Toon posts:

Pin15 afbreken, maar wat dan?

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Okay, jullie zijn allemaal ervaren tweakers.
Het advies voor de combinatie Geforce 2 MX 400 en iiYama VM Pro 410 is: afbreken die Pin 15!
Maar wat dan? Gewoon PC aanzetten en via beeldscherm > geavanceerd Plug & Play monitor opzoeken en refreshrates veranderen? Of moet ik iets anders doen? Ik heb namelijk gelezen dat de monitor dan niet meer 'plug & play' is. Maar waar moet ik dan die instellingen veranderen?

Graag reply. Greets. Paul.

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:57

Tourniquet

Hiya, fellas!

Ik heb ook een GeForce2 MX en Iiyama VM Pro 410. Maaaaar: kun je misschien uitleggen wat je precies bedoeld met het afbreken van Pin15? :? Is dat handig, levert het voordeel op? Waar kan ik die pin15 vinden? :? (Blijkbaar ben ik geen doorgewinterde tweaker ;) )

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• NiPeng
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Ik ken deze combo niet maar waarom zou je die pin willen afbreken van je videokabel?

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

• NiPeng
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Trouwens zowiezo kan je de refreshrates via windows aanpassen.

Verwijderd

Topicstarter
Beste NiPeng en Tourniquet,

Jullie hebben mij zojuist geweldig geholpen met mijn 'naar rechts schuif' topic, waarvoor ik jullie enorm dankbaar ben.

De achtergrond van Pin 15 is:

De refreshrate van een iiYama VM Pro 410 monitor (ook andere iiYama-modellen) is meestal 75 Hz, terwijl hij volgens de specificaties 118 Hz zou kunnen zijn. Hierover zijn al veel topics op dit forum geplaatst. Het heeft te maken met een conflict tussen de Geforce-kaart en iiYama (specifieke modellen). Hoewel de laatste drivers van beide fabrikanten de mogelijkheid voor refresh tot 100 Hz opleveren, zijn er nog veel problemen. Bijvoorbeeld: bij veel gebruikers werkt het niet, en kunnen zij alleen 75 Hz of minder aan. In mijn geval kan ik wel 100 Hz (maximaal) aan, maar wordt het beeld heel onscherp.

De suggestie in (veel) 75 Hz topics op dit forum is om letterlijk Pin 15 van de monitor-connector af te breken. Ik dacht daar ook aan, en hoopte dat daarmee mijn 'naar rechts schuif' probleem ook verholpen zou zijn.

Jullie hebben mij echter een andere (geweldige) oplossing aan de hand gedaan. Neemt niet weg dat de iiYama-monitoren op hogere frequenties zouden moeten kunnen draaien. Vandaar dus mijn vraag. Fixes (zoals voorgesteld in de topics) hebben mij niet geholpen. Wellicht het afbreken van Pin 15 wel:

\...1..2..3..4..5....../ pin aanzicht
.\.6..7..8..9..10..../ maleconnector
..\.11.12.13.14.15/

Maar ik weet niet wat er dan gebeurt en wat je verder moet doen. Dat was de reden van mijn vraag. Maar met jullie 'naar rechts schuif' hulp was ik al HEEEEEL gelukkig!

Misschien dat iemand anders hierop een antwoord heeft.

Groeten. Paul.

• NiPeng
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Ik ben helemaal niet bekend met dit vreemde probleem.
Dit lijkt me een driverprobleem.
Dwz ik kan me niet voorstellen dat er een hardwarematig conflict is (maar goed ik ben dan ook geen kenner op dit gebied).

Wat ik altijd doe als ik de kaart niet kan instellen op de door mij gewenste configuratie is dit:

Bepaal wat jouw monitor max aankan (refresh,resolutie ed).
Kies een topmodel van een andere fabrikant als monitor (een monitor die jouw gewenste refresh & resolutie ondersteunt).
Stel de gewenste refresh & resolutie in (niet hoger dan de specs van je monitor natuurlijk).

Zal wel niet helpen maar toch ;)
* NiPeng is een Linux gebruiker

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 09:58
Neem een refreshrate onder de 75Hz werkt perfect. Ik draai in 1600*1200 op 60 Hz (op me vm pro 410) en ik heb geen problemen met die bug, want het is een 75Hz bug.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• NiPeng
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Op donderdag 21 juni 2001 06:04 schreef MagicTempest het volgende:
Neem een refreshrate onder de 75Hz werkt perfect. Ik draai in 1600*1200 op 60 Hz (op me vm pro 410) en ik heb geen problemen met die bug, want het is een 75Hz bug.
Kom nou 60hz?
Ik krijg er al koppijn van als ik eraan denk... ;)

75 Hz is voor de meeste mensen wel voldoende. Dus het hoeft inderdaad niet zo'n groot probleem te zijn.

• MagicTempest
Ik heb echt nergens last van hoor. Je krijgt meer koppijn van die bug als van deze refreshrate.

