Plint keuken verwijderen tbv plaatsen vaatwasser

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Tweakers,

Om een volledig geïntegreerde vaatwasser te kunnen plaatsen dien ik een keukenkastje te verwijderen en daarmee tevens de plint. Bij laatstgenoemde loop ik echter al tegen problemen aan. Het lijkt erop alsof de plint tegengehouden wordt door het latje wat op het laminaat gelijmd is. Ook kan ik niet goed zien / voelen hoe de plint bevestigd is (ik zie wel pootjes zitten maar meer niet). Ik krijg de plint wel iets omhoog getild maar niet hoog genoeg om boven het laminaat uit te komen. Het bochtje zit ook geklemd dus het bochtje verwijderen, gevolgd door het korte stukje plint aan de zijkant, om vervolgens het grote deel eruit te kunnen schuiven is dus ook geen optie op het moment.

Wat is wijsheid?

Afbeeldingslocatie: http://www.uploader.gamergun.com/files/1/2016-01-19%2019.46.05_thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.uploader.gamergun.com/files/1/2016-01-19%2019.46.16_thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.uploader.gamergun.com/files/1/2016-01-19%2019.46.24_thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.uploader.gamergun.com/files/1/2016-01-19%2019.56.26_thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.uploader.gamergun.com/files/1/2016-01-19%2020.02.03_thumb.jpg

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Beste antwoord (via TommyGun op 21-01-2016 10:16)

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Het kan zijn dat het blad van je keuken vast zit geschroefd aan je kastjes. Kijk even in je kastje naar de bovenkant, meestal lopen daar 2 houten latten (een aan de achterkant en een een stukje vanaf de voorkant. Hierin zouden wel eens wat schroeven kunnen zitten die je blad vasthouden. Verder kan het kastje nog aan de muur bevestigd zijn. Vaak word dat gedaan met een stalen hoekje ofzo op 1 or 2 plekken en het kan dus zomaar zijn dat deze precies aan het kastje zit dat weg moet, zeker als je aangeeft dat er geen beweging in zit.

Plakplinten loshalen is vrij eenvoudig (vaak laten die dingen al vanzelf los na een paar jaar). Voorzichtig met een plamuurmes ofzo er onder steken en met beleid loshalen.

Je zal overigens wel was last hebben om het kastje eruit te halen, als het laminaat tegen de plint aan zat en er een blad op je kastje ligt heb je geen ruimte om het kastje eruit te schuiven. Misschien kan je de pootjes onder het kastje losschroeven terwijl het kastje nog staat. Is een kl#te klus, maar het zou kunnen zijn dat dit de enige manier is. Als je geluk hebt kan je de zwarte pootje zover indraaien dat je net boven je laminaat uit komt.

Succes, hoop dat je het voor elkaar krijgt.

[ Voor 14% gewijzigd door EU_RAZER op 20-01-2016 22:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wat is wijsheid: beheerst grof geweld toepassen. Zo te zien zijn het plakplinten, vermoedelijk van de Ikea. Plakplintje aan de korte kant zo voorzichtig mogelijk verwijderen en kijken of je het met een stukje dubbelzijdig plakband opnieuw kan gebruiken. Anders voor een paar euro een nieuw plintje bij de Ikea halen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ardana op 19-01-2016 23:44 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:29
De plint zit met klemmen om de zwarte poten bij Ikea, soms zit er een klemmetje bovenaan bij andere merken.
Het hoekprofieltje kan twee kanten los.
Je moet de bovenkant maar beneden/voren trekken, begin op de hoek (evt met een haakje), En dan kan je hem achter het vloerlatje vandaan tillen.
Monteren in omgekeerde volgorde, schuin inzetten, onder eerst.

