Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vraag - Desktop replacement (plusminus 1500 euries)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
.o/ Hallo!

Ben nu al een tijdje op zoek naar een nieuwe laptop, sinds m'n mbp er eind afgelope jaar na zes jaartjes trouwe dienst de brui aan heeft gegeven. Heb onderaan een paar laptops staan die me zijn opgevallen, maar aangezien het ongeveer zes jaar is sinds ik voor het laatst hardware ben gaan jagen heb ik al twee conclusies getrokken:

1) wat ik ook koop, het zal een upgrade zijn qua performance
2) ik ben hopeloos outdated qua merken kennis

Wat ga je met je laptop doen?
Nja, het is voor mij een serieuze desktop replacement. Ik ga er dus eigenlijk van alles op doen. Filmpjes kijken, gamen, maar ook programmeren en datasets analyseren, dus een beetje redelijke hardware is qua dat wel handig ;-) Een toetsenbord wat geen ramp is om mee te werken voor schrijven/code knutselen, is ook wel nice.

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Het zwaarste wat ik qua kant en klare programmas ga draaien is af en toe wat photoshop, R scripts en hoogstwaarschijnlijk de nieuwe Dark Souls die in April uitkomt. Dat is een van de spellen waar ik heel erg naar uit kijk, dus dat aankunnen is toch wel een must. Hoeft niet op de allerhoogste settings, ben van oudsher een console-gamer dus het zal mij niet super hard boeien als niet alles op Ultra staat, maar alsnog zou het wel leuk zijn om dit goed te kunnen draaien.

Bonus punten als het een laptop is die (met enig gekloot des noods) als hackintosh te dualbooten valt. Ben toch wel een beetje verknocht geraakt aan hoe OS X in mekaar zit. That said, is geen must, maar wel een leuke bonus :-)

Wat is je budget?
Het liefst zo laag mogelijk :-P Ik heb er momenteel iets van 1400-1500 voor apart staan. Vindt het ook best om een goedkopere te halen en los wat RAM en een SSD om erin te schroeven (hallo, Dell Inspiron 7559).

Als er net buiten die 1500 echter eentje te krijgen is die echt stukken beter is, dan valt er wel wat te rekken aan dat cijfer.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ehhh, waarschijnlijk niet supervaak buiten de deur. Heb wel bij m'n vorige laptop de neiging opgebouwd om em zonder lader op en om het huis mee te slepen (ook ontzettend handig voor savonds films kijken in bed :-) ). Een beetje redelijke accuduur is dus wel leuk.

Qua scherm heb ik het liefst eentje met een ok tot goede helderheid en kleurcontrast. Voor het formaat geen probleem met een 15" (kan op bureau altijd een grotere monitor eraan prikken des noods), maar een 17" heeft lichte voorkeur. Grote kerel, groot beeldscherm enzo.

Over licht gesproken... Het liefst heb ik er eentje die op of onder de drie kilo zit. Niet boven de 3.5 aangezien de mobiliteit dan toch wel flink achteruit gaat voor lange stukken sjouwen. Hopelijk is dit niet een onmogelijke combinatie allemaal :-(

Wat er het aller belangrijkste is voor mij though, is bouwkwaliteit. Ik hoop dat hij toch wel een aantal jaartjes mee kan, en dan niet alleen qua futureproofed CPU/GPU enzo. Hoeft niet per se aluminium unibody te zijn of gebouwd alsof je er met een hamer op kan meppen, maar het liefst niet eentje die aanvoelt alsof je met een boterhamzakje loopt te spelen. Denk dat we allemaal wel laptops kennen die vanaf dag 1 al gammel aanvoelen...

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb niet echt een merk voorkeur om heel eerlijk te zijn :-)

Dit zijn de laptops waar ik naar liep te kijken, wil niet zeggen dat het eentje van deze moet worden. Geef nogmaals toe dat ik de balle verstand heb van hardware:
  • ]Dell Inspiron 7559
  • MSI Apache 62 6Q serie. Is ook een 17" model van, en een model met de 960m videoprocessor. Ook lijkt (bij sommige) het verschil in prijs tussen de 17" en 15" best mee te vallen
  • Lenovo Y700. Ook deze heeft een 17" model,zijn blijkbaar wel gelijk een stuk duurder dan de 15"
Excuses als ik bij de vorige de verkeerde links heb gebruikt :-)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2016 15:47 . Reden: tekst weggehaald ]

