Schade na kwijtraken pakket Post NL

Pagina: 1
Acties:

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op reis door Engeland gaat mijn laptop kapot. Een bevriende zakenrelatie is zo vriendelijk een laptop aan mij te lenen voor de rest van de reis.

Thuis aangekomen vraag ik een collega de laptop even te versturen voor € 41,50 met PostNL. Dit is de aangetekende en tot 5500,- verzekerde service.

Dit was februari 2015. De laptop is sindsdien zoek. Ik heb letterlijk 10x gebeld, brieven geschreven en heb 0,00 reactie gekregen. Als ik een manager aan de lijn had reageerde ze allemaal geschrokken en gingen direct aan de slag. Maar enige terugkoppeling kwam nooit. Laat staan een vergoeding voor de laptop. De laptop heb ik inmiddels zelf vergoed.

Fast forward naar vandaag:

Ik krijg een e-mail van Post NL met de mededeling dat ze mijn pakket hebben gevonden en naar mij gaan terugsturen. En natuurlijk, dat daarmee voor hun de kous af is. Dit is letterlijk de eerste email die ik van ze krijg, maar ze hadden mijn contact dus blijkbaar wel.

Wat ik nu krijg is een inmiddels 10 maanden oude laptop waar mijn Engelse relatie niet meer op zit te wachten. Zelf heb ik er ook geen enkele functie voor.

De algemene voorwaarden zijn 100 pagina's lang. Kan ik nog schade claimen? En zo ja, heeft iemand tips over hoe/waar dat de doen? Bellen en schrijven lijkt in ieder geval geen enkele zin te hebben.

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-11 09:56

-SaveMe-

-klik-

ik weet niet of je rechtsbijstand hebt. Anders zou ik die even inschakelen. Lijkt mij dat ze aansprakelijk zijn voor de gevolgschade, eh helemaal gezien het gebrek aan handelen aan hun kant, De gevolgschade is dan de kosten van de vervangende laptop, minimaal tot aan de economische waarde van de laptop op moment van verzenden.

GamiQ, de game notes app met game maps!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-11 14:04

FFW

Dit is geen rant topic, iets meer substantie mag wel.

[ Voor 88% gewijzigd door Señor Sjon op 19-01-2016 09:57 ]

• PWM
  • Niet online
Ik had de maand van versturen geen rechtsbijstand wegens een overstap naar een andere maatschappij, zal je net zien.

Ik heb PostNL gebeld. Die dame gaf aan dat ze ook niet wist hoe een claim in te dienen en dat ze eigenlijk ook niet van gevallen wist dat er uitgekeerd werd. Misschien is verlies nemen een betere optie dan bloedruk opvoeren.

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:42
Waarom heb je eigenlijk niet eerder schade geclaimd als je toch die verzekeringsservice genomen had? Ik denk dat je dat al na 1 á 2 weken moet doen.

• Silver7
  • Laatst online: 31-10 16:48
Copy&Paste van website:
Als er toch iets mis gaat

Raakt uw pakket zoek of beschadigd? Dan vergoeden wij de schade. Dit gebeurt op basis van de inkoopwaarde van de factuur (excl. btw). De maximale schadevergoeding is 5.500 euro per pakket. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.

Let op: om voor schadevergoeding in aanmerking te komen, hebt u het verzendbewijs nodig.

Juiste tekst gekopieerd/geplakt

[ Voor 35% gewijzigd door Silver7 op 19-01-2016 10:47 ]

• PWM
  • Niet online
DonChaot schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 10:45:
Waarom heb je eigenlijk niet eerder schade geclaimd als je toch die verzekeringsservice genomen had? Ik denk dat je dat al na 1 á 2 weken moet doen.
Ik heb de schade na 2 weken geclaimd. Na 30 dagen, na 2 maanden, na 4 maanden, na 6 maanden, etc.
Silver7 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 10:45:
Copy&Paste van website:
Als er toch iets mis gaat

Raakt uw pakket zoek of beschadigd? Dan vergoeden wij de schade. Dit gebeurt op basis van de inkoopwaarde van de factuur (excl. btw). De maximale schadevergoeding is 500 euro per pakket. Neem contact op met klantenservice.

let wel: ik had gewoon die pakket genomen tot 500 euro verzekerd. Je kunt verhogen/verlagen.
Die klantenservice heb ik nu ook al 10x gebeld, maar die weten het ook niet 8)7

• Silver7
PWM schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 10:47:
Die klantenservice heb ik nu ook al 10x gebeld, maar die weten het ook niet 8)7
Heb je ook schriftelijk contact opgenomen? (bewijslast)

Heb je ook klacht ingediend?

