Simpele computer voor webontwikkelaar

Pagina: 1
Acties:

• Dirkjo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-10 12:56
Het huidige station is ondertussen alweer bijna 8 jaar oud en aangezien ik binnenkort ga verhuizen naar een nieuw kantoor heb ik een nieuwe setup nodig. Oftewel: uitzoeken geblazen!

Nu kwam ik er echter achter dat deze kennis toch vrij versleten is... Vandaar dat ik bij deze jullie hulp vraag om even mee te kijken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals de titel al aangeeft zal de PC gebruikt worden voor ontwikkel werkzaamheden. De twee voornaamste programma's die zullen draaien zijn dus Sublime en Chrome. Daarnaast enkele terminals met wat gulp/grunt en zo nu en dan een Vagrant box.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is geen die-hard limiet, maar het zou toch fijn zijn als het gehele pakket niet al te veel boven de 800 euro gaat zitten . Dit is dus inclusief monitoren, muis en toetsenbord.

Op dit moment mis ik nog een videokaart (of in ieder geval de mogelijkheid voor dual-screen, dus er zal wat moeten worden geschoven)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nada noppes niks!

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een minimale eis is het dat er minstens twee schermen aan kunnen. Aangezien we het hier hebben over een desktop voor werk-werkzaamheden dienen de schermen dus ook verstelbaar te zijn. Puur omdat het goed voelt heb ik in de huidige setup twee panelen van Dell gegooid. Wat hier verder nog aan valt te tweaken, indien dat zo is, hoor ik dat graag.

Daarnaast heb ik nu gekozen voor een wat compactere doos. In principe is dit geen eis, maar hoe kleiner hoe fijner.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zoals ik net al schreef heb ik voor de monitoren gekozen voor Dell. Dit is voornamelijk omdat het een goed gevoel geeft omtrent zakelijke producten en ik tot nu toe nooit slechte ervaring er mee heb gehad.

Daarnaast werk ik al m'n hele leven met AMD. Ik sta open voor een switch naar Intel, mocht dat beter zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nope, ik denk dat alle speciale eisen wel in het verhaal hierboven staan.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Graag zou ik wat meer hulp willen hebben. Zoals ik al schreef is mijn kennis toch behoorlijk verroest en heb ik geen enkele ontwikkeling gevolgd de afgelopen jaren. Terwijl ik aan het rondklikken was door de pricewatch en wat elementen aan het selecteren was bedacht ik al snel dat ik eigenlijk maar een beetje aan 'het doen was'.

Graag hoor ik wat advies over m'n setup en voornamelijk wat tips omtrent de videokaart. Ik zag in een BBG van enkele maanden geleden dat er gebruik gemaakt was van een inboard videokaart op een moederbord welke alsnog 2 HDMI out uitgangen had. Aangezien ik zo nu en dan ook nog wel eens een Gimp of Inkscape wil openen moeten de videokaart prestaties niet uber krap worden in combinatie met dual screen. Maar goed, hier hoor ik graag meer over.

Zoals jullie tevens ook kunnen zien ligt de huidige setup iets boven m'n max uitgave grens. Nu is dit geen ramp als het niet anders zou kunnen, maar voor mijn gevoel zijn er een aantal onderdelen die veel duurder zijn dan dat ik daadwerkelijk nodig heb.

De setup die ik tot nu toe had samengesteld is als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX FX-6300 Black Edition€ 105,95€ 105,95
1Gigabyte GA-78LMT-USB3€ 49,95€ 49,95
1Cooler Master N200 Closed€ 39,95€ 39,95
2Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart€ 226,90€ 453,80
1Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)€ 46,95€ 46,95
1Logitech Wireless Marathon Mouse M705€ 36,40€ 36,40
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 83,95€ 83,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,95€ 33,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 84,91€ 84,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 935,81

[ Voor 2% gewijzigd door Dirkjo op 20-01-2016 00:38 . Reden: Monitoren veranderd naar twee, prijs aangepast ]

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-11 21:23

Genius-General

Expect the Unexpected

Als ik jou was had ik meer richting dit gegaan
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 122,95€ 122,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 56,95€ 56,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 35,95€ 35,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 215,85

8Gb ram is meer dan genoeg en een i3 kan met gemak wat programmeren en surfen, op dit moederbord kan je hdmi en dvi-d aansluiten dus een losse videokaart heb je ook niet nodig. De ssd die je er bij hebt gedaan is prima en die voeding moet het ook goed trekken (misschien dat een medetweaker daar meer verstand van heeft) ook op gebied van monitoren zou ik geen idee hebben..