[ Voor 32% gewijzigd door Teijgetje op 20-01-2016 09:33 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FYI, de klemmen die om de pootjes heen zitten zijn bij Ikea niet meer leverbaar. Kans dat ze breken is na een paar jaar vrij groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Alleen de voorplint hoeft eraf begrijp ik, foto 4 kan ik niet helemaal plaatsen (zit dat tegen de muur?)
Oude klemmen kun je gewoon lostrekken, die beweging kan het wel hebben. Wel met beleid, die schuifjes die je vastschroeft kunnen inderdaad op de schroefgaten breken als die te stevig vastgedraaid waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Het kan ook nog met klitteband vastzitten, in ieder geval aan de bovenkant beginnen, maar door de werking van de vloer kan de boel wel muurvast zitten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Meestal zitten er aan de bovenkant van de plint van die witte clips die de plint klemmen, meestal zitten ze bij elke poot van een kastje. Het best is om even een hard stuk plastic of een platte schroevendraaier er tussen te wurmen zodat je plint los kan nemen.

deze krengen dus (die altijd breken)
Afbeeldingslocatie: https://media.wuerth.com/stmedia/shop/348px/45429.jpg

Afbeeldingslocatie: https://media.wuerth.com/stmedia/shop/800px/45361.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door vhal op 20-01-2016 09:44 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

vhal schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 09:43:
Meestal zitten er aan de bovenkant van de plint van die witte clips die de plint klemmen, meestal zitten ze bij elke poot van een kastje. Het best is om even een hard stuk plastic of een platte schroevendraaier er tussen te wurmen zodat je plint los kan nemen.

deze krengen dus (die altijd breken)
[afbeelding]

[afbeelding]
Die zijn het zo te zien niet. Helaas, want dat is op zich een prima systeem.
Ikea gebruikt echt een soort van "U" klemmen om de pootjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:08
De plint zelf zit waarschijnlijk vast met deze dingen:
Afbeeldingslocatie: http://www.vervangingsmarkt.nl/media/catalog/product/cache/4/image/700x/1952ae1d6338de0d8bd55106c82201d6/p/l/plintklip_hoekplint.jpg
Die trek je er zo af, en wanneer ze breken kan je ze gewoon opnieuw bestellen

De plakplint die ervoor zit kan je met wat beleid losmaken, door bijvoorbeeld er met een brede beitel onder de plint deze naar boven te wippen
Let op dat je een brede beitel pakt en het met beleid doet, je wil immers geen beschadiging op je laminaat hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Punt is dat ze die bij ikea niet meer hebben. Mijn ouders zijn er onlangs voor geweest, en kregen de laatste paar mee.
Misschien op bestelling nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Teijgetje schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 09:29:
De plint zit met klemmen om de zwarte poten bij Ikea, soms zit er een klemmetje bovenaan bij andere merken.
Het hoekprofieltje kan twee kanten los.
Je moet de bovenkant maar beneden/voren trekken, begin op de hoek (evt met een haakje), En dan kan je hem achter het vloerlatje vandaan tillen.
Monteren in omgekeerde volgorde, schuin inzetten, onder eerst.
MikeyMan schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 09:31:
FYI, de klemmen die om de pootjes heen zitten zijn bij Ikea niet meer leverbaar. Kans dat ze breken is na een paar jaar vrij groot.
Of het een IKEA keuken is weet ik niet, of zien jullie dat zo aan het type pootjes? Ik denk zelf van niet namelijk, want de deurgrepen en besteklades van de IKEA passen hier niet op / in. Tenzij het een 'oude' productreeks is of zo (http://www.ikea.com/nl/nl...nts/kitchen/tools/faktum/)

Ik voel in ieder geval geen clips of klemmen, maar het is ook lastig om bij te komen daar de enige opening nog steeds vrij smal is. Het zou dus alsnog kunnen dat er iets om de pootjes zit maar aan de bovenkant (reactie van "vhal") zit volgens mij niets.
Teijgetje schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 09:38:
Alleen de voorplint hoeft eraf begrijp ik, foto 4 kan ik niet helemaal plaatsen (zit dat tegen de muur?)
Oude klemmen kun je gewoon lostrekken, die beweging kan het wel hebben. Wel met beleid, die schuifjes die je vastschroeft kunnen inderdaad op de schroefgaten breken als die te stevig vastgedraaid waren.
Foto 4 is de situatie links van foto 2 en 3, dus inderdaad tegen de muur aan de lange zijde.
MikeyMan schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 11:37:
Punt is dat ze die bij ikea niet meer hebben. Mijn ouders zijn er onlangs voor geweest, en kregen de laatste paar mee.
Misschien op bestelling nog?
https://www.aftersalesspareparts.nl/item/25843/

Lijkt niet overeenkomstig met wat hier onder de keuken zit.

