Beton of klinkers?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-08 18:48
Nu onze garage zo goed als klaar is willen we graag een vloer laten leggen.

Niet alleen in de garage, maar ook nog 7 meter oprit dat (nog) niet bestraat is.

Er zijn inmiddels een aantal aannemers geweest voor het opmaken van een offerte. De prijzen schommelen zo rond de 1500 a 2000 euro. Voor dat geld wordt dan een deel van de oprit opgegraven, worden er betonbanden gelegd, zand gestort, aangetrilt en worden er klinkers gelegd.

Het blijkt nu dat het laten storten van een beton vloer/oprit ongeveer op dezelfde prijs uitkomt. In dit geval gaat het om een vloer van ~15m x 3,50m (x10cm dik), 8x4m in de garage en 7x3m op de oprit. Het bedrag is incl. bewapening, bekisting waar nodig en afwerking.

Ik zit een beetje de voor en nadelen te overwegen tussen beide opties.

Voordelen klinkers:
- Lijkt netter
- Makkelijker wbt reparaties.
- Makkelijker mee te nemen in geval verhuizing

Nadelen klinkers:
- Kost meer tijd om te leggen
- Kan sneller verzakken
- Onkruid tussen de naden

Voordelen beton:
- Snel gestort
- Sterk, verzakt niet snel
- Geen onkruid tussen de naden

Nadelen beton:
- Lastig te repareren mocht het gaan scheuren
- Lijkt minder mooi
- Als ik/we ooit gaan verhuizen en we moeten het weghalen.......tja..

Vandaar hier de vraag welke tweaker heeft ooit met dezelfde vraag gezeten en wat is je keuze geworden? En wat zijn de ervaringen? Misschien verzakt beton wel sneller? Misschien ook wel niet. Misschien is een onkruidvrije oprit veel prettiger dan enkel een mooi uitziende oprit.

De ondergrond is overigens klei, dat is ook de reden waarom ik het niet zelf doe. Dat grond is keihard.

Mijn YouTube Channel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:45
Buurman in mijn ouderlijk huis heeft (gekleurd)beton laten storten in de voortuin. Laten vlinderen. Naadje erin laten frezen. Ziet er superstrak uit. En idd nooit geen onkruid. Geen scheuren. Ik denk dat het nu 15 jaar later het er nog steeds zo strak uitziet als nu.

Wel een hoerenklus om het later te vervangen door gras als je kids krijgt..... :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:35
Heb je een koop of huurwoning? Ik verbaas mij vooral over het "Makkelijker mee te nemen in geval verhuizing" voor klinkers (wie neemt er nou z'n oprit in verhuisdozen mee?!?) en het moeten weghalen van beton bij verhuizen: bij een koopwoning speelt dat absoluut niet, bij een huurwoning wellicht ook niet, als het een woningverbetering betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-08 22:00

BoAC

Memento mori

Je zegt dat je op klei woont. Vaak zijn huizen en schuren dan geheid. Wanneer je dan beton doet verzakt die gegarandeerd met scheuren tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-08 23:56
^^^
Klinkers, no doubt about it. Ziet er 'vriendelijker' uit en kan gemaakt worden bij verzakkingen. Beton blijft met dit weer ook langer glad en strooien zou ik al helemaal niet doen. Dat is op langere termijn funest voor het beton aangezien je betonrot in de hand werkt, vooral met de betondekking in een 10cm dikke vloer. Aangezien je in aardbevingsgebied woont, kan je klinkers ook weer makkelijker herleggen.

Snelheid van leggen is niet relevant als je het laat doen. En een beetje stratenmaker heeft een oprit er in 1-2 dagen wel in. De garagevloer zelf zou ik dan wel weer beton doen. Dat zou ik voortrekken, aangezien je die troep niet op je nieuwe klinkers wil.

En overleg anders met je verhuurder. Misschien

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Je hebt wel met je verhuurder overlegd over de garage hoop ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-08 18:12

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Er zijn nogal wat soorten klinkers, je heb zeker een cm of 8/10 nodig voor een vrij stabiele omgeving.

