
Volgens mij is de Octavia toch echt zwaarder dan de Fabia en heeft deze ook de 105 PK motor tegenover de 90 pk Fabia :).

Wat betreft je vragen, een Octavia is een stuk meer auto dan een Fabia. De Fabia is met name lichter en zal daarom 'sneller van de lijn' zijn dan deze Octavia. Koppel scheelt m.i. te weinig om echt verschil te maken. Daarnaast zijn inhaal acties met deze motoren sowieso niet al te vlot verwacht ik.

Is dit het beste antwoord? Dan hoor ik dat graag!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:51

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Paul1987 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 15:00:
Volgens mij is de Octavia toch echt zwaarder dan de Fabia en heeft deze ook de 105 PK motor tegenover de 90 pk Fabia :).

Wat betreft je vragen, een Octavia is een stuk meer auto dan een Fabia. De Fabia is met name lichter en zal daarom 'sneller van de lijn' zijn dan deze Octavia. Koppel scheelt m.i. te weinig om echt verschil te maken. Daarnaast zijn inhaal acties met deze motoren sowieso niet al te vlot verwacht ik.
Dit inderdaad, ik rijd zelf in een Focus met 101 PK bij 1065 kg, dus qua vermogen/gewicht erg vergelijkbaar met de Fabia en een beetje vlot inhalen vereist vrijwel altijd terug naar 4, of soms zelfs 3. Nu begint mijn koppel pas echt lekker rond de 2800 TPM, maar gezien de meeste auto's rond de 3000 TPM of hoger rijden op de snelweg denk ik wel dat het versnellen vergelijkbaar is. Ik zou lekker gaan voor de 105 PK versie, heb je toch 1/6e meer vermogen

Kalm aan! En rap een beetje!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:39
Ff over een andere boeg: heb je de Skoda Rapid al eens bekeken? Volgens mij een leuke middenweg tussen Fabia en Octavia (zelf nooit in gezeten, hij kwam pas op de markt nadat ik m'n huidige auto kocht, en sindsdien ben ik niet meer aan het rondkijken geweest)

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De Fabia is toch een 1.4L 3 cilinder TDI en de Octavia een 1.6L 4 cylinder TDI?

De 77kW is de vorige generatie, de nieuwe is de 81kW.

[ Voor 26% gewijzigd door Chevy454 op 20-01-2016 15:39 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:07
anboni schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 15:13:
Ff over een andere boeg: heb je de Skoda Rapid al eens bekeken? Volgens mij een leuke middenweg tussen Fabia en Octavia (zelf nooit in gezeten, hij kwam pas op de markt nadat ik m'n huidige auto kocht, en sindsdien ben ik niet meer aan het rondkijken geweest)
Ik zou die inderdaad overwegen, ruimte is haast zelfse als bij octavia. Let op de hatchback heeft grotere kofferruimte dan de station.

Qua looks is de rapid ook meer octavia dan de fabia.

[ Voor 5% gewijzigd door Martinusz op 20-01-2016 15:41 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Ik heb de tabel hierboven even aangepast; de types stonden inderdaad verkeerd.

Wij hebben een leaseregeling waarbij het aantal modellen beperkt is. Dat heeft zijn voor- en nadelen maar ik heb het ermee te doen. Binnen de regeling is de Rapid geen optie helaas want die zou helemaal leuk zijn.

Ik heb de Fabia wel bekeken en qua ruimte kan ik me er prima mee redden. Ik snap dat de Octavia groter en zwaarder is en dus een andere wegligging zal hebben. De caravan is inderdaad een lichtgewicht van maximaal 750 kg beladen.

Over de 'pit' in mijn Octavia heb ik geen enkele klacht; de 105pk is meer dan voldoende voor vlotte inhaalacties op de snelweg. De reden dat ik niet blind voor de 105pk Fabia ga is dat die in nieuwprijs €1500 meer kost en dat zie ik zo ongeveer 1-op-1 terug in mijn leaseprijs met ruim €30 per maand.

