Bij het periodiek onregelmatig nakijken van mijn zpool status kwam vandaag het volgende terug:
NAS draait op volgende hardware:
Intel Xeon E3-1230
Supermicro X9SCA-F
Kingston KVR1333D3E9SK2/16G
ZFS pool bestaat uit 10 disks van het type Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB .
Ik weet niet of het er mee gerelateerd is, maar ik vermeld het maar: de laatste tijd (dagen/weken/max 2 maanden ofzo) merkte ik wel dat het starten van een film of serie van de HTPC relatief lang duurde, langer dan ik gewend was om 10 disks op te laten spinnen. Dat even terzijde, is totaal een buikgevoel maar ik geef het maar even mee.
Ik scrubde tot voor kort wekelijks, maar sinds de herfst/winter van 2015 heb ik dat regime aangepast naar maandelijks.
Als ik terug in Ubuntu boot kan ik over een langere periode SMART-waardes posten van alle disks in de volgende vorm:
Die SMART waardes worden per dag opgeslagen en onbeperkt bijgehouden voorlopig.
Ondertussen heb ik de NAS al even afgesloten en loopt er een Memtest86+ tot nader order.
Iemand een ideetje waar dit aan zou kunnen liggen? Mag ik stevig wat budget gaan reserveren om hardware te gaan vervangen of loopt het nog niet zo een vaart?
pool: stavanger state: ONLINE status: One or more devices has experienced an unrecoverable error. An attempt was made to correct the error. Applications are unaffected. action: Determine if the device needs to be replaced, and clear the errors using 'zpool clear' or replace the device with 'zpool replace'. see: http://zfsonlinux.org/msg/ZFS-8000-9P scan: scrub repaired 24K in 7h43m with 0 errors on Sun Jan 17 09:43:33 2016 config: NAME STATE READ WRITE CKSUM stavanger ONLINE 0 0 0 raidz2-0 ONLINE 0 0 0 disk1-XXXXXXXX ONLINE 0 0 0 disk2-XXXXXXXX ONLINE 0 0 0 disk3-XXXXXXXX ONLINE 0 0 0 disk4-XXXXXXXX ONLINE 0 0 1 disk5-XXXXXXXX ONLINE 0 0 1 disk6-XXXXXXXX ONLINE 0 0 1 disk7-XXXXXXXX ONLINE 0 0 1 disk8-XXXXXXXX ONLINE 0 0 1 disk9-XXXXXXXX ONLINE 0 0 1 disk10-XXXXXXXX ONLINE 0 0 0 cache PART-EVO250-L2ARC ONLINE 0 0 0
NAS draait op volgende hardware:
Intel Xeon E3-1230
Supermicro X9SCA-F
Kingston KVR1333D3E9SK2/16G
ZFS pool bestaat uit 10 disks van het type Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB .
Ik weet niet of het er mee gerelateerd is, maar ik vermeld het maar: de laatste tijd (dagen/weken/max 2 maanden ofzo) merkte ik wel dat het starten van een film of serie van de HTPC relatief lang duurde, langer dan ik gewend was om 10 disks op te laten spinnen. Dat even terzijde, is totaal een buikgevoel maar ik geef het maar even mee.
Ik scrubde tot voor kort wekelijks, maar sinds de herfst/winter van 2015 heb ik dat regime aangepast naar maandelijks.
Als ik terug in Ubuntu boot kan ik over een langere periode SMART-waardes posten van alle disks in de volgende vorm:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- | Dev | Model | Serial Number | GB | Firmware | Temp | Hours | PS | RS | RSE | CRC | ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- | sda | ST4000DM000-1F2168 | XXXXXXXX | 4000 | CC52 | 20 | 8038 | 0 | 0 | ? | 0 |
Die SMART waardes worden per dag opgeslagen en onbeperkt bijgehouden voorlopig.
Ondertussen heb ik de NAS al even afgesloten en loopt er een Memtest86+ tot nader order.
Iemand een ideetje waar dit aan zou kunnen liggen? Mag ik stevig wat budget gaan reserveren om hardware te gaan vervangen of loopt het nog niet zo een vaart?
[ Voor 15% gewijzigd door HyperBart op 19-01-2016 16:09 ]