Ten einde raad, pc reboot sinds een aantal weken.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• adzer
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10-06-2024
Beste Tweakers,

Een aantal maanden terug heb ik mijn PC gratis geupdate naar windows 10. In het begin nergens last van gehad en alles werkte prima. Nu een tijd later heb ik sinds een aantal weken last van willekeurige PC crashes. Zo crasht mijn PC regelmatig tijdens een loadingscreen van een game of tijdens het kijken van een film. Het gekke is dan weer dat niks crasht tijdens de game.

Uit het niks hoor ik een soort 'elektrisch' geluidje door mijn headset, het scherm wordt zwart en de PC reboot zich als het ware automatisch. Bij 1/5 van de crashes doet windows 10 iets van een update tijdens het rebooten.

Ik heb urenlang gegoogled en allerlei oplossingen uitgeprobeerd, maar tot nu toe heeft niks geholpen. Via de eventviewer heb ik de de logs bekeken en ik krijg de volgende errors:

------------------------------------------------------------
A fatal hardware error has occurred.

Component: AMD Northbridge
Error Source: Machine Check Exception
Error Type: 11
Processor APIC ID: 0
-------------------------------------------------------------
OF:
The computer has rebooted from a bugcheck. The bugcheck was: 0x00000124 (0x0000000000000000, 0xffffe000aea95788, 0x0000000000000000, 0x0000000000000000).
A dump was saved in: C:\WINDOWS\Minidump\011716-18640-01.dmp. Report Id: 011716-18640-01.
--------------------------------------------------------------
OF:
The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.
----------------------------------------------------------------

Ook krijg ik deze error vaak te zien:

The server {784E29F4-5EBE-4279-9948-1E8FE941646D} did not register with DCOM within the required timeout.
-----------------------------------------------------------
Enkele voorbeelden van mogelijke oplossingen die ik heb gevonden en uitgevoerd zijn het doen van een memtest, cpu stresstest, updaten van de GPU driver en mijn windows settings aanpassen zodat het automatisch rebooten voor een windows update niet toegestaan is. De temperatuur van mijn CPU/GPU/PC is prima in orde. Dit heb ik gecheckt met verschillende software als speedfan etc. Het is trouwens een ''Gamepc' met voldoende fans en dergelijke.

Voordat ik het vergeet nog even mijn PC specs:
GPU: GeForce GTX 660
CPU: AMD FX6300
8.00GB RAM
Microsoft Windows 10 Pro
Verder heb ik een 550 Watt voeding en is niks overclockt.

Ik heb geen idee wat ik kan doen om het probleem te verhelpen en hoop van harte dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Alvast bedankt,

Alle reacties

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-01 13:13

Genius-General

Expect the Unexpected

- Crasht hij in de stresstesten?
- Wat voor model voeding heb je?
- Wat voor moederbord heb je?
- Hoeveel passes heb je die memtest laten lopen?

Graag je specs even in een lijstje zetten
Handleiding:http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1517285

• adzer
Dank voor je snelle reactie!

Hij reboot/crasht niet tijdens de stresstesten. De meeste crashes komen voor in het loadingscreen van het spel League of Legends. Overige crashes/reboots zijn gebeurd tijdens het kijken van bv youtube of een film of iets dergelijks. Als ik eenmaal in het spel zit gebeurd er niks. Wel is het dus opmerkelijk dat hij na een crash/reboot soms een windows update uitvoert.

Ik heb de memtest 2 passes laten lopen? Is het een idee om het nog langer te laten lopen?

Ik kon niet al mijn specs vinden in de Pricewatch, maar heb wel de factuur van mn computer gevonden met de bijbehorende specs op een rijtje:

AMD Game PC
Cooler Master K-350 Advanced 3.0 Blauw, 600 Watt Cooler Master voeding, AMD Zambezi FX-6300, SixCore, Standaard koeling, Asus M5A78L-M/USB3, 7.1 Geluidskaart, Corsair Vengeance 8GB DDR3-1600, 500 GB SataIII Hardeschijf, DVD Brander, Nvidia GTX660 2GB, 1Gbit netwerkkaart, Nee laat mijn pc standaard, 2 jaar carry-in (gratis service),

De voeding is de CoolerMaster Rs-600-ACAB-L3.

EDIT:

Dit kwam uit Bluescreenview:

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/e9d6153d95163c3599b766e0fecb5d7a.png

[ Voor 4% gewijzigd door adzer op 19-01-2016 18:39 ]

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Heb je alleen een upgrade gedaan vanuit bv. windows 7 of 8? Of heb je na het activeren, ook nog een clean install gedaan? Dit zou namelijk mijn stap 1 zijn.

Ik ben totaal geen fan van het draaien van "upgrades". Gewoon meteen een verse installatie er achter aan.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Neem deze ook even door. Lijkt wellicht oud, maar de informatie is zeker nog goed bruikbaar!

• adzer
Ik heb alleen de upgrade gedaan, geen clean install dus.

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-01 13:13

Genius-General

Expect the Unexpected

Naar een paar googletjes wijst het toch allemaal naar de drivers. Als je je GPU drivers update doe je dan wel eerst een goeie clean install met DDU? Anders ff zien of er een bios update is. Een clean install van windows 10 is ook zo gepiept en lost toch grotendeels ook veel problemen op, misschien is er wel 'rommel' van windows 7/8.1 meegekomen.

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Hmm ik vind de reacties hierboven nou niet heel erg spot on .

Hij krijgt machine check exception met id 124. Dat is vaak iets hardwarematigs wat niet leuk wil meewerken.
wat meer informatie uit je crashdump file zou handig zijn , ben je een beetje handig met windbg ? zo ja even analyze -v / !errrec etc draaien en kijken waarop ie precies de bsod gooit. (anders blijft het ook gokwerk) ,124 is een hele algemene maar richting hardware.

