opstelling nieuw te maken home theater in woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinzzz243
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 23:36
In overleg met moderator mijn topic in dit forum geplaatst.

Na het zien van een hele nette opstelling van een home theater in de woonkamer van een vriend (skin Arctic Zephyr in Kodi op een scherm van 3 meter breedte, elektr. scherm weggewerkt in 2 lange ikea kastjes en strakke muur met enkel tv en center = erg impressive) was ik verkocht; ik krijg over 2 weken de sleutel van ons nieuwe huisje en ik wil ook ‘zoiets’ in de woonkamer realiseren.

Na (heel) veel lezen heb ik besloten mijn opstelling idee te delen op het forum in de hoop wat tips en trucs te krijgen van mensen met meer ervaring (met apparaten, setups, opstelling, wegwerken van zaken etc). Ik zal namelijk niet meer zo snel weer sleuven gaan freezen of nisjes maken in de muren. Wel komende maand aangezien er ook een nieuwe vloer en keuken komt en er dan pas geverfd wordt :)

Wat wil ik?
Een woonkamer die op het eerste oog niet lijkt op een home theater (dus kabels en apparaten zoveel mogelijk wegwerken). Ik zal vooral savonds beamer gebruiken, en wil makkelijk foto's en video's van NAS of smartphone snel op de beamer toveren. Als ik in de woonkamer werk en iets wil showcasen moet dat snel op de beamer kunnen komen. Voor de complete ervaring wil ik mijn domoticz projectje weer oppakken maar heeft geen prio (een en ander wel futureproof maken ervoor, zoals wellicht kabels).
Ik behoor overigens tot de categorie "nooit een beamer gekocht, altijd willen hebben, nooit surround gehad, altijd willen hebben, geheime plekjes (beamer achter canvas)" personen, als die nog meer bestaan...

De zit-opstelling in 3D: Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9071456/tweakers/voorbeeld-nieuwe-woonkamer-3d-thumb.png
  • bovenaan is het grote raam aan de voorzijde van de woning te zien (voorzien van rolluik)
  • Rechts achter de muur is de gang.
  • Ik wil een platte tv en center speaker in het zicht tegen de muur
  • Ik wil geen tv meubel eronder
  • Ik wil het elektrisch projectiescherm verbergen. Plafond koof vond mijn vrouw niet mooi en aangezien ik later erachter kwam dat 2/3 v/h projectiescherm onder ooghoogte "moet" komen (update: geldt alleen voor tv, anders zou mn scherm door de vloer gaan), kreeg ik het idee een boekenplank te maken met daarin het scherm. Aan onderzijde een gleuf en aan de bovenzijde een scharnier mechanise zodat ik ook nog bij het scherm kan komen mocht er iets mis zijn.
  • Staande frontspeaker vindt mijn vrouw niet mooi, wellicht kan ik tussen de boeken wat boekenplankspeakers kwijt die niet zo zeer opvallen. Plaatsing is dan niet ideaal (gelezen dat center het beste op 1 lijn kan staan met fronts), maar het zij zo. zuilspeakers zijn opeens toch een optie :)
  • Rechts en links van de zitplaats komen dan kleine satelliet speakers tegen de muur voor surround.
  • De beamer wordt in een nis geplaatst (op de kop), daardoor steekt ie achter de muur uit (tot in de gang) en maken we op die plek in de gang ook een plank (voor jassen of sleutels etc). Boven de nis komt een kogelladegeleider http://www.bol.com/nl/p/l...-1-stuk/9200000010530672/ met daarop een canvas. Als we film kijken, beweeg ik het canvas dus naar links en kan de beamer projecteren (misschien ooit eens met een elektromotortje koppelen aan domoticz :+ ).
In de muurkast (onder de trap, deur in woonkamer) wil ik alle apparaten kwijt: nuc, nas, pc, ziggo kastje, versterker, evt game consoles. Dit alles is zo’n 6 meter verwijderd van de TV. Het is de bedoeling alles bedraad aan te sluiten (zo weinig mogelijk met WIFI werken), HDMI en andere kabels dus via kruipruimte.

Globale opstelling::
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9071456/tweakers/opstelling-apparaten-thumb.png

Op mijn eettafel wil ik nog een samsung curved 27” monitor + draadloos tobo + muis plaatsen en middels 1 dikke kabelleider ergens in de plint naar de kruipruimte leiden (en van daaruit naar de muurkast). Ik wil dus kunnen werken op de PC in de muurkast vanaf de eettafel en makkelijk mijn scherm kunnen uitbreiden op tv of beamer. Het liefst wil ik op zolder en slaapkamer (lees: werkkamer) óók diezelfde PC kunnen besturen middels monitor+tobo+muis. Dat zou eventueel met deze extender pricewatch unsorted: ATEN VE803 HDMI USB Extender - Video-/audio-/USB-uitbrei... kunnen maar dat bleek na testen geen succes.

