Toon posts:

Harde schijf probleem technische staat 50 %

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Een vriend van mij heeft het volgende probleem.

Computer gekocht op 5 mei 2014. Zit twee jaar garantie op. Pc opnieuw geïnstalleerd omdat hij niet lekker liep. Dit wilde hij graag. Zo gezegd, zo gedaan. Maar PC loopt nog steeds niet 100 % lekker. Hij heeft hier dus nog een paar maanden garantie op zitten. Verder zat er bij de aankoopnota een bon bij waarmee hij de computer gratis door hun kon nalaten kijken na een jaar.

Ik eventjes de kwaliteit van de harddisk nagekeken met het programma hddhealth en zag tot mijn verbazing dat de kwaliteit van de harddisk op een 50 % zit. Dus geen al te beste harde schijf meer.

Wij gebeld naar de zaak waar die gekocht is en dit voorgelegd. Zeggen ze we willen voor klant best een nieuwe harde schijf erin zetten. Maar deze moet gewoon gekocht worden en er moet betaald worden voor het inbouwen van de harde schijf. Waarop ik zei, dat kan ik heel makkelijk zelf, nee meneer dat mag niet dan vervalt de garantie.

Dit vervalt pas als de harde schijf het niet meer doet. In dit geval doet hij het dus wel maar is ook niet 100 % in orde, dus geen garantie.

Hoe kunnen we hier het beste mee omgaan? Hoe zit dit juridisch in elkaar?

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:49
Kun je de smartwaardes eens plaatsen? (Zie ook het grote smart waarde topic)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-12-2025
Wat is nu de vraag? De garantiekwestie of de kwaliteit van de schijf? In AZ hoort ie sowieso niet. Aangezien het eerst om de conditie van de schijf gaat, een move naar OT.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Volgens HHD Health is mijn SSD dood, en staan 2 prima functionerende HDD's op 71% en 76%. Oftewel, kijk eens met een fatsoenlijk programma als CrystalDiskInfo naar de schijf, en plaats de waarden die die geeft hier als er ergens twijfels over zijn. Negeer vooral wat HDD Health zegt.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de wat latere reactie maar mijn account was eventjes tijdelijk geblokkeerd door een eigen stomme fout. Ik had mijn e-mail adres veranderd in mijn profiel, en daarbij een type fout gemaakt in het e-mail adres, dus ik kon mijn account niet heractiveren. Met behulp van de support afdeling is het nu geheractiveerd.

Dank voor de reacties. Sommige reacties vind ik persoonlijk toch wel een iets wat minder vriendelijke ondertoon hebben.

Er zijn dus twee vragen:

1) met betrekking tot het juridische gedeelte hoe hier mee om te gaan
2) wat zouden jullie hiermee doen

Ik zelf kende dus alleen maar hddhealth als tester van harddiks. Ik zal de download link van crystaldiskinfo eventjes doorgeven aan vriend van mij en de uitslag ervan naar mij te e-mailen. Dan kan ik het hier weer plaatsen. Kom hier dus later op terug. Hopelijk kan hij het zelf doen, en moet ik hier niet voor langs te gaan bij hem.

crgstaldiskinfo is ook een goede aanbeveling als programma. Gelukkig heb ik een zeer goede bescherming op mijn pc, aangezien dit programma OpenCandy bezit.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2016 02:51 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-01 18:53
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 02:40:
Dank voor de reacties. Sommige reacties vind ik persoonlijk toch wel een iets wat minder vriendelijke ondertoon hebben.
Hmmm, hou er rekening mee dat techneuten nog wel eens bot & direct communiceren. Zoals ik het lees hebben alle berichten in dit topic een hulpvaardige ondertoon en zie ik geen onvriendelijkheid - ofwel, het kan foute perceptie aan jouw kant zijn (of gebrek aan empathie aan mijn kant uiteraard. ;) )
1) met betrekking tot het juridische gedeelte hoe hier mee om te gaan
2) wat zouden jullie hiermee doen
Qua garantie is het lastig met wat je nu hebt. Iets wat niet kapot is is lastig claimen. Zoals ik je opties zie:
1) SMART tool van de harddiskfabrikant laten lopen. Als dat tool duidelijk aangeeft dat het ding defect is, dan zou de winkel dat probleemloos moeten oplossen onder garantie - dan wel direct via de harddiskfabrikant laten lopen. Dat laatste heeft ook nadelen voor garantie, maar laat ik even achterwege.

