DS209 @ 211J nieuwe schijven ..DSM erop lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• scorpio
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Hulp gevraagd.

Ik, heb mijn DS209 destijds "omgezet "naar een 211j om ook DSM 5 te kunnen draaien en dit heeft altijd naar behoren gewerkt.
De updates kwamen ook netjes binnen en alles tiptop.

Nu heb ik net een DS214+ aangeschaft en hier de schijven van de des209@211j gezet.

De nieuwe DS214+ installeerde netjes de nieuwe partitie en draait lekker zoals het hoort nu met de schijven van de oude NAS (209 @ 211j)

Nu dacht ik eraan de 211j te verkopen maar wilde hem eerst zelf nog een tijdje ernaast houden.
Dus een schijf in de "oude "nas en opgezocht via ds assistent, deze vond hem mooi en wilde dus het besturingssysteem erop gooien daar deze ontbrak uiteraard.
Ik heb hiervoor de ds211j pat file gedownload en alles leek goed te gaan.
Hij formatteert netjes , gaat door met installeren dsm ( zie geen vinkej overigens staan bij partitie aanmaken.

Als allerlaatst gaat hij de configuratie schrijven en daar houdt het halverwege op en hoor ik een piep om de 2 a 4 seconden en gebeurt er niets meer.
Dit blijft zo ,,,wat ik ook doe..reset..opnieuw proberen, andere schijf proberen.

Hoe krijg ik de nas weer aan de praat?
Ik heb geprobeerd met winscp erin te kruipen om volgens het forum de boel weer terug te zetten naar 209 maar kom er niet in ,naam en/of ww verkeerd?

Ik weet het ff niet meer, misschien kan 1 van jullie me helpen?

To be or not to be - Shakespeare/ -To be is to do - Aristotle/- do bi do bi do- Sinatra

Alle reacties

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Waarschijnlijk is je NAS nu gebricked, volgens mij kun je hem weer unbricken door er een seriele verbinding naar toe te maken. Op het moederbord zitten de punten hiervoor.

Zie hier. Kom je uit de buurt van Arnhem, dan wil ik wel even proberen voor je. Heb zo`n seriele converter op mijn werk.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• scorpio
Dank je , vriendelijk aangeboden. _/-\o_
Ik woon echter niet in de buurt maar in het topje van het noorden :+

Ik geloof ook niet echt dat hij gebricked is..hij ziet hem netjes in ds-assistent en die gooit ook netjes de DSM erop.
Hierna gaat hij opnieuw opstarten waarna hij de configuratiebestanden erop wil gooien, daar gaat het mis en krijgt hij een netwerk time-out .
er komt melding dat hij telnet heeft geopend waardoor je op die manier erin kan om de fout te achterhalen.

Ik heb het nu eerst aan de kant gezet, komen weer een serie zware werkdiensten aan, tzt zal ik kijken wat hier aan tips of wellicht de oplossing voorbij komt.
In geval van niet dan ga ik proberen er via SSH in te komen en proberen de DS211j te veranderen in DS209 en dan weer proberen maar dan met de 209.pat file.

K kan hem altijd nog in een kliko gooien, de DS214+ bevalt echt prima en dat was de bedoeling , maar k vindt het gewoon zonde van de 209@211j ..heeft altijd goed gedraaid en heb er alleen de schijven uitgehaald om in de 214+ te zetten.

Achteraf had ik beter schijf 1 kunnen laten zitten en in de 214+ 2 anderen in kunnen doen maar ja ..achteraf kijk je een aap in de kont. :+ :-( :-(

To be or not to be - Shakespeare/ -To be is to do - Aristotle/- do bi do bi do- Sinatra

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Aha, nee dan is die inderdaad niet gebricked, dan was die helemaal niet meer benaderbaar geweest. Dan zou ik de software installeren van DS211j, misschien even een wat oudere versie (5.1 ofzo) en dan kijken wat die doet. En anders idd via SSH of telnet erin en dan de config file aanpassen naar ds209 en hem orgineel maken. Als dat gelukt is kun je verder kijken om hem weer naar ds211j te flashen.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• scorpio
My thoughts too 8)
Ga ik doen zodra ik er ff tijd voor heb , thanks
Hoop dat ie inderdaad via SSH of telnet te bereiken is

Btw ...heb wel gezien dat er bij de assistent bij versie staat 5.2-5644
hoe krijg ik dat weg , want zodra ik er een eerdere versie op wil gooien krijg ik hierdoor een foutmelding (uiteraard)

Ultieme oplossing:

Iemand die me een 2,5 inch sata schijfje van zeg 40 gig kan leveren met daarop DSM5.2 voor de 211j
K heb hier ook 2 schijfjes liggen 1 van 40 en 1 van 120 gig
Als ik nu iemand in de buurt wist die een 209 naar 211j had getweaked of een "echte"211j heeft dan kan hij zo een nieuwe DSM op een schijfje zetten , dan zet ik die hierin en klaar zou Kees moeten zijn.
Als 2e voor de data de 3,5 750 gig erin en gaan met de banaan.