Wat heb ik in gedachten qua apparatuur?
  • versterker: http://tweakers.net/product/435565/onkyo-tx-nr646/
  • Mediaspeler: pricewatch: Intel NUC NUC6i3SYH voor kodi/emulator/evt domoticz
  • NAS: mijn eigen pricewatch: QNAP Turbo Station TS-239 Pro Turbo voor automatisch downloaden/unrarren en verplaatsen bestanden en als source voor hele huis.
  • PC: geen supergame machine, maar leuk genoeg. Wellicht dat hier ook PLEX op komt te draaien, maar liefst op iets anders, anders “moet” PC 24/7 aanstaan.
  • Monitor in woonkamer: pricewatch: Samsung S27D590C Zwart
  • TV: geen idee, 42” plat, hoef geen 3D (zit in beamer) en geen smart nodig
  • Speakerset: nog geen idee. in ieder geval 5.1, prima geluid, ben geen audiofiel
  • Beamer: nog niet duidelijk, heb BenQ W1070+ geprobeerd en die was op zich prima (moet goed de projectieverhouding in de gaten houden) liefst met 3D.
  • Projectiescherm: nog geen idee. In ieder geval elektrisch en ik wil graag 3 meter breedte aanhouden. Misschien deze https://www.projectiesche...ries-projectiescherm.html
  • Op zolder en slaapkamer staat nog een tv, wellicht met PI2 daar een KODI install maken zodat ik series of film daar verder kan kijken.
  • Harmony remote zodat ik apparaten kan besturen en wat scenario’s (film kijken) kan instellen
  • buttkicker onder bank
  • HUE lampen icm domoticz
Zaken waar ik mee "zit"::
  • hebben jullie tips voor deze opstelling, red ik het qua afstand met kabels of vind je dat ik beter apparaten/functies kan combineren?
  • futureproof tips zoals specifieke bekabeling alvast achter tv laten uitkomen etc
  • Hoe zit het met geluidsoverlast, kan ik met een leuke set gewoon fijn film kijken zonder dat de buren daar last van hebben?
  • Ik heb talloze HT setups op internet gezien en het lijkt alsof de projectieschermen vrijwel overal ‘te hoog’ hangen. Klopt het dat je idealiter ⅔ van het beeld onder ooghoogte “moet” plaatsen? Dat zou betekenen dat het scherm op enkele tientallen centimeters van de grond zou moeten komen.
  • Een draaibare muurbeugel voor de TV lijkt handig, maar daardoor komt het geheel weer 6-10cm naar voren, en dus ook het projectiescherm dat ervoor moet vallen. Tips?
  • Kan ik over afstand van 8-10 meter infrarood en bluetooth kabels leggen zodat die uitkomen bij de tv, mocht ik emulators als Dolphin willen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Het midden van je scherm heb ik het liefst op ooghoogte. Verder is de indeling erg funest voor het geluid.

In deze review heb ik hier het een en ander over de plaatsing van de luidsprekers geschreven:
productreview: Onkyo TX-NR609 Zwart review door Lip

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinzzz243
Lip schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:22:
Verder is de indeling erg funest voor het geluid. In deze review heb ik hier het een en ander over de plaatsing van de luidsprekers geschreven
Wow _/-\o_ thanks.

Ik kan helaas niet veel aan mijn opstelling doen. Heb geen ruimte achter bank, en dit gedeelte van de woonkamer is de enige plek voor de zitplek. De onkyo 646 gebruikt die kennis ook, en ook al heeft hij een betere opstelling, dan weet ik toch dat het apparaat ok is (en ik kan voor vragen bij hem terecht >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Je kan toch de tafel bij het raam plaatsen? Dan de bank er voor, en de TV hoek verplaatsen naar, waar nu de eettafel staat?

Yw! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Lip op 20-01-2016 14:50 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinzzz243
Lip schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:50:
Je kan toch de tafel bij het raam plaatsen?
No option :) keukenblok steekt uit waardoor er weinig ruimte overblijft. Een eettafel met stoelen lukt net :) dus laten we zeggen dat dit een harde vereiste is 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Dan zou ik kijken luisteren naar een setje zoals de KEF KHT3005 wanneer je ook opzoek bent naar een goede muziek weergave. En als het goedkoop moet naar 2e 4x handse Mission M30i luidsprekers met ondersteuning van een flinke sub en center.

[ Voor 3% gewijzigd door Lip op 20-01-2016 15:04 ]

Pagina: 1