Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:43
Beste allen,

Ik ben vaker geholpen op dit forum dus ik probeer het nogmaals.

Ik wil de voorlopige aanslag 2016 invullen. Nu zitten we in de situatie dat we nog 2 woningen hebben, een appartement en een nieuwbouwhuis in aanbouw. Om dubbele lasten betaalbaar te houden hebben we er voor gekozen om 9.000,- uit ons bouwdepot te reserveren voor de maandlasten van onze nieuwe woning. De maandlasten van onze woning worden nu dus maandelijks betaald uit ons bouwdepot. Hier stoppen we binnenkort mee, maar dat terzijde.

Nu kom ik er niet uit hoe ik dit moet opvoeren in onze voorlopige aanslag. De BelastingTelefoon komt er ook niet uit en raadt aan om een brief te schrijven naar mijn belastingkantoor |:(

Stel:
Hypotheek 300.000,-
Betaalde maandlasten uit bouwdepot: 9000,- (verdeeld over 2015 en 2016)

Wat dien ik nu te doen?
  1. Dien ik mijn openstaande hypotheekbedrag nu te verminderen met 9000,- en voer ik deze op als openstaande hypotheek? En moet ik dus elk jaar doen want die 9000,- mag nooit gebruikt worden voor hypotheekrente aftrek?
  2. Of benoem ik de totale openstaande hypotheek en voer ik de 9000,- op als schuld (want box 3)? Maar het lijkt me sterk dat ik dit elk jaar moet opvoeren in mijn aangiftes?
  3. Voer ik het totale hypotheekbedrag op in de voorlopige aanslag 2016 en voer ik de 9000,- op in mijn aangifte van 2015 als (eenmalige) schuld?
  4. Anders?...
Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en/of het antwoord heeft. Alvast bedankt!

[ Voor 13% gewijzigd door bsmpower op 19-01-2016 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-06 11:05
Volgens mij is het deel 1, je mag namelijk alleen het deel opgeven wat bedoeld is voor de aankoop van het nieuwe huis. Die 9.000 euro is een extra lening daar bovenop waar je inderdaad geen hypotheekrente aftrek op krijgt.

Dus je krijgt inderdaad hypotheekrenteaftrek over 300.000 - 9.000 = 291.000. Eventueel hier even over informeren bij de dienstverlener die de hypotheek heeft geregeld, die weten dat vaak ook wel.

Zie ook: http://www.belastingdiens...gschuld/eigenwoningschuld

Let ook even op bij opvolgende jaren, want ik gok dat het bedrag dat je van de hypotheek moet aftrekken ook langzaam minder wordt naar ratio!
Voorbeeld: Dit jaar lossen jullie 5.000 af op het hypotheekbedrag door middel van de maandelijkse betalingen. Dan hebben jullie naar ratio dus ook een deel van de 9.000 euro afgelost.
Ratio = 9.000 / 300.000 = 0,03
0,03 * 9.000 = 150
9.000 - 150 = 8.850

Het opvolgende jaar is de hoogte van de extra lening dus 8.850.
Nogmaals: Dit is een gok. Vraag dit dus even goed na!

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Bedankt voor je snelle reactie! Dit scenario schoot ook door mijn hoofd. Het probleem is dat mijn hypotheek adviseur wel weet dat die 9.000 in box 3 valt, maar niet hoe je dit precies opgeeft bij de Belastingdienst. De BelastingTelefoon weet het ook niet en wil dat ik een brief schrijf. Maar dan ben ik weer weken verder voor een antwoord. Mijn hypotheek verstrekker geeft aan dat ze niet (kunnen) helpen met belastingvragen.

Ik kan het ook invullen zoals je hierboven beschrijft, dat lijkt een gulden middenweg van alle scenario's. Dan wacht ik de jaaropgaaf 2015 af van mijn hypotheek verstrekker en bekijk ik hoe ze dit hebben gedaan qua verdeling. Helaas is de reservering niet duidelijk zichtbaar in mijn online portal. Ik zie gewoon 1 bedrag staan.

Tot slot is vanuit de hypotheekadviseur een bedrag van 8K opgegeven. Omdat we een maandje langer hebben betaald zitten we nu rond die 9K. Sowieso interessant om te weten hoe de Belastingdienst nu kan bepalen welk deel box 1 of 3 is? Want die 9K hoort in box 3? Dus hoe doe ik dat (als schuld opgeven)?

[ Voor 3% gewijzigd door bsmpower op 19-01-2016 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:02
bsmpower schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:24:
Beste allen,

Ik ben vaker geholpen op dit forum dus ik probeer het nogmaals.

Ik wil de voorlopige aanslag 2016 invullen. Nu zitten we in de situatie dat we nog 2 woningen hebben, een appartement en een nieuwbouwhuis in aanbouw. Om dubbele lasten betaalbaar te houden hebben we er voor gekozen om 9.000,- uit ons bouwdepot te reserveren voor de maandlasten van onze nieuwe woning. De maandlasten van onze woning worden nu dus maandelijks betaald uit ons bouwdepot. Hier stoppen we binnenkort mee, maar dat terzijde.

