Een eigen PCB ontwerpen en laten maken, valkuilen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:43

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Wellicht dat een topic als dit ook interessant kan zijn voor anderen , haak gerust aan!

Af en toe maak ik wat simpele projectjes met een breadboardje en een Arduino/Pi/ESP. Tijd om eens heel voorzichtig zelf een PCB proberen te ontwerpen.

Op advies ben ik gisteren begonnen met Frtizing, het is de bedoeling om uiteindelijk bij dirtypcbs te laten maken.

Al snel loop ik tegen (naar het mij lijkt) beginnersvragen aan waar ik niet echt een duidelijk antwoord op kan vinden.
Zou iemand mij een klein beetje wegwijs kunnen maken in deze nieuwe wereld?

- Je kunt aan beide zijden van de PCB een baan trekken, begrijp ik het goed dat een baan van de ene zijde een baan van de andere kant mag kruisen ?
- Als ik nu een componentje in mijn design zet (een Nano of een weerstand of een header) zit er dan standaard aan beide kanten een 'soldeerringetje' of moet ik rekening houden met welk component ik aan welke kant zet op mijn design ?
- Een component in het design plaatsen betekend automatisch dat er een gaatje door het board gemaakt word bij fabricage ?

Gisteravond even wat geprobeerd in Frtizing te maken:

Afbeeldingslocatie: http://zooi.oostindie.com/images/636pi_nano_shield.png

PCB bvat nog niet veel meer dan headers voor op de Raspberry Pi, een plek voor een Nano en wat extra headers voor oa RF en schroefterminal en een weerstand. Lijnen heb ik nog niet gemaakt.
Heb ik nu ergens een afslag gemist, of ben ik op de goede weg? ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:58
Waar zijn je printsporen :P ? Of je moet een andere view kiezen, of je moet de verbindingen nog onderling tekenen. Heb je nog niet getekend zeg je.

Deze: http://fritzing.org/learning/tutorials/designing-pcb/ al gezien trouwens? Van die meetgaatjes voor je multimeter e.d. is ook wel handig, dan kun je meten in live-setup, zonder dat je vanalles los moet koppelen.

[ Voor 56% gewijzigd door ThinkPad op 20-01-2016 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cohn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-10 09:00
Koffie schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 11:25:
- Je kunt aan beide zijden van de PCB een baan trekken, begrijp ik het goed dat een baan van de ene zijde een baan van de andere kant mag kruisen ?
Ja, klopt. De sporen aan beide kanten zijn elektrisch van elkaaar gescheiden door het printplaat materiaal. Let wel op bij datalijnen dat je deze niet parrallel laat lopen aan beide kanten van de PCB. Door capacitieve koppeling kun de dan overspraak krijgen.
- Als ik nu een componentje in mijn design zet (een Nano of een weerstand of een header) zit er dan standaard aan beide kanten een 'soldeerringetje' of moet ik rekening houden met welk component ik aan welke kant zet op mijn design ?
- Een component in het design plaatsen betekend automatisch dat er een gaatje door het board gemaakt word bij fabricage ?
In je componenten library zit als het goed is voor ieder component een bijbehorende footprint. Hierin wordt bepaald hoe je soldeer-pads eruit moeten komen te zien. Dus: zijn ze door het board heen geboord en doorgemetaliseerd, of zijn het alleen pads aan één kant van het board (nodig voor SMD componenten). Dit kun je dus als het goed is zelf definiëren. Niet gebeurd automatisch ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Correct. :) Dat is het hele nut van aan 2 kanten banen hebben.
"dat ligt eraan". Waaraan? nou, hoe je je gaten bestelt. Je kan aan 2 kanten een soldeerringetje hebben, en zelfs de 2 kanten door het gat doorverbonden hebben (dat heet dan een 'via')
Je kan ook gewoon aan 1 kant een soldeereilandje hebben, en een non-plated gat. Is over het algemeen goedkoper, en als je dan je componentje weer dr uit wil solderen, dan gaat dat makkelijker dan met een plated via die volgezogen zit met soldeer.
[edit:] of SMD eilandjes zonder gat, inderdaad.
Als je je tekening goed aanlevert wel ja. :)

Een paar valkuilen die mijn eerste print had:
-Gaatjes net te klein bij een paar componenten (-met dikke pootjes)
-Een (aantal) via's vergeten, waardoor ik inderdaad alleen 2 soldeer-eilandjes had. draadje dr in gesoldeerd aan beide kanten en het was opgelost, maar niet netjes.
-Ergens een componentje vergeten. Check als het ff kan eerst je hele circuit vóórdat je een custom PCB laat maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Dank voor de info :Y)
Over de via's : wanneer ik een header erop wil solderen, en de banen aan beide zijden maak (ivm overlap) zal elk gat dus een via moeten zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de uiteindelijke gerber files naar de fabrikant stuurt moet er ook een 'drill table' bij zitten. Hier kun je dus exact in zien waar welke gaten moeten komen. Vaak is er een limiet aan het aantal verschillende diameters dat je mag gebruiken, anders moet je meer betalen. Je kunt de meeste gaten dus gewoon dezelfde diameter laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cohn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-10 09:00
Koffie schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 11:50:
Over de via's : wanneer ik een header erop wil solderen, en de banen aan beide zijden maak (ivm overlap) zal elk gat dus een via moeten zijn ?
Met een via verbind je de doorboorde sporen aan beide zijden elektrisch met elkaar.

