Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goochem4u
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-02 12:22
Beste heren en vrouwen,

Momenteel ben ik flink aan het twijfelen en ik hoop dat een van jullie helden me hierbij kan helpen.

Ik ben nu enige tijd op zoek naar een nieuwe mediaspeler.

Uit verschillende bronnen heb ik vernomen dat de intel NUC's zeer interessant zijn. Met deze informatie ben ik op zoek gegaan naar een NUC met de volgende eisen:

- 1Gbit ethernet
- Het besturingssysteem dient in staat te zijn de Spotify client te draaien.
- TOSLINK(Optical out)

Ik ben uitgekomen bij de NUC5PPYH met een intel pentium N3700 processor.
Hierbij wil ik 8GB DDR3L en een 120GB SSD aanschaffen. Mijn filmbestanden staan op een NAS.

De volgende vragen komen hierbij naar boven:

- Is deze NUC in staat om 10bit/HEVC/H265 af te spelen(m.b.v. Kodi)
- Wat is het verschil tussen deze formaten/codecs?
- Is passthrough DTS-HD, Dolby TrueHD Audio mogelijk?

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan adviseren.

Indien iemand een van deze vragen weet, ben ik al zeer dankbaar :)

Uiteraard heb ik al rondgekeken op dit forum maar ik kon er niet veel wijzer van worden. 8)7

Met vriendelijke groet,

De mede-ICT'er

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dan0r
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04-2022
De NUC5PPYH decodeh265 hardwarematig.
Spotify is uiteraard mogelijk op Windows10
Audio formaten weet ik niet, maar verwacht dat iemand daar nog wel mee komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goochem4u
Dan0r schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 21:19:
De NUC5PPYH decodeh265 hardwarematig.
Spotify is uiteraard mogelijk op Windows10
Audio formaten weet ik niet, maar verwacht dat iemand daar nog wel mee komt.
Hallo Dan0r,

Bedankt voor je antwoord!

is H265 ook standaard 10Bit encoded?

Ik heb namelijk nu problemen met anime series die veelal in 10 bit encoded worden.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A-star
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-06 11:18
goochem4u schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 09:38:
[...]

Hallo Dan0r,

Bedankt voor je antwoord!

is H265 ook standaard 10Bit encoded?

Ik heb namelijk nu problemen met anime series die veelal in 10 bit encoded worden.

Met vriendelijke groet,
Deze ondersteunt alleen 8-bit encoded H265.
Die speelt hij zonder problemen af.

10-bit wordt niet ondersteund.
Zal wel afspelen, maar soms ga je een hapering hebben.

Voor de rest speelt hij bij mij alles perfect af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:40

DarkSide

theres no place like ::1

10 bit heb ik niet geprobeerd. Volgens mij had ik alleen 8 bit test bestanden. Maar dat gaat vlekkeloos op deze NUC.
Maar nog niet in Kodi. Kodi ondersteund nog geen hardware matige hevc onder windows.
schijnt er wel aan te komen btw.
Verder ondersteund deze nuc geen dts-hd en DD- true hd onder windows. Hij geeft het signaal niet door.
Intel zou hiervoor de driver moeten aanpassen. Maar dat doen ze niet.
Om deze reden zou je moeten kijken naar een i3 skylake. Heb je ook meteen een DP poort (en dus 4k 60fps)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goochem4u
DarkSide schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 09:37:
10 bit heb ik niet geprobeerd. Volgens mij had ik alleen 8 bit test bestanden. Maar dat gaat vlekkeloos op deze NUC.
Maar nog niet in Kodi. Kodi ondersteund nog geen hardware matige hevc onder windows.
schijnt er wel aan te komen btw.
Verder ondersteund deze nuc geen dts-hd en DD- true hd onder windows. Hij geeft het signaal niet door.
Intel zou hiervoor de driver moeten aanpassen. Maar dat doen ze niet.
Om deze reden zou je moeten kijken naar een i3 skylake. Heb je ook meteen een DP poort (en dus 4k 60fps)
Hallo DarkSide,

i3 skylake leek me inderdaad ook interessant alleen heeft deze naar mijn weten geen Optical Out. Zou je dat kunnen bewerkstelligen met een DP aansluiting?

Optical Out is namelijk een vereiste als ik bijvoorbeeld het videosignaal van de PS4 en het geluid van de NUC wil combineren met de receiver. Mijn receiver ondersteund helaas niet het geluid en beeld van 2 HDMI ingangen..

