Zoem uit voeding tv?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Dames en Heren van het Elektronica forum,

Ik heb een Samsung ue40f5500aw tv die is begonnen met zoemen. Achterkant er af gehaald, eens even naar de voeding gekeken en daar lijkt zo 1,2,3 niets mis mee te zijn. (staat niets bol, geen zwarte plekjes, etc).

Het meeste van wat je op Google tegenkomt is dat het aan de contrast instellingen en dat soort dingen kunnen liggen maar zelfs met vrijwel alles op nul komt er nog een duidelijk hoorbare zoem uit.

De voeding is blijkbaar een bn44-00609e.

Zoem geluid, (opgenomen met Rode Procaster op +/- 5 centimeter afstand van voeding)
https://mega.nz/#!2wEWFT7...EOiNpmU-D3f2X3GC847hHCvMs

Foto's,
https://drive.google.com/...NGQ0YCehjsVEswQWpvbEpiaEk

Hebben jullie gedachtes over de oorzaak?

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
Soldeer verbindingen aan de onderkant van de voeding zijn nog goed? Geen rare weerstanden tussen spoortjes? Geen verbrande plekken aan de onderkant van de pcb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
3 foto's van de onderkant toegevoegd, zo te zien niets vreemds?

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzy01
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-05 20:31
Zie je dat grote blok in het midden met een X er op? waarschijnlijk zoemt die, dit is de transformator, gebeurd wel vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
https://drive.google.com/...NGQ0YCehjsXzR4S2dWd2ZSUGM

Zojuist even gekeken wat er gebeurd met wat dingen los (zie foto). Met de kabel gemarkeerd met groen en de kabel van het A/V board naar het panel los hoorde ik alleen nog een heel zacht gezoem in het gebied gemarkeerd met rood.

Is het mogelijk dat de harde zoem in het panel zelf zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
Dat rood geselecteerde gebied zijn de spoelen van de schakelende voeding, die zouden niet moeten zoemen omdat die meestal op een veel hogere frequentie dan hoorbaar schakelen.

Over slechte soldeer verbinden gesproken, die zie je er niet altijd aan af. Helemaal met soldeer zonder lood. is die groen geselecteerde kabel van de backlight? of is dat met LED?

Je zou eventueel op eBay ook een nieuw board kunnen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
jctjepkema schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 20:39:
is die groen geselecteerde kabel van de backlight? of is dat met LED?
Ik ga er van uit dat het het backlight is, zonder die aangesloten komt er in ieder geval geen licht.
Je zou eventueel op eBay ook een nieuw board kunnen bestellen.
60/70 euro op een tv die 2de hands 200-250 waard is dus ik wil wel eerst enige zekerheid dat het probleem de voeding kan zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Lees mijn blog door voor de gein. Te vinden in mijn profiel.

Deze dus : Blogs van LIP: De zoektocht naar een budget LCD-TV voor €100 of minder

[ Voor 62% gewijzigd door Lip op 19-01-2016 21:00 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Dus, Plastik 70 kopen en die 2 wit/zwarte dingen in het rood gemarkeerde veld bespuiten? Dat was immers het enige wat zoemde met de backlight los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

SA801S, SA802S,TM801CS, EP802C(S?) en L925IC en de rechter.
Waarom,

Net zoals de je een PC kast probeert stil te maken door de HDD te vervangen door SSD, ga je daarna de FANS horen. Dat gaat bij zo'n voeding ook spelen. Dus alle componenten (H voedingen en spoeltjes, en inverters indien de TV beschikt over een CCFL verlichting.

Gebruik Plastik 70 in de BUITEN lucht, het stinkt nogal. Geef het goed de tijd om te drogen, bij voorkeur ergens waar een luchtafzuiging is (keuken of droge badkamer)

[ Voor 37% gewijzigd door Lip op 19-01-2016 21:14 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Even voor de zekerheid, alles in het groen?
https://drive.google.com/...CLVdkQ28/view?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Juist,

Edit: Op de gele stekker, het snoer daarvan loopt onder de aluminium plaat door? Is niet belangrijk, geen CCFL achtergrond verlichting maar LED. Dus je hebt geen inverters die je ook nog moet aanpakken.

Suc6 M8. :)

[ Voor 131% gewijzigd door Lip op 19-01-2016 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Nagellak lees je ook nog wel eens, is wellicht wat goedkoper. Ik heb zelf ook wel eens secondenlijm in zo'n trafootje laten lopen, maar weet niet meer goed of dat een blijvende oplossing was.
In de fabriek worden die trafo's volgens mij met hars behandeld om ze te isoleren/zoemen tegen te gaan.

Om het probleem makkelijker te vinden kun je van een papiertje even een 'toetertje' rollen en zo met je oor alles bij langs gaan (grote kant naar je oor, kleine kant richting printplaat).

[ Voor 85% gewijzigd door ThinkPad op 20-01-2016 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Net even geprobeerd, ik hoor "meer" bij de voeding maar het zoemt eigenlijk over heel de tv. Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het het panel zelf zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Update, de spray is binnen, feitelijk zowat de hele voeding voor en achterkant gespoten, het droop er echt van af maarrr pakweg 6 uur later eens geprobeerd en het zoemt eigenlijk nog steeds hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Vaag, en je hebt uitgesloten dat het niet ergens anders (kan eigenlijk niet) vandaan komt?

Ik zou om de 20 min een nieuw laag aanbrengen, de droogtijd is namelijk 20min. En wellicht wat minder dikke lagen aan brengen.

[ Voor 41% gewijzigd door Lip op 22-01-2016 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:26

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Voedingen zijn naar mijn weten hoger in frequenties dus als het een voedingsdeel is zou het een piep moeten zijn. Een zoem klinkt voor mij iets anders.....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Lip schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 23:06:
Vaag, en je hebt uitgesloten dat het niet ergens anders (kan eigenlijk niet) vandaan komt?

Ik zou om de 20 min een nieuw laag aanbrengen, de droogtijd is namelijk 20min. En wellicht wat minder dikke lagen aan brengen.
Hoeveel lagen precies? Wat betreft uitsluiten, met de backlight los (gelige aansluiting rechtsboven) zoemen de zwart/witte dingetjes er net naast een stuk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Bij de voeding van mijn tv heb ik destijds 2 hooguit 3 lagen aangebracht. Word de zoem (minder of meer volume of toon hoogte) anders, wanneer je de backlight op de hoogste of laagste stand zet?

[ Voor 3% gewijzigd door Lip op 23-01-2016 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
3de laag zit er op. Geen verschil.

Ik zou echt zweren dat het van het panel of de backlight zelf afkomt en niet van de voeding.

Edit:
Ter verduidelijking, haal ik de kabel van de backlight los dan begint er juist een specifiek onderdeel op de voeding te zoemen.

[ Voor 34% gewijzigd door Shamalamadindon op 23-01-2016 23:09 ]

Pagina: 1