Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.K.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 07:35
Onlangs heb ik een TP-LINK WA801ND gekocht om in eerste instantie als repeater te gebruiken en later als Access Point. Mijn modemrouter is een door Telfort geleverde Zyxel P-2812HNU-F1.
Als AP (dus via ethernetkabel verbonden met Zyxel) is de TP-LINK werkend, maar als repeater (draadloos verbonden met Zyxel) niet. De volgende verbindingen zijn in repeatermode wél werkend:
  • tussen Router en Repeater,
  • tussen wireless devices en Repeater
  • tussen wireless devices verbonden met Repeater en Router (alle devices krijgen ook netjes het IP-adres toegewezen dat ze horen te krijgen en de Router ziet ook dat ze ingelogd zijn),
  • tussen devices verbonden met Router (met of zonder draad) en devices verbonden met Repeater,
Wat echter níet werkt is het verbinding maken tussen het internet en devices verbonden via de Repeater... en laat dat nou juist het doel van het apparaat zijn. Ik weet echt niet meer waar het aan kan liggen. Zoals gezegd werkt het met identieke instellingen (waar mogelijk) en devices wél door de TP-LINK als Access Point te gebruiken.

Ik heb het volgende geprobeerd (tussen haakjes het resultaat)::
  • Quick setup netjes volgen (zelfs na 10 keer doet-ie het niet)
  • Handmatige setup netjes volgen (ook dit werkt na minstens 10 pogingen niet)
  • IP-adres van Repeater in Router wel/niet reserveren (maakt geen verschil, Router wijst altijd hetzelfde IP-adres toe)
  • IP-adres van Repeater in Repeater-client buiten DHCP-range of buiten subnet leggen. (de Router wijst nog steeds gewoon hetzelfde IP-adres toe. De Repeater is dan niet te benaderen via het IP-adres dat het heeft gekregen van de Router en vaak ook niet via zijn eigen opgegeven IP-adres: resultaat is dus een onvindbare TP-LINK)
  • IP-adres van TP-LINK laten toewijzen door DHCP (resulteert in onvindbare TP-LINK)
  • Verschillende wireless devices (geen verschil)
  • Wired (geen verschil)
  • Beveiliging veranderen: WEP, WPA2 etc. (geen verschil)
  • Gateway opgeven aan Repeater (dus IP-adres van Router i.p.v. 0.0.0.0)
Mijn instelling van de Repeater (staat ook zo in Access Point en dat werkt, is ook conform quick start setup) zijn als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4tugqD5W2zgs6hWMW7iFfSJL/thumb.png
Met deze waardes heb ik dus veel geklooid, zie bovenstaande opsomming.

Mijn instellingen van de Zyxel:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uQkeDY4GunXm9oZ0Ar647MJd/thumb.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ne1UnIrFExDxn7LmdcvvZ34f/thumb.png
Dit laatste plaatje vind ik overigens typisch: twee verschillende IP-adressen en benamingen voor hetzelfde apparaat (onderste is de TP-LINK als Access Point, de bovenste als Repeater)! Bovendien krijgt het hetzelfde IP-adres toegewezen. Sowieso had de Zyxel er een handje van om de Repeater hetzelfde IP-adres toe te wijzen als een van de andere devices in mijn netwerk die een vast IP-adres toegekend hebben én zelfs al online zijn!

Goed, een lang verhaal, maar de vraag is kort: help! Hoe krijg ik de Repeater aan de praat, wat zie ik over het hoofd? Alvast bedankt voor jullie input!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 08:33
Ben erg benieuwd wat je met een repeater wilt, terwijl je de keuze hebt om hem als AP te gebruiken?
Het voordeel van een repeater t.o.v. een AP ken ik niet, wel de nadelen.

Kun je niet het beste gewoon een kabel leggen naar een strategische plek en daar de TP Link als AP laten draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

Hoe test je dat hij het niet doet? Dat je de TP-LINK WA801ND zelf niet meer kan bereiken is vervelend hoeft geen probleem te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-09 17:11
Waarom heb je op je TP-link niet de gateway ingesteld? Bij de gateway haalt de Repeater/accespoint zijn routing op. Stel daar dus eerst het IP in van je Zyxel router.
Edit: Heb je trouwens je internet kabel in een Lan poort zitten? en niet in de wan?

[ Voor 20% gewijzigd door Hugo! op 19-01-2016 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Gekkejantje schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 09:55:
Waarom heb je op je TP-link niet de gateway ingesteld? Bij de gateway haalt de Repeater/accespoint zijn routing op. Stel daar dus eerst het IP in van je Zyxel router.
Edit: Heb je trouwens je internet kabel in een Lan poort zitten? en niet in de wan?
T is een repeater. Geen gekke "router" als "Accesspoint" iets.
Gadgeteer schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 09:49:
Ben erg benieuwd wat je met een repeater wilt, terwijl je de keuze hebt om hem als AP te gebruiken?