Nu kom ik er niet uit hoe ik dit moet opvoeren in onze voorlopige aanslag. De BelastingTelefoon komt er ook niet uit en raadt aan om een brief te schrijven naar mijn belastingkantoor |:(

Stel:
Hypotheek 300.000,-
Betaalde maandlasten uit bouwdepot: 9000,- (verdeeld over 2015 en 2016)

Wat dien ik nu te doen?
  1. Dien ik mijn openstaande hypotheekbedrag nu te verminderen met 9000,- en voer ik deze op als openstaande hypotheek? En moet ik dus elk jaar doen want die 9000,- mag nooit gebruikt worden voor hypotheekrente aftrek?
  2. Of benoem ik de totale openstaande hypotheek en voer ik de 9000,- op als schuld (want box 3)? Maar het lijkt me sterk dat ik dit elk jaar moet opvoeren in mijn aangiftes?
  3. Voer ik het totale hypotheekbedrag op in de voorlopige aanslag 2016 en voer ik de 9000,- op in mijn aangifte van 2015 als (eenmalige) schuld?
  4. Anders?...
Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en/of het antwoord heeft. Alvast bedankt!
het betreft de voorlopige aanslag 2016, dus je weet nog niet exact hoeveel (aftrekbare) rente je exact gaat betalen, oftewel iets lager inschatten (verschil krijg je wel terug als je uiteindelijk aangifte doet) beter nog iets terug moeten krijgen dan moeten betalen. Maar dat terzijde.

De rente op een lening gebruikt voor 'investeringen' in je eigen woning is aftrekbaar. De rente op de lening die je niet gebruikt voor dergelijke investeringen is niet aftrekbaar. Oftewel als het gaat zoals je nu gepland hebt dan is uiteindelijk de rente op je bouwdepot dat je gebruikt om de rentelasten van je andere hypotheek te betalen is dus niet aftrekbaar.

Voor je VA: EW-schuld 293.000; Rente 293.000 * % (en dan daar een correctie op omdat je dmv een annuiteit al aflost); That's all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Alinea 1: snap ik en ga ik rekening mee houden.

Alinea 2: Ik gebruik 9K van de totale hypotheek voor mijn nieuwe huis wel degelijk voor de maandelijkse lasten van mijn nieuwe huis. Dus ik gebruik die 9K niet voor financiering van mijn huidige woning. Hoe dan ook is dit inderdaad niet aftrekbaar wat ik heb begrepen. Mijn hoofdvraag is hoe ik dit invul in mijn aangifte.

Alinea 3: Hoe kom je aan die 293K?

[ Voor 52% gewijzigd door bsmpower op 19-01-2016 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
bsmpower schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 14:29:
Ik moet dit nog een paar keer lezen om te begrijpen :). Hoe kom je aan die 293K?

1 punt uit je opmerking is volgens mij niet correct. Ik gebruik 9K van de totale hypotheek voor mijn nieuwe huis ook voor de maandelijkse lasten van mijn nieuwe huis. Dus ik gebruik die 9K niet voor financiering van mijn huidige woning.
Sorry niet goed gelezen/begrepen, maar maakt voor het verhaal niet uit. Je gebruikt het bouwdepot om je rente en aflossing van je nieuwe woning te betalen oftewel dat is een niet kwalificerende lening.

Voor je voorlopige aanslag zou ik mij niet zo druk maken, komt wel als je uiteindelijk aangifte 2016 gaat doen. Krijg je als het goed is een mooi overzicht van hypotheekverstrekker met welk deel als aftrekbare rente aangemerkt moet worden en welke niet. (hypotheekverstrekker wil graag facturen zien voor betalingen van het bouwdepot zodat zij dit goed kunnen administreren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Ok bedankt voor de reactie! Is je advies om niks te doen met die 9K in mijn voorlopige aanslag? Uitgaande van 1,2% ivm box 3 kan me dit in de aanslag 2016 een bedrag van 108,- kosten. Dat is te overzien en maakt het invullen van de voorlopige aanslag een stuk eenvoudiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Ik ga er vanuit dat je geen box 3 vermogen hebt (waarom zou je anders lenen om je maandlasten te betalen), maar als je wel box 3 vermogen hebt, kun je natuurlijk altijd wel die schuld opvoeren.(want dat is inderdaad een box 3 schuld).

Mijn advies zou zijn:
Geef als EW rente ongeveer 75% van de daadwerkelijk te betalen rente op, doe in 2017 snel aangifte over 2016 en je krijgt rond juni 2017 een leuk extraatje overgemaakt van de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Nou dat is deels waar. We hebben wel degelijk box 3 vermogen (op 01-01-2016), maar dat hebben we grotendeels nodig om de restschuld van onze huidige woning te betalen. Onze tactiek was dan ook om de dubbele lasten in de hypotheek mee te nemen waardoor we in 2014/2015 veel konden sparen om dus de restschuld mee te financieren.

Het box 3 vermogen wordt overigens al gecompenseerd door de studieschuld van mijn vrouw. Dus hoeven die 9K niet perse op te geven om op die manier gunstiger uit te zijn.
Pagina: 1