Dode hoek-spiegels auto?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
In de auto heb ik wel eens de situatie dat ik wil inhalen en dan rijdt er opeens een auto links in mijn dode hoek, even snel als ik.
Nou moet je natuurlijk altijd over je schouder kijken, en dat doe ik ook wel, maar vraag me af of zo'n dode hoek spiegeltje nuttig is aan beide kanten?
Ze zijn maar 2-3 euro dus daar gaat het niet om.
Wel wordt het oppervlak van je gewone spiegel iets kleiner.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Er zijn verschillende modellen,

Afbeeldingslocatie: https://www.slimkopen.nl/media/catalog/product/cache/13/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/A/0/A00100442_57769_3.jpg

Maar het doet af aan de auto eerlijk gezegd. Persoonlijk kijk ik altijd over mijn schouder heen, je bent er zo zeker van dat niemand naast je zit en gewoon kunt passeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:20

Tomatoman

Fulltime prutser

Zo'n ding dat je in de hoek van de bestaande buitenspiegel plakt - over het spiegelende gedeelte heen dus, vind ik eerlijk gezegd niet zo'n goed idee. Dat stukje spiegel zit er immers niet voor niets. Anderzijds heeft mijn auto dode-hoekdetectie en vind ik dat best wel nuttig. Ik kan me daarom voorstellen dat zo'n spiegeltje ook wel enig nut heeft.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Altijd je omgeving in de gaten houden. Niet alleen focussen wat er voor gebeurt maar ook altijd achter je. Dat ontbreekt bij vele, dat zie je al als mensen met 70 willen invoegen en vinden dat iedereen op de snelweg maar aan de kant moet. Of mensen die zichzelf achter vrachtwagens klem rijden. En niet alleen kijken wat er 50 meter achter of voor je gebeurt maar zo ver mogelijk vooruit kijken. Dan hoeft er minder geremd te worden en kan men beter anticiperen. En uiteraard over die schouder blijven kijken. Ook bij het verlaten van rotondes of afslaan bij kruispunten. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Tomatoman schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 05:33:
Zo'n ding dat je in de hoek van de bestaande buitenspiegel plakt - over het spiegelende gedeelte heen dus, vind ik eerlijk gezegd niet zo'n goed idee. Dat stukje spiegel zit er immers niet voor niets. Anderzijds heeft mijn auto dode-hoekdetectie en vind ik dat best wel nuttig. Ik kan me daarom voorstellen dat zo'n spiegeltje ook wel enig nut heeft.
Ja daar ben ik ook bang voor, dat het te veel spiegel wegneemt.
Ik heb twee van deze besteld:
spiegel auto dode hoek
Het gaat op de spiegeltjes van een Ford Ka.

[ Voor 9% gewijzigd door Soldaatje op 19-01-2016 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Doen die dingen niet hetzelfde als het laatste stukje van je spiegel waar dat stippellijntje hierboven op de foto langsloopt? Dat is extra gebogen en laat je in de dode hoek kijken. Helemaal naast je zie je alsnog niks, maar dat zie je naar mijn ervaring met die kleine plakspiegeltjes ook niet :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:39

mark-k

AKA markkNL

Grrrrrene schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 12:48:
Doen die dingen niet hetzelfde als het laatste stukje van je spiegel waar dat stippellijntje hierboven op de foto langsloopt? Dat is extra gebogen en laat je in de dode hoek kijken. Helemaal naast je zie je alsnog niks, maar dat zie je naar mijn ervaring met die kleine plakspiegeltjes ook niet :)
Daar is inderdaad dat stuk buiten de stippellijn voor. Echter hebben veel spiegels dit niet (zeker oudere voertuigen), dus dan kan zo'n plakding een optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:04
Als je iets meer oplet wat er in je achteruitkijkspiegel te zien is, dan heb je dat niet nodig in een Ka.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:56

Metalfreak

Hoije woh!

Altijd bewust zijn van wat er om je heen gebeurt, dan heb je zo'n ding helemaal niet nodig. In mijn 15 jarige rijcarriëre ben ik nog nooit verrast door iets in mijn dode hoek. En nee, het over de schouder kijken is niet iets dat je alleen bij je rijlessen doet, dat heeft wel degelijk zin. Ik weet eigenlijk altijd wat er voor, achter en naast me gebeurt. Maar goed, ik ben dan ook niet met mijn telefoon aan het spelen tijdens het rijden.