In ieder geval bedankt voor de verduidelijking. Ik weet in ieder geval nu dat de NUC die ik in gedachten had geen optie is met oog op nu en de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Volgens mij idd geen optical out meer (is ook beetje legacy tegenwoordig).
Geen id welke receiver je hebt. Maar er zijn wel HDMI- splitters die het signaal naar optical zetten volgens mij.
Dus dan is een skylake nuc nog steeds een oplossing.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goochem4u
DarkSide schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 13:26:
Volgens mij idd geen optical out meer (is ook beetje legacy tegenwoordig).
Geen id welke receiver je hebt. Maar er zijn wel HDMI- splitters die het signaal naar optical zetten volgens mij.
Dus dan is een skylake nuc nog steeds een oplossing.
Klopt, maar ik zie geen andere optie om mijn probleem op te lossen naast de splitter. Mijn versterker is een Sony STR DH550.

Ik heb alleen gehoord van HDMI splitters die rond de 50/60 euro kosten. Kan jij mij nog een goede splitter aanraden? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

je hebt een HDMI audio extractor nodig

zelf geen ervaring mee. Heb genoeg hdmi aansluitingen op mijn versterker.

maar volgens mij heeft jouw versterker 4 hdmi ingangen. Dus waarom moeilijk doen met spdif?

[ Voor 15% gewijzigd door DarkSide op 21-01-2016 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goochem4u
DarkSide schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 15:11:
je hebt een HDMI audio extractor nodig

zelf geen ervaring mee. Heb genoeg hdmi aansluitingen op mijn versterker.
Ik ben persoonlijk bang dat je hiermee het support voor surround en DTS weghaalt en je problemen gaat krijgen met 4k signalen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

goochem4u schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 15:16:
[...]

Ik ben persoonlijk bang dat je hiermee het support voor surround en DTS weghaalt en je problemen gaat krijgen met 4k signalen. |:(
Zou niet moeten. Maar als ik snel google op jouw versterker zie ik 4 hdmi ingangen.
Dus wat is het probleem dan precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goochem4u
DarkSide schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 15:18:
[...]

Zou niet moeten. Maar als ik snel google op jouw versterker zie ik 4 hdmi ingangen.
Dus wat is het probleem dan precies?
Als ik wil gamen op de PS4(hdmi kanaal 3) en ik wil geluid horen van bijvoorbeeld de NUC(hdmi kanaal 2) zie ik geen mogelijkheid om deze twee te combineren. Met optical kan ik HDMI kanaal 3 selecteren en optical kanaal 1 en krijg ik beeld van de PS4 en geluid van de NUC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

goochem4u schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 16:22:
[...]

Als ik wil gamen op de PS4(hdmi kanaal 3) en ik wil geluid horen van bijvoorbeeld de NUC(hdmi kanaal 2) zie ik geen mogelijkheid om deze twee te combineren. Met optical kan ik HDMI kanaal 3 selecteren en optical kanaal 1 en krijg ik beeld van de PS4 en geluid van de NUC.
weet je dat zeker?
Meestal kan je aangeven hoe je je zones wilt verdelen. Zone A deze ingangen. Zone B deze ingangen.
Maar dat wordt dan ook naar een aparte uitgang gestuurd.
mixen van signalen gaat volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goochem4u
DarkSide schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 16:38:
[...]

weet je dat zeker?
Meestal kan je aangeven hoe je je zones wilt verdelen. Zone A deze ingangen. Zone B deze ingangen.
Maar dat wordt dan ook naar een aparte uitgang gestuurd.
mixen van signalen gaat volgens mij niet.
Klopt dat je audio aan video kan koppelen echter zie ik geen optie om hdmi aan hdmi te koppelen. Ik zal voor de zekerheid navraag plegen bij de fabrikant. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:13
Wat je kan doen is je PS 4 via hdmi op de TV aansluiten en de Nuc via hdmi op de receiver.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goochem4u
Ramon schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 13:39:
Wat je kan doen is je PS 4 via hdmi op de TV aansluiten en de Nuc via hdmi op de receiver.
Ja klopt, maar dan ga je buiten je receiver om werken en is het nut van alle apparaten op één receiver kwijt. Het zou inderdaad nog een last resort kunnen zijn om het dilemma momenteel op te lossen.

Ik heb zelf ook voor de zekerheid een mail gestuurd naar Sony voor het koppelen van geluid en video van 2 HDMI aansluitingen maar ik weet bijna zeker dat dit niet kan.

Laatste optie is dan een HDMI naar HDMI & Optical met support voor surround en 4K(voor de toekomst).
Pagina: 1