---

Deze poten lijken er meer op:

http://www.probeslag.nl/k.../keukenpoot-stelpoot-75mm

Ik zal toch eens kijken of ik wat kan bereiken met meer geweld ;) of dat ik klemmen kan zien / voelen.

[ Voor 25% gewijzigd door TommyGun op 20-01-2016 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Klopt, zijn ze ook, maar in het verleden hadden ze die clipjes ook los :)

Lijkt inderdaad meer op wat jij hebt, maar dan zou je van de eerder genoemde clipjes verwachten aan de bovenkant.

[ Voor 44% gewijzigd door MikeyMan op 20-01-2016 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
MikeyMan schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:23:
Klopt, zijn ze ook, maar in het verleden hadden ze die clipjes ook los :)

Lijkt inderdaad meer op wat jij hebt, maar dan zou je van de eerder genoemde clipjes verwachten aan de bovenkant.
Ik zie bij al dat soort pootjes wel de mogelijkheid om ze vast te schroeven (?) tegen de onderkant van de keuken(kastjes). In dat geval; moet ik de poten dan ook nog los schroeven of 'simpelweg' met keukenkastje en al naar voren trekken (na het verwijderen van de plint uiteraard)? Op het moment krijg ik weinig beweging in het keukenkastje (de schroefjes zijn er uiteraard uit*), of kan het ook nog zijn dat er gelijmd is.

* Ik zie geen schroefjes vanuit andere kastjes die nog iets vast zouden kunnen houden. Links zit wel de koelkast (dus dat kan ik niet met zekerheid zeggen) maar om die er uit te halen... ;w

Hoe dan ook, als ik een beetje Google kom ik dit soort images tegen, wat erop zou moeten duiden dat de plint er hoe dan ook af moet kunnen. De vraag is even met hoeveel geweld en of de plakplint van het laminaat al dan niet los moet;

Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/69900_IMG_0469_1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.ostermann.eu/webcontent/content/hlr-system/2_Einbau-_und_Montage/Bad_Kueche_und_Moebelbau/Kueche/Unterschrank/Sockelsysteme/3219000_intl_apic1.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als de plakplint heel strak ertegenaan zit, zal je die vanzelf los trekken.
Zeker als het laminaat niet onder de keuken door is gelegd.

Kwestie van aan de bovenkant trekken, en de plint kantelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Die kastjes zouden afzonderlijk los te halen moeten zijn. Ik heb er hier een (nieuwbouw) er ook uit gerukt om plaats te maken voor een vaatwasser (oh joy niet meer afwassen :> )

Bij mij zat het kastje aan de achterkant aan de muur vast geschroefd en in het aanrechtblad (bovenaan kastje) Als de zijkanten niet vastgeschroefd zijn, de achterkant en aanrechtblad los zijn, plintje uit de weg, dan zou je het kastje er zo uitmoeten halen.

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• EU_RAZER
Het kan zijn dat het blad van je keuken vast zit geschroefd aan je kastjes. Kijk even in je kastje naar de bovenkant, meestal lopen daar 2 houten latten (een aan de achterkant en een een stukje vanaf de voorkant. Hierin zouden wel eens wat schroeven kunnen zitten die je blad vasthouden. Verder kan het kastje nog aan de muur bevestigd zijn. Vaak word dat gedaan met een stalen hoekje ofzo op 1 or 2 plekken en het kan dus zomaar zijn dat deze precies aan het kastje zit dat weg moet, zeker als je aangeeft dat er geen beweging in zit.

Plakplinten loshalen is vrij eenvoudig (vaak laten die dingen al vanzelf los na een paar jaar). Voorzichtig met een plamuurmes ofzo er onder steken en met beleid loshalen.

Je zal overigens wel was last hebben om het kastje eruit te halen, als het laminaat tegen de plint aan zat en er een blad op je kastje ligt heb je geen ruimte om het kastje eruit te schuiven. Misschien kan je de pootjes onder het kastje losschroeven terwijl het kastje nog staat. Is een kl#te klus, maar het zou kunnen zijn dat dit de enige manier is. Als je geluk hebt kan je de zwarte pootje zover indraaien dat je net boven je laminaat uit komt.