[ Voor 5% gewijzigd door Silver7 op 19-01-2016 10:50 ]

• sypie
  • Niet online
Juridisch loket? Gerechtelijke stappen gezet? Er zijn zoveel manieren waarop PostNL wél had geluisterd waarschijnlijk.

En dan: 100 pagina's algemene voorwaarden. Dat is niet het probleem van PostNL maar van jou. Gelukkig kun je een document doorzoeken op je computer, dat maakt het lezen al een stuk prettiger.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je auto gestolen wordt heb je bij de meeste verzekeraars 30 tot 60 dagen wachttijd, daarna keert de verzekering gewoon uit. Mocht de auto nog gevonden worden is die gewoon eigendom van de verzekeraar.

Ik zou het hele verhaal op papier zetten, inclusief contact/email/incident nummer etc.
Berekening erbij (factuur/aankoopbon) van de laptop en dat je ze aansprakelijk stelt voor de schade.

Getekend versturen richting hoofdkantoor.

De teruggevonden laptop mogen ze houden ?

[ Voor 4% gewijzigd door Viper® op 19-01-2016 10:54 ]

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:42
Viper® schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 10:53:
Als je auto gestolen wordt heb je bij de meeste verzekeraars 30 tot 60 dagen wachttijd, daarna keert de verzekering gewoon uit. Mocht de auto nog gevonden worden is die gewoon eigendom van de verzekeraar.

Ik zou het hele verhaal op papier zetten, inclusief contact/email/incident nummer etc.
Berekening erbij (factuur/aankoopbon) van de laptop en dat je ze aansprakelijk stelt voor de schade.

Getekend versturen richting hoofdkantoor.

De teruggevonden laptop mogen ze houden ?
Die brief had ts al lang verstuurd moeten hebben.

Die laptop is wel interessant. TS zegt dat deze onderweg is naar hem. Moet hij hem nu aanpakken of niet?

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik denk dat je best sterk staat, ze moeten gewoon de schadevergoeding uitkeren.

10 maanden is echt onredelijk lang.

Alleen moet je dan óf iemand bij PostNL vinden die naar je wilt luisteren (waarschijnlijk hebben een juridische afdeling?), of moet je naar de rechter...

• PWM
  • Niet online
De gevonden voorwerp dame stuurt me naar de klantenservice. De klantenservice:
Klantenservice

Oei! Ik raad je aan dat te antwoorden op de mail die je hebt otnvangen. Ik ken daar de voorwaarden helaas niet voor. Mijn collega die over het onderzoek gaat, kan je hierover informeren.
En als ik bel zeggen ze dat je moet chatten. Ga je chatten, moet je bellen. Stuur je brief, willen ze e-mail. Stuur ik ze een e-mail, moet ik ze een brief sturen. Dit is lettelijk, geen overdrijving

Dus ik kan nu een factuur sturen met de schade, maar die gaat door een grote shredder gok ik zo.

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:06
PWM schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:00:

[...]

En als ik bel zeggen ze dat je moet chatten. Ga je chatten, moet je bellen. Stuur je brief, willen ze e-mail. Stuur ik ze een e-mail, moet ik ze een brief sturen. Dit is lettelijk, geen overdrijving

Dus ik kan nu een factuur sturen met de schade, maar die gaat door een grote shredder gok ik zo.
Misschien niet als je hem aangetekend verstuurd :+

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

• defusion
  • Niet online
reinhart.schaap [at] postnl.nl -> directeur juridische zaken PostNL

Misschien helpt dat :)

Of gewoon een aangetekende brief naar hoofdkantoor, afdeling juridische zaken.

• Silver7
defusion schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:06:
reinhart.schaap [at] postnl.nl -> directeur juridische zaken PostNL

Misschien helpt dat :)

Of gewoon een aangetekende brief naar hoofdkantoor, afdeling juridische zaken.
weet je zeker dat het aankomt?

• defusion
  • Niet online
Je weet in ieder geval zeker OF het is aangekomen, dat is tenminste meer dan je kunt zeggen van een gewone postzegel.

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-11 17:27
defusion schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:10:
Je weet in ieder geval zeker OF het is aangekomen, dat is tenminste meer dan je kunt zeggen van een gewone postzegel.
Wat overgens geheel belachelijk is, gezien de wet briefgeheim zijn ze verplicht alles in hun macht te doen om de brief te bezorgen. Hun kunnen is blijkbaar groter wanneer je meer betaald. (maar dat terzeide). nevermind, onzin.

OT: Leuk dat ze je pakket terug hebben gevonden. Echter hadden ze al lang moeten uitkeren (10 maanden is geen redelijke wachttermijn). Ik kan echter in de voorwaarden niets vinden over wachttermijn. Heb je toevallig een overeenkomst in PDF (waar je in kunt zoeken?)