• Hkuit
  • Laatst online: 17-11 21:08
martinusz schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 15:40:
Qua looks is de rapid ook meer octavia dan de fabia.
De Fabia ziet er voor mij altijd een beetje uit alsof 'ie klem heeft gezeten bij de bevalling, te smal... Dat gold vooral voor het vorige model, maar ik vind dus ook de Rapid en de Octavia veel meer auto.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Hkuit schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 15:44:
[...]
De Fabia ziet er voor mij altijd een beetje uit alsof 'ie klem heeft gezeten bij de bevalling, te smal... Dat gold vooral voor het vorige model, maar ik vind dus ook de Rapid en de Octavia veel meer auto.
Ik ook, ik zou zonder morren nog 4 jaar doorrijden in mijn huidige auto, maar hij is gewoon 'op' qua kilometers in het leasecontract. Mijn gezinssituatie is nu anders dan 4 jaar geleden waardoor ik eigenlijk geen fatsoenlijke reden heb om in een grote en duurdere auto te rijden. Tel daarbij dat mijn vrouw en 1 dochter de Octavia te groot vinden om lekker mee te rijden en ziedaar de reden voor een kleiner model.

De Rapid zou perfect zijn, maar helaas niet in ons reglement. De nieuwe Fabia is trouwens best aardig. Ik ben met je eens dat het oude model zo lelijk was dat je er nog niet dood in gevonden zou willen worden maar de nieuwe is best ok.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:36
Ik rij de Fabia 1.4 TDI en deze is een stuk sterker dan de 1.2 TDI.
Ga serieus eens een proefrit maken, het zal je toch best nog verbazen.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

P_Tingen schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 15:48:
[...]

Ik ook, ik zou zonder morren nog 4 jaar doorrijden in mijn huidige auto, maar hij is gewoon 'op' qua kilometers in het leasecontract. Mijn gezinssituatie is nu anders dan 4 jaar geleden waardoor ik eigenlijk geen fatsoenlijke reden heb om in een grote en duurdere auto te rijden. Tel daarbij dat mijn vrouw en 1 dochter de Octavia te groot vinden om lekker mee te rijden en ziedaar de reden voor een kleiner model.

De Rapid zou perfect zijn, maar helaas niet in ons reglement. De nieuwe Fabia is trouwens best aardig. Ik ben met je eens dat het oude model zo lelijk was dat je er nog niet dood in gevonden zou willen worden maar de nieuwe is best ok.
En je moet een skoda?

• tlpeter
Waarom niet?

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wie rijdt er het meeste in de auto?
Ga vooral proefrijden, een stapje kleiner gaan rijden dan je gewend bent is vaak afzien.
Ook al vinden de huisgenoten de Octavia nu te groot dan wil nog niet zeggen dat ze een Fabia wel wat vinden.
Dan krijg je vrouwen reacties van Oh, nee hij is wel wat klein en eigenlijk reed de Octavia fijner.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:07
P_Tingen schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 15:44:

Wij hebben een leaseregeling waarbij het aantal modellen beperkt is. Dat heeft zijn voor- en nadelen maar ik heb het ermee te doen. Binnen de regeling is de Rapid geen optie helaas want die zou helemaal leuk zijn.
Huh? dus een Octavia en Fabia zitten wel in de regeling, maar de Rapid niet? Vreemde regeling :?
Maar goed als de Fabia je bevalt, maakt het niet uit natuurlijk.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:34
Ik heb zelf een Fabia Combi, maar dan wel de Greenline met 75 pk. In principe vind ik die zelfs krachtig genoeg, alleen is die power pas beschikbaar bij hogere toeren. Dat betekent dus veel schakelen en als je daar geen zin in hebt, een motor die absoluut niet thuis geeft.
Ik zou dus niet teveel kijken naar pure getallen, maar met name naar wanneer het koppel beschikbaar is. En eerlijk gezegd zou ik voor zo'n keuze wel even een proefrit maken. Je zit er toch een paar jaar aan vast.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
bouwfraude schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 18:30:
Wie rijdt er het meeste in de auto?
Ga vooral proefrijden, een stapje kleiner gaan rijden dan je gewend bent is vaak afzien.
Ook al vinden de huisgenoten de Octavia nu te groot dan wil nog niet zeggen dat ze een Fabia wel wat vinden.
Dan krijg je vrouwen reacties van Oh, nee hij is wel wat klein en eigenlijk reed de Octavia fijner.
Ik rij zelf het meeste in de auto maar zo kieskeurig ben ik ook weer niet. Laatst kreeg ik tijdens onderhoud een Seat Mii mee en mijn bek viel open over hoeveel auto je daar nog hebt voor zo'n klein flutautootje. Airco, cruisecontrol, stoelverwarming, pittige motor, goede wegligging. Okee, het is een ieniemienie auto, maar als de Mii al zo goed rijdt, dan is de Fabia ook wel een prima auto.