Als je een niet doorgemetaliseerd gat hebt (gewoon boorgat, geen via) dan kun je die nog steeds geleidend maken door hier zelf iets doorheen te solderen. Je moet dan wel aan beide zijden van de PCB het component op het soldeereilandje vast solderen.
Let er op dat in de praktijk een component vaak zo dicht op het PCB oppervlak zit dan je aan de componentzijde geen ruimte meer hebt om onder het component te komen met je soldeerbout. Een via is dan veel gemakkelijker, omdat je dan alleen de onderkant maar hoeft te solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:54

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Euhm waarom gebruik je geen programma voor pcb's mee te tekenen? Moet je alleen maar af en toe een check uitvoeren via een bestand dat de pcb boer aanlevert.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Damic schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:03:
Euhm waarom gebruik je geen programma voor pcb's mee te tekenen? Moet je alleen maar af en toe een check uitvoeren via een bestand dat de pcb boer aanlevert.
Ik zit nu met Fritzing te werken, waar je ook gewoon PCB's in kunt maken.
cohn schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:01:
[...]

Met een via verbind je de doorboorde sporen aan beide zijden elektrisch met elkaar.

Als je een niet doorgemetaliseerd gat hebt (gewoon boorgat, geen via) dan kun je die nog steeds geleidend maken door hier zelf iets doorheen te solderen. Je moet dan wel aan beide zijden van de PCB het component op het soldeereilandje vast solderen.
Let er op dat in de praktijk een component vaak zo dicht op het PCB oppervlak zit dan je aan de componentzijde geen ruimte meer hebt om onder het component te komen met je soldeerbout. Een via is dan veel gemakkelijker, omdat je dan alleen de onderkant maar hoeft te solderen.
In mijn screenshot van de TS heb ik op de plek waar ik de 40-pins header van een Raspberry Pi wil doorverbinden nu allemaal 'Generic female headers' geplaatst. Deze zou ik dus allemaal moeten verwijderen en vervangen door een via (met dezelfde settings: hole diameter 1mm, ring thickness 0.508 mm) zodat het voor het uiteindelijk in elkaar solderen geen bal uitmaakt aan welke kant ik soldeer en aan welke kant de sporen lopen.

[ Voor 63% gewijzigd door Koffie op 20-01-2016 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-10 16:24

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Als je een PCB laat maken krijg je in principe alle gaten waar onder en boven koper omheen zit doorgemetaliseerd, tenzij je expliciet daar vanafwijkt (door in je software bijvoorbeeld het als non-plated aan te vinken). Daar hoef je je dus niet druk om te maken.

Fritzing is wat anders dan de gebruikelijke PCB pakketten, maar laat je er niet van weerhouden om het te gebruiken, je moet ergens beginnen, en voor beginners maakt Fritzing het erg makkelijk. Later kun je er voor kiezen om het op de gebruikelijke manier te doen: schema -> PCB met bijvoorbeeld KiCad of een ander pakket.

Ga lekker aan de slag, en als je wat hebt, post plaatjes en evt de gerber bestanden, dan kan iemand met meer ervaring er naar kijken en commentaar geven.
Koffie schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 11:50:
Zoek even een header component op in de library, dan weet je zeker dat het klopt. In principe hoort elk onderdeel wat je plaatst zijn eigen component te zijn op de print, zodat je niet per ongeluk een pootje verschuift en het dan niet meer past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-10 12:54

geerttttt

Manisch positief

Ik werk zelf graag met sprint layout. Wat mij betreft veel simpeler dan fritzing. Gewoon tekenen wat je wil en waar je het wil. Moet wel zeggen, mijn eerste daadwerkelijke bordje moet nog besteld worden.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Cassettebandje schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:50:
Als je een PCB laat maken krijg je in principe alle gaten waar onder en boven koper omheen zit doorgemetaliseerd, tenzij je expliciet daar vanafwijkt (door in je software bijvoorbeeld het als non-plated aan te vinken). Daar hoef je je dus niet druk om te maken.

Fritzing is wat anders dan de gebruikelijke PCB pakketten, maar laat je er niet van weerhouden om het te gebruiken, je moet ergens beginnen, en voor beginners maakt Fritzing het erg makkelijk. Later kun je er voor kiezen om het op de gebruikelijke manier te doen: schema -> PCB met bijvoorbeeld KiCad of een ander pakket.

Ga lekker aan de slag, en als je wat hebt, post plaatjes en evt de gerber bestanden, dan kan iemand met meer ervaring er naar kijken en commentaar geven.

[...]