Kun je niet het beste gewoon een kabel leggen naar een strategische plek en daar de TP Link als AP laten draaien?
Het enige voordeel is 'geen kabels'. Maar de nadelen zijn 10x groter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
T is een repeater. Geen gekke "router" als "Accesspoint" iets.
Ja dat zeg ik. Maar omdat het dus zelf geen router is moet het "routing" gedeelte worden afgehandeld door de router. Hij moet weten waar hij de uitgang naar "buiten/internet" moet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:48
DIe gateway is alleen nodig voor het verkeer vanaf de TP-LINK zelf naar internet. Maar is dat nodig? Wellicht voor NTP-verkeer, als die functie er al in zit.

Voor het verkeer vanaf de wifi-clients is het ding een bridge en dus transparant. Het al dan niet instellen van de gateway heeft dus geen effect op de werking als AP of repeater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
Wat echter níet werkt is het verbinding maken tussen het internet en devices verbonden via de Repeater... en laat dat nou juist het doel van het apparaat zijn
Dat is dus juist zijn probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.K.
Allereerst bedankt voor jullie reacties, ik waardeer jullie hulp enorm!
Gadgeteer schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 09:49:

Aanvulling op het bedoelde gebruik: Uiteraard zou ik de TP-LINK liever als AP gebruiken, maar daarvoor moet ik minstens 30 meter UTP-kabel gaan trekken (nee, ik heb geen groot huis, maar het moet netjes weggewerkt worden langs de muur). Daarbij komt dat ik alleen 's avonds achter in het huis (ik heb een langgerekt appartement) de babycamera wil kunnen bereiken, dus ik neem de nadelen van een repeater voor lief. Als ik 's avonds een verbinding heb, dan vind ik het al heel snel best. Overdag staat de repeater gewoon uit.
Tazzios schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 09:55:
Hoe test je dat hij het niet doet? Dat je de TP-LINK WA801ND zelf niet meer kan bereiken is vervelend hoeft geen probleem te zijn.
Heb je zeker gelijk in! Ik test het door wireless devices met het AP te verbinden en vervolgens te constateren dat de wireless device geen internettoegang heeft (maar dus wel via WiFi verbonden waarmee alle andere devices in het netwerk te benaderen zijn).
Wat betreft gateway instellen: volgens mij is dat niet nodig, omdat het een repeater betreft (RobinF en mauricej, dit is toch ook wat jullie zeggen?) . Voor de correcte werking van het Access Point is het hoe dan ook empirisch bewezen dat het niet nodig is (want het werkt nu :) ). Maar goed, ook als ik de gateway wel instel voor de Repeater (moet dan toch het IP-adres van mijn router opgeven?) heb ik nog geen internet met de Repeater.
Haha, uiteraard :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Nu online

Tazzios

..

M.K. schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:26:
...

[...]

Heb je zeker gelijk in! Ik test het door wireless devices met het AP te verbinden en vervolgens te constateren dat de wireless device geen internettoegang heeft (maar dus wel via WiFi verbonden waarmee alle andere devices in het netwerk te benaderen zijn).
...
Een repeater is transparant dus hoe weet je met welke je bent verbonden? Staat de repeater wel in het bereik van het accespoint?
Bedoel je met "()" dat je wel andere apparaten kan zien en alleen geen internet hebt? En hebben de andere apparaten dan wel internet? Misschien zijn ze dan ook alleen verbonden met de repeater en hebben ze geen internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.K.
Goede vragen, scherp!
Tazzios schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 14:10:
Een repeater is transparant dus hoe weet je met welke je bent verbonden?
Via WiFi Analyzer (Android app) check ik met welk MAC-adres ik verbonden ben.
Staat de repeater wel in het bereik van het accespoint?
Ja, 100% zeker.
Bedoel je met "()" dat je wel andere apparaten kan zien en alleen geen internet hebt?
Voorbeeld: ik kan de beelden van mijn IP-cam (die via WiFi verbonden is met de modemrouter) benaderen vanaf mijn smartphone (die draadloos verbonden is via de Repeater). Op de tegenvraag "gaat dit dan niet via 4G?" is het antwoord: Nee, dat kan niet, omdat de camera geen internettoegang heeft.
En hebben de andere apparaten dan wel internet? Misschien zijn ze dan ook alleen verbonden met de repeater en hebben ze geen internet.
Ik houd via de interfaces van de Router, Repeater en de devices scherp in de gaten wat met wat hoe verbonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Nu online

Tazzios

..

Er is zo te merken niets mis met je manier van testen.
Vreemd dat lokale apparaten wel toegankelijk zijn, kun je de router interface dan ook benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.K.
Tazzios schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 15:04:
Vreemd dat lokale apparaten wel toegankelijk zijn, kun je de router interface dan ook benaderen?
Ja die is te benaderen. Inderdaad vreemd, maar aan de andere kant geeft het volgens mij wel een goede hint waar het probleem zit: de Router verschaft de devices die met de Repeater zijn verbonden (bewust of niet) geen toegang tot het internet. Hoe en waarom dit bij de Router niet goed gaat, dat is volgens mij de vraag om te beantwoorden. Maar ik wil dus zeker niet nu een tunnelvisie creëren bij jullie, dus staar je hier niet blind op! Mijn tunnel is vol :)
Pagina: 1