Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-09 23:07
Ik ben in 2010 een hbo opleiding gestart en heb tot 1 januari 2015 een prestatiebeurs ontvangen. Hierna heb ik alleen nog maar geleend. In juni 2015 heb ik mijn opleiding afgerond en ik heb op 1 januari 2016 een brief gekregen dat mijn beurs omgezet was in een gift.

Ik heb in 2015, vanwege een jaar uitloop en mijn verdere studeren aan de universiteit echter wel 3400 euro kosten gemaakt. Kan ik deze, nu ik per 1 januari 2015 geen recht meer had op een beurs, van mijn inkomstenbelasting aftrekken?

Hiernaast had ik door deze beurs en een lening een schuld bij de duo op 1 januari 2015. Ik zit door een erfenis boven de drempel als het gaat om vermogen. Kan ik in dit geval zowel de toen nog niet in een gift omgezette prestatiebeurs als de daadwerkelijke lening aftrekken in box 3? Ik lees hier gemengde verhalen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhndy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-06 09:32
V.w.b. je eerste vraag: Dat mag ja. Ik doe dat elk jaar, al van tevoren. Ik ben bezig met een master en heb al jaren geen recht meer op een basisbeurs. Je geeft gewoon de studiekosten op (dat moeten dan wel echte studiekosten zijn, laptops doen ze tegenwoordig niet meer afaik). Zorg wel dat je het kan aantonen! Je studiekosten gaan dan van je verzamelinkomen af (minus de drempel) waardoor je dus belasting terug krijgt. dat kan, afhankelijk van je inkomen, 42-52% zijn over de studiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:27
De drempel zit volgens mij op 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:38
Je beurs was pas op 1-1-2016 omgezet naar gift, ervoor was je schuld dus hoger.
Je huidige lening gaat nog steeds van je vermogen af voor de aangifte.
Zolang je een studieschuld hebt is het dan ook niet handig om netto boven die 21K te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
hackerhater schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 09:44:
Je beurs was pas op 1-1-2016 omgezet naar gift, ervoor was je schuld dus hoger.
Je huidige lening gaat nog steeds van je vermogen af voor de aangifte.
Zolang je een studieschuld hebt is het dan ook niet handig om netto boven die 21K te komen.
Dus ookal was het een tijdelijke lening/schuld, dan nog is het aftrekbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
FrankoNL schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 12:00:
[...]

Dus ookal was het een tijdelijke lening/schuld, dan nog is het aftrekbaar?
Als je die schuld had dat hele jaar ja. Voor 2016 mag dat deel natuurlijk niet meegerekend worden.
Zie de regels :
http://www.belastingdiens..._en_schulden/uw_schulden/

Of je na aftrek studiekosten boven die drempel komt is een 2e. Kom je het wel mag je de schulden verrekenen in box 3 (vermogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Ik had heel 2015 die schuld staan. Ik kreeg pas in 2016 de brief dat de schuld was kwijtgescholden. Ja door een erfenis eindig ik dan nog steeds boven die grens, vandaar de vraag. Jammer dat je op de website van de duo niet per maand kan kijken wat het saldo was. Dat wordt dus even opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Je kreeg pas in 2016 de brief, dus die schuld had je nog in 2015.
voor de rest : zie de link in mijn reactie. Je kan daarmee uitrekenen of je totaal onder de 21.000 euro vermogen bleef (vermogen - (schuld-drempel))

Zo niet : alsnog opgeven. Het verkleind het deel waar je vermogensbelasting over moet betalen.
Luxe-probleem ;)

[ Voor 21% gewijzigd door hackerhater op 19-01-2016 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:38
Volgens mij is de peildatum voor je vermogen op 1 januari van het jaar van aangifte. Voor de aangifte over 2015 gaat het dus om de balans op 1 januari 2015. Als je de erfenis in 2015 hebt ontvangen hoef je dus pas de aangifte over 2016 (die je doet in 2017) te betalen. Daarbij is de hoogte van je schuld op 1 jan 2015 van belang voor de huidige aangifte.

Regeren is vooruitschuiven

Pagina: 1