Alle reacties

• _Heisenberg_
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-02 15:39
Ik heb de Dell Inspiron 7559, maar ben niet kapot van de accuduur (+/- 4 uur bij browsen of film kijken op lagere helderheid). De MSI zal met die videokaart helemaal een lage accuduur hebben. Verder is het vooral plastic in de Inspiron, al voelt het wel stevig genoeg aan (minder dan een macbook uiteraard, maar je betaald er dan ook de helft voor). Op notebookcheck of andere sites kun je vast reviews vinden, dan kun je daar de + & - punten gaan vergelijken. Mocht je betere bouwkwaliteit/minder gewicht tov de Inspiron overwegen dan kun je ook de XPS 15 overwegen, deze kost alleen wel €1600 bij het beginmodel.

Je moet ook bij jezelf te rade gaan of je wel van OS wilt overstappen, Windows & OSX werken totaal verschillend. Gamen is dan wel makkelijker/beter op windows.

• weszz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:58
Ik heb zelf ervaring met een jongen die vergelijkbaar is met deze:

pricewatch: Asus ROG G751JT-T7218T

Maar dan zit je met de eis 'niet meer dan 3kg' en deze zit al tegen de 5 :+

Past met alles in je budget, degelijk, mooie kaart, toch wel redelijk future proof(lastig onderwerp dit) en onder de 1500.

Ik heb hem zelf ook als dekstop replacement en ondanks dat ik eerst dacht(veel mee slepen en dus onhandig) valt dat achteraf nog wel mee, en ik heb er een goeie tas voor dus dat helpt ook :+

I'm not saying I'm Batman. But have you ever seen Batman and me in the same room at the same time.

Verwijderd

Topicstarter
_Heisenberg_ schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 20:20:
Ik heb de Dell Inspiron 7559, maar ben niet kapot van de accuduur (+/- 4 uur bij browsen of film kijken op lagere helderheid). De MSI zal met die videokaart helemaal een lage accuduur hebben. Verder is het vooral plastic in de Inspiron, al voelt het wel stevig genoeg aan (minder dan een macbook uiteraard, maar je betaald er dan ook de helft voor). Op notebookcheck of andere sites kun je vast reviews vinden, dan kun je daar de + & - punten gaan vergelijken. Mocht je betere bouwkwaliteit/minder gewicht tov de Inspiron overwegen dan kun je ook de XPS 15 overwegen, deze kost alleen wel €1600 bij het beginmodel.
Grappige is dat de MSI en de 7559 beide een 960m hebben, zo te zien (tenzij je de 970 bedoelde). hoopte eigenlijk dat er de mogelijkheid was om bij lichte taken zoals een filmpje kijjken of wat surfen over te stappen op de integrated graphics van de processor, ga ervanuit dat die toch wel flink wat minder zou slurpen dan de nvidia chip maar als dat niet et geval is dan is dat jammer :-( Zal inderdaad notebookcheck raadplegen later vandaag, bedankt voor de tip! Ook de XPS is inderdaad een optie ja, eentje die ik toch wel zal moeten overwegen. Was alleen een beetje argdochtig aangezien hij op meerdere reviews een beetje clickbaiterig "de macbook-killer" heette.

terugkomend op de 7559, op zich is het niet erg dat het plastic is, als het maar beetje degelijk aanvoelt. Toetsenbord en scherm voor de rest wel lekker mee te werken? want hij ziet er voor de prijs wel heel goed uit moek zeggen...
_Heisenberg_ schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 20:20:
Je moet ook bij jezelf te rade gaan of je wel van OS wilt overstappen, Windows & OSX werken totaal verschillend. Gamen is dan wel makkelijker/beter op windows.
Daarom stond er ook bonuspunt maar geen vereiste bij hackintosh :+ Heb me er bij neergelegd dat qua main-OS het windows zal worden, ben ergens wel benieuwd hoe windows 8 of 10 zal werken (laatste wat ik gedraaid heb was XP...). Als ik echt OS X ga missen en hackintosh dualbooten niet haalbaar is(schijnt nogal een klusje te zijn op laptops), dan is er altijd de optie om zelf een goedkope kast samen te stellen / een tweedehandsje te kopen

• ThaFreak81
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:45:
[...]

