Cat5e i.c.m. Cat6a

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reticulum
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-02-2022
Is het mogelijk om als bekabeling in de muren cat5e utp te gebruiken maar voor de patchpanels/inbouw muurdozen etc. cat6a materiaal te gebruiken?

Voor nu heb ik genoeg aan de snelheden van Cat5e maar wie weet wat de toekomst gaat brengen. Mocht ik dan over willen op cat6a dan hoef ik alleen de bekabeling te vervangen.
Het gaat me niet om held geld, anders had ik meteen Cat6a/cat6 kabel gebruikt alleen nu weet ik dan zeker dat er 2 cat5e kabels door een 5/8" buis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ja dat kan. Maar andersom is wat praktischer: even wat keystones vervangen is een stuk eenvoudiger dan alle kabels opnieuw trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reticulum
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-02-2022
Ja voor de afstanden in huis zou ik voldoende hebben aan Cat6, alleen weet ik niet zeker of dat per 2 gaat passen in een 16mm loze leiding. De ene zegt van wel de ander van niet.
Een anders optie is om misschien 1xcat6a per loze leiding te gaan leggen alleen heb ik dan de helft minder aansluitingen in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:55
Als je draka Cat 6 kabel kan krijgen ,dan kan je als je de kabels goed naast elkaar legt met trekken,wel 3 cat 6 kabels in een 16 mm pijp krijgen(moeten er niet teveel gekke of te strakke bochten inzitten en goed invetten).