Ik heb in een 75pk diesel van een collega gereden maar dat vond ik toch net wat te weinig. Ik denk dat ik gewoon voor 105pk ga, een beetje extra power is nooit weg. De Fabia wordt toch al goedkoper dan de Octavia, wat voor motor er ook in ligt. Da's dan weer een voordeel van een kleinere auto 8)

• tlpeter
De nieuwe 1.4 is minimaal 66 kw dus bijna 90pk.
Ook is er meer koppel beschikbaar.
Ik had hiervoor de 1.2 tdi en deze deed het prima maar net niet krachtig genoeg.
De 1.4 is echt veel beter.

Verwijderd

rij zelf skoda fabia en leeg ga je het niet zo merken. maar gooi er eens wat gewicht in of hang er een aanhanger acher. Vooral dat laatste met de 1.2 diesel is leuk want dan ben je dus echt een slak geworden voor je gevoel. Niet vooruit te branden met een aanhanger. Helling of wind tegen en je moet terug schakelen.
Met beetje flinke lading zelfde verhaal. Motor is geschikt als je bijna nooit met meerdere mensen in de auto zit of met lading rijdt.

• tlpeter
De 1.2 is minder sterk dan de 1.4 die de 1.2 vervangt. De 1.2 komt inderdaad te kort bij meer gewicht

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:13
Voor die 30 euro per maand zou ik persoonlijk voor de 105pk Fabia gaan :+
En de huidige Octavia heeft 110pk, al zal dat niet zoveel verschil zijn. Trek je regelmatig een aanhanger, dan is de Ocatvia wel ver in het voordeel want die mag 400 kilo meer trekken.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Rannasha

Does not compute.

martinusz schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 21:15:
[...]

Huh? dus een Octavia en Fabia zitten wel in de regeling, maar de Rapid niet? Vreemde regeling :?
De Rapid is een veel minder bekend model dan de Octavia en Fabia in NL (en de rest van west Europa), waardoor het ding vast moeilijker te slijten is door de leasemaatschappij na afloop van het contract. En dat betekent hogere lease-kosten, dus vervalt een van de belangrijkste voordelen van de Rapid t.o.v. de Octavia (lagere prijs).

Daarnaast is het natuurlijk simpeler voor een leasemaatschappij om een beperkte catalogus aan te bieden en dan vallen de minder populaire modellen als eerste weg.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik mis heel veel maar dat zal wel aan mij liggen. Welke modellen mag je nog meer? Moet het diesel zijn? Wat is de kogeldruk van de caravan?

Voor hetzelfde geld rij je iets degelijks als een VW Polo of een Peugeot 308.

En wat ik me ook afvraag is in hoeverre bijtelling voor jouw belangrijk is; dan is de Octavia eigenlijk de verkeerde keuze maar ik kan niet in jouw portomonnee kijken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Chevy454
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 10:44:
Ik mis heel veel maar dat zal wel aan mij liggen. Welke modellen mag je nog meer? Moet het diesel zijn? Wat is de kogeldruk van de caravan?

Voor hetzelfde geld rij je iets degelijks als een VW Polo of een Peugeot 308.

En wat ik me ook afvraag is in hoeverre bijtelling voor jouw belangrijk is; dan is de Octavia eigenlijk de verkeerde keuze maar ik kan niet in jouw portomonnee kijken.
De Fabia is, naar mijn mening, beter als de Polo.
Met de 66kW DSG is het een aangename wagen om mee te rijden.

Je merkt wel op de Autobahn dat je wat vermogen mist maar je kan gewoon lekker mee knallen met 170km/h.

[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 28-01-2016 10:53 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Pagina: 1