Zoek even een header component op in de library, dan weet je zeker dat het klopt. In principe hoort elk onderdeel wat je plaatst zijn eigen component te zijn op de print, zodat je niet per ongeluk een pootje verschuift en het dan niet meer past.
Zie mijn edit in de post erboven. Het is mij nu nog niet duidelijk of ik nu juist headers moet plaatsen of via's wanneer ik een boardje wil maken wat op de GPIO pinnen van een Raspberry Pi gedrukt word, waarbij het voor solderen niet uit zou moeten maken aan welke kant ik soldeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

+1 voor Sprint Layout, die gebruik ik zelf ook.

Je kan gewoon een header plaatsen, en dan in je drill file aangeven wat wel/niet 'plated' (via) moet worden. Hoe dat in Fritzing gaat, geen idee, ik ken 't verder niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jomas
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-10 12:25
Het is mij nu nog niet duidelijk of ik nu juist headers moet plaatsen of via's wanneer ik een boardje wil maken wat op de GPIO pinnen van een Raspberry Pi gedrukt word, waarbij het voor solderen niet uit zou moeten maken aan welke kant ik soldeer.
Via's zijn bedoeld om sporen/vlakken op verschillende lagen met elkaar te verbinden. Dus niet voor componenten. Bovendien kunnen via's bedekt zijn met je soldeermasker waardoor je deze gaten dus niet zomaar kan solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Koffie schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:52:
[...]

Zie mijn edit in de post erboven. Het is mij nu nog niet duidelijk of ik nu juist headers moet plaatsen of via's wanneer ik een boardje wil maken wat op de GPIO pinnen van een Raspberry Pi gedrukt word, waarbij het voor solderen niet uit zou moeten maken aan welke kant ik soldeer.
Als je headers plaats worden de via's normaal mee geplaatst hetzelfde met al de rest van de throughole componenten. Ook in de "betere" programma's als je van een laag naar een andere laag gaat zet ie automatisch een via.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Het is een beetje wat je via noemt: via's zijn bij mij doorgemetalliseerde gaten die sporen op onder en bovenlaag verbinden, niet bedoeld voor het plaatsen van een component. Doorgemetaliseerde pads waar een component pootje doorheen gaat zijn noem ik geen via. Er zit technisch echter geen verschil in via's en doorgemetaliseerde pads: beide hebben een rondje koper aan beide zijden van de print en zijn via het gat verbonden.

Maar dat is net hoe je je definitie kiest en zoals hierboven blijkt verschilt dat soms.

In ieder geval: plaats een header-component. Dan krijg je in een keer netjes geplaatste gaten, met koper, met doormetalisering, netjes op de juiste afstand in een enkel dingetje. Daar hoef je verder niks meer aan te doen. Als je dan over de bovenkant een spoor trekt naar die pin en aan de onderkant zitten ze aan elkaar, of er nou iets in gesoldeerd zit of niet, de gaten zijn immers doorgemetaliseerd.

Ik hoop dat het hiermee duidelijker wordt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik zelf gebruik voor pcb ontwerp design spark. Is gratis. ;-) Print het ontwerp uit op transparant cq lamineerfolie. Vervolgens gebruik ik een lichtgevoelige print, belicht die, ontwikkel en ets deze. Kan zelf tot ongeveer 5 mil komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Cassettebandje schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:56:
Het is een beetje wat je via noemt: via's zijn bij mij doorgemetalliseerde gaten die sporen op onder en bovenlaag verbinden, niet bedoeld voor het plaatsen van een component. Doorgemetaliseerde pads waar een component pootje doorheen gaat zijn noem ik geen via. Er zit technisch echter geen verschil in via's en doorgemetaliseerde pads: beide hebben een rondje koper aan beide zijden van de print en zijn via het gat verbonden.

Maar dat is net hoe je je definitie kiest en zoals hierboven blijkt verschilt dat soms.

In ieder geval: plaats een header-component. Dan krijg je in een keer netjes geplaatste gaten, met koper, met doormetalisering, netjes op de juiste afstand in een enkel dingetje. Daar hoef je verder niks meer aan te doen. Als je dan over de bovenkant een spoor trekt naar die pin en aan de onderkant zitten ze aan elkaar, of er nou iets in gesoldeerd zit of niet, de gaten zijn immers doorgemetaliseerd.

Ik hoop dat het hiermee duidelijker wordt :-)
Helder! Dank voor de verduidelijking, ik ga verder met mijn PCB ontwikkelen en als ik denk klaar te zijn zal ik het design in dit topic plaatsen om te kijken of ik het een beetje goed heb gedaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewoudb
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:05
Leuk, topic. Zelf ben ik ook net begonnen met Fritzing.
Het programma werkt vrij intuïtief. Loop alleen tegen het punt aan dat ik één los gaatje(zo oranje bolletje) wil plaatsen in me design voor een component.

Weet iemand hoe ik dat kan doen binnen Fritzing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga zelf wat documentatie opzoeken om mijn print met KiCAD te maken. Maar euh, wat zijn aan te raden diensten om ze te laten maken?

