[Windows 7] Probleem installatie vanaf USB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinJames
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-09 08:32

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
Beste mede-Tweakers,

Recentelijk heb ik een nieuw systeem aangeschaft en ik probeer op dit moment Windows 7 64-bit (legaal) vanaf USB te installeren. Mijn systeem ziet er als volgt uit:
#Product
1Intel Core i5-6600K Boxed
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER
1MSI R9 380 Gaming 4GB
1Fractal Design Define R5 Wit Window
1Cryorig H5 Universal
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R
1Corsair RM550x
1Samsung 850 EVO 250GB

Vervolgen boot het systeem op en begint het Windows 7 installatieproces. Deze blijft echter hangen doordat ik de melding "A required CD/DVD device driver is missing" krijg. Dit is een bekend probleem. Het is te zien in veel YouTube filmpjes, bijvoorbeeld deze.

Het probleem wordt al besproken en de "oplossing" wordt op het Microsoft forum ook al gegeven in dit topic.
Het probleem schijnt de ontbrekende USB 3.0 drivers te zijn. De oplossing is doorgaans dan ook je USB stick in een USB 2.0 port te stoppen. Bij mij werkt dat echter niet. Ik blijf de melding "A required CD/DVD device driver is missing" krijgen.

Heeft iemand ervaring hier met dit probleem?

Update / Oplossingen

1. Windows 10
Zelf heb ik uiteindelijk de installatiebestanden van Windows 10 op de website van Microsoft gedownload. Deze gemount op een USB stick en toen Windows 10 geïnstalleerd. Met de productcode van Windows 7 kan je Windows 10 zonder problemen activeren. Dit werkte bij mij zonder problemen.

Hierbij nog een aantal andere oplossingen die het proberen waard zijn.

2. USB 2.0 poort gebruiken i.p.v. een USB 3.0 poort
Voor het gros van de mensen is het verplaatsen van de USB stick naar een USB 2.0 poort de sleutel tot succes. USB 3.0 wordt softwarematig blijkbaar niet native ondersteund door Windows 7. Bij mij werkte dit echter niet.

3. UEFI / BIOS instellingen wijzigen
Anderen waarbij dit niet werkte hebben de UEFI / BIOS instellingen aangepast. Op TomsHardware worden een aantal suggesties gedaan voor deze manier:
After messing around with everything on all posts across google and beyond, I found my issue was that in BIOS, USB 3.0 was enabled, and needed to be set to auto.

Recap:
New HP Spectre USB 3.0 only
Win7 bootable USB
Safe Boot Disabled
Legacy Disabled
USB 3.0 Changed from Enabled, to AUTO.

enter BIOS:

disable UEFI file system
in the tab where it asks for ''SATA mode......set it to IDE
then save settings and reboot from usb and you should now be ok.

if problem still persists....do the above except this time....do not disable UEFI boot.

its pretty much just tinkering with those settings.

4. Nieuwste Windows 7 installatiebestanden van Microsoft downloaden
Onze mede-Tweaker Glashelder suggereert om de nieuwste versie van Windows 7 van de site van Microsoft te downloaden. Hij is daarbij niet de enige. Ook op TomsHardware geeft iemand deze suggestie:
I had a same issue and i try all possible ways to solve but finally i downloaded the new windows image from Microsoft website and used Microsoft boot usb tool and try to boot, it solves my issue.

Je hebt wel een legale productcode nodig die je op de volgende Microsoft pagina moet invoeren: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows7

5. Voor Asus gebruik Asus EZ Installer
Mede-Tweaker MrDirect heeft nog een andere suggestie:
Je moet Asus EZ Installer downloaden en de USB3 drivers slipstreamen.

http://dlcdnet.asus.com/p...s_7_Setup_Guide_print.pdf

Komt door de nieuwe Z170 chipset.

Heb ik zelf niet geprobeerd, maar zeker het proberen waard als de rest nog geen soelaas heeft geboden!