Die spiegeltjes vind ik eerder irritant dan nuttig.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:09

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Metalfreak schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:08:
Altijd bewust zijn van wat er om je heen gebeurt.
Dit dus. En niet alleen in de auto, maar overal. Op de fiets, in de supermarkt, als je met 4 man aan het wandelen bent en het hele fietspad blokkeert (maar af en toe even achteruit kijken of er iemand aankomt, ho maar).

Dan heb je geen extra spiegels nodig en kun je vloeiender rijden omdat je kan anticiperen op bewegingen om je heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:52

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Met de heren hierboven.

Als je een auto "kwijt" bent doe je iets niet goed. Je hebt spiegels waarmee je het verkeer moet monitoren, dus die auto die in je dode hoek zit had je al lang zien aankomen.

Zo niet: dan moet je vaker in je spiegels kijken en niet een extra spiegeltje kopen die je dan toch niet bekijkt.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Soldaatje schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:48:
[...]
...
Het gaat op de spiegeltjes van een Ford Ka.
...
Op een Ka.., daar past net een mus in de dode hoek. Als die zich klein maakt.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:59
Je spiegels anders afstellen.
Mijn buitenspiegels heb ik zo afgesteld, dat ik (net) niet mijn auto erin zie.
Dat werkt (voor mij) prima.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

SPee schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 17:54:
Je spiegels anders afstellen.
Mijn buitenspiegels heb ik zo afgesteld, dat ik (net) niet mijn auto erin zie.
Dat werkt (voor mij) prima.
Wel praktisch achteruitrijden dan zeker tijdens het inparkeren in een krappe parkeergarage.
Verder creëer je alsnog een grotere dodehoek rondom je C-Spijl (je achterraamspijl), die heb je sowieso al maar die maak je dus groter.. Lekker motorrijders doodrijden op de snelweg dus.

Verder houdt je altijd iets van een dode hoek, of je moet je spiegels op je spatborden zetten.

[ Voor 17% gewijzigd door GoldenSample op 19-01-2016 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:59
GoldenSample schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 18:34:
[...]

Wel praktisch achteruitrijden dan zeker tijdens het inparkeren in een krappe parkeergarage.
Verder creëer je alsnog een grotere dodehoek rondom je C-Spijl (je achterraamspijl), die heb je sowieso al maar die maak je dus groter.. Lekker motorrijders doodrijden op de snelweg dus.

Verder houdt je altijd iets van een dode hoek, of je moet je spiegels op je spatborden zetten.
Ja, dat werkt prima!
En nee, die dode hoek is niet groter. Vanuit de binnenspiegel gaan ze over naar de buitenspiegels en dan benut je de volledige zicht van de spiegel. De C-spijl kijk je dan net langs (zonder dat hij je zicht blokkeerd).
Sowieso, als jij je auto moet zien tijdens het inparkeren, dan ga je er te dicht langs. Parkeerschades veroorzaakt? :X

http://www.tuning-gids.nl/buitenspiegel.htm

let the past be the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

SPee schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 22:57:
[...]

Ja, dat werkt prima!
En nee, die dode hoek is niet groter. Vanuit de binnenspiegel gaan ze over naar de buitenspiegels en dan benut je de volledige zicht van de spiegel. De C-spijl kijk je dan net langs (zonder dat hij je zicht blokkeerd).
Sowieso, als jij je auto moet zien tijdens het inparkeren, dan ga je er te dicht langs. Parkeerschades veroorzaakt? :X

http://www.tuning-gids.nl/buitenspiegel.htm
Als je je spiegel zo afsteld dat je net wel net niet je zijkant van je auto ziet (ik zie net wel mijn zijkant, weet ik zeker dat de spiegel nog goed staat en zie je tot op de centimeter hoeveel ruimte je hebt). Je heb je _altijd_ een dode hoek. Dat kan niet anders tenzij je spiegels zo bol zijn dat het bizar vertekend of een meter buiten je auto uitsteken. En dan nog..