Ik heb bij eurocircuits eens gekeken en ik kwam uit op € 60 voor 4 prints van 30mm*25mm. Toch al iets teveel om te blijven rondkijken...

Edit: ik heb iets ontworpen bij circuits.io, gerber files laten exporten en laten bestellen bij OSHpark.com. Was $ 11 voor 6 PCBs met gratis verzending. Ben benieuwd. Moest het nu falen is het nog geen ramp.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2016 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ook voor pcb's is er een soort pricewatch: http://pcbshopper.com/

En als je wilt weten hoe die pcb's nu eigenlijk gemaakt worden heeft eurocircuits een aardige serie filmpjes; http://www.eurocircuits.c...-manufacture-step-by-step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racquemis
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-10 03:16
Is de levertijd bij oshpark nog steeds zo lang als het was. Duurde vaak weken

[ Voor 81% gewijzigd door racquemis op 24-01-2016 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

racquemis schreef op zondag 24 januari 2016 @ 12:04:
Is de levertijd bij oshpark nog steeds zo lang als het was. Duurde vaak weken
Via de comparison website van collega poster boven jou staat er 25 dagen levertijd. Wat gezien de prijs nog oké is. Snellere levertijd betekent vaak gewoonweg een veelvoud van die prijs.

De prints zijn wel in het paars blijkbaar, maar ja, I don't care. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Ik gebruik voor 2 layer protos meestal elecrow: 10 dollar voor een 5x5cm en als je het snel wilt hebben ben je voor de 24uur service slechts 60 dollar extra kwijt. Dat is wel exclusief verzenden. Daarnaast kun je meteen een stencil meebestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Bij de meeste Chinezen duurt de verzending het langste (behalve als je dhl ofzo neemt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-10 18:37
Damic schreef op zondag 24 januari 2016 @ 19:20:
Bij de meeste Chinezen duurt de verzending het langste (behalve als je dhl ofzo neemt).
En dan mag je behalve verzendkosten, ook importkosten gaan betalen. (15 euro verwerkingskosten ofzo.... + 21% BTW). En zijn die goedkope pcb's al snel een heel stuk duurder.

De prijsbewuste shopper kan dus beter voor de standaard langzame post gaan. Pak kans van de douane is daar een heel stuk lager :)

[ Voor 15% gewijzigd door CrashOverDrive op 24-01-2016 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-10 08:50
Heeft iemand hier ervaring met het zelf etsen van een PCB? Ik wil dit volgende week in mijn vakantie gaan proberen, maar ik zit nog met een paar probleempjes.

Als ik op internet kijk zie ik voornamelijk veel positieve reacties bij het gebruik van HCL + H2O2 als etsvloeistof. Ik kan echter nergens zoutzuur vinden die voor consumenten te koop is en waarbij de oplossing 10% of sterker is. Ook moet ik nog ergens een bakje vandaan zien te halen welk van het type kunststof gemaakt is wat tegen de etsvloeistof kan. Deze haal ik het liefst ergens waar ik dan ook direct een kunstof pincet kan kopen.

Iemand enig idee waar ik deze spullen zou kunnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Ik heb zelf Natriumpersulfaat gebruikt (van eoo, voorheen dickbest), de juiste hoeveelheid oplossen in beetje water, printje dr in, en paar minuutjes later is de boel netjes geetst. De vloeistof in een fles gedaan, hopelijk issie nog bruikbaar, en anders heb ik nog 90% van m'n korrels over die wel nog goed zijn. :) Zo vaak ets ik nou ook geen BCB's verder..

Ontwerp in spiegelbeeld met de laserprinter afdrukken op inkjet glossy fotopapier (hema of boekhandel). Dan met strijkijzer transferren, met water het papier oplossen tot alleen de inkt nog op je print zit, evt foutjes met een watervaste stift fixen, en daarna in de etsbak. :)

[ Voor 28% gewijzigd door AlexanderB op 02-02-2016 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Robbiedobbie schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 09:05:
Heeft iemand hier ervaring met het zelf etsen van een PCB? Ik wil dit volgende week in mijn vakantie gaan proberen, maar ik zit nog met een paar probleempjes.

Als ik op internet kijk zie ik voornamelijk veel positieve reacties bij het gebruik van HCL + H2O2 als etsvloeistof. Ik kan echter nergens zoutzuur vinden die voor consumenten te koop is en waarbij de oplossing 10% of sterker is. Ook moet ik nog ergens een bakje vandaan zien te halen welk van het type kunststof gemaakt is wat tegen de etsvloeistof kan. Deze haal ik het liefst ergens waar ik dan ook direct een kunstof pincet kan kopen.