2) vage tools - hddhealth, crystaldiskinfo of wat dan ook - worden niet persé door fabrikanten of winkels als bewijs geaccepteerd. Waarschijnlijk zelfs NIET. Het zijn vooral tools voor zelfbouwers om te constateren waar je probleem precies ligt. En, gezien de reacties hier, is hddhealth niet het meest betrouwbaar. :)

3) Als je nou geen duidelijke SMART problemen ziet, dan denk ik dat je een andere insteek kan proberen: probeer eens reproduceerbaar en meetbaar te maken dat de PC niet lekker loopt. Iets als "als ik dit-en-dit doe, dan duurt het veel te lang". *DAT* soort klachten kan de winkel naar kijken, oorzaak zoeken en oplossen. Wellicht wel zelf eerst proberen op te lossen, want als het door eigen schuld is kan de winkel wel onderzoekskosten rekenen. Het kan dan wel helpen om je klacht te omschrijven en daarbij te verwijzen naar een slechte rapportering door iets als crystaldiskinfo - geeft de winkel een mogelijkheid om snel de fout te achterhalen.
crgstaldiskinfo is ook een goede aanbeveling als programma. Gelukkig heb ik een zeer goede bescherming op mijn pc, aangezien dit programma OpenCandy bezit.
Hmmm, opencandy geinstalleerd? Ik heb de wikipedia er eens op nageslagen:
"OpenCandy's various undesirable side-effects include changing your homepage, desktop background or search provider, and inserting unwanted toolbars or plug-in/extension add-ons in your browser. It also collects and transmits various information about the user and his surfing habits to third parties without notification or consent.

It has been reported that a number of anti-virus vendors flag OpenCandy as malware.
"

[ Voor 18% gewijzigd door vanaalten op 21-01-2016 11:04 . Reden: OpenCandy reclame erbij. ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je uitgebreidere reactie vanaalten.

Wat betreft je laatste opmerking omtrent OpenCandy werd tegen gehouden door: Malwarebytes, Eset en de betaalde versie van Hitman Pro op mijn pc om het programma te testen. Dus dat is wel goed beschermd bij mij. Voordat ik dingen doorgeef aan andere test ik het zelf altijd vooraf.

DCM heeft zo veel commentaar op het programma hdd health wat ook best een slecht/ onbetrouwbaar programma kan zijn, dat hoor je mij niet zeggen, maar het alternatief waarmee hij komt vind ik zeker niet beter te noemen gezien de OpenCandy gebeuren.

Ik zal hem in ieder geval de opdracht geven het op te schrijven wanneer de pc raar doet bij welke bezigheden precies.

Opstarten gaat verder normaal. Schone installatie was met de nieuwste drivers gedaan (gedownload vanaf de site van de fabrikant). Daar kan het in mijn ogen niet aan liggen.

Uit mijn hoofd durf ik niet te zeggen wat voor merk harddisk in zijn pc zit.

Maandag middag ga ik naar hem toe weer dus dan kom ik er op terug.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:52
En zet hier dan toch eens de SMART-waarden neer ....

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 11:46:
DCM heeft zo veel commentaar op het programma hdd health wat ook best een slecht/ onbetrouwbaar programma kan zijn, dat hoor je mij niet zeggen, maar het alternatief waarmee hij komt vind ik zeker niet beter te noemen gezien de OpenCandy gebeuren.
Nou, sorry dat ik hdd-health afschiet om inhoudelijke redenen en dat mijn gesuggereerde alternatief blijkbaar adware in de installer heeft (daar was ik me niet van bewust, ik pak ook meestal de portable versie). Maar misschien wil iemand je nog wel helpen als de gevraagde waarden eens gepost worden :w
Pagina: 1