Hoe zit dat met Hardware ID en je activatie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 99429

Topicstarter
Ik heb een laptop (i7) waar een originele Windows 7 key bij zit, nu wil ik graag naar Windows 10 overstappen, echter heb ik ergens gelezen dat je hardware id gelinkt wordt aan je Windows 10 key, klopt dit?

En indien ik bijvoorbeeld binnenkort een SSD plaats en wellicht ander geheugen, is mijn key dan niet meer geldig of verandert dit mee als ik daarna Windows 10 weer installeer?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-07 03:27
Wisselen van SSD of werkgeheugen hebben geen invloed op je activatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:39

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De activatie, ook al die van Windows 7, zit aan het zogenoemde UUID van je hardware. Dit is over 't algemeen die van je moederbord. Ik heb dit eens met een virtuele machine getest door de UUID die het krijgt te wijzigen en de activatie was direct weg. Zette ik 'm terug, dan was 't weer in orde.
Dus als je je HDD, videokaart of geheugen wijzigt, is er niets aan de hand. Wat het doet als je je CPU verandert, durf ik niet te zeggen, maar mocht je moederbord kapot gaan en je vervangt 'm voor hetzelfde model, type en revisie, dan is je activatie weer ongeldig, want het UUID is voor elk moederbord uniek. Dat geeft ook gelijk het nadeel van de activatie van Windows 10. Daar waar je met W7 en W8 nog een kans had op heractivatie met je key, is het met de gratis upgrade naar W10 niet meer mogelijk en moet je dus weer je licentiecode van de vorige versie gebruiken. Is het 1 augustus 2016 geweest, dan heb je pech en kom je niet meer in aanmerking om W10 te draaien op je vervangende hardware. Geen idee wat MS doet als je ze belt en de situatie uitlegt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-07 15:15
Als je nu Windows 10 installeert middels de upgrade, dan kan je later bij aanschaf van een nieuwe SSD gewoon Windows 10 installeren zonder product code. Windows activeert zich vanzelf aan de hand van je hardware ID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurthonkey365
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-08-2024
Het klopt toch dat je windows 10 nu kan activeren met een key van 7 of 8 toch? of heb ik het mis..

Hoe zit dit eigenlijk als de gratis update periode is verlopen. Kan je dan nog steeds activeren met de 7 en 8 key? Ook nadat er bijvoorbeeld een nieuw moederbord is ingezet?

dan lijkt het dat de swinz zich geen zorgen hoeft te maken..

Ik heb het even opgezocht
Note
Starting with the November update, Windows 10 (Version 1511) can be activated using some Windows 7, Windows 8, and Windows 8.1 product keys. For more info, see the section Activating Windows 10 (Version 1511 or higher) using a Windows 7, Windows 8, or Windows 8.1 product key in this topic.

Bron: http://windows.microsoft..../activation-in-windows-10

[ Voor 46% gewijzigd door hurthonkey365 op 21-01-2016 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je kunt nu activeren met die key, maar die wordt niet gebruikt in Windows. Die wordt alsnog aan de hardware gekoppeld met de zgn. default key.
Je kunt in de toekomst op dat systeem wel een schone installatie uitvoeren, en hoeft dan geen key in te voeren. (Net als wanneer je nu zou upgraden vanuit een geactiveerde Windows 7/8.1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

hurthonkey365 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 08:26:
Het klopt toch dat je windows 10 nu kan activeren met een key van 7 of 8 toch? of heb ik het mis..
Dat klopt, sinds de grote update in november is dit mogelijk.
Hoe zit dit eigenlijk als de gratis update periode is verlopen. Kan je dan nog steeds activeren met de 7 en 8 key? Ook nadat er bijvoorbeeld een nieuw moederbord is ingezet?
Nee, dat gaat dan niet meer werken. Dat je met je oudere key kan activeren is alleen omdat het controleert of je in aanmerking komt voor de upgrade en de activatie daar op gebaseerd dient te worden. Is de periode over, dus vanaf 1 augustus, zal je zeer waarschijnlijk een foutmelding krijgen. Als je een nieuw moederbord hebt vanaf die datum en je probeert te activeren met je key van 7 of 8, dan zal de activatie niet plaatsvinden, want de gratis upgrade mogelijkheid is verlopen. Je zal dan W10 moeten aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurthonkey365
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-08-2024
Hero of Time schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 08:36:
[...]