Let overgens goed op de handelingen welke je nu doet. Wanneer je bijvoorbeeld tekent voor het ontvangen van het pakket kan het maar zo eens zijn dat POSTNL beweert dat je het pakket en de levertijd hiervan hebt geaccepteerd.
Wanneer POSTNL of haar verzekeraar uitkeert, wordt het pakket met de inhoud hun eigendom. Wanneer jij dit in je bezit hebt, is de kans groter dat ze niet willen uitkeren. (je hebt immers je spullen terug).

EDIT:
Ik weet overgens niet precies hoe het zit met eigendom van verzekeraars. In veel gevallen worden deze namelijk weer verhandeld (ik kijk even expliciet naar schade/gestolen Auto's). Aan de andere kant geldt voor jouw pakket volgens mij het briefgeheim. Dus de verzekeraar "koopt" jou verloren pakket maar de inhoud hiervan moet volgens mij nogsteeds als vertrouwelijk worden beschouwd.

[ Voor 17% gewijzigd door kid1988 op 19-01-2016 23:35 ]

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Behalve als er zeer persoonlijke dingen op de laptop staat die je niet kan missen, wat ik betwijfel aangezien je er volgens mij al min of meer afstand van gedaan hebt, zou ik hem inderdaad niet accepteren.

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:51
Snap niks van deze post. Ik heb ook weleens gehad dat pakketten kwijt raken. Je belt met post.nl en deze starten een case. Ik heb in alle gevallen daarna via mail contact gehad met medewerkers. Dat het eindresultaat niet altijd naar mijn zin was maakt dan verder niet heel veel uit. Ik heb ook nooit meegemaakt dat men geen claim wilde starten. Duurt wel lang en je krijgt daar weinig informatie uit, maar een mail op je originele melding doet wonderen.

Ik leid uit je post een beetje af dat je of niet genoeg op de bal gezeten hebt of dat je je met een kluitje in het riet hebt laten sturen (10 maanden lang). Als ik post.nl een beetje ken dan krijg je niks vergoed, hooguit je 41,50 verzendkosten retour. Ik heb als ondernemen weleens pakketten verstuurd waar post.nl alleen de inkoopwaarde wilde vergoeden bij kwijtraken omdat ze 'niet mijn winst' wilde sponsoren.

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-11 23:39

mark-k

AKA markkNL

PostNL is altijd feest, je moet echt keihard aan kunnen tonen wat je verzonden hebt, anders krijg je hooguit de kiloprijs vergoed (staat serieus in de voorwaarden/wetsvoorschriften opgenomen). Een vriend van me had een keer een pakketje naar de UK gestuurd, extra betaald voor tracking tot aan de deur. Pakketje was op een gegeven moment niet meer te traceren, PostNL gaf aan dat ze het kwijt waren, maar hij kreeg niks vergoed, nog niet eens de verzendkosten. Zou je zelf eens moeten proberen, iemand laten betalen voor een dienst, deze niet verlenen, en dan niks terugbetalen. Gok dat je dan allang een rechtszaak aan je broek zou hebben hangen.

• Padje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 08:48
Je laptop is terecht dus geen reden voor POSTNL om iets uit te keren. Ze zijn niet aansprakelijk voor enige geleden schade door dat de inhoud in eens minder waard is geworden.

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Kan jij dit formulier niet invullen? (Staat op docdroid, zoiets als google drive)

Gaat over pakketen

https://www.docdroid.net/f6sr/ps46003.pdf.html

Verwijderd

kid1988 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:48:
Wat overgens geheel belachelijk is, gezien de wet briefgeheim zijn ze verplicht alles in hun macht te doen om de brief te bezorgen.
Verwar je nu niet het briefgeheim met iets heel anders? Briefgeheim gaat over het privaat houden van de inhoud, niert over het kwijtraken van een gesloten envelop.

Verwijderd

PWM schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:00:
.................
Ik voel een pakkende aflevering van de Kassa Belbus aankomen. :+
Wat er ook uitkomt, hun aandacht zal je hebben. ;)

Belbus lost problemen van consumenten op
Kassa Belbus Twitter
Kassa Belbus Facebook

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Is je schadevergoeding nu niet het bedrag wat je zelf voor die laptop kan vangen, hier of op marktplaats. Is vast sneller dan de PostNL manier.

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Mijn ervaring met PostNL: je krijgt niets. Misschien een gratis velletje postzegels als je geluk hebt.

Ik zou er geen tijd aan verspillen en de volgende keer met een fatsoenlijk bedrijf verzenden. Bijvoorbeeld UPS.
Pagina: 1