Grappige is dat de MSI en de 7559 beide een 960m hebben, zo te zien (tenzij je de 970 bedoelde). hoopte eigenlijk dat er de mogelijkheid was om bij lichte taken zoals een filmpje kijjken of wat surfen over te stappen op de integrated graphics van de processor, ga ervanuit dat die toch wel flink wat minder zou slurpen dan de nvidia chip maar als dat niet et geval is dan is dat jammer :-(
Mijn msi gebruikt de dedicated gpu vrijwel alleen tijdens gamen. Youtube, twitch, film kijken enz gebeurt gewoon automatisch op de intel graphics.

Verwijderd

Topicstarter
ThaFreak81 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:06:

Mijn msi gebruikt de dedicated gpu vrijwel alleen tijdens gamen. Youtube, twitch, film kijken enz gebeurt gewoon automatisch op de intel graphics.
Ah, dat is mooi om te horen! hoe doet 'ie het qua batterijgebruik?
weszz schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 11:20:
Ik heb zelf ervaring met een jongen die vergelijkbaar is met deze:

pricewatch: Asus ROG G751JT-T7218T

Maar dan zit je met de eis 'niet meer dan 3kg' en deze zit al tegen de 5 :+

Past met alles in je budget, degelijk, mooie kaart, toch wel redelijk future proof(lastig onderwerp dit) en onder de 1500.

Ik heb hem zelf ook als dekstop replacement en ondanks dat ik eerst dacht(veel mee slepen en dus onhandig) valt dat achteraf nog wel mee, en ik heb er een goeie tas voor dus dat helpt ook :+
Oh, dat is op zich ook best goed om te horen. Hoe zit het met de bouwkwaliteit? dacht dat ik ergens iets had gelezen over dat de ROG-reeks niet altijd even goed is qua dat.

• weszz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:58
Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:12:
[...]

[...]

Oh, dat is op zich ook best goed om te horen. Hoe zit het met de bouwkwaliteit? dacht dat ik ergens iets had gelezen over dat de ROG-reeks niet altijd even goed is qua dat.
Het is natuurlijk geen Apple bouw maar verder zeer tevreden over, mijn reeks heeft geen missers wat dat betreft en ook niet zoiets als 'mijn toetsenbord kan ik indrukken met typen' of ''back light bleeding' Dus bij voorkeur kijk eerst even goed naar dit type op internet en dan naar user reviews. Maar hij is gewoon erg lomp...

I'm not saying I'm Batman. But have you ever seen Batman and me in the same room at the same time.

• ThaFreak81
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:12:
[...]

Ah, dat is mooi om te horen! hoe doet 'ie het qua batterijgebruik?
op energiebesparing +-3 uur met browsen en een beetje youtube, ga ik ermee gamen trekt die binnen een uur de batterij leeg.
Het betreft de GE72-6QF dus het model met de 970m...

Verwijderd

ThaFreak81 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:22:
[...]

op energiebesparing +-3 uur met browsen en een beetje youtube, ga ik ermee gamen trekt die binnen een uur de batterij leeg.
Het betreft de GE72-6QF dus het model met de 970m...
Mijn 6QD met GTX 960M doet het niet bijster veel beter hoor. Al heeft deze als enige opslag een mechanische schijf, volgens mij slurpt dat ook best wat.

• Olrac.Srednjim
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-10-2022
Ik heb de Dell xps 15 9550, core i5 fhd.
Ik moet zeggen dat ik heel tevreden ben, standaard 1tb hdd en 32gb ssd.
De 32gb ssd heb ik vervangen coor een 256gb versie.

Accuduur met helderheid op 55% ca. 6 uur met filmpje en internetten.
Bouwkwaliteit is gewoon goed, en gewicht en afmetingen top.
De problemen die hier op tweakers op het forum naar voren komen heb ik geen last van.

suc6 met kiezen.

Dell XPS 15 9550 FHD

• waseland
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-10 09:19

waseland

War... war never changes

Deze: pricewatch: Asus ROG GL552VW-CN104T heb ik in een andere variant en hij werkt prima!

Verder kan je voor het geld wat je overhoudt de dvd-tray eruit halen en er een caddy indoen met nog een SSD :)
Pagina: 1