Verwijderd

Als je weer een jaar of 8 met je pc wil doen zou ik niet beginnen met onderdelen die nu al achter de feiten aanlopen. AMD en ddr3 in dit geval. Wat Genius-General voorstelt is een goede. De i3 presteert multithread gelijkwaardig aan een FX6300 maar is singlethread bijna 40% sneller en veel zuiniger. Verder heb ik een zuinige voeding met ondersteuning voor powerstates C6/C7 toegevoegd. Je lijstje zou er dan zo uit kunnen komen te zien.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 122,95€ 122,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 56,95€ 56,95
1Cooler Master N200 Closed€ 39,95€ 39,95
2Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart€ 226,90€ 453,80
1Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)€ 46,95€ 46,95
1Logitech Wireless Marathon Mouse M705€ 36,40€ 36,40
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 38,95€ 38,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 55,95€ 55,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 84,91€ 84,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 936,81

• Dirkjo
Bedankt, gaat een dual core i3 op den duur echter niet tegen problemen aanlopen? Op dit moment draait er een Triple core AMD op (ik meen) 3ghz in.

Wat betreft de graphics blijven ook jullie beide bij de build-in graphics, ik ga er dus even vanuit dat jullie beide overtuigd zijn dat het prima gaat lukken om fatsoenlijk twee HD schermen er op aan te sluiten en nog steeds goede performance te behalen? Het gaat om web ontwikkelwerk, maar hierbij valt dus ook zo af en toe een WebGL dingetje en natuurlijk de standaard animaties die wel allemaal top-smooth moeten lopen.

Verwijderd

De i3 is een dual core met hyperthreading. Software ziet het als een 4core. Ik heb niet het idee dat je meer cores/threads nodig hebt voor jou toepassingen.

2 schermen aansluiten op de interne gpu is geen probleem. Het moederbord ondersteunt 3 schermen. Wat bedoel je met goede performance, je gaat toch niet gamen? De desktop en een animatie weergeven kan elke hedendaagse igpu.

• Dirkjo
Oke prima. Er zal zeker niet op gegamed worden, echter zoals ik in de OP als aangaf is mijn kennis van hedendaagse hardware relatief verstoft. Vandaar mijn vraag omtrent het runnen van dat soort dingen.

Op een top-moment zal de PC in staat moeten zijn om tegelijk een Vagrant box te draaien, diverse tabbladen en windows op te hebben, sublime, wat terminals met gulp/rails/grunt taken en GIMP/Inkscape. Als je van mening bent dat de huidige setup dat nu prima kan en over 5 jaar ook nog ben ik tevreden.

• Kota-appie
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-05-2024
Op de website van Gigabyte:
Onboard Graphics
Integrated Graphics Processor - Intel® HD Graphics support:
1 x D-Sub port, supporting a maximum resolution of 1920x1200@60 Hz
1 x DVI-D port, supporting a maximum resolution of 1920x1200@60 Hz
* The DVI-D port does not support D-Sub connection by adapter.
1 x HDMI port, supporting a maximum resolution of 4096x2160@24 Hz
* Support for HDMI 1.4 version.
Support for up to 2 displays at the same time
Maximum shared memory of 512 MB
Dus max 2 schermen te gelijk, wel op verschillende aansluitingen op verschillende resoluties.

Verwijderd

You're right!

• Dirkjo
Ah oke, zou in principe geen probleem moeten zijn.

Om een beeld voor mezelf te krijgen: in vergelijking met bijvoorbeeld de BBG uit eind 2015 (reviews: Desktop Best Buy Guide - September 2015), zou deze setup beter presteren?

Verwijderd

Nee, vooral de singlecore prestaties zijn veel minder. http://www.cpubenchmark.n...php?cmp[]=2617&cmp[]=2311 En je zit aan oud ddr3 vast. Software zal steeds verder geoptimaliseerd worden voor gebruik met ddr4. Nu nog een systeem kopen met ddr3 vind ik niet verstandig.

• Dirkjo
Duidelijk, bedankt.
Pagina: 1