PC upgrade CPU of GPU?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Issorartuyok
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-02-2019
Mede Tweakers,

Ik heb op verschillende forums gezocht naar het juiste antwoord en toch durf ik de knoop niet gelijk door te hakken mbt een upgrade voor mijn vriendin haar PC. Moet ik de GPU of CPU(cpu, mobo en ram) upgraden

Huidige config:

Intel Core i7 930 @ 4.0 Ghz
P6T6 WS Revolution
3 x 4gb ddr3 1600 @ 1866Mhz
EVGA GTX 680 FTW 4GB (clocks weet ik even niet)
samsung 840pro 250 SSD
3 x WD 2tb hdd 7200rpm (opslag)
LG 34UM65-P Zwart 2560*1080

Deze pc wordt voornamelijk gebruikt voor fotobewerking, logo ontwerp en gaming. Denk hierbij aan titles zoals Guild Wars 2, Dragon Age Inquisition, Call of Duty Black Ops 3 en GTA 5. Daarnaast zal er zo nu en dan ook videobewerking en converteren (Handbreak) gedaan worden.

De reden dat ik zit te denken aan een upgrade is dat je op sommige moment merkt dat het systeem een kleine 5 a 6 jaar oud is. Niet alle games kunnen op ultra/max gespeeld worden en het converteren van video's is ook niet heel erg snel.

Het budget ligt tussen de 750/850 euro.
Waar heb ik aan zitten denken:
x99 build - i7 5820k + 16GB ddr4 2600 + MSI mobo
of
Z170 build- i7 6700k + 16GB ddr4 2600 + MSI mobo
of
GTX 970 SLI of GTX 980TI
of
Suggestie van jullie.

Ik hoop dat dit voldoende informatie is voor jullie mocht je toch nog informatie missen stel de vraag dan in een reactie. CPU cooler is niet nodig maak gebruik van custom watercooling van de onderdelen die ik nog hebben liggen.

Alle reacties

• Leyaena
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-06-2025
De twee opties die er voor mij wat uitspringen qua beste deals zijn de X99 build en de 980ti.

Wat betreft de 980ti, persoonlijk volg ik altijd de regel dat het beter is om 1 sterke kaart te hebben dan 2 in SLI. Op die manier voorkom je problemen met games die (nog) geen SLI ondersteunen, en hou je je opties naar de toekomst open als je toch meer performance wilt. Een extra 980ti'tje scaled namelijk veel beter dan een derde of vierde GPU toevoegen aan je systeem.

Mijn enige bezorgdheid is echter dat je huidige i7-930 die kaart aardig gaat bottlenecken.
Je zal waarschijnlijk nog steeds wel een mooie upgrade in performance zien in games die niet te CPU-bound zijn, maar de volle 100% zal je er vaak niet helemaal kunnen uithalen.

De X99 build dan, geeft je een bijzonder stevige basis. Met z'n 6c/12t en een zachte overclock naar ongeveer 4.5GHz heb je een PC waardoor je in geen geval teleurgesteld zal worden.

De overweging die je hierbij moet maken is echter dat hier geen GPU-upgrade mee gepaard gaat, en je dus qua pure gaming performance minder effect zal zien dan met een 980ti.

Het is dus een beetje "pick your poison", maar persoonlijk zou ik eerder voor de X99 gaan om dan een stevig platform te hebben om verder op te bouwen van zodra je een GPU-upgrade wilt.

Wanneer Pascal uitkomt, bijvoorbeeld? ;)

• Issorartuyok
Leyaena,

Bedankt voor je duidelijke uitleg. De enige game(volgens mij) die CPU heavy is uit deze lijst is Dragon Age. De andere titels zijn dacht ik wel een heel stuk minder. Een sterke basis is zeker een goed begin.

Ik heb inderdaad ook veel gelezen over de nieuwe generatie GPU van Nvidia. Deze zullen denk ik ergens deze zomer worden geïntroduceerd. Ik gok dat ze misschien Q3 of Q4 dit jaar uitkomen al dan niet pas in 2017. Een 980TI zal tegenover een 680 4GB zo'n 75% of meer sneller zijn in het meest gunstige geval. Gezien de i7 930 en x58 platform zal de 980TI niet optimaal maar wel een redelijk boost geven. Ik was wel vergeten te melden dat in dit systeem ooit 3 x GTX 680 hebben gedraait, zover ik merkte niet een overdreven bottleneck.(2 daarvan verkocht voor mijn PC upgrade X99 en 980ti)

Lastige keuze om eerlijk te zijn maar ik neig naar een x99 platform.

• Leyaena
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-06-2025
Isso,

Wanneer Pascal zal uitkomen is inderdaad een behoorlijk raadsel, vermoedelijk zal er eerst een Titan-kaart zijn vooraleer de mainstream GPU's releasen. Q3-Q4 lijkt me wel realistisch voor een release de non-Titan kaarten.

Persoonlijk zou ik in jouw geval ook eerder naar het X99 platform toe neigen, en nog even afwachten wat Pascal zal brengen. Op z'n allerminst kan je een prijsverlaging verwachten op 980ti's, en als de helft van wat we horen over Pascal waar blijkt te zijn, zal je blij zijn van daarop gewacht te hebben en al in een X99 platform geinvesteerd te hebben.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:07
Iets om rekening mee te houden is dat een nieuwe (snellere) processor de fps van die GTX 680 omhoog zal tillen en dan kun je de grafische instellingen wat hoger zetten.