Verzakking is makkelijk tegen te gaan, je fundering (lees puinlaag) is een het belangrijkste. Ook een verbandklinker, zoals een H-profiel of iets dergelijks is ideaal en geeft een sterk onderling verband.
Met alleen zand storten kom je er niet, er moet iets van een goede puingranulaat in.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:03
Waarom geen mooie betonklinkers? Onze buren hebben gebakken klinkers en wij betonklinkers. Die van hun zien er natuurlijker uit maar zijn niet zo regelmatig als onze betonklinkers. Gevolg: veel onkruid tussen de klinkers, bij ons bijna niks. Wij hebben van die klinkers met een gekleurd toplaagje, waren niet duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Is Asfalt geen eventuele 3e keuze om rekening mee te houden?

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-08 06:51

klaaz

it's me!

Obvious. Beton in de garage en klinkers op de oprit. In een garage is het gewoon fijn om een strakke, goed te reinigen vloer te hebben.

Beton buiten moet van voldoende dikte/kwaliteit of nabehandeld zijn wil je er na jaren geen problemen mee krijgen. Daarnaast zul je er toch iets van een structuur in aan moeten brengen buiten anders is het een ijsbaan in de winter. Die structuur zorgt er dan weer voor dat het gevoeliger wordt voor vuil aanhechting. Dan heb ik het nog niet over het risico van scheurvorming.

Voor buiten zijn (beton)klinkers daarom de beter keuze. Makkelijk te leggen en te herstellen, vriendelijk uiterlijk en van zichzelf minder glad in de winter. Een dik zandbed voorkomt doorgroei van vegetatie. Vegetatie van bovenaf kun je eenvoudig bestrijden door een paar keer per jaar pekel erop te strooien (ja ook in het voor en najaar!) of bij hardnekkige vegetatie met allerlei middeltjes die onkruid doden.

Ik zelf heb jaren geleden de oprit van mijn woning schoongespoten met een hogedrukreiniger en spuit er nu een paar keer per jaar een 1:12 formaldehyde oplossing overheen (pas op, is echt troep). Groene aanslag of mos verdwijnt hier mee binnen enkele dagen als sneeuw voor de zon ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Laatst online: 15-08 19:35
klaaz schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:38:

Ik zelf heb jaren geleden de oprit van mijn woning schoongespoten met een hogedrukreiniger en spuit er nu een paar keer per jaar een 1:12 formaldehyde oplossing overheen (pas op, is echt troep). Groene aanslag of mos verdwijnt hier mee binnen enkele dagen als sneeuw voor de zon ;-)
hier zou ik heel erg mee oppassen..ik werk zelf met formaldehyde/formaline, en het is al schadelijk vanaf 0,12ppm (wettelijk vastgelegd)..

als je onverdunde formaldehyde op je huid krijgt mag je blij zijn als je het overleefd 8)7 spoel je ook niet zomaar af met water..bij ons op het werk staat er altijd een bad klaar met een bepaalde vloeistof (PEG oid) voor als iemand in aanraking komt met formaldehyde

en het is kankerverwekkend

[ Voor 11% gewijzigd door Mr. Detonator op 20-01-2016 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:33
Obvious. Beton in de garage en klinkers op de oprit. In een garage is het gewoon fijn om een strakke, goed te reinigen vloer te hebben.

Beton buiten moet van voldoende dikte/kwaliteit of nabehandeld zijn wil je er na jaren geen problemen mee krijgen. Daarnaast zul je er toch iets van een structuur in aan moeten brengen buiten anders is het een ijsbaan in de winter. Die structuur zorgt er dan weer voor dat het gevoeliger wordt voor vuil aanhechting. Dan heb ik het nog niet over het risico van scheurvorming.

Voor buiten zijn (beton)klinkers daarom de beter keuze. Makkelijk te leggen en te herstellen, vriendelijk uiterlijk en van zichzelf minder glad in de winter. Een dik zandbed voorkomt doorgroei van vegetatie. Vegetatie van bovenaf kun je eenvoudig bestrijden door een paar keer per jaar pekel erop te strooien (ja ook in het voor en najaar!) of bij hardnekkige vegetatie met allerlei middeltjes die onkruid doden.

+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 08:13

Bestla

Kvinne

Ik heb zoutzuur. Wel goed verdunnen. Doet het ook prima als algenbestrijder in het voorjaar om de betontegels weer schoon te krijgen.

