Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Data verbruik monitoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• t_o_c
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-10 08:22
Hallo,

Excuses als dit het verkeerde subforum is, was niet helemaal zeker waar dit te vragen.

Ik probeer het dataverbruik van een Internet verbinding te monitoren (in/out, totaal) maar het probleem is dat ik nergens een fatsoenlijk werkend stukje software kan vinden om te loggen en een grafiek te maken.

Ik gebruik Pfsense als firewall. Ik heb verschillende Pfsense packages geprobeerd maar helaas zijn ze allemaal vrij waardeloos omdat er geen mogelijkheden zijn om per dag, week, jaar etc te loggen.

Vervolgens heb ik SNMP ingesteld op de Pfsense server en een Cacti VM aangemaakt om de boel af te vangen. Probleem hier is dat Cacti veel te inaccuraat is. Zelfs met een poll van iedere minuut mist Cacti honderden megabytes aan data. Heb als test 1GB gedownload, Cacti dacht dat het slechts 12MB was omdat het niet aan een stuk door gedownload werd.

Vervolgens Paessler network monitor geprobeerd maar dat is het meest lachwekkend slechte stukje software ooit. Het zit zo briljant in elkaar dat je geeneens een SNMP public string kan instellen....

Het enigste wat ik wil is data verkeer loggen zodat ik later een grafiek kan genereren met het data verbruik over een bepaalde periode. Leek mij van te voren en vrij makkelijke opgave maar schijnbaar is er nog nooit iemand op het idee gekomen dat het misschien wel handig is om zoiets te hebben....

Sorry als ik chagrijnig klink maar ik ben hier al een paar weken mee bezig en word er een beetje moe van de het enige stukje software nog waardelozer lijkt dan het andere.

Artiest voorheen bekend als b3n666

Alle reacties

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:37

JT

VETAK y0

Op het dashboard van pfSense staat toch een widget die verbruik monitort?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• t_o_c
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-10 08:22
Ja want dat is een geweldige manier om data verbruik over een week of een maand bij te houden....

Artiest voorheen bekend als b3n666

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:37

JT

VETAK y0

Graag gedaan ;)

En je kunt dat niet ergens uit een DB trekken? Of moet het allemaal met een GUI zijn?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Misschien zoek je naar de verkeerde software.
Probeer eens Munin of een van de vele alternatieven: http://alternativeto.net/software/munin/
Als het voor windows moet zijn: ntop

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2016 08:45 ]

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-11 22:42
t_o_c schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 07:56:
Vervolgens heb ik SNMP ingesteld op de Pfsense server en een Cacti VM aangemaakt om de boel af te vangen. Probleem hier is dat Cacti veel te inaccuraat is. Zelfs met een poll van iedere minuut mist Cacti honderden megabytes aan data. Heb als test 1GB gedownload, Cacti dacht dat het slechts 12MB was omdat het niet aan een stuk door gedownload werd.
Zabbix eens proberen ?

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:50
vnstat?

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
MRTG ? Dat is eigenlijk de basis onder Paessler/PRTG. Hangt een beetje af van hoe handig je bent op de commandline en met perl.
Zelf gebruik ik Nagios en de standaard SNMP plugin. Hierbij nagiosgraph, die stopt al mijn data in rrdtool databases.
Ik sample met een interval van 5 minuten, maar de truc met meten van netwerkverkeer is dat je niet de Mbps moet samplen (want dan mis je de pieken, zoals je gemerkt hebt) maar op basis van de counters van je interfaces de Mbps terug moet rekenen (en dan heb je het gemiddelde over je sample-interval)
Het mooie van rrdtool gebaseerde tools (MRTG, PRTG, nagiosgraph) is dat deze dat allemaal voor je regelen.

Edit:
...

Vervolgens Paessler network monitor geprobeerd maar dat is het meest lachwekkend slechte stukje software ooit. Het zit zo briljant in elkaar dat je geeneens een SNMP public string kan instellen....
Huh ? ik zie hier: https://www.paessler.com/manuals/prtg/add_a_device een hoofdstuk met het instellen van een community string. Als dat niet zou kunnen zou je ongeveer geen enkel SNMP-apparaat kunnen uitlezen.

[ Voor 29% gewijzigd door u_nix_we_all op 19-01-2016 16:56 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-10 16:54

Sorry als ik chagrijnig klink maar ik ben hier al een paar weken mee bezig en word er een beetje moe van de het enige stukje software nog waardelozer lijkt dan het andere.
Euh? Dan heb je toch ergens iets fout gedaan hoor ;) Cacti gaat enkel interface counters bijhouden en die liegen niet. Vermoedelijk heb je per ongeluk de verkeerde counters uitgelezen, best gebruik je de 64 bit counters. 32bit counters durven wel eens overlopen met snelle interfaces en lange poll intervals.

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:43
Wij hebben zo'n 12000 switches die worden uitgelezen via snmp, dus ik denk dat je iets fout doet.
Pagina: 1