6. Installeer een interne (SATA) DVD speler / brander
Als niets wil werken of je bent het klooien beu, dan is dit waarschijnlijk de makkelijkste oplossing. Hang gewoon (tijdelijk) een interne DVD speler aan je systeem.

Zorg er wel voor dat deze intern op de SATA aansluiting is verbonden. Een externe USB drive werkt niet! Dan heb je namelijk precies hetzelfde USB verhaal.

[ Voor 34% gewijzigd door MarvinJames op 20-01-2016 11:21 ]

Beste antwoord (via MarvinJames op 20-01-2016 11:09)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je stick zelf USB3 is kan dat in sommige gevallen ook problemen veroorzaken. Waarom ga je niet direct naar Windows 10? Die kan je nu met je Windows 7 key activeren, waardoor je dus niet de hele upgrade proces hoeft te volgen. En je bent niet 3 dagen bezig met alle updates toe te passen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je stick zelf USB3 is kan dat in sommige gevallen ook problemen veroorzaken. Waarom ga je niet direct naar Windows 10? Die kan je nu met je Windows 7 key activeren, waardoor je dus niet de hele upgrade proces hoeft te volgen. En je bent niet 3 dagen bezig met alle updates toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
Kan ik Windows 10 ergens rechtstreeks downloaden dan? Van de website van Microsoft wordt ik ook niet veel wijzer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

Tsux schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 12:26:
Kan ik Windows 10 ergens rechtstreeks downloaden dan? Van de website van Microsoft wordt ik ook niet veel wijzer...
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 Ja inderdaad een erg ingewikkelde website :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
Hehe, ja die website had ik wel gezien.

Alleen er staat hier "upgrade", maar ik doe geen upgrade want ik heb überhaupt nog niks geïnstalleerd.

De Upgrade knop linkt ook naar een .exe bestand, wat ik niet kan draaien, want ik heb nog geen OS draaiend. Daarom moet ik volgens mij een iso bestand hebben, maar die kan ik niet vinden. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik vermoed dat je installatiemedia gebruikt zonder SP1. Kan dat? Dit is namelijk een probleem dat in SP1 is opgelost.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Tsux schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:02:
[...]

Hehe, ja die website had ik wel gezien.

Alleen er staat hier "upgrade", maar ik doe geen upgrade want ik heb überhaupt nog niks geïnstalleerd.

De Upgrade knop linkt ook naar een .exe bestand, wat ik niet kan draaien, want ik heb nog geen OS draaiend. Daarom moet ik volgens mij een iso bestand hebben, maar die kan ik niet vinden. :/
U klikt op "Het gebruiken van het hulpprogramma voor het maken van media" Vervolgens klikt u op "Voer een schone installatie uit vanaf een USB of DVD"

Volg de stappen en Windows is geïnstalleerd.

Met het programma dat je download(.exe) haal je de iso van internet en zet hem met datzelfde programma op de USB.

Als je helemaal geen Os heb, oude pc, laptop, buurman dan wordt het inderdaad wel lastiger :+

[ Voor 13% gewijzigd door garriej op 19-01-2016 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
garriej schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:09:
[...]

U klikt op "Het gebruiken van het hulpprogramma voor het maken van media" Vervolgens klikt u op "Voer een schone installatie uit vanaf een USB of DVD"

Volg de stappen en Windows is geïnstalleerd.

Met het programma dat je download(.exe) haal je de iso van internet en zet hem met datzelfde programma op de USB.

Als je helemaal geen Os heb, oude pc, laptop, buurman dan wordt het inderdaad wel lastiger :+
Ik zal die stappen allemaal vanavond gaan volgen.
En mijn Windows 7 key zou dan ook moeten werken als Windows 10 key?
Glashelder schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:05:
Ik vermoed dat je installatiemedia gebruikt zonder SP1. Kan dat? Dit is namelijk een probleem dat in SP1 is opgelost.
Dat zou heel goed kunnen. Ik heb Windows 7 Professional 32/64 Bit hier. Daar staat niets over een service pack.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Via Microsoft kan je met behulp van je key een SP1 versie downloaden:

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows7

Ik ben benieuwd of het daarna wel werkt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
MrDirect schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:57:

Ga ik ook proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
garriej schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:09:
[...]
Met Windows 10 bootable op een USB stick werkte het!