Iemand enig idee waar ik deze spullen zou kunnen krijgen?
Conrad b.v. Ik zelf gebruik ijzerchloride.
Maak een printontwerp met designspark, print die uit op lamineerfolie ( laserprinter ). Belicht hiermee een fotogevoelige print. Ontwikkel die met gootsteenontstopper. Dan etsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Ik zelf wilde het proberen via tonertransfer. Dan is het belichten niet nodig. Ik moet dus gewoon het koper weg kunnen bijten. Met ijzerchloride moet je de oplossing gaan verwarmen?
Ik kan bij Conrad overigens geen bak vinden om in te etsen. Kan ik elk type kunstof bak gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Ik heb zelf voor de zekerheid een glazen schaal gebruikt (ovenschaal), maar volgens mij moet plastic ook wel werken ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Ik gebruikte voor ijzer(III)chloride altijd een plastic ijsbakje, heet water uit de waterkoker, borrelnootjes erin, stuk isolatietape op de achterkant als 'ophangtouwtje' om hem vast te kunnen houden tijdens het rondzwemmen en om hem er weer uit te kunnen halen. Dan laten liggen en evt wat bewegen totdat alles wat weg moet zijn weg is.

Let op: oude kleren aantrekken, het vlekt enorm. En voorzichtig zijn met spatten, het is een etsmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Zo'n ijsbakje is een goed idee :).

Ik zat net op conrad te kijken, maar daar vind ik geen etsmiddel? IJzerchloride mag al sinds 2008 niet meer verkocht worden als ik dat zo op internet zie. Zoutzuur kan ik ook alleen maar in lage concentraties krijgen bij de bouwmarkt (Net te laag voor fatsoendelijk etsen).
Iemand een idee waar ik wel een degelijke etsvloeistof kan krijgen?

Ik heb gehoord dat wanneer je met gootsteenontstopper gaat etsen dat het erg moeilijk is om te zien wanneer het klaar is, doordat de vloeistof direct troebel wordt, dus dat doe ik liever niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

ijzer3chloride gebruiken wij op de waterzuivering in de winter om de beestjes eten te geven :o damn en daar hebben we 25m³ van staan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Robbiedobbie schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 15:27:
Zo'n ijsbakje is een goed idee :).

Ik zat net op conrad te kijken, maar daar vind ik geen etsmiddel? IJzerchloride mag al sinds 2008 niet meer verkocht worden als ik dat zo op internet zie. Zoutzuur kan ik ook alleen maar in lage concentraties krijgen bij de bouwmarkt (Net te laag voor fatsoendelijk etsen).
Iemand een idee waar ik wel een degelijke etsvloeistof kan krijgen?
Misschien moet je op zoek naar Natriumpersulfaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Natriumpersulfaat moet verwarmd worden en continu in beweging gehouden dmv luchtpomp. Aangezien hierbij direct een heel stuk extra materiaal nodig is, zoek ik naar andere etsmiddelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Nah, gewoon met warm water mengen en bakje beetje schudden tijdens het etsen. Niet te moeilijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:06
Ik wil zelf ook een PCB-tje ontwerpen voor een projectje. Er moet een Arduino Nano op geplugd worden en verder het onderstaande (linksonder) schema.

Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/Matikas/VU_meter/master/Hardware/Audio-Input-to-Arduino-Schematic.jpg

Ik zit alleen met een paar vraagjes:
  • Lang niet alle elektronica staat in de library van bijv. Fritzing (zoals de NE5532 versterker die in mijn schema gebruikt wordt). Ik neem aan dat dat soort chips een standaard formaat hebben, maar welke?
  • Bij het schema heb je kruisingen mét en zonder puntjes. Het lijkt me dat de puntjes verbindingen zijn (kruisende lijnen zijn verbonden) en de kruisingen zonder puntjes zijn geen verbindingen. Klopt dat? Is namelijk wel zo fijn om zeker te weten...
  • Wat is de beste manier om kabels te verbinden met het bordje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

1. Als je van componenten de foot print niet vind kan je altijd op het web gaan kijken, deze staan meestal wel in een datasheet.
2. met bolleke = verbinding zonder is kruising
3. permanent: wirepad en anders met een connector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geerttttt schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:50:
Ik werk zelf graag met sprint layout. Wat mij betreft veel simpeler dan fritzing. Gewoon tekenen wat je wil en waar je het wil. Moet wel zeggen, mijn eerste daadwerkelijke bordje moet nog besteld worden.
Wat heeft je tot nu toe weerhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

barrymossel schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 18:17:
  • Lang niet alle elektronica staat in de library van bijv. Fritzing (zoals de NE5532 versterker die in mijn schema gebruikt wordt). Ik neem aan dat dat soort chips een standaard formaat hebben, maar welke?
  • Bij het schema heb je kruisingen mét en zonder puntjes. Het lijkt me dat de puntjes verbindingen zijn (kruisende lijnen zijn verbonden) en de kruisingen zonder puntjes zijn geen verbindingen. Klopt dat? Is namelijk wel zo fijn om zeker te weten...
  • Wat is de beste manier om kabels te verbinden met het bordje?
1. Kijk naar het aantal pinnen en zet er DIP voor. DIP8 voor een 8 pins chipje, DIP16 voor 16 pins, etc, DIP* is het IC voetje/socket. Er van uitgaand dat je through-hole componenten gebruikt.
edit: Zou in de "standard core bin" moeten staan als "DIP 8 Pins".
2. Precies. Maar om dit soort verwarringen te voorkomen geef ik (in Multisim) verbindingen verschillende kleuren zodat het opvalt of het wel of niet op elkaar aangesloten zit.
3. Schroefterminals, a la http://www.hobbyelectroni...fterminal-3-voudig-recht/ , opletten of je 2.54 of 5.08mm pitch nodig hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 09-02-2016 19:05 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-10 12:54

geerttttt

Manisch positief

Verwijderd schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 18:44:
[...]