Iemand ervoor in? _/-\o_
Natuurlijk zou ik betalen voor het 40 Gig schijfje natuurlijk 8)
ook kan ik een 40 G 2,5 schijfje opsturen en terugkrijgen met DSM voor de 211j erop van een mede tweaker? _/-\o_

Zie op Tweakers twee DS211j 's te koop staan en heb hen bericht gestuurd met de vraag of zij me zouden kunnen/willen helpen hiermee. :Y)

[ Voor 100% gewijzigd door scorpio op 20-01-2016 18:17 ]

• scorpio
Toch nog maar weer geprobeerd.
Rare is dat hij alle stappen doorloopt.

Assistent ziet hem netjes op 192.168.1.132 en zegt dat er een installatie mist.
Dus zeg ik installeren en dat gaat allemaal goed, formatteren , creëren partitie , DSM installeren.
Alle leds wijzen dan groen en dan gaat hij herstarten (waarna alle leds nog steeds groen) en wil dan configuratie files schrijven , daar gaat het mis want daar blijft hij lang op staan en schrijft niets ..k kan hem ook niet meer in het netwerk vinden en denk dus de Assistent ook niet meer want even later kot er een melding over timeout , 8)7

• jeroenhorst1
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-08-2025
Scorpio,
ik ben ook in het bezit van een DS209@211j. de eerste nas die ik gekocht had werkt tot op vandaag als een tierelier. het is op dit moment mijn hoofdnas.

Een tijdje terug heb ik ergens in Noord-Holland een tweede ds209 gekocht, een prima nas. tot dat ik er achter kwam dat deze (na de softmod) af en toe een knipperende verbinding had (bleek kapotte netwerk kaart). ook toen ik hem extern wilde plaatsen heb ik dat moeten afblazen omdat ik niet meer bij de nas kon komen. ik laadt even in het midden of het kwam door DSM5.2 Beta of niet.

ik had ooit eens een Xpenology installatie gedaan en hier had ik nog een fysieke schijf van liggen met volgens mij DSM5.1 deze schijf had ik in de nas gedaan en bekeken of hij op een of andere manier weer up kwam in de Assistent. met succes! hij wilde een 'upgrade' doen. ik weet het niet precies meer maar volgens mij heb ik toen via die weg een SSH verbinding gemaakt en heb ik hem teruggezet naar een oudere DS versie en DSM4.3. vanuit daar kon ik uiteraard weer upgraden naar 5.2

volgens mij heb ik dit beschreven in het dsm209@211j topic: [Synology] DS109/209/409 softmod naar DS110j/211j/411j (pagina 10)

Offtopic: mn tweede nas heeft nu een kapotte netwerkkaart en ligt ergens op de vuinisbult ;( Ben sinds kort in het bezit van een DS416 zonder schijven :o die komen later nog wel eens..

wil het toch even vermelden, alles is op eigen risico wij zijn nergens aansprakelijk voor.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroenhorst1 op 20-01-2016 22:13 ]

• scorpio
Hey Jeroen.. Ik ga zodra k er weer tijd voor heb kijken of ik via putty erin kan komen. Zoals gezegd ben ik niet in het bezit van een schijf met dsm.. K wou dat het zo was
Heb net een stuk gelezen van de link, dank hiervoor.
Zit dit te tikken in bed.. Moet slapen.. Morgen alweer vroeg op.. Maar er komt een moment van rust zodat ik ermee aan de slag ga

• scorpio
Update :

Het is gelukt !!!!!!!!!!!!!!!!! _/-\o_ _/-\o_ 8)

Nou ja zeg, had de hele nas al open en ventilator eruit etc, strippen wat ik kan gebruiken en dus bijna opgegeven/weggeflikkerd.
Toch nog even proberen ouderwetse stijl>>>had nog oud SSD schijfje liggen .
En daar ging ineens alles soepel en stond in no time DSM erop( welliswaar nu de beta 6,wellicht dat dit hielp?)
>:)
Kan nu weer in de NAS komen dus alles weer netjes in elkaar en opgepoetst en andere keer finetunen ..maar zoals nu lijkt is het werkend enn goed , blije scorpio :+

AAARAARGGGGHH ...geeft na update naar beta 2 weer problemen...maar k weet nu waar ik het moet zoeken, vroeg of laat gaat het lukken ...topic mag dicht adm :D

[ Voor 14% gewijzigd door scorpio op 21-01-2016 21:09 ]

Pagina: 1