Succes, hoop dat je het voor elkaar krijgt.

[ Voor 14% gewijzigd door EU_RAZER op 20-01-2016 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
EU_RAZER schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 22:04:Je zal overigens wel was last hebben om het kastje eruit te halen, als het laminaat tegen de plint aan zat en er een blad op je kastje ligt heb je geen ruimte om het kastje eruit te schuiven. Misschien kan je de pootjes onder het kastje losschroeven terwijl het kastje nog staat. Is een kl#te klus, maar het zou kunnen zijn dat dit de enige manier is. Als je geluk hebt kan je de zwarte pootje zover indraaien dat je net boven je laminaat uit komt.
Die pootjes zijn normaal gesproken verstelbaar, daar zijn ze o.a. voor... dus gewoon eventjes indraaien ;) Of je moet uiteraard de pech hebben dat ze al helemaal zijn ingedraaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EU_RAZER
MicGlou schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 22:09:
[...]

Die pootjes zijn normaal gesproken verstelbaar, daar zijn ze o.a. voor... dus gewoon eventjes indraaien ;) Of je moet uiteraard de pech hebben dat ze al helemaal zijn ingedraaid.
Denk ook wel dat dat moet lukken, als ik op de pootjes in de achtergrond van foto 2 kijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Het is gelukt! :) Iets meer kracht toepassen hielp.

1) Plakplint losgehaald aan de korte zijde
2) Geprobeerd om het 'hoekje / boogje' los te krijgen... dat lukte niet echt maar ik snap waarom (zie foto 4)
3) De korte plint vervolgens toch los gekregen, waarna ik dus kon zien hoe de lange plint vast zat
4) Lange plint losgetrokken :)
5) Schroefjes van het keukenkastje had ik al losgehaald (zijkanten + tegen het blad)
6) Stelpootjes ingedraaid waarna het keukenkastje begon te zakken (zat wel flink vast overigens)
7) Keukenkastje eruit getild :)

De plakplint aan de lange zijde hoefde dus niet los, en waarschijnlijk had het ook niet gehoeven aan de korte zijde. Maar de tape was nog gewoon goed dus ik heb 'm zo weer terug kunnen plakken zonder dat je er iets van ziet.

Afbeeldingslocatie: http://www.uploader.gamergun.com/files/1/20160120_175121_thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.uploader.gamergun.com/files/1/20160120_175137_thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.uploader.gamergun.com/files/1/20160120_175834_thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.uploader.gamergun.com/files/1/20160120_185537_thumb.jpg

Dat hoekje / boogje van foto 4 is dus echt een hobbybob oplossing. Was ook al vrij beschadigd (lak eraf) zoals hier te zien is;

http://www.uploader.gamer...2016-01-19%2020.02.03.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door TommyGun op 21-01-2016 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
De pootjes zitten met plastic pennen in de bodem, en daarbij een schroefje. Losdraaien van het bovendeel heeft dus geen zin.
Het onderste deel (stelpoot) indraaien geeft normaal genoeg ruimte om het kastje ruimte te geven om hem over het laminaat te tillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Bedankt allemaal, ik kon helaas maar 1 antwoord selecteren ;) maar alle reacties hebben geholpen :)

Vanavond de vaatwasser erin, hopelijk gaat dat probleemloos. Nog even bedenken wat ik met de handgreep van het kastdeurtje ga doen. Ik wil eigenlijk geen nieuwe gaten maken om deze boven in het midden te krijgen in plaats van aan de rechterzijde waar 'ie nu zit (lijkt me namelijk wel handiger met het optrekken van de vaatwasser deur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Met het greepje zoals het nu zit trek je ook de klep wel open.
Let wel op dat je de deur goed vastzet op de klep maar dat je de schroeven niet doordraait (kan gebeuren met een schroefmachine) doe ze even met de hand.
Doordat het greepje niet in het midden zit krijgen de schroeven daarachter namelijk meer trekkracht te verduren dan dat het greepje in het midden zit. Zijn die te ver gedraaid, dwz een slagje dol, dan trek je die er vroeg of laat uit (de deur er af).
Bij een juiste montage zou dat wel goed moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Top, bedankt voor je advies! Update volgt ;)

Pagina: 1