Wat heeft je tot nu toe weerhouden.
Zeker willen weten dat mijn onwerp helemaal goed is :). Ben bezig met een pcbtje om in te bouwen in een inbouwdoos in de muur. Het doel is om er een dual relay bordje op aan te sluiten om een rolluik omhoog en omlaag te kunnen bewegen via een ESP8266. Omdat er 230v ingangsspanning is heb ik er een 73c thermalfuse, varistor en slow blow 300ma fuse aan toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ukHNoJg.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/obneKUd.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/iTkZVrN.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nlny5s3.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aCweNDo.png

Als iemand opmerkingen erover heeft, hoor ik het graag.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hmm, in Fritzing het volgende gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LBIzy14.png

Bij elkaar geraapt zooitje, maar alle verbindingen kloppen zover ik zie. Maakt het nu nog uit dat het er niet zo mooi uit ziet zoals bij Geert hier boven me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

geerttttt schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 19:21:
[...]

Zeker willen weten dat mijn onwerp helemaal goed is :). Ben bezig met een pcbtje om in te bouwen in een inbouwdoos in de muur. Het doel is om er een dual relay bordje op aan te sluiten om een rolluik omhoog en omlaag te kunnen bewegen via een ESP8266. Omdat er 230v ingangsspanning is heb ik er een 73c thermalfuse, varistor en slow blow 300ma fuse aan toegevoegd.

[afbeelding]

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Als iemand opmerkingen erover heeft, hoor ik het graag.
Nog even rap een airgap maken ;)
barrymossel schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 19:55:

[afbeelding]

Bij elkaar geraapt zooitje, maar alle verbindingen kloppen zover ik zie. Maakt het nu nog uit dat het er niet zo mooi uit ziet zoals bij Geert hier boven me?
Wat een zootje :+ als je kan je hoeken op 45° of groter maken.

[ Voor 20% gewijzigd door Damic op 09-02-2016 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Damic schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 20:23:
[...]
Kan ik niet gewoon beter opnieuw beginnen in Sprint Layout? ;)

Het valt me op dat ik geen standaard componenten kan vinden die ik er zo 1-2-3 in plaats bij Sprint Layout. Klopt dat en moet ik gewoon e.e.a. zelf erin tekenen, of kijk ik gewoon verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delusion
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-10 18:43
David Jones van EEVblog heeft zelf een handige tutorial gemaakt omtrent PCB ontwerp. Handig om even door te lezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Damic schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 20:23:

[...]
Zo beter dan? :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qINqyiV.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door barrymossel op 09-02-2016 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Printjes zelf maken: Zou er niet meer aan beginnen. Geknoei met chemicaliën enzo. Fotogevoelige print kopen die vervolgens niet goed meer is ... Voor een appel en een ei kun je printjes in China laten maken. Tot 50mm x 50mm krijg je voor minder dan 20 euro inclusief verzendkosten minimaal 10 printen dubbelzijdig doorgemetalliseerd, met silkscreen en soldeermasker. Daar ga ik niet zelf meer voor lopen knoeien. Enige nadeel is dat je een paar weken op je printen moet wachten. Heb je heel veel haast, dan zou je bijv bij Eurocircuits kunnen kijken. Is wel duur, maar ze kunnen desnoods in 24 uur leveren.

Zelf gebruik ik Cadsoft Eagle als PCB pakket. Met de gratis versie kun je printen maken van maximaal 80mm x 100mm, tot 6 layers aan toe.

Voordeel van Eagle is ook dat veel PCB boeren DRC config files aanbieden voor Eagle. Door die te importeren in Eagle en daarmee je print te checken weet je 100 procent zeker dat ze je printje kunnen maken als je geen foutmeldingen krijgt.

Vervolgens kun je met de CAM file die ze meeleveren je gerbers maken.

En gebruik een gerberviewer om je gerbers te controleren: Ik gebruik de gratis versie van deze: http://www.graphicode.com/GC-Prevue_Gerber_Viewer. Gerbers zijn de plotter files waarmee de PCB boer de film maakt om je printen mee te belichten. Zoals het er in de gerberviewer uit ziet, zo komt je print er uit te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
barrymossel schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 19:55:

[afbeelding]

Waarom gebruik je niet de autoroute van Fritzing ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Goed :)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Ry2FVwV.jpg
*Die laatste blauwe lijn krijg je ook nog weg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Damic schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 06:49:
[...]
[afbeelding]
Ah, dus zo min mogelijk lijnen en bij voorkeur maar aan één zijde? Waarom precies? Kostenoverweging?