De GTX 680 presteerd rond het niveau van een GTX 960 dus slecht is ie zeker niet.
http://www.anandtech.com/bench/product/1494?vs=1596

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02 20:28
Ook belangrijk is om te weten welke voeding je momenteel hebt. Toch wel essentiele info (mss moet die ook vervangen worden)

That said, ik zou minstens beginnen met de CPU. De i7 9xx cpu's kunnen lang niet meer in alle games een steady 60 fps bieden en begint ondertussen voor gaming toch wel achterhaald te raken. Je gpu is vergelijkbaar met een hedendaagse gpu van rond de 200 euro. Gezien je resolutie is meer power wensenlijk, maar de vraag is of je nu nog een niuewe 28 nm wilt kopen ipv wachten op de nieuwe gen 14/16 nm aangezien die toch een flinke boost gaan opleveren.

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-02 23:45
Leyaena schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 10:39:
Mijn enige bezorgdheid is echter dat je huidige i7-930 die kaart aardig gaat bottlenecken.
Je zal waarschijnlijk nog steeds wel een mooie upgrade in performance zien in games die niet te CPU-bound zijn, maar de volle 100% zal je er vaak niet helemaal kunnen uithalen.
Een Intel Core i7 930 @ 4.0 Ghz een aardige bottleneck?
Bewijs hiervoor? Niets persoonlijk maar lk geloof er helemaal niets van (tenzij het een absurd CPU gelimiteerd spel is)
Een nieuwe video kaart in de klasse van een GTX970 of R9 390X doet vele malen meer.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02 20:28
Zanac-ex schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 12:49:
[...]

Een Intel Core i7 930 @ 4.0 Ghz een aardige bottleneck?
Bewijs hiervoor? Niets persoonlijk maar lk geloof er helemaal niets van (tenzij het een absurd CPU gelimiteerd spel is)
Een nieuwe video kaart in de klasse van een GTX970 of R9 390X doet vele malen meer.
Bf4 multiplayer is bijv een game waar een 930 @ 4 GHz geen steady 60 fps gaat geven. Helaas zijn er geen fatsoenlijke benchmarks uitgevoerd met de multiplayer van bf4. Hoogstens de singleplayer waar minder cpu power voor nodig is. Zo zijn er nog wel meer games waar er dips onder de 60 fps zullen komen. Dan kan de average fps nog wel redelijk zijn, maar echt lekker speelbaar zal het niet worden.

Bron?: Eigen ervaring met Oced i5 750 (die vergelijkbaar presteert in games) in combinatie met een HD 7950. Na een volgende upgrade naar een 2500K waren de framedrops allemaal weg.

• Issorartuyok
Tweakers,

Bedankt voor al jullie reacties. Zoals de meeste van jullie als advies geven. Zal ik wachten met een GPU upgrade tot er meer bekend is over Pascal.

Ik ga zo dadelijk het x99 platform voor mijn vriendin bestellen! ☺

Toch blij dat ik jullie advies heb gevraagd!

• Issorartuyok
Ardjee schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 12:25:
Ook belangrijk is om te weten welke voeding je momenteel hebt. Toch wel essentiele info (mss moet die ook vervangen worden)

That said, ik zou minstens beginnen met de CPU. De i7 9xx cpu's kunnen lang niet meer in alle games een steady 60 fps bieden en begint ondertussen voor gaming toch wel achterhaald te raken. Je gpu is vergelijkbaar met een hedendaagse gpu van rond de 200 euro. Gezien je resolutie is meer power wensenlijk, maar de vraag is of je nu nog een niuewe 28 nm wilt kopen ipv wachten op de nieuwe gen 14/16 nm aangezien die toch een flinke boost gaan opleveren.
Ardjee, die voeding zit wel goed. Is een 1250w van mijn 3 way sli build.

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03-2025
En merk & type voeding?

• Issorartuyok
Enermax revolution 1250w uit mijn hoofd. Is een 85+ platinum sli voeding

• Vettigen_Dr33
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-02-2025

Vettigen_Dr33

PSN-id: Vettigen_Dr33

Ardjee schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:59:
[...]

Bf4 multiplayer is bijv een game waar een 930 @ 4 GHz geen steady 60 fps gaat geven. Helaas zijn er geen fatsoenlijke benchmarks uitgevoerd met de multiplayer van bf4. Hoogstens de singleplayer waar minder cpu power voor nodig is. Zo zijn er nog wel meer games waar er dips onder de 60 fps zullen komen. Dan kan de average fps nog wel redelijk zijn, maar echt lekker speelbaar zal het niet worden.

Bron?: Eigen ervaring met Oced i5 750 (die vergelijkbaar presteert in games) in combinatie met een HD 7950. Na een volgende upgrade naar een 2500K waren de framedrops allemaal weg.
Vreemd, ik heb een i7-870 @ 3.2GHz in combi met GTX970 en heb enkel in extreme gevallen (in BF4) dips naar 50fps... Mij lijkt die 4GHz dan toch wel beter :+
Pagina: 1