Dat klopt, sinds de grote update in november is dit mogelijk.

[...]

Nee, dat gaat dan niet meer werken. Dat je met je oudere key kan activeren is alleen omdat het controleert of je in aanmerking komt voor de upgrade en de activatie daar op gebaseerd dient te worden. Is de periode over, dus vanaf 1 augustus, zal je zeer waarschijnlijk een foutmelding krijgen. Als je een nieuw moederbord hebt vanaf die datum en je probeert te activeren met je key van 7 of 8, dan zal de activatie niet plaatsvinden, want de gratis upgrade mogelijkheid is verlopen. Je zal dan W10 moeten aanschaffen.
Slim van Microsoft, jammer voor ons..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijnvw
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-06 19:23
Microsoft is steeds meer stappen aan het nemen om ervoor te zorgen dat de gebruiker update naar Windows 10. Eén van die dingen is voor het eerst een upgrade naar een nieuwe OS-versie gratis maken. Ook zal binnenkort de opt-out via automatische software-update (las ik laatst, iemand hier specifieke info over?) van start gaan waardoor de massa-adaptatie onder consumenten nog sneller gaat.
Ik vermoed dat de datum 1 augustus vooral is om mensen aan te zetten op korte termijn te updaten. Zou mij niks verbazen als het nadien ook gewoon gratis blijft, en je dus ook geen gedoe met keys meer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

tijnvw schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 10:42:
Ik vermoed dat de datum 1 augustus vooral is om mensen aan te zetten op korte termijn te updaten. Zou mij niks verbazen als het nadien ook gewoon gratis blijft, en je dus ook geen gedoe met keys meer hebt.
Jij denkt dat Windows 10 langer gratis blijft? Waarom heb je dan de mogelijkheid om 't te kopen nu? Het is juist een soort van coulance van MS om te zorgen dat we niet weer met een XP situatie zitten. Windows 10 is op dat moment 1 jaar uit, wie dan nog steeds geen gebruik heeft gemaakt om z'n gratis kopie op te halen door even te upgraden, op wat voor manier dan ook, heeft gewoon de boot gemist en moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijnvw
  • Laatst online: 20-06 19:23
Een dergelijk systeem heeft Apple al jaren: werkt als een trein als je kijkt naar de adaptatie van nieuwe versies van Mac OSX al zeer kort nadat ze zijn uitgebracht. Microsoft heeft aangegeven een soortgelijk OS te ambiëren zonder "echt grote" updates zoals XP > 7 > 8, maar in plaats daarvan continue kleinere updates aan het OS toevoegen. Hierbij past het wat mij betreft prima dat je daar dan geen geld voor gaat vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle informatie! Ik ga toch binnenkort een SSD bestellen dus wacht sowieso nog even, zonde van mijn tijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb thuis ook nog een PC die ik soms gebruik met een geldige Windows 7 PRO er op, als ik nu deze licentie gebruik voor mijn Windows 10 PRO op de laptop, is de vaste machine met Windows 7 PRO dan nog steeds te gebruiken of "verloopt" die licentie dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
Anoniem: 99429 schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 19:23:
Ik heb thuis ook nog een PC die ik soms gebruik met een geldige Windows 7 PRO er op, als ik nu deze licentie gebruik voor mijn Windows 10 PRO op de laptop, is de vaste machine met Windows 7 PRO dan nog steeds te gebruiken of "verloopt" die licentie dan?
Kan niet. Windows 7 is al aan je UUID gekoppeld.

Zie: Hero of Time in "Hoe zit dat met Hardware ID en je activatie?"
Pagina: 1