Sowieso begin ik nog een keer opnieuw, aangezien de bluetooth module (links 6 pads) nu óf rechtop staat, óf onderop moet :)

Leuk puzzelen!
Koffie schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 21:52:
[...]

Waarom gebruik je niet de autoroute van Fritzing ?
Haha, omdat ik die pas zag toen ik die zooi getekend had. Sowieso had ik überhaupt nog niks in Fritzing. En ik moet zeggen: Sprint Layout werkt echt een heel stuk beter voor mijn gevoel. Alleen jammer dat die libraries erg onduidelijk (lees: technisch zijn). Maar aangezien veel standaard maten zijn, is het allemaal niet zo moeilijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Moest je niet anders kunnen mag het op een andere laag ook maar zoveel mogelijk op 1 laag houden, allé dat hou ik toch aan. Productie gewijs kost het geen cent meer maar moest je ooit gaan fout zoeken in zo'n simpel schema dan ben je al halverwege de weg kwijt :) ook als je met smd bezig bent is het handig om zoveel mogelijk op 1 zijde te zetten en dan de via's van pinnen te gebruiken om naar de andere kant te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Top, loop van de week ga ik verder met poging twee.

Hoe zouden jullie trouwens iets als http://www.banggood.com/H...-And-Master-p-908621.html op een PCB zetten? Platbuigen, zodat deze op de PCB komt te liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:52
Vorig jaar zelf ook begonnen met wat PCB ontwerp, leuk topic! :)
Mijn technische kennis was, op wat led boards 20 jaar geleden op de MTS na, niet echt denderend.

Eerste versie van een PCB in Fritzing gemaakt, maar dat werd hem niet, snel overgestapt naar Eagle!
Dat ging een stuk beter met de componenten.

Inmiddels heb ik een redelijk ontwikkel traject en heb ik van mijn belangrijkste/leukste project een 3e versie/revisie gebouwd.

Boards komen met voldoende kwaliteit uit de Elecrow fabriek, ik kies dan voor het 10boards,11 euro verhaal.
Met de DHL shipping (€25) erbij heb je in 10dagen je ontwerp (Vrijdag insturen, Maandag week later de deurbel ;) )

Inmiddels ben ik zover met mijn ontwerp dat ik eea in half fabricaat wil laten maken, valt het onzinnige soldeerwerk ook af }:O

Voor de cases van mij projectjes maak ik gebruik van een XYZ printer die neutraal en mooi staalblauw print 8)

Mijn valkuilen...
- Eigen kennis en kennis in de familiekring, ondanks dat 2 mensen mijn ontwerp controleerden waren de eerste ontwerpen niet helemaal goed.
- Gebruikte software voor ontwerp
- Te goedkoop willen ontwerpen en bestellen
- "alles zelf willen doen"

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/T3VXZUk.jpg

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

barrymossel schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 09:21:
Top, loop van de week ga ik verder met poging twee.

Hoe zouden jullie trouwens iets als http://www.banggood.com/H...-And-Master-p-908621.html op een PCB zetten? Platbuigen, zodat deze op de PCB komt te liggen?
Rechte header op solderen of de header dat erop staat terug recht buigen
raymondw schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 09:31:
Vorig jaar zelf ook begonnen met wat PCB ontwerp, leuk topic! :)
Mijn technische kennis was, op wat led boards 20 jaar geleden op de MTS na, niet echt denderend.

Eerste versie van een PCB in Fritzing gemaakt, maar dat werd hem niet, snel overgestapt naar Eagle!
Dat ging een stuk beter met de componenten.

Inmiddels heb ik een redelijk ontwikkel traject en heb ik van mijn belangrijkste/leukste project een 3e versie/revisie gebouwd.

Boards komen met voldoende kwaliteit uit de Elecrow fabriek, ik kies dan voor het 10boards,11 euro verhaal.
Met de DHL shipping (€25) erbij heb je in 10dagen je ontwerp (Vrijdag insturen, Maandag week later de deurbel ;) )

Inmiddels ben ik zover met mijn ontwerp dat ik eea in half fabricaat wil laten maken, valt het onzinnige soldeerwerk ook af }:O

Voor de cases van mij projectjes maak ik gebruik van een XYZ printer die neutraal en mooi staalblauw print 8)

Mijn valkuilen...
- Eigen kennis en kennis in de familiekring, ondanks dat 2 mensen mijn ontwerp controleerden waren de eerste ontwerpen niet helemaal goed.
- Gebruikte software voor ontwerp
- Te goedkoop willen ontwerpen en bestellen
- "alles zelf willen doen"