Verwijderd

magictempest zit zelf maar 10 min per dag achter pc ? of ben jij zo iemand die als hij tv kijkt met zijn kop op 5 cm van de tv hangt ? tja dan lijkt me 60 hz aardig normaal , ik draaide 120 hz en dat vind ik pas acceptabel , lekker de hele dag zonder koppijn of misselijkheden

• MagicTempest
Ik zit echt de hele dag achter mijn pc. Zometeen moet ik effe een tentamen maken, en daarna kom ik weer terug.

Maar ik heb echt geen last ergens van, in windows staat dat hij 60hz is. Ik weet niet of mijn monitor intern nog wat regelt, maarja

btw ik kan mij instellingen ook niet hoger zetten als 75hz. maar ook dan heb ik geen last van een bug.

• NiPeng
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Op donderdag 21 juni 2001 06:35 schreef MagicTempest het volgende:
Ik zit echt de hele dag achter mijn pc. Zometeen moet ik effe een tentamen maken, en daarna kom ik weer terug.

Maar ik heb echt geen last ergens van, in windows staat dat hij 60hz is. Ik weet niet of mijn monitor intern nog wat regelt, maarja
Zolang jij maar happy bent ;)
Nou weer ontopic. :P

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
echt die-hard pc-ers kunnen wel tegen 60 Hz
m'n hercules monochroombeeldje op m'n 286 was ook niet meer :P

Verwijderd

Topicstarter
Het is ook wat lastig om precies te bepalen wat nu een goede refreshrate is, is voor iedereen persoonlijk.
Wat echter voor mij telt is dat ik een monitor heb die 118 Hz KAN draaien, maar door een conflict met de nVidia Geforce 2MX 400 kaart alleen op 75 Hz goed presteert. Zet ik de refreshrate op 100 Hz (voor mij het hoogst haalbare), dan wordt het beeld erg wazig. Dat betekent dus dat je uit een dure monitor niet alles kunt halen wat er eigenlijk inzit. Op zich vind ik 75 Hz wel te doen (ik zit voor mijn werk ook de hele dag achter de PC), maar in mijn ooghoeken zie ik het beeld wat flikkeren. En daar word ik toch wat :Z van. Bovendien behoort het gewoon goed te functioneren. Daar moeten die fabrikanten gewoon voor zorgen, klaar uit!

Maar...ik ben nog steeds benieuwd of iemand weet wat je vervolgens moet doen, of wat er precies gebeurt als je Pin 15 verwijdert.

Groeten. Paul.

Verwijderd

Deze pin15 fix is alleen voor gebruikers van w2k. Voor w98 kun je gewoon de plug&play detectie uitschakelen.

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Over dit probleem blijken al wat meer threads te lopen. Ik heb het even nagekeken, en inderdaad, mijn Iiyama blijkt ook "maar" op 75 Hz te staan.

De pin 15 blijkt nodig te zijn voor de Plug&Play detectie van de monitor.

Na tips uit wat andere threads heb ik met het programma Powerstrip de refreshrate heel gemakkelijk kunnen opschroeven naar 95 Hz :7

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tourniquet,

Ik kan ook de refreshrate opschroeven naar 85 of 100 Hz, na het installeren van de nieuwste iiYama driver, maar dan wordt het beeld erg wazig. Enig idee?

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Op vrijdag 22 juni 2001 01:02 schreef PauloPaulo het volgende:
Hoi Tourniquet,

Ik kan ook de refreshrate opschroeven naar 85 of 100 Hz, na het installeren van de nieuwste iiYama driver, maar dan wordt het beeld erg wazig. Enig idee?
Hmmm. Geen idee! Ik draai nu 1152x864 met 95 Hz en het beeld is nagenoeg perfect.

• NiPeng
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Op vrijdag 22 juni 2001 01:02 schreef PauloPaulo het volgende:
Hoi Tourniquet,

Lagere kwaliteit componenten op je GF?
Vooral een bepaald filter schijnt belangrijk te zijn. De naam hiervan weet ik niet maar de andere tweakers waarschijnlijk wel. ;)

Verwijderd

Koop gewoon bij de electronicaboer een male en een female connector (kost je ca. Fl 6) en soldeer die netjes aan elkaar (geen draden nodig, gewoon tegen elkaar aanzetten en solderen). Pin15 verbindt je dan uiteraard niet, kun je leuk experimenteren zonder dat je iets afgebroken hebt oid.

Ik zou zowiezo voor bovenstaande oplossing gaan, een eenmaal afgebroken pin krijg je niet makkelijk meer terug en het is niet ondenkbaar dat je per ongeluk meer schade aanricht dan die ene pin.

Verwijderd

Topicstarter
Okay, maar is dat 'wazig' probleem dan opgelost?

Groeten. Paul.

Verwijderd

Tsja, dat kan ik je niet vertellen.. wel dat bovenstaand de makkelijkste/beste manier is om daar achter te komen, kost je 6 piek en dan weet je 't :)

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:09

Dark

who tweaked the light?

Als beeldkwaliteit een zorg is, dan begrijp ik niet dat je een MX hebt genomen, die dingen staan berucht om hun slechte beeldkwaliteit.

Afijn door het wegbreken van pin 15 verandert er niks, want daarmee mankeer je alleen de plug-n-play van de monitor.

