Appartementencomplex: aktes opvragen en recht van overpad

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ben appartementseigenaar binnen een vereniging van eigenaars.
Destijds is dat allemaal niet heel handig en slim gedaan. Ik heb helaas een halve splitsingsakte. Er is volgens mij wel een splitsingsregelement (sterk verouderd). Ik heb geen idee of er iets met erfdienstbaarheid is geregeld.

Hoe kom ik erachter welke aktes er zijn? En hoe kom ik vervolgens aan die aktes?
Hoe kan ik erfdienstbaarheid opstellen/wijzigen? Moeten de personen die het recht van overpad hebben hierbij ook betrokken worden?
Het kan best zijn dat de documenten zijn sinds de jaren 70 waarschijnlijk nooit gewijzigd.

De erfdienstbaarheid is het document waarin recht van overpad eventueel is geregeld. We zitten met een situatie waarbij nooduitgangen en leveranciers gebruik maken van erf en afscheiding. Dit gaat helaas niet zonder problemen. Het is alleen lastig om uit te zoeken tot hoever dat recht van overpad doorgaat. En of er in plaats van 1x per week nu 10x per dag activiteit is waardoor ook slijtage ontstaat aan het hek.

Hoe ver gaat recht van overpad? Wat moet je tollereren en wat gaat te ver?
Hoe zijn de regels voor kostenverdeling?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-05 15:39
Je kan de aktes opvragen bij het Kadaster (let wel, niet gratis). Je VvE beheerder zou dit ook moeten hebben en bij de aankoop van de woning hoort ook de akte. Ook is er in de regel een huishoudelijk reglement.

Erfdienstbaarheden wijzigen kan via de notaris, maar alleen met toestemming van de andere partij. Een recht van overpad wordt niet lichtzinnig doorgehaald. En het recht gaat ver. Al wil hij 100x eroverheen lopen, dan mag dat. In de akte staat als het goed is wel omschreven met wat voor voertuigen e.d. het mag en voor wie het overpad geldt.

Wat bedoel je met kostenverdeling? Degene die het recht heeft, hoeft hier in principe niet voor te betalen.

[ Voor 9% gewijzigd door Señor Sjon op 20-01-2016 13:45 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Om het nog ingewikkelder te maken: een recht van overpad kan notarieel zijn vastgelegd maar het kan ook door verjaring ontstaan.

Een erfdienstbaarheid is geen document. Het is een recht of last wat gekoppeld is aan een onroerende zaak.

Leveranciers hebben niets met erfdienstbaarheden van doen. Die moeten gewoon de instructies van de grondeigenaar volgen in hun aan- en afvoerroutes. Anders een stukje prikkeldraad plaatsen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Een akte van splitsing is doorgaans een eenmalig iets dus die zal normaal gesproken nooit wijzigen tenzij het complex veranderd wordt. Het kan zijn dat het complex vroeger één eigenaar heeft gehad (woningbouw, belegger voor verhuur) en nadien is gesplitst en verkocht. Complex waar ik woon is van 1961 en de splitsingsakte is van 1976 om maar een voorbeeld te geven. Als het goed is moet deze bij het kadaster zijn, maar mogelijk hebben andere eigenaren (bestuur, beheerder?) deze wel compleet? Het is echter wel raar dat je deze niet gekregen hebt bij de overdracht, dat moet volgens mij wel.

Naast deze akte is er vaak een aanvullend huishoudelijk reglement. Dit omdat niet alles wat beheer/omgang/etc tot in den treuren is beschreven in de splitsingsakte.

Dat is over het algemeen wat beschikbaar is aan officiële documentatie zeg maar.

Recht van overpad hebben wij hier ook, is niets over vastgelegd maar is door verjaring ontstaan. Onze tuinen en nooduitgangen zitten daarop. Maar het kan goed zijn dat hier wel iets over is vastgelegd, ook daarvoor zul je dan bij het bestuur of beheerder navraag moeten doen.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?