Heb op de laptop van mijn vriendin de Windows 10 ISO bij Microsoft gedownload. En inderdaad de Windows 7 key werd geaccepteerd door Windows 10. Problem solved!
Glashelder schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:47:
Via Microsoft kan je met behulp van je key een SP1 versie downloaden:

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows7

Ik ben benieuwd of het daarna wel werkt.
Heb ik helaas niet getest omdat ik eerst Windows 10 wilde proberen. Dat was wat directer dan eerst Win 7 te installeren en dan te upgraden naar Win 10. Dat werkte direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Tsux schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 09:18:
[...]

Met Windows 10 bootable op een USB stick werkte het!

Heb op de laptop van mijn vriendin de Windows 10 ISO bij Microsoft gedownload. En inderdaad de Windows 7 key werd geaccepteerd door Windows 10. Problem solved!

[...]

Heb ik helaas niet getest omdat ik eerst Windows 10 wilde proberen. Dat was wat directer dan eerst Win 7 te installeren en dan te upgraden naar Win 10. Dat werkte direct.
Goed om te horen dat het gelukt is! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Tsja, leuk alleen dat je nu een 'beste antwoord' markeert, maar dat is natuurlijk helemaal geen antwoord op je originele vraag.

Oftewel, een user die nu dit topic vindt kan er helemaal niks mee.. Beter haal je die dan weg ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Glashelder op 20-01-2016 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:48

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Wat in de meeste gevallen werkt is simpelweg de USB-stick in een 2.0 poort stoppen. (ééntje die niet blauw is dus).
Ik zat ooit ook te tobben met een situatie als deze, en toen was dat de workaround.
Nu dit niet blijkt te werken is inderdaad het slipstreamen van de drivers het beste, maar ik vraag me af of dat de oorzaak van het probleem is. Hoe staan de bios instellingen? UEFI of BIOS? ETC.

[ Voor 32% gewijzigd door Johan9711 op 20-01-2016 10:20 ]

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
Johan9711 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 10:18:
Wat in de meeste gevallen werkt is simpelweg de USB-stick in een 2.0 poort stoppen. (ééntje die niet blauw is dus).
Ik zat ooit ook te tobben met een situatie als deze, en toen was dat de workaround.
Nu dit niet blijkt te werken is inderdaad het slipstreamen van de drivers het beste, maar ik vraag me af of dat de oorzaak van het probleem is. Hoe staan de bios instellingen? UEFI of BIOS? ETC.
Klopt, dat lees ik in veel gevallen. Bij mij wilde dat echter ook niet werken. Ik weet alleen niet of mijn USB stick USB 2.0 of 3.0 is, misschien dat dat nog een extra probleem oplevert. In ieder geval werkte het switchen naar USB 2.0-poort niet.

Bij meerdere mensen werkte dit niet en die kwamen al met oplossingen die te maken hadden met de UEFI / BIOS. Op het forum van tomshardware stond al de volgende opmerking:
After messing around with everything on all posts across google and beyond, I found my issue was that in BIOS, USB 3.0 was enabled, and needed to be set to auto.

Recap:
New HP Spectre USB 3.0 only
Win7 bootable USB
Safe Boot Disabled
Legacy Disabled
USB 3.0 Changed from Enabled, to AUTO.

Echter kon ik mijn USB 3.0 niet naar "AUTO" zetten, ik heb alleen Enabled of Disabled. Maar als ik alle USB 3.0 poorten op disabled zet en alleen mijn USB 2.0 op enabled laat staan, dan werken die ook niet meer. :/ In ieder geval, na 2 uur klooien met verschillende instellingen was ik er wel een beetje klaar mee...