Het zit 'm in het volgende:
http://www.geocities.com/porotuner/imagequality.html

edit
zelf heb ik dit ook gedaan:
Afbeeldingslocatie: http://www.schouwenweb.org/authors/dark/clapmod1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.schouwenweb.org/authors/dark/clapmod2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.schouwenweb.org/authors/dark/clapmod3.jpg

Verwijderd

Mooi knutselwerk en netjes gedaan Dark, maar jouw oplossing heeft met dit probleem imo helemaal niets te maken.

Wat jij gedaan hebt is het uitschakelen van een RF-Filter, daar verander je _niet_ de max refresh rate mee.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Op vrijdag 22 juni 2001 12:56 schreef hezik het volgende:
Mooi knutselwerk en netjes gedaan Dark, maar jouw oplossing heeft met dit probleem imo helemaal niets te maken.

Wat jij gedaan hebt is het uitschakelen van een RF-Filter, daar verander je _niet_ de max refresh rate mee.
Ik denk dat je iets gemist hebt ... imho ;)

PauloPaulo schreef namelijk:
en even verder
Okay, maar is dat 'wazig' probleem dan opgelost?
Groeten. Paul.
Het gaat hier dus nu niet (meer) om het refreshrate probleem, maar om het 'wazig bij hogere refreshrates' probleem, denk ik. Iets wat ik zelf heb ondervonden daar mijn gforce matig beeld gaf op m'n nieuwe vm510pro, waar een (ouwe)g200 wel mooi was, en wat ik voor de crash van het forum ook al eens gepost had, maar wat (kennelijk) verdwenen is. Best jammer, want in dat draadje bleek ook dat anderen hier veel succes mee hadden, ik herriner me iig een persoon die er heel blij mee was ... maar ik geef toe :) het is weird dat je aan zo'n duur stukje electronica zelf moet solderen, maar het werkt wel, ik draai nu haarscherp 1600x1200x32@100hz :) .

Verwijderd

Ik denk dat je iets gemist hebt ... imho ;)
k*t, ik denk dat je daar best eens gelijk in kunt hebben.. :)

_de_ oplossing is dan dus een combi van beide technieken, dan heb je _en_ scherp beeld _en_ de hoogst haalbare refresh :)

Verwijderd

Topicstarter
WOW, dat zou geweldig zijn, Dark! Zeker als je zoals ik al zo ongeveer alles hebt geprobeerd!
Ziet er wel heftig uit, maar ik verbaas me dat het niet vaker hier op dit forum is gepost (OK, op jouw eigen posts na, dan).
Dit betekent inderdaad een stukkie solderen. Normaal zou ik dit niet doen, maar jouw bericht is zó ON-TOPIC, dat ik het toch ga doen!

Ik laat je wel weten wat het wordt. Lachen of huilen?

Groeten. Paul.

BTW: Ik denk dat heel veel andere tweakers iets aan deze tip hebben!!!

Verwijderd

Wel graag pics en een ervaring-verslag :)

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

ik sta hier met de combinatietang in de hand :) . Die pin 15 is die pin helemaal rechts onderaan ?...mwah, als het misgaat ruil ik de kabel wel om op mijn werk, daar heb ik Eizo dus geen last van deze shit

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

• _JGC_
  • Nu online
Zijn jullie nou echte tweakers? Een echte tweaker aakt zijn eigen drivers en komt automatisch bij deze keys uit:

HKLM,System\CurrentControlSet\Services\Class\Display\000x\Modes

waarbij x het nummer van je kaart (hangt ervan af hoeveel je al gehad hebt, meestal de laatste)

vervolgens zet je onder elke key de refreshrate die je hebben wilt in die modus:

ResfreshRate met waarde 85 geeft een refreshrate van 85Hz. Is dat zo moeilijk?

BTW: Vaak kan je op die manier ook nog vreemde resoluties bijvoegen

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Op zondag 24 juni 2001 12:11 schreef _JGC_ het volgende:
Zijn jullie nou echte tweakers? ...
iig ben jij geen echte forummer, als je denkt dat we echt zo |:( zijn hier dat we dat niet wisten/geprobeerd hebben.

De 75hz. bug gaat echt niet weg door een registery entry. Ook heeft het register helemaal niets te maken met de de scherpte van het beeld bij hogere refreshrates :z

Enne dat van die custom resoluties, heb ik in dit oude draadje al eens aangehaald >:) dus dat is ook niet echt nieuws...

• _JGC_
  • Nu online
Hmm, 75hz bug zelfs als je er 100 op instelt?
Lekker is dat, doet me denken aan S3:
100hz instellen, 85hz krijgen. 130hz instellen, ook 85hz krijgen. 160hz instellen: Out of Sync, maar niet op elke Savage4 kaart. Lijkt me of een vaudt in de BIOS van de kaart of in de drivers ervan (of een combo van beide, aangezien bij S3 de win2k drivers zelfs niet hoger dan 85 konden instellen)

Verwijderd

Die mod doet het hier nog steeds perfect Dark
:)
Pagina: 1