Verder is strak parkeren soms gewoon nodig. Dan is het wel fijn om alle ruimte te benutten. Als je je auto net niet ziet vind ik het vervelend dat ik geen oriëntatie tov. Mijn auto zelf heb. Bijvoorbeeld bij het krap langs een paal draaien is het wel fijn om te zien wanneer je achterwiel er voorbij is.

Verder heb je altijd een stuk dode boek achter je C-spijl, hoe groot deze is hangt van je auto af maar hij zit er altijd.

En nee ik heb nog nooit iets geraakt tijdens het parkeren. Niet in een klein on overzichtelijk stadsautotje niet in een 20kuubs bus. Nu jij weer met je insinuaties.

[ Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 20-01-2016 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:49
Jaren geleden 1 keer een schrikmoment meegemaakt bij het inhalen op de snelweg.
Had goed (naar mijn mening) gespiegeld en deed knipper aan en maakte aanstalten om uit te sturen om vervolgens verrast te worden door een snelle Porsche.

Meneer kwam van de invoegstrook en schoot even gelijk 2 banen door.

Mijn fout? Ik weet het niet.

Maar vanaf dat moment kijk ik altijd, en overal, minimaal 1x over mijn schouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:06

Compizfox

Bait for wenchmarks

Als je je spiegels goed afstelt, heb je in een normale personenauto geen dode hoek voor inhalende auto's. Een auto die jou inhaalt moet je beginnend bij de achteruitkijkspiegel, via de buitenspiegel, via je schouder kunnen volgen, praktisch zonder dode hoek.

[ Voor 4% gewijzigd door Compizfox op 20-01-2016 01:18 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Oh my GoT, wat weet iedereen het weer goed! Jullie kennen hem niet (misschien heeft ie wel gewoon een stijve nek of is ie erg lang of klein) en hij ervaart een dode hoek. Dan is het toch goed dat ie wat aan zijn zicht probeert te verbeteren?

Ik herken het zelfs wel. Ik heb denk ik ook een rare verhouding, want als ik naar linksachter probeer te kijken, zit ik tegen de spijl aan te kijken. Daarbij lijken de ramen steeds kleiner te worden, waardoor er wel degelijk een dode hoek kan ontstaan. Wat dat betreft zou ik ook wel een extra spiegeltje willen voor meer naast de auto.

Als je geen bewegende buitenspiegels hebt, TS, zou je kunnen overwegen om ze rechts van de buitenspiegel te monteren. Ik zou alleen eerlijk gezegd zelf ook niet weten hoe je dat veilig gemonteerd zou moeten krijgen... Dan blijft zo'n plakding over, maar dat is inderdaad zonde van het zicht dat je daarmee juist opoffert.

Ben benieuwd hoe ze bevallen en of iemand anders wellicht een dergelijke accessoire kent die hieraan zou kunnen voldoen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:35

Bommes

Capo del formaggio

Afbeeldingslocatie: http://amt.nl.s3-eu-central-1.amazonaws.com/app/uploads/2015/04/attachment-001_logistiek-image-AMT24801I01-272x181.jpg
Zitten ze aan de binnenzijde van je auto, offer je geen zicht op in je buitenspiegels.

Overigens rijd ik met een Caddy, zonder zijruiten en zonder extra spiegels.
Mis de extra spiegels niet echt, vooral goed anticiperen.
Op onze camper heb ik ze wel zitten, zaten er al op toen we dat ding kochten. Daar is de dodehoek zo groot dat er complete vrachtauto's in passen, dus zijn ze erg welkom.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Room42 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 01:38:
Oh my GoT, wat weet iedereen het weer goed! ...
Precies!

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:56
Als het een nieuw type ka is kan je eventueel ook het glas van een fiat croma er in zetten. Spiegels zijn gelijk en de Croma heeft een dode hoek deel in het glas zitten.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
GWBoes schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 09:55:
Als het een nieuw type ka is kan je eventueel ook het glas van een fiat croma er in zetten. Spiegels zijn gelijk en de Croma heeft een dode hoek deel in het glas zitten.
Het is het oude model 2008.
De spiegeltjes zijn best klein, denk dat die plakdingen te groot zijn.
Ik zie het vanavond wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 00:56:
Jaren geleden 1 keer een schrikmoment meegemaakt bij het inhalen op de snelweg.
Had goed (naar mijn mening) gespiegeld en deed knipper aan en maakte aanstalten om uit te sturen om vervolgens verrast te worden door een snelle Porsche.