Nu is het puur een Windows 7 issue. Met de opmars van Win 10 is het eigenlijk geen issue meer. Maar goed, in alle eerlijkheid is het makkelijker om gewoon een interne DVD spelert eraan te hangen, al is het maar voor dat halfuurtje om Windows te installeren.
Glashelder schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 09:21:
Tsja, leuk alleen dat je nu een 'beste antwoord' markeert, maar dat is natuurlijk helemaal geen antwoord op je originele vraag.

Oftewel, een user die nu dit topic vindt kan er helemaal niks mee.. Beter haal je die dan weg ;)
Heb je gelijk in, want Windows 7 was niet geïnstalleerd, het werd Windows 10.
Eigenlijk was het ook mijn doel om Windows 10 te krijgen. Ik wist echter niet dat ik die rechtstreeks kon activeren met mijn Windows 7 productcode.

Ik zal mijn startpost aanpassen met diverse oplossingen voor dit probleem. Want er zullen ongetwijfeld meer mensen tegenaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tsux schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 10:39:
[...]

Klopt, dat lees ik in veel gevallen. Bij mij wilde dat echter ook niet werken. Ik weet alleen niet of mijn USB stick USB 2.0 of 3.0 is, misschien dat dat nog een extra probleem oplevert. In ieder geval werkte het switchen naar USB 2.0-poort niet.
En dat zei ik ook al. In sommige gevallen doet een USB3 stick hetzelfde probleem geven. In een laatste geval is de installatie gewoon corrupt, wat je met een corrupte ISO kan krijgen. Die branden naar DVD gaf dezelfde problemen namelijk.
Heb je gelijk in, want Windows 7 was niet geïnstalleerd, het werd Windows 10.
Eigenlijk was het ook mijn doel om Windows 10 te krijgen. Ik wist echter niet dat ik die rechtstreeks kon activeren met mijn Windows 7 productcode.
En ook dat heb ik in mijn reactie genoemd. Het enige wat je daarna vraagt is "waar kan ik W10 downloaden", iets wat je met 1 seconden Google had kunnen vinden en je hele probleem zo was opgelost.

Ik wil niet beweren dat mijn antwoord de beste is, maar het beantwoord wel de vragen die je in je TS had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
Hero of Time schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 11:00:
En dat zei ik ook al. In sommige gevallen doet een USB3 stick hetzelfde probleem geven. In een laatste geval is de installatie gewoon corrupt, wat je met een corrupte ISO kan krijgen. Die branden naar DVD gaf dezelfde problemen namelijk.
Omdat je het genoemd had over de USB 3.0 stick, plaatste ik ook die opmerking. :)
Hero of Time schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 11:00:
En ook dat heb ik in mijn reactie genoemd. Het enige wat je daarna vraagt is "waar kan ik W10 downloaden", iets wat je met 1 seconden Google had kunnen vinden en je hele probleem zo was opgelost.

Ik wil niet beweren dat mijn antwoord de beste is, maar het beantwoord wel de vragen die je in je TS had.
Dit is wel direct een lastig topic voor het beste antwoord omdat er eerdere wegen naar Rome leiden.

Ik heb nu Win 10 geïnstalleerd, maar dat was initieel niet de vraag natuurlijk. Een terechte opmerking van Glashelder alhier. Voor mij is Win 10 de beste oplossing, omdat ik toch direct wilde upgraden. Dus fair enough, krijg jij de credits waar garriej op verder borduurt. Voor mensen die geen Win 10 willen draaien levert dit echter geen oplossing.

Wat Glashelder (Win 7 SP1) en MrDirect (Asus EZ installer) suggereren zijn ook goede suggesties die er voor (kunnen) zorgen dat Windows 7 geïnstalleerd wordt. Dus als antwoord voor een breder publiek zijn dit ook zeer relevante mogelijkheden.

Ik heb in ieder geval de startpost aangepast voor al deze oplossingen, omdat ik me kan voorstellen dat meer mensen dit probleem kunnen krijgen.
Pagina: 1