Onlangs heb ik een TP-LINK WA801ND gekocht om in eerste instantie als repeater te gebruiken en later als Access Point. Mijn modemrouter is een door Telfort geleverde Zyxel P-2812HNU-F1.
Als AP (dus via ethernetkabel verbonden met Zyxel) is de TP-LINK werkend, maar als repeater (draadloos verbonden met Zyxel) niet. De volgende verbindingen zijn in repeatermode wél werkend:
Ik heb het volgende geprobeerd (tussen haakjes het resultaat)::

Met deze waardes heb ik dus veel geklooid, zie bovenstaande opsomming.
Mijn instellingen van de Zyxel:

Dit laatste plaatje vind ik overigens typisch: twee verschillende IP-adressen en benamingen voor hetzelfde apparaat (onderste is de TP-LINK als Access Point, de bovenste als Repeater)! Bovendien krijgt het hetzelfde IP-adres toegewezen. Sowieso had de Zyxel er een handje van om de Repeater hetzelfde IP-adres toe te wijzen als een van de andere devices in mijn netwerk die een vast IP-adres toegekend hebben én zelfs al online zijn!
Goed, een lang verhaal, maar de vraag is kort: help! Hoe krijg ik de Repeater aan de praat, wat zie ik over het hoofd? Alvast bedankt voor jullie input!
Als AP (dus via ethernetkabel verbonden met Zyxel) is de TP-LINK werkend, maar als repeater (draadloos verbonden met Zyxel) niet. De volgende verbindingen zijn in repeatermode wél werkend:
- tussen Router en Repeater,
- tussen wireless devices en Repeater
- tussen wireless devices verbonden met Repeater en Router (alle devices krijgen ook netjes het IP-adres toegewezen dat ze horen te krijgen en de Router ziet ook dat ze ingelogd zijn),
- tussen devices verbonden met Router (met of zonder draad) en devices verbonden met Repeater,
Ik heb het volgende geprobeerd (tussen haakjes het resultaat)::
- Quick setup netjes volgen (zelfs na 10 keer doet-ie het niet)
- Handmatige setup netjes volgen (ook dit werkt na minstens 10 pogingen niet)
- IP-adres van Repeater in Router wel/niet reserveren (maakt geen verschil, Router wijst altijd hetzelfde IP-adres toe)
- IP-adres van Repeater in Repeater-client buiten DHCP-range of buiten subnet leggen. (de Router wijst nog steeds gewoon hetzelfde IP-adres toe. De Repeater is dan niet te benaderen via het IP-adres dat het heeft gekregen van de Router en vaak ook niet via zijn eigen opgegeven IP-adres: resultaat is dus een onvindbare TP-LINK)
- IP-adres van TP-LINK laten toewijzen door DHCP (resulteert in onvindbare TP-LINK)
- Verschillende wireless devices (geen verschil)
- Wired (geen verschil)
- Beveiliging veranderen: WEP, WPA2 etc. (geen verschil)
- Gateway opgeven aan Repeater (dus IP-adres van Router i.p.v. 0.0.0.0)

Met deze waardes heb ik dus veel geklooid, zie bovenstaande opsomming.
Mijn instellingen van de Zyxel:

Dit laatste plaatje vind ik overigens typisch: twee verschillende IP-adressen en benamingen voor hetzelfde apparaat (onderste is de TP-LINK als Access Point, de bovenste als Repeater)! Bovendien krijgt het hetzelfde IP-adres toegewezen. Sowieso had de Zyxel er een handje van om de Repeater hetzelfde IP-adres toe te wijzen als een van de andere devices in mijn netwerk die een vast IP-adres toegekend hebben én zelfs al online zijn!
Goed, een lang verhaal, maar de vraag is kort: help! Hoe krijg ik de Repeater aan de praat, wat zie ik over het hoofd? Alvast bedankt voor jullie input!