Meneer kwam van de invoegstrook en schoot even gelijk 2 banen door.

Mijn fout? Ik weet het niet.
Een snelle Porsche heeft ook dikke remmen. Hij/zij zal ook bewust zijn van het risico en heeft wel overzicht.
Ergste geval is het verzekeringswerk, maar ik zou mezelf nooit de schuld geven. Daarvoor doet de ander te vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

TheGhostInc schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 11:34:
[...]

Een snelle Porsche heeft ook dikke remmen. Hij/zij zal ook bewust zijn van het risico en heeft wel overzicht.
Ergste geval is het verzekeringswerk, maar ik zou mezelf nooit de schuld geven. Daarvoor doet de ander te vreemd.
Lol, succes @ de verzekering. Als hij zijn baanwisselmanouvre al af heeft en niet veel te hard rijd ben je gewoon schuldig. Vind die instelling niet zo goed, je kan beter het zekere voor het onzekere gaan en gewoon checken ipv de: "dat hoort zo niet/is niet netjes dus er zit niets".

En van een ongeluk met wat meer snelheid kan je flink gewond raken.

[ Voor 19% gewijzigd door GoldenSample op 20-01-2016 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
:? De verzekering zal gewoon uitkeren als je de Porsche niet opzettelijk van de weg rijdt.
GoldenSample schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:28:Als hij zijn baanwisselmanouvre al af heeft en niet veel te hard rijd ben je gewoon schuldig. Vind die instelling niet zo goed, je kan beter het zekere voor het onzekere gaan en gewoon checken ipv de: "dat hoort zo niet/is niet netjes dus er zit niets".
Natuurlijk moet je checken, maar als ik het een keer vergeet en een idioot doet een achterlijke manouvre dan ga ik mezelf niet op mijn kop geven. Net zo goed als een paaltje over het hoofd zien. Daarvoor ben ik verzekerd.
Ik corrigeer bijna dagelijks voor kleine fouten van anderen. Omdat ik geen achterlijke dingen doe heb ik daar tijd en ruimte voor. Geen getoeter of lichtsignalen van mijn kant.
Er zijn ook mensen die dat anders aanpakken. Die vinden andere weggebruikers vervelend en die frustratie wordt groter als ze nog fouten maken ook. Of die wel even laten zien hoe het wel moet of kan. Prima, maar DAT is niet de reden om extra spiegels op te hangen, daarvoor ben ik verzekerd. Extra spiegels zijn er voor de veiligheid, niet om anderen nog onveiliger te laten rijden.

Ik heb ze trouwens op een Citroen C1 uit 2010 zitten. Van die plakdingen. Ik gebruik ze zelden. Pas als ik lang op de snelweg zit 'bedenk' ik me pas weer dat ik ze heb. Zo'n spiegel erboven lijkt me dan logischer.
Het zijn namelijk echt postzegels. Je ziet er weinig in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Die dingen wouden bijna niet plakken met al dat ijswater op de spiegels maar ze zitten er op.
Al was de ronde versie wellicht slimmer geweest.
Eerste ritje, ik weet nog niet wat ik er van moet denken, het is zeker even wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Soldaatje schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 13:10:
Die dingen wouden bijna niet plakken met al dat ijswater op de spiegels maar ze zitten er op.
Al was de ronde versie wellicht slimmer geweest.
Eerste ritje, ik weet nog niet wat ik er van moet denken, het is zeker even wennen.
Hoe is de vervorming van deze spiegeltjes? Dansen de objecten in de rondte (zoals bij een lachspiegel) of is het scherp en strak?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Room42 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 18:47:
[...]

Hoe is de vervorming van deze spiegeltjes? Dansen de objecten in de rondte (zoals bij een lachspiegel) of is het scherp en strak?
Ze zijn licht bol horizontaal, om zoveel mogelijk te kunnen zien.
Ik heb ze alleen nog niet goed afgesteld, ze staan nu te veel naar buiten, ik wil eigenlijk wel de zijkant van mijn auto zien om te kunnen oriënteren. Dat kan want er zit een scharnier in.
Tijdens rijden heb ik er nog niet veel aan gehad, voor parkeren kan het echter ook wel handig zijn misschien. :)
Pagina: 1