En om mij aan te sluiten bij de meerderheid. Klinkers buiten , beton binnen. 20/30cm Puingranulaat als basis, en een laagje van 15/20 cm zandbed is voldoende voor het bestraten.

Ik heb 8 jaar bij een bestratingsbedrijf gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan moet je de beton wel goed gaan polieren, anders veel kans op oppervlakkige scheuren en afbrokkeling.
Bleekwater zal ook wel volstaan en is al belastend genoeg voor het milieu.
Hogedrukreiniger zou ik vermijden omdat je al het zand uit je tussenvoegen of als je gecementeerde voegen hebt, schiet je je voegen eruit.
Gewoon om de paar jaar eens met een schuurborstel een workout doen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaz

klaaz

it's me!

Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:51:
[...]

Dan moet je de beton wel goed gaan polieren, anders veel kans op oppervlakkige scheuren en afbrokkeling.

[...]

Bleekwater zal ook wel volstaan en is al belastend genoeg voor het milieu.
Hogedrukreiniger zou ik vermijden omdat je al het zand uit je tussenvoegen of als je gecementeerde voegen hebt, schiet je je voegen eruit.
Gewoon om de paar jaar eens met een schuurborstel een workout doen ;-)
Daarom was 1 keer goed reinigen om de klinkers goed schoon te krijgen en opnieuw inzanden voldoende :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaz

klaaz

it's me!

Mr. Detonator schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:39:
[...]

hier zou ik heel erg mee oppassen..ik werk zelf met formaldehyde/formaline, en het is al schadelijk vanaf 0,12ppm (wettelijk vastgelegd)..

als je onverdunde formaldehyde op je huid krijgt mag je blij zijn als je het overleefd 8)7 spoel je ook niet zomaar af met water..bij ons op het werk staat er altijd een bad klaar met een bepaalde vloeistof (PEG oid) voor als iemand in aanraking komt met formaldehyde

en het is kankerverwekkend
Het is een 37% oplossing die 1:12 verdund wordt en met de nodige voorzorgsmaatregelen wordt verwerkt. Maar je hebt gelijk, het is klote spul. Maar het werkt wel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-08 23:08
Beton kan ook spekglad worden als het nat is - vergeet men wel eens, zeker bij van die mooie, strakke betonplaten.

Mits goed uitgevoerd gaan klinkers niet verzakken. Belangrijk is dat de onderlaag dan stevig genoeg is - afhankelijk van de ondergrond is chape (zand gemend met cement) beter dan zand + de boordstenen moeten diep genoeg steken. Dus ga daar eerder voor die van 40cm hoog (of was het nu 30) dan voor die van 20cm.

Het argument rond verhuizen zou ik al maar negeren:
1) Die moeite steek je er vaak toch niet in
2) Hoe groot is de kans dat je hetzelfde aantal m2 nodig gaat hebben bij de nieuwe woning
3) Wordt het spul ook niet onroerend? - meenemen na verkoop mag niet, afbreken voor verkoop lijkt me niet zo interessant voor de verkoopsprijs. Ben je huurder dan wordt het eigendom van de verhuurder.
(kan zijn dat dat in NL anders is natuurlijk)

Er bestaan verschillende producten om klinkers mosvrij te houden.
Regelmatig afborstelen doet ook al heel veel.

Let wel op met het afspuiten met een hogedrukreiniger: zorgt voor lichte schade aan de toplaag en dus het sneller terugkomen van mos en ander groen spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadlyGast
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-04 19:25
Afwatering ? met klinkers kan het regenwater nog door zakken,
Met Beton moet het ergens heen, Zou minder zijn als het je garage binnen stroomt,
Wij zelf hebben de garage beton en de oprit betegeld.