[afbeelding]
Je display is kapoet :+

En wat betrefd de valkuilen:
- Eerste ontwerp is nooit niet goed
- Gebruikte software voor ontwerp tja een cad programma dat professioneel word gebruikt is meestal beter dan die opensource dingen, alhoewel ze wel bvb de bibliotheken zouden kunne gebruiken van de pro's O-)
- Te goedkoop willen ontwerpen en bestellen: meeste groothandels is een werkweek levertijd, behalve Farnell dat is volgende dag geleverd :)
- "alles zelf willen doen": als je het kan kun je best je eerste dingen zelf maken en hulp vragen waar nodig. Bij pcb's kun je bvb de eerste proto's zelf maken en hopen dat alles werkt of je besteed uit aan een pcb boer en je wacht :+

[ Voor 27% gewijzigd door Damic op 10-02-2016 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jomas
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-10 12:25
1. Je onderdelen zijn wel ver uit elkaar geplaatst. Dat kan veel compacter.
2. Ik zie geen ontkoppelcondensatoren bij de voeding van het IC. Zonder deze ontkoppeling gaat je schakeling hoogstwaarschijnlijk niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Damic schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 06:49:
[...]
[afbeelding]
Je kan voor die laatste blauwe lijn, de middelste weerstand verplaatsen, zodat deze een brug vormt over het bovenste spoor en dan buitenlangs naar de schroefterminal leiden. Of de beide groene lijnen onder de weerstanden door laten lopen. Verder moet je even een 10nF of 100nF condensatortje tussen pin 4 en 8 van de opamp plaatsen. Het is bij een opamp niet strikt noodzakelijk (het is geen CMOS die door een spanningsrippel al kan schakelen), maar het helpt wel hem stabiel te houden (waarde komt niet echt nauw).

Ik rotzooi zelf trouwens vooral in Kicad of Eagle (ik draai linux). Kicad is wel last qua libraries, maar bijna alles is wel te vinden.
Op het moment ben ik zelf bezig met een bordje dat een line-signaal detectie en voeding moet worden voor een versterkerbordje van Velleman. Dit bordje moet de versterker automatisch inschakelen als er een signaal op de subwoofer uitgang van m'n versterker komt, en weer uit schakelen na 15 minuten geen signaal te hebben ontvangen. Ik zit alleen enorm te kutten met de formfactor van componenten en wat in Kicad nou een goede wijze is om het aan te passen. De formfactor is pas van belang in het PCB-ontwerp, maar is wel opgeslagen in de traces export vanuit het schema-ontwerp. Pas ik de formfactor in het PCB-ontwerp aan naar het juiste type, maar importeer vervolgens de traces opnieuw omdat er een foutje in bleek te zitten, ben ik die formfactor ook weer kwijt...

En om de één of andere reden ontbreekt op het moment de link tussen de pinnen van bepaalde componenten in het schema en in het PCB-ontwerp. Daardoor kan ik nu niet alle banen goed trekken...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Hopelijk mag het nog, zo'n oud topic naar bovenhalen, mijn vraag is als volgt:

Ik ben met Autodesk Eagle 8.2.2 een print aan het maken en wil een power connector toevoegen:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.sparkfun.com//assets/parts/1/0/8/00119-03-L.jpg

Deze connector zit in de Eagle library, dus ik heb hem in het schema en board toegevoegd.
In het board zie ik gewoon standaard ronde via's, terwijl ik ovale zou verwachten.
Als ik van de print een gerber file maak en deze open in een 'gerber viewer', zie ik ook gewoon drie ronde via's staan.

Nu heb ik begrepen dat het 'oblong holes' zijn in het engels en dat layer 46 (milling) aangezet moet worden. Deze heb ik in de CAM processor aangezet, bij zowel 'DrillsHoles' als bij 'slot Drills/Holes' maar in de gerber viewer is niet te zien dat er ovale gaatje ontstaan.

Kan iemand mij vertellen of op gang helpen wat ik fout doe? Of is dit gewoon goed en komt de print er goed uit?

Dit zou het resultaat moeten worden:
Afbeeldingslocatie: https://s25.postimg.org/6sgxgthkf/oblong.jpg

• Cassettebandje

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Eagle kan geen ovale gaten, maar tekent die als freeslijn. Ik denk dat ze dan op de board outline laag terecht komen en niet als drill-hole.

Verwijderd

Ok, bedankt. Ik denk dat ik hem heb.... ga de print bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gubyan
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-07-2023
Damic schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:03:
Heb je voor mij een naam van dat stukje software svp? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

De lijst https://www.circuitsonline.net/download/4/print-ontwerp.html, ik weet niet wat er nog van ontwikkeld word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Als je oblong gaten wilt zul je bij de meeste pcb fabrikanten dit in een freeslaag moeten toevoegen ipv de boorlaag. Een boor maakt namelijk per definitie ronde gaten (ja je hebt wel speciale vierkante gaten boren etc. bij houtbewerken enzo). Meestal moet je er dan voor zorgen dat er koper aan beide kanten van de print zit als je hem doorgematiseerd wilt hebben. Ook is soldermask toevoegen wel handig voor het solderen.
Als je genoeg ruimte op print hebt kun je vaak ook wel gewoon een groter gat maken. Kost wel wat extra tin en ruimte en is iets minder sterk, maar verder geen grote nadelen.
Pagina: 1