Beste allen,
Ik ben vaker geholpen op dit forum dus ik probeer het nogmaals.
Ik wil de voorlopige aanslag 2016 invullen. Nu zitten we in de situatie dat we nog 2 woningen hebben, een appartement en een nieuwbouwhuis in aanbouw. Om dubbele lasten betaalbaar te houden hebben we er voor gekozen om 9.000,- uit ons bouwdepot te reserveren voor de maandlasten van onze nieuwe woning. De maandlasten van onze woning worden nu dus maandelijks betaald uit ons bouwdepot. Hier stoppen we binnenkort mee, maar dat terzijde.
Nu kom ik er niet uit hoe ik dit moet opvoeren in onze voorlopige aanslag. De BelastingTelefoon komt er ook niet uit en raadt aan om een brief te schrijven naar mijn belastingkantoor
Stel:
Hypotheek 300.000,-
Betaalde maandlasten uit bouwdepot: 9000,- (verdeeld over 2015 en 2016)
Wat dien ik nu te doen?
Ik ben vaker geholpen op dit forum dus ik probeer het nogmaals.
Ik wil de voorlopige aanslag 2016 invullen. Nu zitten we in de situatie dat we nog 2 woningen hebben, een appartement en een nieuwbouwhuis in aanbouw. Om dubbele lasten betaalbaar te houden hebben we er voor gekozen om 9.000,- uit ons bouwdepot te reserveren voor de maandlasten van onze nieuwe woning. De maandlasten van onze woning worden nu dus maandelijks betaald uit ons bouwdepot. Hier stoppen we binnenkort mee, maar dat terzijde.
Nu kom ik er niet uit hoe ik dit moet opvoeren in onze voorlopige aanslag. De BelastingTelefoon komt er ook niet uit en raadt aan om een brief te schrijven naar mijn belastingkantoor

Stel:
Hypotheek 300.000,-
Betaalde maandlasten uit bouwdepot: 9000,- (verdeeld over 2015 en 2016)
Wat dien ik nu te doen?
- Dien ik mijn openstaande hypotheekbedrag nu te verminderen met 9000,- en voer ik deze op als openstaande hypotheek? En moet ik dus elk jaar doen want die 9000,- mag nooit gebruikt worden voor hypotheekrente aftrek?
- Of benoem ik de totale openstaande hypotheek en voer ik de 9000,- op als schuld (want box 3)? Maar het lijkt me sterk dat ik dit elk jaar moet opvoeren in mijn aangiftes?
- Voer ik het totale hypotheekbedrag op in de voorlopige aanslag 2016 en voer ik de 9000,- op in mijn aangifte van 2015 als (eenmalige) schuld?
- Anders?...
[ Voor 13% gewijzigd door bsmpower op 19-01-2016 13:34 ]