Ik zelf vind het onkruid "Groen mos" wel mooi tussen klinkers, Maar dat is ook een mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimz93
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-08 15:16
Het ouderlijk huis heeft zo'n 25m2 aan klinkers liggen, 3 keer raden wie er elke zomer 2x "de lul was" om het onkruid er tussenuit te snijden (daar ben je érg lang mee bezig). dat was echt VERSCHRIKKELIJK(!). uiteindelijk is het met flink wat natuurazijn goedgekomen en groeide er ook geen stevig onkruid meer tussen. Tóch zou ik je beton aanraden en zoals ik hierboven al las er gewoon "tegeltjes" in laten frezen, scheelt je een hoop werk ;)

@ hierboven, Groen mos: geen probleem. realiteit: halve bomen onkruid :9

[ Voor 7% gewijzigd door jimz93 op 20-01-2016 19:54 ]

PSN: Jirozi - Steam / uPlay / origin: jimz93

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen73
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
chime schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 16:21:
3) Wordt het spul ook niet onroerend? - meenemen na verkoop mag niet, afbreken voor verkoop lijkt me niet zo interessant voor de verkoopsprijs. Ben je huurder dan wordt het eigendom van de verhuurder.
(kan zijn dat dat in NL anders is natuurlijk)
In NL wordt bij verkoop vrij specifiek per onderdeel aangegeven of het meegaat, achterblijft of ter overname beschikbaar is. Indien niet genoemd geldt ongeveer "zit het spijkervast, dan hoort het bij het huis".
Bij huur geldt standaard: in originele staat opleveren. Als de woning met 5m2 aan goedkope tegels is geleverd en je legt zelf 40m2 aan natuursteen, dan mag je het er weer uithalen en die 5m2 aan goedkope tegels terugleggen. Als de verhuurder akkoord is met de 40m2 natuursteen, dan zou je het ook mogen laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Zoals gezegd zal er toch beton IN de garage moeten. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat klinkers in de garage een aanfluiting is en je eigenlijk elke 5 jaar moet herstraten.

Beton op de oprit is echt ideaal vlak, verzakt niet en is makkelijk schoon te houden. Je kunt tegenwoordig zelfs een kleurtje of een profieltje kiezen.
Nadelen zijn wat mij betreft alleen op esthetisch vlak.

Waarschijnlijk zal de betonboer nog ergens een dilitatievoeg toevoegen om scheuren te voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Er is speciale onkruidvermijdend voegzand (Beamix heeft het http://www.optifloor.nl/nl/producten/product.php?id=79) dat onkruid tegen zou moeten houden tussen je bestrating.

Voor je garage zo ik zeker beton doen en dit eventueel met een epoxy coating afwerken. Je bent dan mooi, vlak, vloeistof dicht en makkelijk schoon te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Wat als je beton mixt met grote grindkorrels? Het voorste gedeelte van mijn oprit bestaat namelijk uit betondelen die ook als zodanig zijn gestort. Ik ervaar eigenlijk nauwelijks gladheid op deze blokken.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-08 23:08
Als je de beton grof houdt dan is gladheid natuurlijk veel minder een issue.
Maar er zijn mensen die dat net voor het strakke uiterlijk nemen en dan gaat gladheid je parten spelen.

Beton of klinkers, mits goed uitgevoerd gaan beide geen verzakkingen geven, dus daar "moet" je eigenlijk ook niet opletten.

Kwak je de klinkers enkel in los zand neer - en je ondergrond is niet stevig dan gaat dat op termijn verzakken.
Stevige ondergrond kan door aangetrild betonpuin, cement/zand mengeling, ...
Beton eronder hoort men ook wel eens, maar dat is niet zo goed omdat het water dan minder goed weg kan.

Bij een betonnen oprit dien je mogelijk wel iets meer rekening te houden met afwatering.

In een garage kan je beton doen - en polieren of coaten.
Maar je kan bvb ook tegelen - bij ons in de tegenhandel kan je gewoon ook vragen achter "garagetegels" (niet al te duur, niet al te opvallend, ...)
Klinkeren in je garage gebeurd nogal zelden - men wil dan ook wel eens de overgang tussen garage en oprit vergeten => bij slagregen krijg je dan ook gewoon water binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Nakebod

Nope.

Ook even iets om rekening mee te houden: Lopen er leidingen/riool onder je oprit door?
Dit voor eventuele verstopping :+ Bij mijn ouders zat er namelijk onder de oprit iets van een put die verstopt zat, en dan ben je blij als je er bij kan.