Aangezien je het voornamelijk hebt tijdens het laden of afspelen van filmpjes geeft mijn eerste gevoel dat het iets te maken heeft met de load/voltages op de gpu/cpu . Dit zou weer kunnen betekenen dat je voeding misschien niet zo goed met piekmomentjes om kan gaan. een ander iets zou kunnen betekenen dat je je bios settings miss wat moet aanstellen , maar het zou ook een defect kunnen zijn. Dan is er nog de vraag of het gebeurd als je pc net uit cold boot komt of dat het vooral gebeurd als je pc warm is (en wat zijn de temps). kan zijn dat je hoofdcomponenten genoeg koeling krijgen maar een vrm chip of een mobo chipje net weer niet en je dan die 124 krijgt.

stap 1 is even de minidump beschikbaar maken :)

als laatste :

Dump windows 10 . als je problemen wilt en een slecht afgemaakt besturingssysteem dan pak je w10.

Voor nu kan je toch het beste lekker gamen op 8.1 met ten minste classic shell en gwx stopper (om de w10 spam weg te filteren).

[ Voor 9% gewijzigd door Aionicus op 19-01-2016 19:55 ]

• adzer
Om heel eerlijk te zijn heb ik daar totaal geen verstand van.

Wel is het zo dat het probleem zich voordeed vanaf de upgrade naar windows 10. Wellicht dat ik dan toch maar windows 10 moet dumpen en 8.1 moet proberen om zo te kijken of het probleem zich dan oplost. Uiteraard met een clean install en dan alle drivers opnieuw installeren. Geeft me direct wel een mooie kans om een SSD te installeren die ik zojuist heb besteld.

Ik wil jullie bedanken voor alle hulp en hoop dat de nieuwe windows installatie mijn probleem verhelpt. Zo niet, dan laat ik het weten :) !

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als het probleem hardwarematig is, maakt het natuurlijk niet uit welk OS je gebruikt.
Dit kan je eventueel ook simpel uittesten als je een tweede PC hebt. :)

Soms kan het ook zijn, dat een kaart niet goed aangesloten zit in het slot. Ik heb al vaak zat meegemaakt, dat een PC onstabiel was of gewoon niet bootte, omdat de GPU niet goed in zijn slot zat op het moederbord.

[ Voor 70% gewijzigd door CH4OS op 19-01-2016 21:42 ]

Verwijderd

Welke BIOS versie staat erop? Versie 2101 lost een stabiliteitsprobleem op. Verder is voor W10 alleen een LAN driver beschikbaar.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:57
Misschien een domme opmerking;
Hoe staan de instellingen van de CPU in de BIOS?
Misschien het voltage voor de CPU iets opkrikken?
Ik meen (maar weet het niet zeker) dat wanneer het CPU voltage op AUTO staat dat dit ten koste gaat van de stabiliteit.

• mwijand
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-12-2025
Mocht je het nog niet geprobeerd hebben, probeer eens een andere voeding aan het systeem te hangen. Er is een groot aantal verschillende soorten foutmeldingen, maar een belangrijke hint is starten van een spel. Een film kijken wil het soms ook wel eens doen, en dat is load op grafische kaart en andere onderdelen van het systeem. Met andere woorden zodra er meer stroom geleverd moet worden komt er een foutmelding. Het kan dus zomaar zijn dat de voeding aan het overlijden is. probeer dat eerst uit te sluiten als je die mogelijkheid hebt. Tis iets wat vaak snel over het hoofd word gezien namelijk, maar nog steeds wel voorkomt.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:31
Misschien al mosterd na de maaltijd...

Ik heb laatst ook een probleem gehad met W10 (insider slow) waar ik gek van werd, alles geprobeerd maar niets werkte.
Missende protocollen die ik niet terug kreeg geïnstalleerd, ik had als administrator plotseling geen rechten daartoe, wat ik ook probeerde via cmd, via netwerkinstellingen/adapterinstellingen, registersleutels, en/of herinstallatie (pc opnieuw instellen>terugzetten laatste W10 versie met behoud van programma`s en instellingen).

Uiteindelijk, na heel internet aan trucen geprobeerd te hebben, teruggevallen op het aloude supersimpele apparaatbeheer>beeld>verborgen apparaten weergeven>de installatie van alle betreffende apparaten met rechtermuisklik ongedaan gemaakt>opnieuw opstarten>windows herkend een nieuw apparaat en installeert de juiste drivers en protocollen.
Opgelost.
(in jouw geval apparaatbeheer>beeldschermadapter)

Bij jou lijkt het me ook gewoon een driverprobleem dat vermoedelijk net zo simpel op te lossen is.
In geval van driverupdate heb je namelijk de kans dat de versie al de nieuwste is......alleen de verkeerde.
Als je het apparaat dus gewoon verwijdert zoekt Windows de goede erbij.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 20-01-2016 09:07 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Teijgetje schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 09:05:

(in jouw geval apparaatbeheer>beeldschermadapter)
Hij heeft een Nvidia grafische kaart en de BSOD wordt gegooid door de northbridge van de AMD chipset. Dus dan moet de Nvidia driver worden geherinstalleerd? 8)7

Probleem zit in je chipset driver. De Win7 driver is blijkbaar niet helemaal lekker. Misschien dat de Win8.x driver beter werkt, mits deze nieuwer is.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:31
Sorry hoor, ik begreep dat hij GPU problemen heeft,maar dan gooi je die er af, ook een CPU wordt bij opstarten herkend en worden alle drivers voor geïnstalleerd (uit eigen ervaring met CPU wissels). (En mijn AMD GPU staat onder beeldschermadapters)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Pagina: 1