Trekhaak laten monteren - bij wie melden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-04 08:44
Gisteravond heb ik een trekhaak onder m'n auto laten monteren, zit me nu alleen af te vragen moet ik dit nog "ergens" melden? Ik kan verrekte weinig info vinden hierover..

Vroeger was een keuring verplicht, maar dat is vervallen heb ik begrepen.
- Moet RDW dit weten om mijn kentekenbewijs aan te passen?
- Verzekering moet dit waarschijnlijk weten.
- Ik vergeet vast nog wel een instantie.....

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

Beste antwoord (via 2bmws op 20-01-2016 14:03)

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-05 16:58
Een groene kaart is niet nodig voor de aanhanger want het WA risico zit op het trekkend voertuig. Echter wil er in sommige Europese landen (Tsjechie geloof ik) nog wel eens naar gevraagd worden. Daarom leveren sommige verzekeraars er deze standaard bij zodat de klanten er geen problemen mee krijgen. Andere doen het niet of op verzoek omdat het printen natuurlijk geld kost.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:23
Ik heb nog nooit gehoord van een meldplicht als je een trekhaak laat monteren...is dit voor Nederland of België? Ik neem aan NL omdat je het over de RDW hebt? Naar mijn weten hoef je het nergens te melden. Waarom zou een RDW of een verzekering dat moeten weten?

Trekgewicht e.d. zijn al bekend want die staan op je kentekenbewijs, of je nu een trekhaak hebt of niet. Dus alles is al geregeld :)

[ Voor 43% gewijzigd door maarud op 20-01-2016 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:13
Meldplicht en keuring er van is volgens mij alleen noodzakelijk voor auto's die nooit gemaakt zijn voor een trekhaak.
Daar is dan een trekhaak onder gelast en als je dan iets als een caravan wil trekken van een bepaald gewicht moet het eerst gekeurd zijn voor dat het mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:50
Volgens mij hoeft dat ook niet. Trekhaak staat voor zover niet geregistreerd bij de rdw.
Daarnaast zet iedere sjonnie zelf een trekhaak op de auto en het lijkt me niet dat die het melden.
Wat zei de garage oid waar je dit hebt laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bmws
Is inderdaad voor Nederland.

Van mijn verzekering kreeg ik voor een vorige auto waar ik een trekhaak onder had zitten een 2de groene kaart voor de aanhanger.

Ik bedacht het vannacht ineens, heb het dus niet nagevraagd.

[ Voor 16% gewijzigd door 2bmws op 20-01-2016 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Laatst online: 19:09

P_Tingen

omdat het KAN

2bmws schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:19:
Is inderdaad voor Nederland.

Van mijn verzekering kreeg ik voor een vorige auto waar ik een trekhaak onder had zitten een 2de groene kaart voor de aanhanger.
Ja maar dat was specifiek voor die aanhanger. Dat doet mijn leasemaatschappij ook als ik er om vraag. Voor je auto is dat - mits het model in principe geschikt is voor een trekhaak - voor zover ik weet niet nodig.

De 'mits' zet ik erbij voor het geval je een of andere milieutechnisch schone auto rijd (bluemotion, dat soort spul). Het kan zijn dat het dan domweg niet mag omdat je auto daar niet geschikt voor is.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:50
En die tweede groene kaart is dan ook voor je aanhanger en niet voor je trekhaak ;)
Volgens mij kreeg je de groene kaart ook wel zonder dat je een trekhaak zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:27
Die extra groene kaart is toch ook alleen voor een bepaalde categorie aanhangers/caravan lijkt me? Is dat niet puur en alleen voor aanhangers/caravans met een eigen kenteken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bmws
De extra groene kaart kreeg ik ondanks dat ik geen aanhanger/caravan op mijn naam heb staan. Er zat alleen een trekhaak onder de auto en kreeg direct 2 groene kaarten 1 voor de auto, en een voor iets dat ik er achter kon knopen maar niet heb.....

Vandaar dat ik me afvraag of ik het dan moet melden....

Of verschilt dit per verzekering?

[ Voor 5% gewijzigd door 2bmws op 20-01-2016 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Op je kenteken bewijs staat hoeveel je auto mag trekken. Als daar iets op staat is je auto geschikt en gekeurd voor aanhangers.

Mijn auto heeft geen trekhaak maar mag wel 1000kg geremd trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239824

En anders hier even kijken (RDW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bmws
Wat ik mag trekken volgens RDW:

O.1 Aanhangwagen geremd 1900 kg
O.2 Aanhangwagen ongeremd 650 kg

Wat betreft de verzekering; bij de ene verzekering valt een trekhaak onder de accessoires en bij de ander niet. Dat ga ik dus maar bij mijn verzekering navragen....

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-05 16:58
Een groene kaart is niet nodig voor de aanhanger want het WA risico zit op het trekkend voertuig. Echter wil er in sommige Europese landen (Tsjechie geloof ik) nog wel eens naar gevraagd worden. Daarom leveren sommige verzekeraars er deze standaard bij zodat de klanten er geen problemen mee krijgen. Andere doen het niet of op verzoek omdat het printen natuurlijk geld kost.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Pagina: 1