Ik zou iig minimaal in de garage beton willen hebben.
Buiten weet ik het nog niet. Een strakke betonplaat oogt erg saai imho. Maar ik lees hier dat ze al betere patroontjes kunnen freezen. Dan zou ik het misschien nog wel overwegen.
Mits afwatering etc goed geregeld is, en niet op 1 punt alles samenkomt, of nog slechter, alles naar het riool gooien. Daar is het riool dus niet voor :P

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Beton is trouwens ook zeer geschikt om spotjes en opritverwarming in weg te werken :P

Ik vraag mij trouwens af waar de 10cm dikte op is gebaseerd. Is dat berekend?
Voor een personenauto auto zal dat ruim voldoende zijn als het beton keurig op een dikke laag ingetrild zand ligt. Maar wat als een verhuisauto je oprit op rijdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Dat laatste zal niet gebeuren omdat het betreffende beton helemaal achterin komt. Zie de (oude) foto hieronder, enkel het rood gemarkeerde gedeelte hoeft bestraat te worden. Daar komen geen vrachtwagens. Uiteindelijk zal de gehele oprit opgeknapt moeten worden, maar dat is voor later. En er komt nog een schutting te staan. Het gras op de voorgrond is namelijk van de buren, mijn oprit is maar 3 meter breed.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/f4qys9.jpg
Nakebod schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 09:16:
Ook even iets om rekening mee te houden: Lopen er leidingen/riool onder je oprit door?
Dit voor eventuele verstopping :+ Bij mijn ouders zat er namelijk onder de oprit iets van een put die verstopt zat, en dan ben je blij als je er bij kan.
Voor zover ik weet niet. De riolering loopt aan de andere kant van het huis naar achteren. In de 3,5 jaar dat ik hier nu woon nog nooit een verstopping gehad. (afkloppen).
chime schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 08:58:
Als je de beton grof houdt dan is gladheid natuurlijk veel minder een issue.
Maar er zijn mensen die dat net voor het strakke uiterlijk nemen en dan gaat gladheid je parten spelen.
Het is maar voor een garage, een plek waar ik de auto neer kan zetten met slecht en koud weer, en een plek waar ik de ruimte heb om te klussen. De vloer hoeft niet sierlijk te zijn. Functioneel en sterk genieten de voorkeur.
> bij slagregen krijg je dan ook gewoon water binnen.
Tijdens de bouw van de garage heb ik hier al rekening mee gehouden. De deuren zijn zo gebouwd dat de vloer in de garage een stukje hoger komt te liggen dan de oprit. Verder scheelt het dat de deuren van de garage op het zuidoosten gericht staan. Harde wind (en slagregens) komen meestal niet uit die richting. :)

[ Voor 67% gewijzigd door Snowwie op 22-01-2016 00:52 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TankiEEE
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-08 15:55
Even vanuit een ander perspectief dan, je zegt dat je alleen het achterste gedeelte wilt doen en dat de rest van de oprit t.z.t gaat gebeuren? Is de optie klinkers/bestrating niet de beste optie dan? Dan kun je namelijk altijd verder gaan met het aanleggen van de oprit als het zover is zonder overgangsverschil.

Met beton blijf je altijd de rand zien waar je de eerste keer bent gestopt.. Plus als ik de foto zie dan zou dat in de toekomst wel een flinke slab beton zijn. Dat betekent dat je afwatering alleen gaat gebeuren door dat grasveld ernaast dus persoonlijk zou ik voor bestrating gaan zodat het regenwater door je oprit de grond in kan zakken.

Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Wazig verhaal hierboven.

Normaal gesproken ligt bestrating (of beton) altijd op afschot. In het geval van de oprit loopt deze tegenwoordig meestal naar de openbare weg. Maar je kunt ook net als vroeger vaak gebeurde een greppel op of naast de erfgrens hebben die het water afvoert. Tegenwoordig heb je ook helemooie drains :9~

Ik zou nooit uitgaan van afvoer van water door het zakken door de voegen van de bestrating. Dan ben je bij een hoosbui altijd de klos.

Maar als ik dit zo zie krijg ik wel vraagtekens bij beton. Ik zie een regenpijp. Vaak zit daar ondergronds een sifon. Hoe ga je die sifon vrijmaken als die vol bladeren zit of ga je een uisparing in het beton houden?
Pagina: 1